جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا آراء و انديشه هاي مفسر در تفسير قرآن نقش دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا آراء و انديشه هاي مفسر در تفسير قرآن نقش دارد ؟




    عرض سلام

    آيا آراء و انديشه هاي مفسر در تفسير قرآن نقش دارد ؟ اگر نقش ندارد پس چرا اینهمه کتاب تفسیر با برداشت های متفاوت از آیات مختلف داریم ؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۰:۴۹
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    آيا آراء و انديشه هاي مفسر در تفسير قرآن نقش دارد ؟
    علامه استاد جوادي آملي در پاسخ به اين سوال كه آيا آراء مفسر در تفسير نقش دارد يا خير بياني زيبا و در خور توجه دارند :
    "قرآن كريم سفره‌اي تهي از طعام نيست تا هر كس غذاي دست‌پخت خود را بر سر آن تناول كند، بلكه به تعبير رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) قرآن "مَأدُبه"، يعني غذاي آماده است: "القرآن مأدبة الله فتعلّموا مأدبته ما استطعتم"(1). بنابراين، آراء و انديشه‌هاي پيش‌ساخته را نمي‌توان بر قرآن تحميل كرد كه اين همان "تفسير به رأي" مذموم و از بدترين شيوه‌هاي شناخت قرآن، بلكه تحميل رأي بر قرآن و تطبيق قرآن با رأي مفسران است، نه تفسير. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از خداوند سبحان نقل فرمودند: كسي كه كلام مرا به رأي خويش تفسير كند هرگز به من ايمان نياورده است: "ما آمن بى من فسّر برأيه كلامى"(2). فطرتهاي تشنه و گرسنه بشري بايد به كوثر جوشان و سفره پر بار الهي راه يابد و از آن سير و سيراب شود.
    شرط استفاده از قرآن اين است كه انسان با اصول پيش‌ساخته و پيش‌فرضهاي بشري به خدمت قرآن نيايد تا قرآن را مهمان اصول موضوعه خود قرار دهد و آنها را بر قرآن تحميل كند. البته دانشهاي قبلي مي‌تواند ظرفيت فكري انديشوران را توسعه دهد و به عنوان مبدأ قابلي محسوب گردد، نه به عنوان مبدأ فاعلي تا باعث دگرگوني در تفسير قرآن شود.
    تفسير به رأي گذشته از منع عقلي منع نقلي نيز دارد و منع نقلي آن مستفاد از دو منبع است: يكي آيات فراوان قرآني و ديگري رواياتي كه ورود به آتش، خروج از دين و ارتداد و عدم ايمان را از پي‌آمدهاي تلخ تفسير قرآن به رأي مي‌شمارد .(3)"(4)

    (1) ـ بحار، ج 89، ص 19.
    (2) ـ بحار، ج 89، ص 107.
    (3)-ر.ك: تفسیر تسنيم، ج ١، ص ٥٩
    (4)- برگرفته از سايت راسخون


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    اگر نقش ندارد پس چرا اینهمه کتاب تفسیر با برداشت های متفاوت از آیات مختلف داریم ؟
    از آنجا كه قرآن كريم بحري عميق و پهنه اي بي انتهاست (1) و علوم و معارف فراواني در اين كتاب عزيز موجود است ،هر يك از مفسران قرآن ، بر اساس رويكرد و گرايش خاصي وارد تفسير قرآن شده و قرآن عزيز را از آن بعد خاص مورد تفسير قرار داده اند مثلا يك مفسر با گرايش عرفاني به تفسيرقرآن پرداخته و ديگري با گرايش روايي ، مفسر ديگر با گرايش تفسير قرآن به قرآن تفسيرش را نگاشته و ديگري با گرايش فلسفي ؛ لذا تفاسير مختلف با رويكردهاي مختلف نگاشته شده است زيرا روشهاي تفسيري مختلفي وجود دارد .تا زماني كه مفسر ، انديشه اش را بر قرآن تحميل نكند و به ورطه تفسير به راي نيافتد بلكه به محضر قرآن عزيز برسد و از سفره بي انتهاي آن بهره ببرد ، دانشهاي قبلي او مي‌تواند ظرفيت فكري اش را توسعه دهد و در ارائه يك تفسير مناسب ، كمك حال وي باشد .

    (1)- حضرت امير (ع) مي فرمايند :

    قرآن بسان دريايي ژرف است و زيبا شگفتي هايش پايان ناپذير است و ناشناخته هايش را کراني نيست پندنامه اي سودآور و ارزشمند است که جز با فروغ آن سياهي ها زدوده نمي گردد. نهج البلاغه ، خطبه 17
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از پاسخگویی بسیار خوب شما

    اما بازهم سوالی برای من مطرح می شود . البته بنده در سرچ اینترنت کتابهای تفسیری زیادی دیدم که مثلا نوشته تفسیر علمی , تفسیر فلسفی ،‌تفسیر عرفانی اما ما کتابهای تفسیری یکسانی مثل المیزان , نور تفسیر نمونه داریم که اولا مشخص نیست این کتب تفسیری با چه رویکردی به تفسیر قرآن پرداخته اند در ثانی اینطور بنظر می رسد که ظاهرا دارای رویکرد یکسان باشند چون هیچکدام مشخص نکرده اند این تفسیر دارای رویکرد خاصی هست و در ثانی عامه مردم این کتابها را یکسان می دانند ولی ما می بینیم در بیان ایات هرکدام برداشت خاصی را مطرح کردند و با یکدیگر اصلا تطابق ندارد .

    حال سوالم اینه که این کتب تفسیری مشهور که مورد استفاده عامه مردم است اولا هر کدام با چه رویکردی نوشته شده ؟ چرا در ابتدای کتب این رویکرد نوشته نشده و چرا روشنگری نشده که مثلا به طور مثال المیزان دارای رویکرد علمی ست ، اما تفسیر نمونه با رویکرد فلسفی ست و مثلا تفسیر نور رویکرد عرفانی ؟ که این اشتباه پیش نیاید که این اختلاف تفسیر مربوط به نوع نگرش مفسر هست نه اختلاف نظر مفسران

    و اگر با رویکرد یکسان هستند چرا اینهمه تفاوت در تفسیر یک ایه هست ؟


    از پاسخگویی شما پیشاپیش تشکر می کنم

    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    با سلام و تشكر از دقت نظر شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    اما بازهم سوالی برای من مطرح می شود . البته بنده در سرچ اینترنت کتابهای تفسیری زیادی دیدم که مثلا نوشته تفسیر علمی , تفسیر فلسفی ،‌تفسیر عرفانی اما ما کتابهای تفسیری یکسانی مثل المیزان , نور تفسیر نمونه داریم که اولا مشخص نیست این کتب تفسیری با چه رویکردی به تفسیر قرآن پرداخته اند در ثانی اینطور بنظر می رسد که ظاهرا دارای رویکرد یکسان باشند چون هیچکدام مشخص نکرده اند این تفسیر دارای رویکرد خاصی هست و در ثانی عامه مردم این کتابها را یکسان می دانند ولی ما می بینیم در بیان ایات هرکدام برداشت خاصی را مطرح کردند و با یکدیگر اصلا تطابق ندارد .
    تفسیر تقسیمات گوناگونی دارد و از لحاظ روش تفسیر (صرف‌نظر از صحیح یا خطاء بودن تفسیر) به چند قسم تقسیم می‌شود:
    الف) تفسیر كامل (تفسیر اجتهادی).
    ب) تفسیر ناقص كه شامل موارد زیر می‌شود:
    1 . تفسیر قرآن به قرآن.
    2 . تفسیر قرآن به عقل.
    3 . تفسیر قرآن به روایات.
    4 . تفسیر قرآن به رأی.
    5 . تفسیر علمی.
    6 . تفسیر موضوعی.
    7 . تفسیر رمزی.
    هركدام از این روشها، می‌تواند معتبر باشد و ما را به مقصود (تبیین مقصود آیات قرآن) برساند و نیز ممكن است خطاء و نامعتبر باشد.(1)


    (1)- ر.ك: مقاله روشهاي تفسيري قرآن ، محمدعلي رضايي اصفهاني، ص1

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    در روش تفسير ي كامل ، تمامي آيات قرآن مورد تفسير قرار مي گيرند اما در روش تفسيري ناقص ، صرفا برخي از آيات مورد تفسير قرار مي گيرند زيرا نوع اتخاذ روش تفسيري و رويكرد مفسر بگونه اي است كه آن رويكرد ذيل تمامي آيات وجود ندارد مثلا در تفسير روايي ما ذيل تك تك آيات قرآن ، روايت نداريم تا با اين شيوه بتوان تمامي آيات را تفسير نمود لذا صرفا آياتي كه داراي روايات تفسيري هستند مورد تفسير قرار مي گيرند و طبيعتا چون تمام آيات را شامل نمي شود به آن تفسير ناقص مي گويند .
    اما در تفسير كامل ، همه ي آيات قرآن مورد تفسير قرار مي گيرند و نوع روش تفسيري مفسر ، روشي است كه با آن مي تواند تمامي آيات را تفسير نمايد از همينجا مي توان متوجه شد كه يك تفسير آيا تفسير كاملي است يا ناقص است . مثلا تفسير موضوعي كه در روي جلد آن نگاشته شده "تفسير موضوعي قرآن " كاملا مشخص است كه جزء تفاسير ناقص است زيرا در خصوص موضوع خاصي در قرآن كريم به تفسير نشسته است و بنابراين تفسير كامل نيست .


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۰:۵۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    حال سوالم اینه که این کتب تفسیری مشهور که مورد استفاده عامه مردم است اولا هر کدام با چه رویکردی نوشته شده ؟ چرا در ابتدای کتب این رویکرد نوشته نشده و چرا روشنگری نشده که مثلا به طور مثال المیزان دارای رویکرد علمی ست ، اما تفسیر نمونه با رویکرد فلسفی ست و مثلا تفسیر نور رویکرد عرفانی ؟ که این اشتباه پیش نیاید که این اختلاف تفسیر مربوط به نوع نگرش مفسر هست نه اختلاف نظر مفسران
    اما همواره توضيح روي جلد نيست كه حاكي از رويكرد مفسر است بلكه مفسران قرآن - بويژه مفسران متاخر - در مقدمه تفسيرشان رويكردي كه مورد عمل قرار داده اند را و روش كار و تفسيرشان را بيان مي نمايند مثلا در مقدمه تفسير الميزان آمده است :

    "
    ما در اين تفسير به منظور اينكه به طريقه اهل بيت (عليهم‏ السلام‏) تفسير كرده باشيم تنها در جهات زير بحث مي ‏كنيم :

    1 -معارفي كه مربوط است به اسماء خداي سبحان و صفات او ، از حيات ، و علم ، و قدرت ، و سمع ، و بصر ، و يكتائي ، و امثال آن ، و اما ذات خداي عز و جل ، بزودي خواهي ديد كه قرآن كريم آن ذات مقدس را غني از بيان مي‏داند .
    2 -معارف مربوط به افعال خدايتعالي ، چون خلق ، و امر ، و اراده ، و مشيت ، و هدايت ، و اضلال ، و قضاء ، و قدر ، و جبر، و تفويض ، و رضا ، و غضب ، و امثال آن ، از كارهاي متفرق .
    3 -معارفي كه مربوط است بواسطه‏هائي كه بين او و انسان هستند ، مانند حجابها ، و لوح ، و قلم ، و عرش ، و كرسي ، و بيت المعمور ، و آسمان ، و زمين ، و ملائكه ، و شيطانها ، و جن ، و غير ذلك .
    4 -معارفي كه مربوط است به خود انسان در زندگي قبل از دنيا .
    5 -معارفي كه مربوط است بانسان در دنيا ، چون تاريخ پيدايش نوع او ، و خودشناسيش ، و شناسائي اصول اجتماعي ، و مسئله نبوت ، و رسالت ، و وحي ، و الهام ، و كتاب ، و دين ، و شريعت ، كه از اين باب است مقامات انبياء ، كه از داستانهاي آنان استفاده مي‏شود ، همان داستانهائي كه قرآن كريم از آن حضرات حكايت كرده است .
    6 -معارف مربوط به انسان در عوالم بعد از دنيا ، يعني عالم برزخ و معاد .
    7 -معارف مربوط به اخلاق نيك و بد انسان ، كه مقامات اولياء در صراط بندگي يعني اسلام و ايمان و احسان و اخبات و اخلاص و غير ذلك مربوط به اين معارف است .
    و اما آياتي كه مربوط است به احكام ديني ، در اين تفسير پيرامون آنها بحث نشده ، چونكه بحث پيرامون آنها مربوط به كتاب فقه است نه تفسير .
    نتيجه اين طريقه از تفسير اين شده كه در تمامي اين كتاب و در تفسير همه آيات قرآني يك بار هم نمي‏بيني كه آيه‏ اي را بر معنائي خلاف ظاهر حمل كرده باشيم ، پس در اين كتاب تاويلي كه ديگران بسيار دارند نمي‏بيني ، بله تاويل به آن معنائي كه قرآن در چند جا اثباتش مي‏كند ، به زودي خواهي ديد كه آن تاويل اصلا از قبيل معاني نيست .
    سپس در هر چند آيه بعد از تمام شدن بحثها و بيانات تفسيري ، بحث‏هائي متفرق از روايات قرار داده‏ايم ، و در آن بان مقدار كه بر ايمان امكان داشت ، از روايات منقوله از رسول خدا (صلي‏ الله‏ عليه‏ وآله ‏وسلّم‏) وائمه اهل بيت سلام الله عليهم اجمعين هم از طرق عامه و هم خاصه ايراد نموده ‏ايم ، و اما آن رواياتي كه از مفسرين صحابه و تابعين چيزي نقل مي‏كند ، در اين كتاب نقل نكرديم ، براي اينكه صرف نظر از اينكه رواياتي است در هم و بر هم ، كلام صحابه و تابعين حجيتي براي مسلمانان ندارد ، ( مگر رواياتي كه بعنوان موقوفه نقل شده است).و بزودي اهل بحث اگر در روايات منقوله از ائمه (عليهم‏السلام‏) دقت بفرمايند مطلع خواهد شد كه اين طريقه نويني كه بيانات اين كتاب بر آن اساس نهاده شده ، طريقه ‏اي جديد نيست ، بلكه قديمي‏ترين طريقه‏ اي است كه در فن تفسير سلوك شده ، و طريقه معلمين تفسير سلام الله عليهم است .
    البته در خلال اين كتاب بحث‏هاي مختلف فلسفي ، و علمي ، و تاريخي ، و اجتماعي ، و اخلاقي ، هست ، كه در آنها نيز به مقدار وسعمان بحث كرده ‏ايم ، و در همه اين بحث‏ها به ذكر آن مقدماتي كه سنخيت با بحث داشته اكتفاء نموده ، و از ذكر مقدماتي كه مقدميت ندارد ، و خارج از طور بحث است خودداري نموديم"(1)


    (1)- ر.ك:ترجمة الميزان، ج 1،ص 21
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۱:۰۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    يا در مقدمه تفسير نور ، مفسر ارجمند بيان نموده كه :
    "به فكر افتادم درس تفسيرى را در سطح فهم عموم در راديو شروع كنم . براى اين كار، علاوه بر تفسير نمونه از ده تفسير ديگر نيز يادداشت بردارى شد...
    امتيازات
    1 اين تفسير از اصطلاحات فنى ، ادبى ، فقهى ، كلامى ، فلسفى كه فهم آن مخصوص گروه خاصى است احتراز كرده و تنها درسهايى از قرآن را كه قابل ترجمه به زبان هاى زنده ى دنيا و به صورت تابلو و پيام باشد آورده است .
    2 از تفسير به راءى احتراز شده و تنها از متن آيات و يا رواياتى كه از اهل بيت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله آمده استفاده شده است .
    3 بيشتر پيام ها و درسها از متون تفاسير معتبر شيعه و سنى استفاده شده و برخى نكات از بنده يا همكاران عزيز بوده است ."(1)

    (1)- ر.ك: مقدمه چاپ اول تفسير نور


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    يا در مقدمه تفسير وزين تسنيم آمده است :

    "از خصايص زنده تفسير دهاق تسنيم تبيين مشربهاى مختلف تفسيرى اعم از كلامى، حكمى و عرفانى و نظاير آن است كه با بر شمارى نقصهاى جدى برخى از آنها، راه صحيح و مسلك مستقيم فكرى عرضه مى شود تا در سايه آن، برداشت مستقيم قرآنى نيز عائد گردد. البته اين معنا در تفسير دهاق تسنيم تنها براى خواص اهل نظر و اوحدى اهل بصر روشن مى شود.

    چهارم: از نكات برجسته اين تفسير تبيين جايگاه هر يك از ثقل اكبر (قرآن ) و ثقل اصغر (روايات ) و نحوه ارتباط آن دو با يكديگر در تفسير قرآن است ؛ مسلكى كه در نوع تفاسير شيعى از اين منظر به آن پرداخته نشده است."(1)


    شايد ما و عامه مردم با مراجعه به تفاسير مختلف صرفا تفسير يك آيه خاص را ببينند و سپس بگذرند اما اهل تحقيق و اهل علم در برخورد با تفاسير ، به مقدمه و سخنان مفسر در پيشگفتار تفسير مراجعه نموده و از روش و منهج خاص تفسيري او اطلاع دقيق حاصل مي كنند .

    (1)- ر.ك: مقدمه تفسير تسنيم ، بخش ، موقعيت تفسير




    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۱:۰۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    پرسش:
    آيا آراء و انديشه های مفسّر در تفسير قرآن نقش دارد.؟


    پاسخ:
    علامه استاد جوادی آملی در پاسخ به اين سوال كه آيا آراء مفسّر در تفسير نقش دارد يا خير بياني زيبا و در خور توجه دارند :
    "قرآن كريم سفره‌ای تهی از طعام نيست تا هر كس غذای دست‌پخت خود را بر سر آن تناول كند، بلكه به تعبير رسول اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) قرآن "مَأدُبه"، يعنی غذای آماده است: «القرآن مأدبة الله فتعلّموا مأدبته ما استطعتم.»(1) بنا بر اين، آراء و انديشه‌های پيش‌ساخته را نمی توان بر قرآن تحميل كرد كه اين همان "تفسير به رأي" مذموم و از بدترين شيوه‌های شناخت قرآن، بلكه تحميل رأی بر قرآن و تطبيق قرآن با رأی مفسران است، نه تفسير. پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) از خداوند سبحان نقل فرمودند:
    «ما آمن بى من فسّر برأيه كلامى»؛ كسي كه كلام مرا به رأی خويش تفسير كند هرگز به من ايمان نياورده است.(2). فطرتهای تشنه و گرسنه بشری بايد به كوثر جوشان و سفره پر بار الهی راه يابد و از آن سير و سيراب شود.

    شرط استفاده از قرآن اين است كه انسان با اصول پيش‌ساخته و پيش‌فرض های بشری به خدمت قرآن نيايد تا قرآن را مهمان اصول موضوعه خود قرار دهد و آن ها را بر قرآن تحميل كند. البته دانش های قبلی می تواند ظرفيت فكری انديشوران را توسعه دهد و به عنوان مبدأ قابلی محسوب گردد، نه به عنوان مبدأ فاعلی تا باعث دگرگونی در تفسير قرآن شود.
    تفسير به رأی گذشته از منع عقلی منع نقلی نيز دارد و منع نقلی آن مستفاد از دو منبع است: يكی آيات فراوان قرآنی و ديگری رواياتی كه ورود به آتش، خروج از دين و ارتداد و عدم ايمان را از پی آمدهای تلخ تفسير قرآن به رأی می شمارد .(3) و (4)

    ــ علل وجود برداشت های متفاوت از آيات
    از آن جا كه قرآن كريم بحری عميق و پهنه ای بی انتهاست در این رابطه
    حضرت امير (علیه السلام) می فرمايند: قرآن بسان دريايی ژرف است و زيبا شگفتی هايش پايان ناپذير است و ناشناخته هايش را کراني نيست پندنامه ای سود آور و ارزشمند است که جز با فروغ آن سياهی ها زدوده نمی گردد.(5)؛ و علوم و معارف فراوانی در اين كتاب عزيز موجود است ،هر يك از مفسران قرآن ، بر اساس رويكرد و گرايش خاصی وارد تفسير قرآن شده و قرآن عزيز را از آن بعد خاص مورد تفسير قرار داده اند مثلا يك مفسر با گرايش عرفاني به تفسيرقرآن پرداخته و ديگری با گرايش روايی، مفسر ديگر با گرايش تفسير قرآن به قرآن تفسيرش را نگاشته و ديگری با گرايش فلسفی؛ لذا تفاسير مختلف با رويكردهای مختلف نگاشته شده است زيرا روش های تفسيری مختلفی وجود دارد. تا زمانی كه مفسّر، انديشه اش را بر قرآن تحميل نكند و به ورطه تفسير به رای نيافتد بلكه به محضر قرآن عزيز برسد و از سفره بی انتهای آن بهره ببرد، دانش های قبلی او می تواند ظرفيت فكری اش را توسعه دهد و در ارائه يك تفسير مناسب،كمك حال وی باشد .

    ــ تفاوت تفاسير كامل و ناقص
    در روش تفسيری كامل، تمامی آيات قرآن مورد تفسير قرار می گيرند اما در روش تفسيری ناقص، صرفا برخی از آيات مورد تفسير قرار می گيرند زيرا نوع اتخاذ روش تفسيری و رويكرد مفسر به گونه ای است كه آن رويكرد ذيل تمامی آيات وجود ندارد مثلا در تفسير روايی ما ذيل تك تك آيات قرآن، روايت نداريم تا با اين شيوه بتوان تمامی آيات را تفسير نمود لذا صرفا آياتی كه دارای روايات تفسيری هستند مورد تفسير قرار می گيرند و طبيعتا چون تمام آيات را شامل نمی شود به آن تفسير ناقص مي گويند .
    اما در تفسير كامل، همه آيات قرآن مورد تفسير قرار می گيرند و نوع روش تفسيری مفسّر، روشی است كه با آن می تواند تمامی آيات را تفسير نمايد از همين جا می توان متوجه شد كه يك تفسير آيا تفسير كاملی است يا ناقص است. مثلا تفسير موضوعی كه در روی جلد آن نگاشته شده "تفسير موضوعی قرآن" كاملا مشخص است كه جزء تفاسير ناقص است زيرا در خصوص موضوع خاصی در قرآن كريم به تفسير نشسته است و بنا بر اين تفسير كامل نيست.
    اما به هر حال نوع رويكرد مفسّر در آيات قران را معمولا مفسران در مقدمه تفسيرشان ذكر مي كنند.


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
    (1) بحار، ج 89، ص 19.
    (2) بحار، ج 89، ص 107.
    (3) ر.ك: تفسیر تسنيم، ج ١، ص ٥٩
    (4) برگرفته از سايت راسخون
    (5) نهج البلاغه، خطبه 17

    كليد واژه ها: آراء و انديشه هاي مفسر ، نقش آراء مفسر در تفسير ، تفاوت برداشتها از آيات ، تفاسير كامل و ناقص


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۰۷ در ساعت ۲۱:۵۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود