جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم امامت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما مفهوم امامت




    بنا م خدا
    امامت در لغت ادبی بمعنای پیشوایی و در اصطلاح دین عبارتند از :ریاست عمومی بر امت در جمِع امور دین و دنیا به نیابت ازرسول خدا. نتیجه این تعریف این می شود که اطاعت امام در همه چیز بر همه افراد امّت واجب و ضروری میباشد همانند وجوب اطاعت از رسول خدا(ص).
    هر دو گرو از علمای شیعه و سنّی امامت را اینگونه معرفی کرده اند .حاصل این تعریف این است که امام انسانی است که جا نشین رسول خدا بوده و از او نیابت میکند و در ریز و درشت امور دین و دنیاء، تمام امت باید از اواطاعت کنند ولی در عین حال چهار مورد اساسی است که بین شیعه و اهل سنّت در مساله امامت، سبب اختلاف گشته است


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما چهار اختلاف اصلی بین شیعه و اهل تسنّن در زمینه امامت




    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنا م خدا

    امامت در لغت ادبی بمعنای پیشوایی و در اصطلاح دین عبارتند از :ریاست عمومی بر امت در جمِع امور دین و دنیا به نیابت ازرسول خدا. نتیجه این تعریف این می شود که اطاعت امام در همه چیز بر همه افراد امّت واجب و ضروری میباشد همانند وجوب اطاعت از رسول خدا(ص).

    هر دو گرو از علمای شیعه و سنّی امامت را اینگونه معرفی کرده اند .حاصل این تعریف این است که امام انسانی است که جا نشین رسول خدا بوده و از او نیابت میکند و در ریز و درشت امور دین و دنیاء، تمام امت باید از اواطاعت کنند ولی در عین حال چهار مورد اساسی است که بین شیعه و اهل سنّت در مساله امامت، سبب اختلاف گشته است
    بنام خدا
    :الف: شیعه می گوید: تعیین امام مانند تعیین پیامبر حقّ خداوند است ودیگران را در این جهت هیچگونه حقّی نیست
    اهل سنّت می گویند:تعیین امام با خود مردم است و خداوند در این زمینه کاره ای نیست
    ب: شیعه می گوید : خدا وند علی (ع) را پس از رسول خدا (ص) برای امامت و پیشوا یی خلق تعیین نموده است
    اهل سنّت میگویند: خدا کسی را برای تصدّی این منصب تعیین نکرده است
    ج: شیعه میگوید : امام مانند پیا مبر معصوم می باشد
    اهل سنّت می گویند : هر فردی که شهادت به یکتایی خداوند و رسالت پیامبردهد قابلیّت برای پیشوایی امّت را دارد البته با شرا ئطی که در ضمن ان شرائط ، عدالت به جای عصمت گنجانده شده است
    د : شیعه می گوید : امامت ما نند نبوّت از اصول دین است
    اهل سنّت می گویند: امامت از فروع دین می باشد
    پس این چهار مبحث ، اساس اصلی؛ از اصول پنجگانه اعتقادی را که امامت باشد تشکیل میدهد،
    و با اثبات عقیده حق در هریک ازاین چهار مورد ، اختلا فات دامنه دار مسا له امامت یکطرفی خواهد شد

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما ضرورت نیاز به امام و جانشین و خلیفه پیامبر تاچه حدّ می باشد؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنام خدا
    :الف: شیعه می گوید: تعیین امام مانند تعیین پیامبر حقّ خداوند است ودیگران را در این جهت هیچگونه حقّی نیست
    اهل سنّت می گویند:تعیین امام با خود مردم است و خداوند در این زمینه کاره ای نیست
    ب: شیعه می گوید : خدا وند علی (ع) را پس از رسول خدا (ص) برای امامت و پیشوا یی خلق تعیین نموده است
    اهل سنّت میگویند: خدا کسی را برای تصدّی این منصب تعیین نکرده است
    ج: شیعه میگوید : امام مانند پیا مبر معصوم می باشد
    اهل سنّت می گویند : هر فردی که شهادت به یکتایی خداوند و رسالت پیامبردهد قابلیّت برای پیشوایی امّت را دارد البته با شرا ئطی که در ضمن ان شرائط ، عدالت به جای عصمت گنجانده شده است
    د : شیعه می گوید : امامت ما نند نبوّت از اصول دین است
    اهل سنّت می گویند: امامت از فروع دین می باشد
    پس این چهار مبحث ، اساس اصلی؛ از اصول پنجگانه اعتقادی را که امامت باشد تشکیل میدهد،
    و با اثبات عقیده حق در هریک ازاین چهار مورد ، اختلا فات دامنه دار مسا له امامت یکطرفی خواهد شد
    بنا م خدا
    همانطور که فطرت انسان ضرورت نیاز به {پیامبر و رسول} را درک میکند، و عقل نیز بدون درنگ، فطرت رادر این درکش تصدیق می نماید،ضرورت وجود امام را بعد از پیامبر در می یابد ، زیراهیچ شکّی نیست که مکلّفین در امور معشیعت دنیا و زندگی اخرت محتاج به کسی هستند که انان را ارشاد به واقعی صحیح نماید. و تمام فوایدی که برای بعثت نبوّت بیان شد درباره خلیفه و جانشینی پیامبر نیز وجود دارد اینجاست که انسان با فطرت خدا داده-بدون کوچکترن شکّ و تردید- ادراک می کند که هر جامعه ای به سر پر ست و زمامداری نیاز مند هست.
    خدا وند در قران کریم می فرماید:
    (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ)(روم/30)
    روى خود را متوجه آئين خالص پروردگار كن اين فطرتى است كه خداوند انسانها را بر آن آفريده دگرگونى در آفرينش خدا نيست اين است دين و آئين محكم و استوار ولى اكثر مردم نمى دانند.خداوند در این ایه همه ادراکات فطری انسان و نهاد بی الایش وی را (که یکی از بارزترین انها احساس نیاز انسان است به وجود رابط بین خود و خدایش در جمیع زمانها و مکانها و نیز احساس نیاز ضروری به سر پرست در هر جا معه ای) اعتبار داده و امضاء میفر ماید.


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    71
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنا م خدا
    همانطور که فطرت انسان ضرورت نیاز به {پیامبر و رسول} را درک میکند، و عقل نیز بدون درنگ، فطرت رادر این درکش تصدیق می نماید،ضرورت وجود امام را بعد از پیامبر در می یابد ، زیراهیچ شکّی نیست که مکلّفین در امور معشیعت دنیا و زندگی اخرت محتاج به کسی هستند که انان را ارشاد به واقعی صحیح نماید. و تمام فوایدی که برای بعثت نبوّت بیان شد درباره خلیفه و جانشینی پیامبر نیز وجود دارد اینجاست که انسان با فطرت خدا داده-بدون کوچکترن شکّ و تردید- ادراک می کند که هر جامعه ای به سر پر ست و زمامداری نیاز مند هست.
    خدا وند در قران کریم می فرماید:
    (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ)(روم/30)روى خود را متوجه آئين خالص پروردگار كن اين فطرتى است كه خداوند انسانها را بر آن آفريده دگرگونى در آفرينش خدا نيست اين است دين و آئين محكم و استوار ولى اكثر مردم نمى دانند.خداوند در این ایه همه ادراکات فطری انسان و نهاد بی الایش وی را (که یکی از بارزترین انها احساس نیاز انسان است به وجود رابط بین خود و خدایش در جمیع زمانها و مکانها و نیز احساس نیاز ضروری به سر پرست در هر جا معه ای) اعتبار داده و امضاء میفر ماید.
    امام باقر علیه السلام می فرمایند:
    «به خداوند قسم، از زمانی که خدا آدم را قبض روح کرد، زمین را بدون پیشوا وانگذارد تا به وسیله او به سوی خدا هدایت شود، و او حجت خدا بر بندگانش است و هیچگاه زمین بدون امامی که حجت خدا بر بندگانش باشد باقی نمی ماند» (اصول کافی، ج 1، ص 252، با ترجمه سیدجواد مصطفوی)


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط نگار نمایش پست
    امام باقر علیه السلام می فرمایند:
    «به خداوند قسم، از زمانی که خدا آدم را قبض روح کرد، زمین را بدون پیشوا وانگذارد تا به وسیله او به سوی خدا هدایت شود، و او حجت خدا بر بندگانش است و هیچگاه زمین بدون امامی که حجت خدا بر بندگانش باشد باقی نمی ماند» (اصول کافی، ج 1، ص 252، با ترجمه سیدجواد مصطفوی)
    بنام خدا
    هر سازماني که در جوامع بشري براي اداره کارهاي عمومي مردم تا سيس می شود{خودکار نيست} ، و تا جمعي از افراد شايسته و کا ردان در نگهداري و اداره ان کوشش نکنند قابل بقاء نخواهد بودو مردم نیز از فوايد تشکيل ان سازمان بهره مند نخواهند شد،و در صورت فقدان افرادي شايسته و ذي صلاح تشکيلات ان سازمان رو به فناء خواهد رفت و البته اين حقيقتي است روشن که انسان در يک نظر ابتدايي بدون هيچگونه ترديدي انمرا درک مي کند ، علاوه اينکه تجربه گذشتگان نيز به درستي اين ادراک گواهي مي دهد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود