جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه در تمامی کارها و عبادات اخلاص را فراموش نکنیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه در تمامی کارها و عبادات اخلاص را فراموش نکنیم؟




    سلام و خسته نباشید

    چگونه در تمامی کارها و عبادات اخلاص را فراموش نکنیم؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 6

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۲:۱۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجذوب نمایش پست
    سلام و خسته نباشید

    چگونه در تمامی کارها و عبادات اخلاص را فراموش نکنیم؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 6
    باسمه تعالی
    باسلام:
    در سخنان پیشوایان معصوم، راه هایی برای رسیدن به اخلاص بیان شده كه به اختصار ذكر می كنیم؛
    الف ـ قطع طمع از غیر خدا
    امام باقر ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید:
    «بنده، پرستشگر واقعی خدا نمی شود، مگر آنكه از همه مخلوقات بریده و به او بپیوندد، آن گاه خداوند می فرماید: این عمل خالص برای من است و به كرمش آن را می پذیرد(1)
    ب ـ افزودن بر علم و یقین
    علی ـ علیه السلام ـ در این باره فرمود:
    «ثمره العلم إخلاص العمل(2
    اخلاص عمل، ثمره و میوه علم است.
    یعنی هر چه آگاهی انسان از حقایق هستی بیشتر شود و به عظمت خالق و ناچیزی خود علم پیدا كند، اخلاص او بیشتر می شود. و نیز فرمود:
    «
    اخلاص العمل من قوّه الیقین...(3
    اخلاص عمل از قوت یقین است.
    ج ـ كم كردن آرزوها
    امیر مؤمنان در این زمینه فرمود:
    «قلِّل الامال تخلص لك الأعمال(4
    آرزوها را كم كن، با اعمالت خالص گردد.
    د ـ پرهیز از گناه و هوای نفس
    پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و اله ـ فرمود:
    «تمام الاخلاص اجتناب المحارم(5
    دوری كردن از كارهای حرام كمال اخلاص است.
    ادامه دارد.....

    پی نوشت:
    1- مستدرك الوسائل، ج 1، صفحه 101، آل البیت.
    2. شرح غررالحكم، ج 3، صفحه 332.
    3 . همان، ج 1، صفحه 343.
    4 . شرح غررالحكم، ج 4، صفحه 511.
    5 . میزان الحكمه، ج 3، صفحه 63.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۹/۲۱ در ساعت ۲۲:۵۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای اینکه در کارها وعبادات خود اخلاص داشته باشیم باید آفت ریا را ازبین ببریم،که راه مبارزه با ریاکاری، مانند همه اخلاق و اعمال مذموم و ناپسند، دو چیز است:

    اولا: توجه به علل وریشه های آن برای خشکانیدن و نابود کردن آنها ،

    و ثانیا: مطالعه در پیامدهای آن برای آگاه شدن ازعواقب دردناکی که در انتظار آلودگان به این اخلاق مذموم است

    .ریشه ریا همان شرک افعالی و عدم توجه به حقیقت توحید است. اگرپایه های توحید افعالی در درون جان ما محکم شود و بدانیم عزت و ذلت وروزی و نعمت بدست خداست ودلهای مردم نیز در اراده و اختیار اوست هرگز بخاطر جلب رضای این وآن اعمال خود را آلوده به ریا نمی کنیم. اگر یقین بدانیم کسی که با خدا است همه چیز دارد، وکسی که از او جداست فاقد همه چیز است، به مصداق آیه 26 ال عمران پی می بریم:
    قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ بگو: خداوندا ای مالک فرمانروائی! به هر که بخواهی فرمانروائی می دهی و از هر که بخواهی فرمانروائی را می ستانی، و هر که را بخواهی عزیز می کنی، و هر که را بخواهی خوار می سازی. خوبی ها فقط به دست تو است. همانا تو بر هر چیزی توانائی.

    چون ازاو گشتی همه چیز از تو گشت
    چون از او گشتی همه چیز از تو گشت

    ریشه اصلی ریاکاری حبّ جاه ومقام است که اگر آنرا تشریح کنیم به سه اصل باز می گردد :

    1- علاقه به ستایش مردم ،

    2- فرار از مذمت ونکوهش آنها

    3- طمع ورزیدن به آنچه در دست مردم است

    .این نکته نیز قابل توجه است که پنهان کردن نیتهای آلوده به ریا ، برای مدت طولانی ممکن نیست و ریاکاران غالباَ درهمین دنیا شناخته و رسوا می شوندو ازلابلای سخنان و رفتار آنها آلودگی نیتشان فاش می شود و ارزش خود را نزد خاص وعام از دست می دهند. توجه به این معنی نیز اثر بازدارنده مهمی دارد. لذتی که ازعمل خالص ونیت پاک به انسان دست میدهد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و همین امر برای خلوص نیت کافی است .

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۰۱/۱۲ در ساعت ۱۷:۳۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسمه تعالی

    جمع بندی

    پرسش


    چگونه در تمامی کارها و عبادات اخلاص را فراموش نکنیم؟

    پاسخ


    در سخنان پیشوایان معصوم، راه هایی برای رسیدن به اخلاص بیان شده كه به اختصار ذكر می كنیم؛

    الف ـ قطع طمع از غیر خدا : امام باقر ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید: «بنده، پرستشگر واقعی خدا نمی شود، مگر آنكه از همه مخلوقات بریده و به او بپیوندد، آن گاه خداوند می فرماید: این عمل خالص برای من است و به كرمش آن را می پذیرد(1)

    ب ـ افزودن بر علم و یقین :علی ـ علیه السلام ـ در این باره فرمود: «ثمره العلم إخلاص العمل(2)، اخلاص عمل، ثمره و میوه علم است.

    یعنی هر چه آگاهی انسان از حقایق هستی بیشتر شود و به عظمت خالق و ناچیزی خود علم پیدا كند، اخلاص او بیشتر می شود. و نیز فرمود: «
    اخلاص العمل من قوّه الیقین...(3 )اخلاص عمل از قوت یقین است.

    ج ـ كم كردن آرزوها :امیر مؤمنان در این زمینه فرمود: «قلِّل الامال تخلص لك الأعمال(4 )، آرزوها را كم كن، با اعمالت خالص گردد.

    د ـ پرهیز از گناه و هوای نفس :پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و اله ـ فرمود: «تمام الاخلاص اجتناب المحارم(5)، دوری كردن از كارهای حرام كمال اخلاص است.


    برای اینکه در کارها وعبادات خود اخلاص داشته باشیم باید آفت ریا را ازبین ببریم،که راه مبارزه با ریاکاری، مانند همه اخلاق و اعمال مذموم و ناپسند، دو چیز است:

    اولا: توجه به علل وریشه های آن برای خشکانیدن و نابود کردن آنها ،

    و ثانیا: مطالعه در پیامدهای آن برای آگاه شدن ازعواقب دردناکی که در انتظار آلودگان به این اخلاق مذموم است

    .ریشه ریا همان شرک افعالی و عدم توجه به حقیقت توحید است. اگرپایه های توحید افعالی در درون جان ما محکم شود و بدانیم عزت و ذلت وروزی و نعمت بدست خداست ودلهای مردم نیز در اراده و اختیار اوست هرگز بخاطر جلب رضای این وآن اعمال خود را آلوده به ریا نمی کنیم. اگر یقین بدانیم کسی که با خدا است همه چیز دارد، وکسی که از او جداست فاقد همه چیز است،

    به مصداق آیه 26 ال عمران پی می بریم:
    قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ بگو: خداوندا ای مالک فرمانروائی! به هر که بخواهی فرمانروائی می دهی و از هر که بخواهی فرمانروائی را می ستانی، و هر که را بخواهی عزیز می کنی، و هر که را بخواهی خوار می سازی. خوبی ها فقط به دست تو است. همانا تو بر هر چیزی توانائی.

    ریشه اصلی ریاکاری حبّ جاه ومقام است که اگر آنرا تشریح کنیم به سه اصل باز می گردد :

    1- علاقه به ستایش مردم ،
    2- فرار از مذمت ونکوهش آنها
    3- طمع ورزیدن به آنچه در دست مردم است

    .این نکته نیز قابل توجه است که پنهان کردن نیتهای آلوده به ریا ، برای مدت طولانی ممکن نیست و ریاکاران غالباَ درهمین دنیا شناخته و رسوا می شوندو ازلابلای سخنان و رفتار آنها آلودگی نیتشان فاش می شود و ارزش خود را نزد خاص وعام از دست می دهند. توجه به این معنی نیز اثر بازدارنده مهمی دارد. لذتی که ازعمل خالص ونیت پاک به انسان دست میدهد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و همین امر برای خلوص نیت کافی است .


    پی نوشت:

    1- مستدرك الوسائل، ج 1، صفحه 101، آل البیت.
    2. شرح غررالحكم، ج 3، صفحه 332.
    3 . همان، ج 1، صفحه 343.
    4 . شرح غررالحكم، ج 4، صفحه 511.
    5 . میزان الحكمه، ج 3، صفحه 63.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود