صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عشق ‌ از منظر قرآن کریم

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما عشق ‌ از منظر قرآن کریم




    بنام خدا
    موضوع عشق وعاشقی از موضوعاتی است که ذهن هر انسانی را درگیر خود کرده است .هیچ کس نیست که در دو روز دنیای خود با چنین کلمه ای دست وژنجه نرم نکرده باشه. دختری عاشق فلان پسر می شود . پسری عاشق فلان دختر میشود ،بچه عاشق اسباب بازی،بزرگسال عاشق شغل خود ،پدر ومادر عاشق پرو پا قرص فرزند دلبند خود می شوندو....
    راستی!
    کدوم یک از این عشق بازی ها ماندنی هستند وهیچ وقت لذت عاشقی در آن کهنه نمی شود؟!
    در قرآن کریم‌، دو نوع عشق مورد توجه قرار گرفته است‌:

    الف‌) عشق صحیح یا آسمانی و حقیقی‌
    ب‌) عشق باطل یا زمینی و مجازی‌.

  2. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنام خدا
    موضوع عشق وعاشقی از موضوعاتی است که ذهن هر انسانی را درگیر خود کرده است .هیچ کس نیست که در دو روز دنیای خود با چنین کلمه ای دست وژنجه نرم نکرده باشه. دختری عاشق فلان پسر می شود . پسری عاشق فلان دختر میشود ،بچه عاشق اسباب بازی،بزرگسال عاشق شغل خود ،پدر ومادر عاشق پرو پا قرص فرزند دلبند خود می شوندو....
    راستی!
    کدوم یک از این عشق بازی ها ماندنی هستند وهیچ وقت لذت عاشقی در آن کهنه نمی شود؟!
    در قرآن کریم‌، دو نوع عشق مورد توجه قرار گرفته است‌:
    الف‌) عشق صحیح یا آسمانی و حقیقی‌
    ب‌) عشق باطل یا زمینی و مجازی‌.
    بنام خدا
    عشقی که بیشتر مورد توجه قرآن گرفته و آیات زیادی نیز به آن اختصاص یافته‌، عشق در راه خداست‌. قرآن کریم‌، نمونه‌ای از این عشق خدایی را در سوره طه‌، در داستان حضرت موسی‌َ(ع) نقل می‌کند و می‌فرماید: "وَ مَآ أَعْجَلَکَ عَن قَوْمِکَ یَـَمُوسَی‌َ * قَال‌َ هُم‌ْ أُوْلاَ َّءِ عَلَی‌ََّ أَثَرِی وَ عَجِلْت‌ُ إِلَیْکَ رَب‌ِّ لِتَرْضَی‌َ*(طه‌/83.84) و ای موسی‌! چه چیز تو را (دور) از قوم خودت‌، به شتاب واداشته است‌؟ گفت‌: اینان در پی منند، و من ]ای پروردگارم‌![ به سویت شتافتم تا خشنود شوی‌."

  3. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنام خدا
    عشقی که بیشتر مورد توجه قرآن گرفته و آیات زیادی نیز به آن اختصاص یافته‌، عشق در راه خداست‌. قرآن کریم‌، نمونه‌ای از این عشق خدایی را در سوره طه‌، در داستان حضرت موسی‌َ(ع) نقل می‌کند و می‌فرماید: "وَ مَآ أَعْجَلَکَ عَن قَوْمِکَ یَـَمُوسَی‌َ * قَال‌َ هُم‌ْ أُوْلاَ َّءِ عَلَی‌ََّ أَثَرِی وَ عَجِلْت‌ُ إِلَیْکَ رَب‌ِّ لِتَرْضَی‌َ*(طه‌/83.84) و ای موسی‌! چه چیز تو را (دور) از قوم خودت‌، به شتاب واداشته است‌؟ گفت‌: اینان در پی منند، و من ]ای پروردگارم‌![ به سویت شتافتم تا خشنود شوی‌."
    اونهایی که از مسأله جاذبه عشق به خدا بی‌خبرند، شاید از گفتار موسی‌، در پاسخ سؤال پروردگار در مورد عجله او در شتافتن به میعادگاه خداوند، شگفت زده شوند; امّا آنان که با تمام وجود این حقیقت را درک کرده‌اند که هرچه وعدة وصل نزدیک شود، آتش عشق‌، تیزتر می‌گردد، خوب می‌دانند که چه نیروی مرموزی موسی‌ را به سوی میعادگاه "اللّه‌" می‌کشید و آنچنان با سرعت می‌رفت که حتی قومی را که با او بودند، پشت سر گذاشت و می‌دانست که تمام جهان‌، ارزش یک لحظه از این مناجات را ندارد.
    آری‌، این است راه و رسم آنان که از عشق مجازی گذشته‌اند و به مرحله عشق حقیقی‌، یعنی عشق معبود جاودانه گام نهاده‌اند; عشق خداوندی که هرگز فنا شدن در آن راه ندارد و کمال مطلق است و آنچه خوبان همه دارند، او تنها دارد.


  4. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    اونهایی که از مسأله جاذبه عشق به خدا بی‌خبرند، شاید از گفتار موسی‌، در پاسخ سؤال پروردگار در مورد عجله او در شتافتن به میعادگاه خداوند، شگفت زده شوند; امّا آنان که با تمام وجود این حقیقت را درک کرده‌اند که هرچه وعدة وصل نزدیک شود، آتش عشق‌، تیزتر می‌گردد، خوب می‌دانند که چه نیروی مرموزی موسی‌ را به سوی میعادگاه "اللّه‌" می‌کشید و آنچنان با سرعت می‌رفت که حتی قومی را که با او بودند، پشت سر گذاشت و می‌دانست که تمام جهان‌، ارزش یک لحظه از این مناجات را ندارد.
    آری‌، این است راه و رسم آنان که از عشق مجازی گذشته‌اند و به مرحله عشق حقیقی‌، یعنی عشق معبود جاودانه گام نهاده‌اند; عشق خداوندی که هرگز فنا شدن در آن راه ندارد و کمال مطلق است و آنچه خوبان همه دارند، او تنها دارد.
    امام صادق‌فرمود: «عاشق بی‌قرار نه به غذا میل پیدا می‌کند و نه از نوشیدنی گوارا لذت می‌برد. نه خواب آسوده دارد نه با دوستی انس می‌گیرد و نه در خانه‌ای آرام خواهد داشت‌...; بلکه شب و روز خدا را بندگی می‌کند; به این امید که به محبوبش "اللّه‌" برسد...; آنچنان که خداوند از موسی بن عمران‌(ع)درباره میعاد پروردگار نقل می‌کند "وَ عَجِلْت‌ُ إِلَیْکَ رَب‌ِّ لِتَرْضَی‌َ» بنابراین‌، آنچه که برخی آن را عشق مجازی می‌نامند، در واقع عشق نیست‌; بلکه یک تمایل نفسانی و شهوانی است‌.


  5. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    امام صادق‌فرمود: «عاشق بی‌قرار نه به غذا میل پیدا می‌کند و نه از نوشیدنی گوارا لذت می‌برد. نه خواب آسوده دارد نه با دوستی انس می‌گیرد و نه در خانه‌ای آرام خواهد داشت‌...; بلکه شب و روز خدا را بندگی می‌کند; به این امید که به محبوبش "اللّه‌" برسد...; آنچنان که خداوند از موسی بن عمران‌(ع)درباره میعاد پروردگار نقل می‌کند "وَ عَجِلْت‌ُ إِلَیْکَ رَب‌ِّ لِتَرْضَی‌َ» بنابراین‌، آنچه که برخی آن را عشق مجازی می‌نامند، در واقع عشق نیست‌; بلکه یک تمایل نفسانی و شهوانی است‌.
    وقتی که ایمان انسان رشد پیدا کند،دل او مجذوب تفکر درباره خدا گشته و غرق در صفات خوب خداوند می شود. این حالت جذبه روز به روز شدیدتر و توجه او به خدا عمیق‌تر می‌شود و به اونجا می رسد که خدا را چنان عبادت می‌کند که انگار او را می‌بیند; همواره جلوه او را در تجلیات جذبه و شوق و توجه مشاهده می‌کند; در این هنگام‌، محبت و شوق او روزافزون می‌گردد، چرا که عشق به کمال و جمال‌، جزء فطرت انسان و خمیرمایه وجودی او می گردد. قرآن می‌فرماید: «وَ الَّذِین‌َ ءَامَنُوَّاْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّه‌» (بقره‌،165) افراد باایمان‌، محبتشان به خدا از همه بیش‌تر است‌. همین امر او را وادار به پیروی از پیامبر اکرم‌در تمام افعال و حرکات می‌کند، زیرا عشق به چیزی‌، مستلزم عشق به آثار آن است‌... .

  6. تشکر


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    71
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    وقتی که ایمان انسان رشد پیدا کند،دل او مجذوب تفکر درباره خدا گشته و غرق در صفات خوب خداوند می شود. این حالت جذبه روز به روز شدیدتر و توجه او به خدا عمیق‌تر می‌شود و به اونجا می رسد که خدا را چنان عبادت می‌کند که انگار او را می‌بیند; همواره جلوه او را در تجلیات جذبه و شوق و توجه مشاهده می‌کند; در این هنگام‌، محبت و شوق او روزافزون می‌گردد، چرا که عشق به کمال و جمال‌، جزء فطرت انسان و خمیرمایه وجودی او می گردد. قرآن می‌فرماید: «وَ الَّذِین‌َ ءَامَنُوَّاْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّه‌» (بقره‌،165) افراد باایمان‌، محبتشان به خدا از همه بیش‌تر است‌. همین امر او را وادار به پیروی از پیامبر اکرم‌در تمام افعال و حرکات می‌کند، زیرا عشق به چیزی‌، مستلزم عشق به آثار آن است‌... .
    یادمه امام جماعت محلمون می گفت:انسان اگه ایمانشو قوی کنه عشق خدا خود بخود در او ایجاد میشه به حدی که دیگه عشقهای زمینی براش ارزشی ندارند.


  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    2,255 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    عشق پاك، عاشق را محبّ معشوق و طالب سعادت، آسایش و كمال او بار مى‏آورد و گرچه وصال محبوب غایت آرزوى اوست ولى حاضر است براى رضاى محبوب حتى از این وصال چشم بپوشد و هر چه دارد در راه محبوب ایثار كند و فقط به تمناى وصال بسنده نماید. او محبوب را نه براى خواهش دل خودش، بلكه براى كمالاتى كه در او هست مى‏طلبد و مى‏خواهد در كنار وى و به كمك او راه بندگى را بپوید و با انس و آرامش حاصل از همسرى او، در بندگى كوشاتر باشد. ولى هوس‏بازانِ مدعى عشق، در پى جستن رضاى دل و كام خویش هستند نه كام‏دادن به محبوب.

    «جوهر عشق، رنج بردن براى چیزى و پروردن آن است. عاشق نسبت به معشوق احساس مسئولیت مى‏كند و آماده ایثارگرى است ولى مدعى عشق به جاى احساس مسئولیت نسبت به معشوق در پى سلطه‏جویى و تملك اوست. در آنجا كه احترام است، استثمار نیست.»

    چه زیبا گفته است شاعر:
    اى كاش كه معشوق ز عاشق طلب جان مى‏كرد
    تا كه هر بى‏سر و پایى نشود یار كسى
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    2,255 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    عشق پاك عفت‏زاست. عاشق صادق هم خود باحیا، عفیف و پاكدامن است و هم حیا، عفت و پاكدامنى محبوب را مى‏طلبد، بر عكس هوس شعله‏ور كه پرده‏در گستاخ، فحشاطلب و آلوده‏دامن بار مى‏آورد. قرآن داستان عشق‏هایى را بیان مى‏كند كه بعضى ناب و پاك‏اند و بعضى هوس شعله‏ور تا راهنماى موقت‏طلبان باشد.
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  12. تشکر


  13. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    اگر آتش شوق و محبت نسبت به خداوند تیزتر گردد، به جایی می‌رسد که از همه چیز صرف نظر کرده و تمام توجهش به ذات او می‌شود; فقط او را دوست می‌دارد، دلش تنها برای او خاضع است‌، چرا چنین نباشد؟ او هر جمال و کمال در جایی مشاهده می‌کند، نمونه‌ای از آن کمال ِ بی‌پایان و جمال بی مثال و حُسن بی‌حد و انتها می‌بیند. او می‌داند هر کمال و جمالی مال او و هرکس هرچه دارد از او است‌. زیرا همه‌، آیات و نشانه‌های او هستند و استقلالی از خود ندارند و از ذات او حکایت می‌کنند. شوق و محبت‌، تمام دل او را احاطه کرده‌، جز عشق و محبت چیزی بر دل او حکومت نمی‌کند... خلاصه این که عشق و علاقة خویش را از همه چیز برمی‌گیرد و برای او قرار می‌دهد و هیچ چیز را جز برای خدا دوست نمی‌دارد.

  14. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    3,021 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    اگر آتش شوق و محبت نسبت به خداوند تیزتر گردد، به جایی می‌رسد که از همه چیز صرف نظر کرده و تمام توجهش به ذات او می‌شود; فقط او را دوست می‌دارد، دلش تنها برای او خاضع است‌، چرا چنین نباشد؟ او هر جمال و کمال در جایی مشاهده می‌کند، نمونه‌ای از آن کمال ِ بی‌پایان و جمال بی مثال و حُسن بی‌حد و انتها می‌بیند. او می‌داند هر کمال و جمالی مال او و هرکس هرچه دارد از او است‌. زیرا همه‌، آیات و نشانه‌های او هستند و استقلالی از خود ندارند و از ذات او حکایت می‌کنند. شوق و محبت‌، تمام دل او را احاطه کرده‌، جز عشق و محبت چیزی بر دل او حکومت نمی‌کند... خلاصه این که عشق و علاقة خویش را از همه چیز برمی‌گیرد و برای او قرار می‌دهد و هیچ چیز را جز برای خدا دوست نمی‌دارد.
    یک قصه بیش نیست غم عشق وین عجب
    کز هر زبان که می‏شنوم نامکررست
    عرضه کردم دو جهان بر دل کار افتاده

    به جز از عشق تو باقی همه فانی دانست
    سلطان ازل گنج غم عشق به ما داد

    تا روی در این منزل ویرانه نهادیم
    ای دل مباش یکدم خالی زعشق و مستی

    وانگه برو که رستی از نیستی و هستی


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود