جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ابن ابی عمیر شخصیت معتبری و قابل اعتمادی ست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا ابن ابی عمیر شخصیت معتبری و قابل اعتمادی ست ؟




    سلام و خسته نباشید

    تا کنون در مراجعه به احادیث با شخصی به نام ابن ابی عمیر برخوردم آیا ایشان از نظر روایت احادیث انسان معتبر و مورد اعتمادی ست ؟ آیا در تاریخ سوابقی از این شخصیت هست ؟


    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۲:۴۰
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    سلام علیکم

    بله ابن ابی عمیر از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام بی باشد که بسیار مورد وثوق شیعه است
    برخی از دانشمندان شیعه بر این باورند که ابن ابی عمیر جز از راویان ثقه نقل حدیث نمی کند; بنابراین در صورتی که واسطه را در زنجیره روایات حذف نموده، روایت را به شکل مرسل بیاورد، حکایت از وثاقت او دارد; بر این اساس بسیاری از محققان شیعی، مراسیل ابن ابن عمیر را همانند مسانید وی معتبر داشته اند
    . برخی نیز حجیت مراسیل وی را انکار نموده و به عدم تسویه مراسیل او با مسانیدش قائل شده اند .
    محمد بن ابی عمیر یکی از اصحاب اجماع است
    عنوان اصحاب اجماع كه در به نقلی 18تن و به نقلی 22 تن از راویان مهم را در برمی‎گیرد، گسترده‎ترین و مهم‎ترین شیوه در میان توثیقات عام به شمار می می‎كنند
    و اصحاب امام كاظم و امام رضا ـ‎ علیه السّلام‎ـ نیز شش تن اند: 1. یونس بن عبد‎الرحمن؛ 2. صفوان بن یحیی؛ 3. محمد بن ابی عمیر؛ 4 . عبر‎الله بن مغیره؛ 5. حسن بن محبوب؛ 6. احمدبن محمد بن ابی نصر.
    بدین ترتیب شمار اصحاب اجماع 18 تن خواهد بود. اما گاهی به جای ابوبصیر اسدی در گروه نخست از ابو بصیر مرادی یاد می‎كنند و در گروه سوم به جای حسن بن محبوب، حسن بن علی بن فضّال و فضاله بن ایوب، یا یه جای فضاله بن ایوب، عثمان بن عیسی را می‎نشاند. اگر این چهار تن؛ یعنی ابو‎بصیر مرادی، حسن بن علیّ بن فضال، فضاله بن أیوب و عثمان بن عیسی راكه محل اختلاف‎اند، به اصحاب اجماع اضافه كنیم،؟ شمار آنان 22 تن خواهد بود. و از آنجا كه بر صحت روایات این دست از اصحاب ائمه ـ‎ علیه السّلام‎ـ اجماع شده است، به آنان اصطلاحاً اصحاب اجماع اطلاق شده است.(1)
    1. برای تفصیل بیشترر.ك: كلیات فی علم الرجال، ص 170-168.




    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۲:۳۱

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    وی از مورد وثوق ترین مردم نزد شیعه و اهل سنت و عابدترین و پاکدامن ترین آنان بود . جاحظ وی را در کتابش از برجسته ترین اهل زمان خویش در همه امور معرفی نموده است . وی سه امام را درک کرده و از آنان نقل حدیث نموده است
    . امام کاظم (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) و احمد بن محمود بن عیسی کتاب های صد نفر از اصحاب امام صادق (ع) را از او روایت کرده است (1)
    1.فهرس الشیخ الطوسی، ص 168، رقم 618
    .



  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0







    در بعضی از منابع درباره ایشان آمده که وی مردی زاهد و عابد و با تقوی بود و مثل گوهری تابناک در بین اصحاب امام می‌درخشید، بزّاز بود و با مردم داد و ستد می‌کرد.
    روزی در میان معاملاتی که داشت، ضرر هنگفتی کرد و تمام اموالش از بین رفت و فقیر و محتاج شد. مردی که ده هزار درهم به او بدهکار بود، وقتی از وضعش خبردار شد، در صدد پرداخت بدهی خود بر آمد. خانه‌ی خود را به مبلغ ده هزار درهم فروخت و به خانه او رفت. در را کوبید، ابن ابی عمیر بیرون آمد. مرد گفت:« این بدهی من به شماست.»
    ابن ابی عمیر گفت:« این همه پول را از کجا آورده‌ای؟! آیا ارثی به تو رسیده یا کسی آن را به تو بخشیده؟»
    مرد گفت:« نه. خانه ای داشتم که آن را فروختم.»
    ابن ابی عمیر گفت:« ذریح محاربی برای من از حضرت صادق علیه السلامروایت کرد که فرمود:« کسی را بابت بدهی‌اش نباید از خانه‌اش بیرون کرد. این پول ها را بردار و ببر، که یک درهم از آن‌را هم بر نمی‌دارم. من این پول را نمی‌پذیرم.»
    ابن ابی عمیر بعدها گفته بود:« به خدا قسم در آن وقت حتی به یک درهم آن محتاج بودم.»

    منابع:
    بحار الانوار، ج 49، ص 278، ح 30.
    بحار الانوار، ج 49، ص 273، ح 19.از علل الشرایع، ج 2، ص 216.

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۲:۳۶

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    427
    مورد تشکر
    170 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی

    پرسش:
    آیا ابن ابی عمیر شخصیت معتبری و قابل اعتمادی است ؟آیا در تاریخ سوابقی از این شخصیت هست ؟

    کلیدواژه: ابن ابی عمیر، وقافت، علمیت

    پاسخ

    ابن ابی عمیر از اصحاب امام کاظم است.(1) ابن ابی‌عُمیر محضر امام رضا و امام جواد علیهما السلامرا نیز درک و از امام هشتم (علیه السلام) مستقیماً روایت کرده است(2)
    ابن ابی‌عُمیر روزگاری دراز در زندان هارون الرشید به سر برد. مدت حبس وی را از ۴ سال(3) تا ۱۷ سال(4) نوشته‌اند و سبب آن را به صورت‌های گوناگون بیان کرده‌اند. بنا بر قولی‌، علت آن امتناع از پذیرفتند منصب قضا ود که بعدها به ناچار آن را پذیرفت‌. به گفته دیگر، بدان سبب او را به زندان انداختند که می‌خواستند از مخفیگاه‌های شیعیان و اصحاب امام کاظم (علیه السلام) آگاه گردند(5)
    گفته است که مخالفان ابن ابی‌عمیر نزد هارون‌ سعایت کردند که وی اسامی تمام شیعیان عراق را می‌داند. هارون او را احضار کرد و از وی خواست تا آنان را نام برد، وی امتناع کرد. پس هارون دستور داد تا او را برهنه کردند و بین دو نخل آویختند و ۱۰۰ تازیانه زدند(6)
    از نام تألیفات ابن ابی‌عمیر چنین برمی‌آید که او در علم فقه، علم حدیث، علم کلام و مغازی تبحر داشته است‌. ابن ابی‌عمیر از اصحاب اجماع است که رجالیان امامیه در صحت روایات منقول از آنها اتفاق‌نظر دارند(7)نجاشی سبب اعتماد علمای امامیه به مراسیل ابن ابی‌عمیر را چنین بیان می‌کند: ابن ابی‌عمیر بعد از نابود شدن کتاب‌هایش‌، از حفظ حدیث می‌گفت‌، لذا اصحاب ما به مراسیل وی اعتماد می‌کنند(8)
    ابن بطه شمار مصنفات ابن ابی‌عمیر را ۹۴ ذکر کرده که بیشتر آنها در حیات وی نابود شده است‌. در سبب آن چنین گفته‌اند: خواهرش در زمانی که وی در زندان بود، کتاب‌هایش را زیر خاک پنهان کرد تا اینکه پوسید. به روایتی دیگر، کتاب‌ها را در غرفه‌ای نهاد و آب باران به آن راه یافت و آن‌ها را از بین برد(9)بعد از شهادت امام رضا علیه اسلام کتاب‌های ابن ابی‌عمیر به تاراج رفت و وی ناگزیر آنچه را از حفظ داشت‌، در ۴۰ مجلد گردآورد و آنها را النوادرنامید(10)

    منابع:
    1.نجاشی، احمد، الرجال‌، به کوشش محمد جواد نائینی‌، بیروت‌، ۱۴۰۸ق‌/۱۹۸۸م‌.، ج۲، ص۲۰۴.
    2.طوسی‌، الفهرست‌، به کوشش محمود رامیار، مشهد، ۱۳۵۱ش‌، ص۲۶۶
    3.نجاشی‌، ج۲،ص۲۰۶
    4.مفید، محمد، الاختصاص‌، به کوشش علی‌اکبر غفاری، قم‌، مؤسسه نشر الاسلامی‌، ص ۸۶
    5.نجاشی‌، ج۲،ص۲۰۵
    6.طوسی‌، محمد، اختیار معرفة الرجال، به کوشش حسن مصطفوی، مشهد، ۱۳۴۸ش‌، ۵۹۱ -۵۹۲
    7.اختیار معرفة الرجال‌، ۵۵۶
    8.نجاشی، ج۲،ص۲۰۶.
    9.نجاشی‌، ج۲،ص۲۰۶
    10. اختیار معرفه الرجال‌، ۵۹۰



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود