صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا درهنگام نفخه صور روح ها از عالم برزخ به دنیا برمیگردن ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا درهنگام نفخه صور روح ها از عالم برزخ به دنیا برمیگردن ؟




    سلام و خسته نباشید

    ایا هنگام نفخه صور روحها از جهان برزخ به دنیا برمیگردن و وارد جسم های پوسیده و خاک شده می شوند ؟

    ممنونم


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۱ در ساعت ۰۰:۴۸
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    ایا هنگام نفخه صور روحها از جهان برزخ به دنیا برمیگردن و وارد جسم های پوسیده و خاک شده می شوند ؟
    باسلام
    در قرآن کریم اشاره شده که دو نفخ صور خواهد بود ،در اولی همه بیهوش به زمین خواهند افتاد ودر دومی همه زنده شده وبه محشر خواهند آمد.
    وَ نُفِخَ‏ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ‏ فيهِ أُخْرى‏ فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ (زمر/68)
    در صور دمیده خواهد شد وهر کسی که در آسمانها وزمین است بیهوش به زمین خواهند افتاد مگر کسانی که خداوند می خواهد،سپس بار دیگر در صور دمیده خواهد شدبنگاه همه ایستاده ونظاره خواهندکرد.
    وما معتقدبه معاد جسمانی وروحانی هستیم لذا انسان به صورت جسمی محشور خواهد شد.
    توجه داشته باشید که روحها به دنیا بر نمی گردن چون در آن موقع دوران دنیا برای انسان تمام شده است،وقیامت برپا می شود وانسان در محشر برای حسابرسی حاضر خواهد شد.وبه سزای اعمال خوب وبد خود خواهد رسید.
    شما برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به کتابهای اعتقادی مثل آموزش عقاید استاد مصباح یزدی وکتاب معاد استاد قرائتی مراجعه کنید.

    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۱:۰۹
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    سلام و خسته نباشیدایا هنگام نفخه صور روحها از جهان برزخ به دنیا برمیگردن و وارد جسم های پوسیده و خاک شده می شوند ؟ممنونم
    با سلام و تقدیم امتنان
    در قرآن کریم حتی آیه ای نمی یابید که در باره عالم برزخ چیزی گفته باشدقرآن فقط به دنیا و آخرت اشاره می کند آنهم نه در یک آیه بلکه در صدها آیه .اگر چنین عالمی( که حیات دنیا در مقایسه با آن هیچ است) وجود اشت اولین کسی که ما را از وجود آن آگاه می کرد خداوند بود و چون در باره آن چیزی نگفته در نتیجه چنین عالمی وجود ندارد و برزخ با آیات قرآنی مغایر است
    ویرایش توسط Nooh : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۳:۰۴

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    با سلام و تقدیم امتنان
    در قرآن کریم حتی آیه ای نمی یابید که در باره عالم برزخ چیزی گفته باشدقرآن فقط به دنیا و آخرت اشاره می کند آنهم نه در یک آیه بلکه در صدها آیه .اگر چنین عالمی( که حیات دنیا در مقایسه با آن هیچ است) وجود اشت اولین کسی که ما را از وجود آن آگاه می کرد خداوند بود و چون در باره آن چیزی نگفته در نتیجه چنین عالمی وجود ندارد و برزخ با آیات قرآنی مغایر است
    سلام خدمت دوست عزیز جناب نوح

    ولی ظاهرا عالم برزخ از دید قرآن وجود دارد

    لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿100﴾مومنون



    شايد من در آنچه وانهاده‏ ام كار نيكى انجام دهم نه چنين است اين سخنى است كه او گوينده آن است و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد (100)







    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحق نمایش پست
    سلام خدمت دوست عزیز جناب نوح

    ولی ظاهرا عالم برزخ از دید قرآن وجود دارد

    لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿100﴾مومنون



    شايد من در آنچه وانهاده‏ ام كار نيكى انجام دهم نه چنين است اين سخنى است كه او گوينده آن است و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد (100)





    با سلام

    اما این آیه فقط در مقام بیان فاصله مرگ تا قیامت است که به اندازه پرده باریکی بیش نیست
    و این با آیات قرآنی کاملاً همخوانی دارد چرا که وقتی مردگان را بیدار می کنند قسم می خورند
    ساعتی بیش نخوابیده اند در حالی که خوابشان هزاران هزار سال طول کشیده است.
    زیرا بنا بر گفته قرآن ، انسانی که می میرد مانند انسانی است که می خوابد و هردو گذر زمان
    را احساس نمی کنند . بنا براین بهشت و جهنم برزخی وجود خارجی ندارند و فقط فرابافی انسان
    هستند .
    ویرایش توسط Nooh : ۱۳۹۱/۰۹/۱۴ در ساعت ۲۱:۳۸

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    با سلام

    اما این آیه فقط در مقام بیان فاصله مرگ تا قیامت است که به اندازه پرده باریکی بیش نیست
    و این با آیات قرآنی کاملاً همخوانی دارد چرا که وقتی مردگان را بیدار می کنند قسم می خورند
    ساعتی بیش نخوابیده اند در حالی که خوابشان هزاران هزار سال طول کشیده است.
    زیرا بنا بر گفته قرآن ، انسانی که می میرد مانند انسانی است که می خوابد و هردو گذر زمان
    را احساس نمی کنند . بنا براین بهشت و جهنم برزخی وجود خارجی ندارند و فقط فرابافی انسان
    هستند .
    ولی ایه هایی هست که نشان میدهد بعد از مرگ انسان یا بعضی انسانها در خواب نیستند مثلا
    وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿169﴾

    هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده ‏اند مرده مپندار بلكه زنده ‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند (169)

    فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿170﴾

    به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏ اند شادى مى‏كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى‏شوند (170)




    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    با سلام

    اما این آیه فقط در مقام بیان فاصله مرگ تا قیامت است که به اندازه پرده باریکی بیش نیست
    و این با آیات قرآنی کاملاً همخوانی دارد چرا که وقتی مردگان را بیدار می کنند قسم می خورند
    ساعتی بیش نخوابیده اند در حالی که خوابشان هزاران هزار سال طول کشیده است.
    زیرا بنا بر گفته قرآن ، انسانی که می میرد مانند انسانی است که می خوابد و هردو گذر زمان
    را احساس نمی کنند . بنا براین بهشت و جهنم برزخی وجود خارجی ندارند و فقط فرابافی انسان
    هستند .
    خب عالم برزخ همون عالم بین قبر و قیامت رو میگن
    خب شما بگید بعد از عالم قبر چه عالمی هست؟!
    و اشخاصی که از دنیا میرن بعد از عالم قبر تا قیامت کجا هستن؟!
    و اینکه گفتندمردگان میگن ما ساعتی بیش نخوابیده بودیم رو از کجا آوردین؟!
    کدوم آیه میگه که بعد از مرگ رفتگان به خواب میرن؟!!!!!


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    انسانی که می میرد مانند انسانی است که می خوابد و هردو گذر زمان
    را احساس نمی کنند . بنا براین بهشت و جهنم برزخی وجود خارجی ندارند و فقط فرابافی انسان
    هستند .
    با سلام
    البته با عرض تشکر از دوستان بزرگوار که جواب بخشی از سوالات را دادند وبنده برای توضیح بیشتر دلایل دیگری را ذکر می کنم.
    وجود عالم برزخ علاوه بر آیه ای که گفتند،مورد تایید واعتقاد علمای ماست ،که ما در اینجا برخی از آنها واحادیث مربوط به این قضیه را ذکر می کنیم.
    مفسر بزرگوار ابراهیم قمی که همعصر با ائمه ما بوده ودر دوران امام هادی وعسگری (ع)بوده است،در مورد عالم برزخ وعذاب ولذت موجود در آن در تفسیر خود می گوید:
    تفسير القمي ؛ ج‏1 ؛ ص338
    وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها يعني في جنات الدنيا التي تنقل إليها أرواح المؤمنين‏ ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ- إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ يعني غير مقطوع من نعيم الآخرة في الجنة يكون متصلا به و هو رد على من ينكر عذاب القبر و الثواب- و العقاب في الدنيا في البرزخ‏ قبل يوم القيامة(تفسير القمي ؛ ج‏1 ؛ ص338)کسانی که به سعادت رسیدند در بهشت جاودنه خواهند بود.مرحوم قمی در توضیح آیه شریفه می گوید:یعنی در بهشت های دنیا که ارواح مومنین به آن منتقل می شود(وادی السلام)مادامی که آسمانها وزمین برپا است مگر چیزی که پروردگارت بخواهد وآن عطایی است غیر مقطوع،از نعمت های آخرت در بهشت،بهشت برزخ متصل به بهشت آخرت است.واین آیات ردی است بر کسی که منکر عذاب قبر وثواب در آن است وعقاب در دنیا در برزخ است که قبل از قیامت می باشد.
    مرحوم کلینی در اصول کافی از امام صادق (ع)حدیثی نقل می کند که حضرت می فرماید :در قیامت شفاعت ما است وما برای شیعیان خود از برزخ می ترسیم.
    الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص242
    عَنْ عَمْرِو بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي سَمِعْتُكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ كُلُّ شِيعَتِنَا فِي الْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ قَالَ صَدَقْتُكَ كُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ فَقَالَ أَمَّا فِي الْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِيِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ النَّبِيِّ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ‏ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ‏ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.(الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص242)،حضرت می فرماید:در قیامت همه شما با شفاعت پیامبر(ع)ویا اوصیاءاو در بهشت هستید.قسم به خداوند من برای شما از برزخ می ترسم،پرسیدم:برزخ چیست؟حضرت فرمود:قبر است از موقع مرگ تا روز قیامت.
    این حدیث هم دلیل بر وجود برزخ است وهم عذاب ولذت در آن می باشد.
    در مورد ارواح کفار در برزخ نیز آمده است:
    - عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ مُثَنًّى عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ أَرْوَاحَ الْكُفَّارِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا يَقُولُونَ رَبَّنَا لَا تُقِمْ لَنَا السَّاعَةَ وَ لَا تُنْجِزْ لَنَا مَا وَعَدْتَنَا وَ لَا تُلْحِقْ آخِرَنَا بِأَوَّلِنَا.
    الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 245)
    همانا ارواح کفار در آتش جهنم است که بر آن عرضه می شود،وآنها می گویند پروردگارا قیامت را برما بر پا نکن،وانچه را به ما وعده داده ای (عذاب آخرت)محقق نکن،وآخر ما را به اولمان ملحق نکن.
    این هم باز دلیلی است بر وجود عذاب عالم برزخ ودر ضمن این حدیث در راستای آیه ای است که می فرماید:فرعونیان هر روز وشب بر آتش عر ضه می شوند (واین همان عذاب برزخ آنهاست.)
    فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ‏ (غافر/45)
    پس خدا او را از عواقب سوء آنچه نيرنگ مى‏كردند حمايت فرمود، و فرعونيان را عذاب سخت فروگرفت.
    النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ‏ أَشَدَّ الْعَذابِ (غافر/46)
    [اينك هر] صبح و شام بر آتش عرضه مى‏شوند، و روزى كه رستاخيز برپا شود [فرياد مى‏رسد كه:] «فرعونيان را در سخت‏ترين [انواع‏] عذاب درآوريد.»
    علامه محمد تقی مجلسی در این رابطه می فرماید:
    » لا خلاف بين المسلمين في عذاب القبر و سؤاله و الأخبار به متواترة(
    روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص467)بین مسلمانان اجماع وجود دارد،بر وجود عذاب قبر وسوال در قبروروایات این مساله متواتر است.
    البته از امام صادق (ع)حدیث وجود دارد،که سوال وعذاب ولذت قبر مخصوص کافران ومومنان محض است،ودیگران درحال بیهوشی وخواب به سر می برند.
    53 وَ قَالَ الصَّادِقُ ع‏ لَا يُسْأَلُ فِي الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً وَ الْبَاقُونَ مَلْهُوٌّ عَنْهُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة(
    روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص467)
    با توجه با آیات واحادیث مطرح شده نتیجه می گیریم که وجود عالم برزخ ولذت وعذاب در آن امری مورد اتفاق همه مسلمانان است.اما در رابطه با اینکه در قیامت مردم می گویند ما نصف روز ویا یک روز بیشتر در آن دنیا نبوده ایم،می توان دو نوع جواب داد:
    1-این سخن مال کسانی است که مومن محض وکافرمحض نبوده ودر طول مدت قبر در خواب وبیهوشی بوده اند.
    2-عظمت وترس در محشر وقیامت آنچنان زیاد است که مردم زندگی دنیا ئبرزخ را در مقابل آن به اندازه نصف روز ویا یک روز بیشتر نمی دانند.وطول روزهای قیامت به نقل قرآن برابر با پنجاه هزاز روز این دنیااست.
    تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ في‏ يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ‏ أَلْفَ سَنَةٍ (معرج/4)
    فرشتگان و روح، در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى «او» بالا مى‏روند.
    برای مطالعه بیشتر به کتاب عالم برزخ از علی اکبر قریشی ویا کتابهای معاد که علمای مختلفی مثل شهید دستغیب،ریشهری،قرائتی وغیره نوشته اند مراجعه کنید.

    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحق نمایش پست
    ولی ایه هایی هست که نشان میدهد بعد از مرگ انسان یا بعضی انسانها در خواب نیستند مثلا وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿169﴾ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده ‏اند مرده مپندار بلكه زنده ‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند (169) فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿170﴾به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏ اند شادى مى‏كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى‏شوند (170)
    اگر اجازه دهید بحث را در این تاپیک ادامه دهیم:http://www.askquran.ir/thread34613.html#post588619

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 14 نمایش پست

    با سلام
    البته با عرض تشکر از دوستان بزرگوار که جواب بخشی از سوالات را دادند وبنده برای توضیح بیشتر دلایل دیگری را ذکر می کنم.
    وجود عالم برزخ علاوه بر آیه ای که گفتند،مورد تایید واعتقاد علمای ماست ،که ما در اینجا برخی از آنها واحادیث مربوط به این قضیه را ذکر می کنیم.
    مفسر بزرگوار ابراهیم قمی که همعصر با ائمه ما بوده ودر دوران امام هادی وعسگری (ع)بوده است،در مورد عالم برزخ وعذاب ولذت موجود در آن در تفسیر خود می گوید:
    تفسير القمي ؛ ج‏1 ؛ ص338
    وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها يعني في جنات الدنيا التي تنقل إليها أرواح المؤمنين‏ ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ- إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ يعني غير مقطوع من نعيم الآخرة في الجنة يكون متصلا به و هو رد على من ينكر عذاب القبر و الثواب- و العقاب في الدنيا في البرزخ‏ قبل يوم القيامة(تفسير القمي ؛ ج‏1 ؛ ص338)کسانی که به سعادت رسیدند در بهشت جاودنه خواهند بود.مرحوم قمی در توضیح آیه شریفه می گوید:یعنی در بهشت های دنیا که ارواح مومنین به آن منتقل می شود(وادی السلام)مادامی که آسمانها وزمین برپا است مگر چیزی که پروردگارت بخواهد وآن عطایی است غیر مقطوع،از نعمت های آخرت در بهشت،بهشت برزخ متصل به بهشت آخرت است.واین آیات ردی است بر کسی که منکر عذاب قبر وثواب در آن است وعقاب در دنیا در برزخ است که قبل از قیامت می باشد.
    مرحوم کلینی در اصول کافی از امام صادق (ع)حدیثی نقل می کند که حضرت می فرماید :در قیامت شفاعت ما است وما برای شیعیان خود از برزخ می ترسیم.
    الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص242
    عَنْ عَمْرِو بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي سَمِعْتُكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ كُلُّ شِيعَتِنَا فِي الْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ قَالَ صَدَقْتُكَ كُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ فَقَالَ أَمَّا فِي الْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِيِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ النَّبِيِّ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ‏ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ‏ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.(الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص242)،حضرت می فرماید:در قیامت همه شما با شفاعت پیامبر(ع)ویا اوصیاءاو در بهشت هستید.قسم به خداوند من برای شما از برزخ می ترسم،پرسیدم:برزخ چیست؟حضرت فرمود:قبر است از موقع مرگ تا روز قیامت.
    این حدیث هم دلیل بر وجود برزخ است وهم عذاب ولذت در آن می باشد.
    در مورد ارواح کفار در برزخ نیز آمده است:
    - عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ مُثَنًّى عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ أَرْوَاحَ الْكُفَّارِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا يَقُولُونَ رَبَّنَا لَا تُقِمْ لَنَا السَّاعَةَ وَ لَا تُنْجِزْ لَنَا مَا وَعَدْتَنَا وَ لَا تُلْحِقْ آخِرَنَا بِأَوَّلِنَا.
    الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 245)
    همانا ارواح کفار در آتش جهنم است که بر آن عرضه می شود،وآنها می گویند پروردگارا قیامت را برما بر پا نکن،وانچه را به ما وعده داده ای (عذاب آخرت)محقق نکن،وآخر ما را به اولمان ملحق نکن.
    این هم باز دلیلی است بر وجود عذاب عالم برزخ ودر ضمن این حدیث در راستای آیه ای است که می فرماید:فرعونیان هر روز وشب بر آتش عر ضه می شوند (واین همان عذاب برزخ آنهاست.)
    فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ‏ (غافر/45)
    پس خدا او را از عواقب سوء آنچه نيرنگ مى‏كردند حمايت فرمود، و فرعونيان را عذاب سخت فروگرفت.
    النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ‏ أَشَدَّ الْعَذابِ (غافر/46)
    [اينك هر] صبح و شام بر آتش عرضه مى‏شوند، و روزى كه رستاخيز برپا شود [فرياد مى‏رسد كه:] «فرعونيان را در سخت‏ترين [انواع‏] عذاب درآوريد.»
    علامه محمد تقی مجلسی در این رابطه می فرماید:
    » لا خلاف بين المسلمين في عذاب القبر و سؤاله و الأخبار به متواترة(
    روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص467)بین مسلمانان اجماع وجود دارد،بر وجود عذاب قبر وسوال در قبروروایات این مساله متواتر است.
    البته از امام صادق (ع)حدیث وجود دارد،که سوال وعذاب ولذت قبر مخصوص کافران ومومنان محض است،ودیگران درحال بیهوشی وخواب به سر می برند.
    53 وَ قَالَ الصَّادِقُ ع‏ لَا يُسْأَلُ فِي الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً وَ الْبَاقُونَ مَلْهُوٌّ عَنْهُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة(
    روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص467)
    با توجه با آیات واحادیث مطرح شده نتیجه می گیریم که وجود عالم برزخ ولذت وعذاب در آن امری مورد اتفاق همه مسلمانان است.اما در رابطه با اینکه در قیامت مردم می گویند ما نصف روز ویا یک روز بیشتر در آن دنیا نبوده ایم،می توان دو نوع جواب داد:
    1-این سخن مال کسانی است که مومن محض وکافرمحض نبوده ودر طول مدت قبر در خواب وبیهوشی بوده اند.
    2-عظمت وترس در محشر وقیامت آنچنان زیاد است که مردم زندگی دنیا ئبرزخ را در مقابل آن به اندازه نصف روز ویا یک روز بیشتر نمی دانند.وطول روزهای قیامت به نقل قرآن برابر با پنجاه هزاز روز این دنیااست.
    تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ في‏ يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ‏ أَلْفَ سَنَةٍ (معرج/4)
    فرشتگان و روح، در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى «او» بالا مى‏روند.
    برای مطالعه بیشتر به کتاب عالم برزخ از علی اکبر قریشی ویا کتابهای معاد که علمای مختلفی مثل شهید دستغیب،ریشهری،قرائتی وغیره نوشته اند مراجعه کنید.
    اگر اجازه دهید بحث را در این تاپیک پی بگیریم:http://www.askquran.ir/thread34613.html#post588619

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود