جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ذات پروردگار را نمي توان درك كرد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا ذات پروردگار را نمي توان درك كرد؟




    سلام و خسته نباشید

    چرا ذات پروردگار را نمي توان درك كرد؟
    ممنونم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۱:۲۵
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    چرا ذات پروردگار را نمي توان درك كرد؟
    برای این سوال در احادیث ما دو جواب داده اند:
    1-عقل انسان عاجز از دزک ذات الهی بوده ودر صورت تفکر در این رابطه متحیر وسرگردان خواهد ماند.
    2-عظمت خداوند متعال فوق فهم ودر ک انسان است. وانسان هر اندازه وعظمتی که برای خداوند قائل شود بالاتر از آن است.
    اگر بخواهیم سوال حضرتعالی را طور دیگر مطرح کنیم ،باید گفت،نه تنها ذات الهی را نمی توان درک کرد بلکه تفکر در ذات الهی نیز برای انسان صحیح نیست وممنوع می باشد.واین به خاطر ضعف ومحدودیت وجودی انسان است.
    علامه مجلسی می گوید:
    ، فإن التفكر في ذات‏ الله‏ و كنه صفاته ممنوع كما مر في الأخبار في كتاب التوحيد، لأنه يورث الحيرة و الدهش و اضطراب العقل، فالمراد بالتفكر في الله النظر إلى أفعاله و عجائب صنعه و بدائع أمره في خلقه‏(مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏7 ؛ ص341)
    تفکر در ذات الهی وکنه صفات خداوند ممنوع است همانطور که در روایات آمده است،چون موجب حیرت،سرگردانی واضطراب عقل می شود.ومقصود از تفکر در خدا تحقیق در افعال خدا وعجائب خلقت او وتازه گیهای خلقت است.
    امام صادق (ع)می فرماید: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِيَّاكُمْ وَ التَّفَكُّرَ فِي اللَّهِ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ فِي اللَّهِ لَا يَزِيدُ إِلَّا تَيْهاً إِنَّ اللَّهَ لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَ لَا يُوصَفُ بِمِقْدَارٍ(وسائل الشيعة ؛ ج‏16 ؛ ص197)از تفکر در ذات الهی اجتناب کنید،چون تفکر در ذات الهی فقط سرگردانی وحیرت انسان را بیشتر می کند.
    ملا صدرا در توضیح این مساله می فرماید:


    اعلم ان اكثر الناس بل كلهم الا القليل ضعفاء العقول قصراء الانظار لا يطيقون التفكر في ذاته و صفاته و معاني اسمائه، و لهذا وقع المنع لهم في الشريعة عنه، و قيل: تفكروا في خلق اللّه و لا تتفكروا في اللّه، لان العقول لا تطيق مدّ البصر إليه الا الصديقون فهم لا يطيقون دوام النظر،(شرح أصول الكافي (صدرا) ؛ ج‏3 ؛ ص132)


    اکثر مردم بلکه همه آنها مگر عده قلیلی ضعیف العقل هستند،وتوان تفکر در ذات،صفات ومعانی اسماء الهی را ندارند.لذا در شرع مقدس از این امر یعنی تفکر در موارد فوق نهی شده است.وگفته شده در خلق الهی تفکر کنیدودر مورد خدا تفکر نکنید.
    واحادیث زیادی رسیده که تفکر در ذات الهی وجب کفر می شود: مَنْ تَفَكَّرَ فِي ذَاتِ‏ اللَّهِ‏ أَلْحَدَ.


    مَنْ تَفَكَّرَ فِي ذَاتِ‏ اللَّهِ‏ تَزَنْدَقَ(غررالحکم)
    ملا صالح مازندرانی در توضیح این مساله می فرماید:



    (و من أفكر فى ذات‏ اللّه‏ تزندق)


    يعنى من نظر فى ذات اللّه بالتحديد و التوصيف و التجزئة و التشبيه و التجسيم و المقدار و الغاية و النهاية و أين هو و كيف هو و متى هو فقد أنكر ربوبيته و كفر باللّه العظيم.(شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏11 ؛ ص223)
    هر کس در ذات الهی با محدود کردن خدا وتوصیف،تجزیهريا،تشبیه،تجس یم ومقدار قرار دادن وغیره تفکر کند کافر می شود.
    نکته دیگری که می توان گفت،چون انسان به حسیات عادت دارد لذا تفکر در ذات الهی موجب می شود اورا مانند انسانی وبا اعضاءتصور کند وغالب انسانها چنین هستند بنابراین از این مساله نهی شده است.











    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    سلام و خسته نباشید

    چرا ذات پروردگار را نمي توان درك كرد؟
    ممنونم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    اگر ذات خدا را بتوانید درک کنید پس خود خدا هستید .

    اگر قرار بود تمام عظمت و قدرت خدا در ما باشد که دیگر همه خدا بودیم .

    موفق باشید

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا تفکر درذات الهی ممنوع است؟


    پاسخ:
    برای این سوال در احادیث ما دو جواب داده اند:
    1. عقل انسان عاجز از درک ذات الهی بوده و در صورت تفکر در این رابطه متحیر و سرگردان خواهد ماند.

    2. عظمت خداوند متعال فوق فهم و درک انسان است. و انسان هر اندازه و عظمتی که برای خداوند قائل شود، خداوند بالاتر از آن است.
    اگر بخواهیم این سؤال را طور دیگر مطرح کنیم باید گفت، نه تنها ذات الهی را نمی توان درک کرد بلکه تفکر در ذات الهی نیز برای انسان صحیح نیست و ممنوع می باشد. و این به خاطر ضعف و محدودیت وجودی انسان است.

    علامه مجلسی می گوید: «فإن التفكر في ذات‏ الله‏ و كنه صفاته ممنوع كما مر في الأخبار في كتاب التوحيد، لأنه يورث الحيرة و الدهش و اضطراب العقل، فالمراد بالتفكر في الله النظر إلى أفعاله و عجائب صنعه و بدائع أمره في خلقه»؛ تفکر در ذات الهی و کنه صفات خداوند ممنوع است، همان طور که در روایات آمده است، چون موجب حیرت، سرگردانی و اضطراب عقل می شود. و مقصود از تفکر در خدا تحقیق در افعال خدا و عجائب خلقت او و تازگی های خلقت است.(1)

    امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع‏) إِيَّاكُمْ وَ التَّفَكُّرَ فِي اللَّهِ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ فِي اللَّهِ لَا يَزِيدُ إِلَّا تَيْهاً إِنَّ اللَّهَ لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَ لَا يُوصَفُ بِمِقْدَارٍ»؛ از تفکر در ذات الهی اجتناب کنید، چون تفکر در ذات الهی فقط سرگردانی و حیرت انسان را بیشتر می کند.(2)

    ملا صدرا در توضیح این مساله می فرماید: «اعلم ان اكثر الناس بل كلهم الا القليل ضعفاء العقول قصراء الانظار لا يطيقون التفكر في ذاته و صفاته و معاني اسمائه، و لهذا وقع المنع لهم في الشريعة عنه، و قيل: تفكروا في خلق اللّه و لا تتفكروا في اللّه، لان العقول لا تطيق مدّ البصر إليه الا الصديقون فهم لا يطيقون دوام النظر»؛ اکثر مردم بلکه همه آن ها مگر عده قلیلی، ضعیف العقل هستند، و توان تفکر در ذات، صفات و معانی اسماء الهی را ندارند؛ لذا در شرع مقدس از این امر یعنی تفکر در موارد فوق نهی شده است و گفته شده در خلق الهی تفکر کنید و در مورد خدا تفکر نکنید.(3)

    خلاصه کلام این که تفکر در ذات نامحدود الهی برای انسان محدود فائده ای ندارد.

    _________________
    (1) مجلسی، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏ 7، ص 341، ناشر: دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1404ه ق، چ دوم.
    (2) حر عاملی، وسائل الشيعة، ج ‏16، ص 197، موسسه آل البیت، قم، 1404، چ اول.
    (3) صدرا، شرح أصول الكافی، ج ‏3، ص 132، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1383ه ش، چ اول.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۳/۰۲ در ساعت ۲۲:۱۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود