جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در اخرین سال حیات پیامبر (ص) قرآن دوبار بر ایشان نازل شده ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در اخرین سال حیات پیامبر (ص) قرآن دوبار بر ایشان نازل شده ؟




    سلام
    پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند قرآن هر سال يكبار ‏بر من نازل مي‌شد و امسال كه آخرين سال عمر من است دو بار نازل شد . ‏سؤال اين است كه در نقل فوق آيا منظور كل قرآن بوده‎ ‎است يا نه؟ و اگر ‏جواب مثبت است پس چرا پيامبر قسمتي از قرآن را بر مردم مي‌خواند؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۱ در ساعت ۰۰:۴۴

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    قرآن بصورت مجموعی که عبارتست از حقائق و صور واقعیه این الفاظ و عبارات در شب قدر رفعة واحده نازل شده است اما قرآن بشکل تفصیلی و آیه آیه در طول مدت رسالت نازل شده است .

    چرا در اخرین سال حیات پیامبر (ص) قرآن دوبار بر ایشان نازل شده ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    انسان كامل از آن جهت كه ولي اللّه است، آنچه را كه ذات اقدس اله به او عطا ‏مي‌كند مي‌گيرد ولي از آن جهت كه رسول‌اللّه است بايد دو كار انجام دهد: اول اينكه ‏تدريجاً مردم را آگاه كند دوم اين‌كه به اندازه سطح فهم مردم با آنها صحبت كند‎.‎
    تمام قرآن هر سال بر آن حضرت نازل مي‌شد اما رسالت او در اين نبود كه همه‎ ‎آيات را براي همه‎ ‎مردم نقل كند. حتي آن چه را هم كه نقل مي‌كرد به اندازه‎ ‎فهم مردم ‏بود. پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) الفاظ را ذكر مي‌كرد ولي هركسي به ‏اندازه درك و ظرفيت خود مطالب را مي‌فهميد. همان مطلبي كه وجود مبارك حضرت امير ‏به كميل فرمود: «إنّ هذهِ القُلُوبُ اَوْعِيَةٌ فَخَيرُها اَوْعاها»(١) اي كميل! اين دل‌ها ‏ظرفيت‌هاي گوناگون دارند و بهترين دل آن است كه ظرفيتش بيشتر و حافظ اسرار باشد.‏
    مرحوم شيخ صدوق رضوان اللّه تعالي عليه در كتاب شريف «معاني الاخبار» نقل ‏مي‌كند كه شخصي آمد در محضر وجود مبارك امام صادق(عليه السّلام) و عرض كرد چرا ‏پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) را ابو القاسم مي‌نامند. حضرت ابتدا جواب ‏ساده‌اي داد، فرمود آن حضرت پسري داشت به نام قاسم و به اين دليل كنيه آن حضرت ‏ابوالقاسم است. شاگرد امام عرض كرد اين را مي‌دانم، توضيح بيشتري بدهيد. حضرت ‏فهميد كه او آمادگي و ظرفيت بيشتري دارد، معنايي را برايش بيان نمود كه به ذهن ‏هيچكدام از ما خطور هم نمي‌كند.‏ فرمودند به اين علت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) را ابوالقاسم گفته‌اند ‏كه
    ‎١‎‏ ـ علي بن ابي طالب(عليه السّلام) تقسيم كننده بهشت و جهنم است «قَسيمُ ‏النّارِ والجَنّة». آن حضرت در روز قيامت به بهشت دستور مي‌دهد اين شخص دوست من ‏است او را بپذير و به آتش جهنم دستور مي‌دهد فلان شخص دشمن من است او را ‏بگير.
    ‏‎٢‎‏ ـ علي بن ابي طالب(عليه السّلام) شاگرد پيامبر است و علوم فراواني از پيامبر ‏فراگرفته است
    ‎٣‎‏ ـ هر شاگردي فرزند معلم است و هر معلمي حق پدري بر گردن شاگرد خود ‏دارد (پدر معنوي اوست‎).‎ از اين سه مقدمه اين نتيجه حاصل مي‌شود كه اگر علي بن ابي طالب(عليه ‏السّلام) قاسم (تقسم كننده) بهشت و جهنم است و پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و ‏سلم) پدر (معنوي) اين قاسم است پس كنيه‎ ‎پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) ‏ابو‌القاسم مي‌شود. ببينيد اين‌گونه معنا كردن آيا به ذهن احدي مي‌آيد، يا اگر غير امام ‏اين‌گونه معنا مي‌كرد كسي قبول مي‌نمود؟ بنابراين پيغمبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مأمور بود در هر هفته يا در هر ‏ماه مقدار مشخصي از قرآن را بيان كند. متناسب با قدرت دريافت و درك مردم و ظرفيت ‏محدود آنها‎.‎


    ‏(١) بحار، ج ١، ص ١٨٨.‏
    الهی! اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم.
    الهی! تا به تو آشنا شدم از خلق جدا شدم و در هر جهان شیدا شدم نهان بودم پنهان شدم.
    الهی! از پیش خطر و از پس راهم نیست، دستم گیر که جز تو پناهم نیست.
    الهی! دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا در آخرین سال حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن دو بار بر ایشان نازل شده است؟


    پاسخ:
    بد نیست در ابتداء نکاتی را در مورد دفعی و تدریجی بودن قرآن اشاره کنم گر چه در این مورد بحث های مختلفی بین مفسران و بزرگان شیعه و سنی مطرح شده است که درین مقال جای بیانش نیست :
    در اين باره كه آيا قرآن يك باره نازل شده يا به تدريج، آيات قرآن متفاوت است. برخی آيات بر نزول دفعی قرآن در يك شب و در يك زمان خاص دلالت دارد و برخی ديگر از تدريجی بودن نزول قرآن حكايت مي كند.

    از جمله آياتي كه بر دفعي بودن نزول قرآن دلالت مي كند اين آيات است :
    _ «انّا انزلناه في ليله القدر»؛ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.(1)
    _ «شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن»؛ ماه رمضانی كه قرآن در آن ماه نازل شد.(2)
    _ «انا انزلناه في ليله مباركه»؛ قرآن را در شب مبارك نازل كرديم.(3)

    اما آياتی كه به نزول تدريحی دلالت می كند، عبارتند از:
    كافران مي گويند: چرا قرآن يك باره نازل نمی شود.
    - «و قرآناً فرقناه لتقرأه علي الناس علي مكث»؛ قرآن را تدريجاً و جدا جدا نازل كرديم تا با طمأنينه و آرامش بر مردم تلاوت نمايی.

    بنابر اين، بعضی آيات بر نزول دفعی قرآن و بعضی ديگر بر نزول تدريجی دلالت دارند، جمع بين اين دو چگونه استی؟
    در پاسخ به اين گفته اند:
    1- قرآن در شب قدر به يك باره از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شد و پس از آن به مدت 23 سال به تدريج توسط جبرئيل بر قلب مطهّر پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرود آمد.

    2- در شب قدر هر سال آياتی كه در طول آن سال بر پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل می شده يكباره بر پيامبر نازل می شد.

    3- اين كه خداوند می فرمايد در ماه رمضان و يا در شب قدر قرآن را نازل كرديم، مراد نزول دفعی نيست، بلكه آغاز نزول است. آغاز نزول در ماه رمضان و در شب قدر و يا شب مبارك بود.

    4 - قرآن يكباره بر فرشتگان نازل شد و آنان قرآن را در بيست قسمت بر جبرييل فرود آوردند و جبرييل هم به مدت بيست سال بر پيامبر (صلی الله علیه و آله)نازل كرد.

    اكثر قرآن پژوهان متأخر نظر اوّل را پذيرفته اند و گفته اند: قرآن در ابتدا به صورت اجمالی و دفعی بر قلب پيامبر نازل شده و سپس به صورت تدريجی. آيه اوّل سوره هود هم اين احتمال را تقويت می كند و می فرمايد: «كتاب احكمت آياته ثم فصّلت عن لدُن حكيم خبير»؛ قرآن آياتش نخست به طور منسجم و پيوسته و سپس فصل به فصل و قطعه قطعه از سوی حكيمی خبير نازل شده است.(4)
    ضمنا در موضوع پرسش شما چنین مطلبی وجود ندارد.

    ________
    (1) قدر/ 1.
    (2) بقره/ 185.
    (3) دخان/ 3.
    (4) اقتباس از: محسين اسماعيلی، كليات علوم قرآن، ص 26 به بعد.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۰:۵۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود