جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پلورالیسم یعنی چی ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پلورالیسم یعنی چی ؟




    سلام و خسته نباشید

    پلوارلیسم یعنی چی ؟ منظور از پلوراليسم ديني چيه؟


    با تشکر



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۰۷ در ساعت ۲۰:۲۸

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کثرت گرایی




    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    سلام و خسته نباشید

    پلوارلیسم یعنی چی ؟ منظور از پلوراليسم ديني چيه؟


    با تشکر



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در لغت پلورال (1) به معنای جمع و متکثر است و از همین رو پلورالیسم به معنای تکثر گرایی است . پلورالیسم دینی که از آن به کثرت گرایی دینی نیز تعبیر می کنند ، ایده ای است که بر اساس آن
    تمام ادیان و مذاهب ، راه رسیدن به حقیقت تلقی می شوند . به عبارت دیگر در این ایده ، حقیقت ، واحد است ولی راه های رسیدن به آن متکثر و متعدد است . این در حالی است که نمی توان بین این راه ها داوری کرد و راهی را بهتر و برتر از دیگر راه ها مطرح کرد . این ایده به طور خاص توسط جان هیک فیلسوف دین برتانیایی مطرح شد .

    در بررسی این مدعا نقدهای مختلفی مطرح شده است مانند اینکه ادیان مختلف ، تصورات مختلفی از جهان و نیز خدای جهان ارائه می دهد و منطقا صحیح نیست که دو تصویر متناقض هر دو صحیح باشند . به طور مثال خدا در ادیان ابراهیمی موجودی متشخص است این در حالی است که در هندویسم (و برخی از شاخه های بودیسم) خدای معرفی شده ، خدایی غیر متشخص است . به لحاظ عقلی نمی توان پذیرفت که خداوند هم شخصی باشد و هم غیر شخصی و از همین رو نمی توان گفت که هر دوی این ادیان صحیح اند و به طور مساوی ما را به حقیقت می رسانند . از این رو ایده ی پلورالیسم قابل پذیرش نیست.

    در کنار کثرت گرایی ، گرایش های انحصاری گرایی و نیز شمول گرایی وجود دارند . به طور خلاصه می توان گفت انحصارگرایان مدعی هستند که تنها دین الف است که راه به حقیقت دارد و تمام ادیان و مذاهب دیگر کاملا گمراه هستند . از سوی دیگر شمول گرایان معتقدند که اگرچه راه رسیدن به حقیقت در یک دین و آیین بهتر و برتر از دیگر آیین هاست ولی در ادیان دیگر نیز می توان نور حقیقت را یافت ولی ضعیف تر و سخت تر . به عبارت دیگر اگرچه ادیان دیگر نیز بهره ای از حقیقت برده اند ولی هدایت اصلی در یک دین خاص است .
    بسیاری از اندیشمندان معاصر نظر شمول گرایی را می پذیرند.(2)


    موفق باشید

    1. plural
    2. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به این کتاب مراجعه کنید :
    - عقل و اعتقاد دینی - مایکل پترسون و ..-طرح نو - فصل 12
    -تحلیل و نقد پلورالیسم دینی - ربانی گلپایگانی - اندیشه معاصر



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب
    با تشکر از جناب پاسخگوی محترم

    جناب محجوب بزرگوار -اگر مایل باشید میتوانید به این تاپیک هم مراجعه بفرمایید:
    نظر قرآن درباره پلوراليسم



  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا نسبيت اديان پلوراليزم با استفاده با آیات قرآن قابل اثبات مي‌باشد؟




    عرض ادب و خسته نباشید

    در قرآن كريم آمده كه در صومعه و كليسا، ذكر و ياد خدا هست؛ آيا نسبيت اديان پلوراليزم با استفاده از آيات قابل اثبات مي‌باشد؟ لطفاً به طور كامل توضيح دهيد.
    ممنونم


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۱ در ساعت ۲۳:۱۷

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قرآن کریم و پلورالیزم




    نقل قول نوشته اصلی توسط مجذوب نمایش پست
    عرض ادب و خسته نباشید

    در قرآن كريم آمده كه در صومعه و كليسا، ذكر و ياد خدا هست؛ آيا نسبيت اديان پلوراليزم با استفاده از آيات قابل اثبات مي‌باشد؟ لطفاً به طور كامل توضيح دهيد.
    ممنونم


    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    با توجه به توضیحاتی که در پاسخ نخست ارائه شده است ، راهی که از نظر ما قابل پذیرش است شمول گرایی می باشد . در این نگاه هدایت اصلی خداوند در یک دین خاص قرار دارد ولی این بدان معنا نیست که ادیان دیگر همگی کاملا در خطا هستند بلکه آنها نیز به فراخور حال خود (اینکه به چه میزان تحریف شده اند) می توانند تا حدی حامل حقیقت باشند.

    آنچه در این مرحله مهم است این است که از نظر ما دین حق یکی است و ادیان دیگر تنها بهره ای از حقیقت برده اند. با توجه به این مقدمه ، حق بودن اسلام منافاتی با این ندارد که در قرآن در مورد ادیان دیگر گفته شده باشد که آنها نیز در صومعه های خویش به ذکر و یاد الهی می پردازند . از چنین خطابی در قرآن کریم ، لزوما پلورالیزیم به دست نمی آید . به عبارت دیگر طبق مفاد آیات اگرچه آنها نیز دارای بهره ای از حقیقت بوده اند و به پرستش خداوند می پردازند ولی به خاطر تحریف هایی که در طول تاریخ در دین آنها رخ داده است ، نمی توان گفت که دینی کاملا حق هستند . از این رو نمی توان از آیات قرآن پلورالیزم را استفاده کرد . زیرا هرگز دینی که تحریف شده است ، نمی تواند مساوی با دینی که تحریف نشده است ، باشد . بنابراین قرآن کریم قائل به پلورالیزم نیست بلکه می توان شمول گرایی را به آن نسبت داد. (1)

    موفق باشید

    1. برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب "ق‍رآن‌ و پ‍ل‍ورال‍ی‍زم‌" اثر محمد حسن قدردان، نشر : م‍وس‍س‍ه‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ دان‍ش‌ و ان‍دی‍ش‍ه‌ م‍ع‍اص‍ر ، مراجعه کنید.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالی

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    در کنار کثرت گرایی ، گرایش های انحصاری گرایی و نیز شمول گرایی وجود دارند . به طور خلاصه می توان گفت انحصارگرایان مدعی هستند که تنها دین الف است که راه به حقیقت دارد و تمام ادیان و مذاهب دیگر کاملا گمراه هستند . از سوی دیگر شمول گرایان معتقدند که اگرچه راه رسیدن به حقیقت در یک دین و آیین بهتر و برتر از دیگر آیین هاست ولی در ادیان دیگر نیز می توان نور حقیقت را یافت ولی ضعیف تر و سخت تر . به عبارت دیگر اگرچه ادیان دیگر نیز بهره ای از حقیقت برده اند ولی هدایت اصلی در یک دین خاص است .
    بسیاری از اندیشمندان معاصر نظر شمول گرایی را می پذیرند.(2)
    سلام خدمت پاسخگوی گرامی
    با توجه به این ایه نمیتوان دین دیگری غیر از اسلام را انتخاب کرد
    وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ // ال عمران 85

    و هر كه جز اسلام دينى [ديگر] جويد هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دین حق




    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحق نمایش پست
    بسمه تعالی


    سلام خدمت پاسخگوی گرامی
    با توجه به این ایه نمیتوان دین دیگری غیر از اسلام را انتخاب کرد
    وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ // ال عمران 85

    و هر كه جز اسلام دينى [ديگر] جويد هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    چنانچه در پاسخ های قبلی بیان شد ، دین حق یک دین است و تمام انسان ها موظف هستند از آن دین تبعیت کنند . اما اگر دچار اشتباه شوند (در حالیکه صادقانه در پی حقیقت بوده اند ولی در یافتن مصداق اشتباه کنند ) در این مورد عذر آنها پذیرفته است . همچنین در مورد ادیان دیگر نیز چنانچه بیان شد ، مطالب حقی می توان در آنها یافت ، هرچند به علت تحریف های صورت گرفته نمی توان آنها را پذیرفت .
    در آیه فوق نیز منظور از اسلام چنانچه شهید مطهری بیان می کند (1) تسلیم بودن در برابر حق است و با توجه به اینکه در هر زمان تنها یک دین حق وجود دارد باید تنها به یک دین حق ملتزم باشیم ، دینی که در زمان ما اسلام است و باید نسبت به آن پیرو و تسلیم باشیم .

    موفق باشید

    (1) : شهید مطهری ، عدل الهی ص 296 به بعد


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند در طول تاريخ تدين و تمدن بشريت هيچ ديني غير از اسلام را به رسولانش ابلاغ نكرده و مسلمان مورد نظر قرآن پيرو هيچ مذهب ، فرقه ، شعبه ، دسته ، گروه يا گروهكي نيست و فقط مسلمان است ، آنهم مسلماني بدون پسوند و پيشوند. خداوند كتاب نازل كرده تا ما را از اين پسوندها و پيشوندها برحذر دارد تا مختلف و متفرق نشويم و به اينكه « دين در نزد خداوند فقط اسلام است » التزام عملي داشته باشيم. مسلمان شيعه و سني عين تفرقه و جدايش است و از آن بدتر سني حنفي، سني مالكي، شافعي، حنبلي ، شيعه زيدي ، امامي ناصري ....مسيحي پروتستان، كاتوليك، ارتودكس.... يهودي فريسي ، هروي ، صدوقي، اينسي....!
    دين اسلام يهودي ندارد، مسيحي ندارد، سني ندارد، شيعه ندارد. اين شبكه گسترده عنكبوتي متعلق به الله نيست و نقطه به نقطه و بند به بند آن تنيده موجودي ترسناك است كه خود را «اولياء الله» معرفي مي كند.
    يك دهكده تا زماني كه ده است و در آن تقسيم بندي بوجود نيامده و انشعاب پيدا نكرده اهالي آن در جوي مسالمت آميز در كنار يكديگر زندگي مي كنند اما همينكه پسوند و پيشوند گرفت و به بالا ده و پايين ده منشعب شد و متفرق گرديد حتماً در بين اهالي آن اختلاف و نزاع رخ خواهد داد.
    خداوند براي تشكيل امت واحده اسلام و جلوگيري از اختلاف و تفرقه به جميع انسانها امر مي كند تا به حبل الهي كه همانا كتاب اوست اعتصام كنند ولي انسانها چه كردند؟
    آيا امر الهي را گردن نهادند؟!
    اگر اينگونه بود كه اينهمه فرقه و مذهب بوجود نمي آمد و امت واحده تكه تكه نمي شد.
    راستي چرا اينگونه شد؟
    به خاطر اينكه شيطان به مردمان نادان چنين القا كرد كه فرقي بين كتب منسوب به اولياء الله و قرآن وجود ندارد و اين شد كه مردم به آنها اعتصام كردند و متفرق شدند.


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندی




    پرسش:
    پلوارلیسم یعنی چی ؟ منظور از پلوراليسم ديني چيه؟

    پاسخ:
    در لغت پلورال (1) به معنای جمع و متکثر است و از همین رو پلورالیسم به معنای تکثر گرایی است . پلورالیسم دینی که از آن به کثرت گرایی دینی نیز تعبیر می کنند ، ایده ای است که بر اساس آن
    تمام ادیان و مذاهب ، راه رسیدن به حقیقت تلقی می شوند . به عبارت دیگر در این ایده ، حقیقت ، واحد است ولی راه های رسیدن به آن متکثر و متعدد است . این در حالی است که نمی توان بین این راه ها داوری کرد و راهی را بهتر و برتر از دیگر راه ها مطرح کرد . این ایده به طور خاص توسط جان هیک فیلسوف دین برتانیایی مطرح شد .

    در بررسی این مدعا نقدهای مختلفی مطرح شده است مانند اینکه ادیان مختلف ، تصورات مختلفی از جهان و نیز خدای جهان ارائه می دهد و منطقا صحیح نیست که دو تصویر متناقض هر دو صحیح باشند . به طور مثال خدا در ادیان ابراهیمی موجودی متشخص است این در حالی است که در هندویسم (و برخی از شاخه های بودیسم) خدای معرفی شده ، خدایی غیر متشخص است . به لحاظ عقلی نمی توان پذیرفت که خداوند هم شخصی باشد و هم غیر شخصی و از همین رو نمی توان گفت که هر دوی این ادیان صحیح اند و به طور مساوی ما را به حقیقت می رسانند . از این رو ایده ی پلورالیسم قابل پذیرش نیست.

    در کنار کثرت گرایی ، گرایش های انحصاری گرایی و نیز شمول گرایی وجود دارند . به طور خلاصه می توان گفت انحصارگرایان مدعی هستند که تنها دین الف است که راه به حقیقت دارد و تمام ادیان و مذاهب دیگر کاملا گمراه هستند . از سوی دیگر شمول گرایان معتقدند که اگرچه راه رسیدن به حقیقت در یک دین و آیین بهتر و برتر از دیگر آیین هاست ولی در ادیان دیگر نیز می توان نور حقیقت را یافت ولی ضعیف تر و سخت تر . به عبارت دیگر اگرچه ادیان دیگر نیز بهره ای از حقیقت برده اند ولی هدایت اصلی در یک دین خاص است .
    بسیاری از اندیشمندان معاصر نظر شمول گرایی را می پذیرند.(2)


    موفق باشید

    1. plural
    2. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به این کتاب مراجعه کنید :
    - عقل و اعتقاد دینی - مایکل پترسون و ..-طرح نو - فصل 12
    -تحلیل و نقد پلورالیسم دینی - ربانی گلپایگانی - اندیشه معاصر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود