جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صبر بر ظلمى كه در حقّ كودكى مظلوم روا شده، چه زيبايى دارد كه يعقوب مى‏گويد: «فصبر جميل»؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    صبر بر ظلمى كه در حقّ كودكى مظلوم روا شده، چه زيبايى دارد كه يعقوب مى‏گويد: «فصبر جميل»؟




    سلام و خسته نباشید

    صبر بر ظلمى كه در حقّ كودكى مظلوم روا شده، چه زيبايى دارد كه يعقوب مى‏گويد: «فصبر جميل»؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۵:۳۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    صبر بر ظلمى كه در حقّ كودكى مظلوم روا شده، چه زيبايى دارد كه يعقوب مى‏گويد: «فصبر جميل»؟
    در جريان عداوت برادران حضرت يوسف (ع) با ايشان و انداختن ايشان در چاه و سپس ارائه پيراهني خون آلود به حضرت يعقوب (ع) ،وضعيت بگونه اي بود كه چاره اي جز صبر براي حضرت يعقوب (ع) وجود نداشت زيرا اولا يوسف محبوبترين مردم بود در دل او ، و اينك دارند خبر مي‏ دهند كه چنين محبوبي طعمه گرگ شده ، و براي گواهي خود پيراهن خون‏آلودش را آورده‏ اند ، و ثانيا او خود بطور يقين مي‏ داند كه اينان در آنچه كه مي‏ گويند دروغگويند ، و در نابود كردن يوسف دست داشته و نقشه‏ اي داشته‏ اند ، و ثالثا راهي براي تحقيق مطلب و به دست آوردن اينكه بر سر يوسف چه آمده ، و او فعلا كجا است و در چه حالي است ، در دست نيست .
    او براي چنين پيشامدهاي ناگواري جز فرزندانش چه كسي را دارد كه براي دفع آن به اين سو و آن سو روانه كند ؟ و فعلا اين مصيبت به دست همين فرزندان رخ داده ، نزديكتر از ايشان چه كسي را دارد كه به معاونت وي از ايشان انتقام بگيرد ؟ و به فرضي هم كه داشته باشد چگونه مي‏ تواند فرزندان خود را طرد نمايد . (پس باز صبر بهتر است) .(1)

    (1)- ر. ك : تفسير الميزان، ج 11،ص141

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    چيزي كه هست معناي صبر اين نيست كه انسان خود را آماده هر مصيبتي نموده صورت خود را بگيرد تا هر كس خواست سيليش بزند ، نه ، معناي صبر - كه يكي از فضايل است - اين نيست كه آدمي چون زمين مرده زير دست و پاي ديگران بيفتد مردم او را لگدكوب كنند ،
    بلكه صبر عبارت است از اينكه انسان در قلب خود استقامتي داشته باشد كه بتواند كنترل نظام نفس خود را - كه استقامت امر حيات انساني و جلوگيري از اختلال آن بستگي به آن نظام دارد - در دست گرفته ، دل خود را از تفرقه و نسيان تدبير و خبط فكر و فساد رأي جلوگيري كند .
    پس صابران آنهايي هستند كه در مصائب استقامت به خرج داده و از پا درنمي ‏آيند ، وهجوم رنجها و سختيها پايشان را نمي‏ لغزاند ...يك نفر موحد وقتي ناملايمي مي‏بيند و مصيبتي به او روي مي‏ آورد نخست خود را در پناه دژ محكم صبر قرار داده ، بدين وسيله نظام عبوديت را در داخل خود در دست گرفته و از اختلال آن و متلاشي شدن قوا و مشاعرش جلوگيري مي‏ كند ، و سپس بر پروردگار خود كه فوق همه سبب‏ها است توكل جسته ، اميد مي‏ دارد كه او وي را از شري كه روي آورده حفظ كند ، و همه اسباب را به سوي صلاح حال او متوجه سازد .(2)
    جمله و الله المستعان علي ما تصفون - كه راستي كلام عجيبي است - توكل يعقوب را بر خداي تعالي بيان نموده ، مي‏ فرمايد : من مي‏ دانم كه شما در اين قضيه مكر و حيله‏ اي به كار برده ‏ايد ، و مي‏دانم كه يوسف را گرگ نخورده ، و ليكن در كشف دروغ شما و دست‏يابي بر يوسف به اسباب ظاهري كه بدون اذن خدا هيچ اثري ندارند دست نمي‏زنم و در ميان اين اسباب دست و پا نمي‏ زنم بلكه با صبر ، ضبط نفس نموده ، و با توكل به خدا حقيقت مطلب را از خدا مي‏ خواهم . (3)


    (3)- همان، ص 143


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۵:۳۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    بنابراين اولا جز صبر براي حضرت يعقوب (ع) چاره اي وجود نداشت و ثانيا اين صبر با توجه به توكل بر خدا بر پايه محكمي بنا شده و از آنجا كه تحمل فراق يوسف‌(ع) و نيز تحمل خطاي برادران يوسف در حق او و دروغ آنان و به رو نياوردن حضرت يعقوب (ع) خطا و دروغ فرزندانش را ، بسيار سخت و طاقت فرساست لذا اين صبر صبري جميل خواهد بود .

    مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند :"در جمله فصبر جميل صبر را مدح كرده و اين از قبيل به كار بردن سبب در جاي مسبب است ، يعني در جايي كه مي‏بايست بفرمايد من بر آنچه كه بر سرم آمده صبر مي‏كنم ، به سبب اينكه صبر خوب است تنها سبب را آورده .
    و اينكه كلمه صبر را نكره ( بدون الف و لام ) آورده ، و آن را توصيف نكرده ، بلكه بطور مبهم فرموده صبر خوبست اشاره به عظمت قضيه و تلخي و دشواري تحمل آن است . "(4)

    (4)- همان ، ص 141

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود