-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۰۷:۰۰ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
تثليث ،واقعيت يا خرافه؟
بنام خدا
يكي از موضوعات اساسي در زمينه مسيحيت بررسي انحرافاتي است كه بعد از حضرت عيسي(ع) در اين دين الهي وبزرگ بوجود آمده است .
يكي از انحرافات بزرگ ،موضوع تثليث مي باشد . موضوعي كه مسيحيان به شدت در پي تحميل اين اعتقاد غلط به اين مسيحيت هستند .اما آنچه تاكنون نصيبشان شده است شكست در حقيقي جلوه دادن اين باور اشتباه بوده است.
«تثليث» در لغت به معناى سه انگارى و سه گانه پرستى است و در اصطلاح به معناى قائل بودن به سه مبدأ و اقنوم پدر، پسر و روح القدس مى باشد. در قرآن كريم در چهار آيه به تصريح درباره تثليث و اعتقاد نصارى به آن سخن گفته شده است; چنانكه در آيه 171 سوره «نساء» مى فرمايد: «... ولا تَقولوا ثَلـثَةٌ انتَهوا خَيرًا لَكُم اِنَّمَا اللّهُ اِلـهٌ واحِدٌ سُبحـنَهُ اَن يَكونَ لَهُ ولَدٌ لَهُ ما فِى السَّمـوتِ وما فِى الاَرضِ وكَفى بِاللّهِ وكيلا* و مگوييد: خدايان سه ركن اند از اين گفته باز آييد تا آن برايتان بهتر باشد جز اين نيست كه خدا معبود يگانه است. از آن كه فرزندى داشته باشد پاك و منزّه است. آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است، از آن اوست و خداوند به عنوان كارساز بس است.»
ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۷/۰۴/۱۵ در ساعت ۰۷:۰۷
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۰۸:۲۳ #2
يكي از مهم ترين اصول اعتقادي مسيحيت اصل «تثليث» يا «اقانيم(1) ثلاثه» است. نام ديگر اين اصل «ثالوث» مي باشد و معناي آن چنين است: «اقرار كند به الوهيت پدر (رب اعلي) و الوهيت پسر (عيسي بن مريم) و الوهيت روح القدس. عيسي كه در اين ثالوث، اقنوم دوم است، همان ذات الهي مي باشد كه از ازل در پيكر بشريت ظاهر شده و در رحم مريم عذراء جسميت يافته است.»(2)
به بيان ديگر تثليث عبارت است از: پدر، پسر، روح القدس.
خداي پدر، اساسا با كار خلقت شناخته مي شود. خداي پسر عامل اصلي در نجات بشر به شمار مي رود و خداي روح القدس، ايمان داران را تقديس مي كند.(3)
پدر، پسر و روح القدس سه شخصيت در يك وجود مجرد مي باشد كه در ازليت متساوي و برابر است و تثليث را در دين مسيح تشكيل مي دهد. (4)
****
1- اقنوم يك كلمه سرياني به معناي شخص يا اصل است و جمع آن اقانيم مي باشد.
2- علي اصغر حكمت، تاريخ اديان، بي جا، بي نا، 1371، ص.229
3- سارو خاچيگي، اصول مسيحيت، چاپ دوم، بي جا، حيات ابدي، 1982، ص .35
4- تاريخ مختصر اديان بزرگ، پيشين، ص .437
ویرایش توسط dindar : ۱۳۸۷/۰۴/۱۵ در ساعت ۰۸:۲۵
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۵:۰۰ #3
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۵:۲۹ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
آیا مسیح پسر خداست؟
قرآن كریم حضرت عیسى را بشری مىداند كه از طریق اعجاز و بدون پدر از مریم به وجود آمده و به عنوان پیامبر و براى ارشاد مردم مبعوث شده است و مانند سایر پیامبران با خداوند جهان در ارتباط بوده، حقایقی دریافت مىكرده و به مردم ابلاغ مىنموده است. نه خدا بوده نه پسر خدا، بلكه بنده خدا بوده است و اگر در انجیل گاهى به عنوان پسر معرفى شده باید به صورت تشریفات توجیهشود. و اگر كلمه به او اطلاق شده، بدین جهت است كه بدون وجود پدر و به وسیله كلمه (كـُن) تكوینى به وجود آمده است. قرآن عقیده به تثلیث را شرك و كفر مىداند و خود عیسى نیز از آن تبرّى مىجسته است.
لقد كفر الذین قالوا إن الله هو المسیح ابن مریم و قال المسیح یا بنى إسرائیل اعبدوا الله ربى و ربكم إنه من یشرك بالله فقد حرم الله علیه الجنة و مأواه النار و ما للظالمین من أنصار*لقد كفر الذین قالوا إن الله ثالث ثلاثة و ما من إله إلا اله واحد (1) ؛
كسانى كه گفتند: «خدا همان مسیح پسر مریم است كافر شدند.» مسیح مىگفت: «اى بنى اسرائیل، خدا را كه پروردگار من و شماست بپرستید. هر كس كه به خدا شرك آورد بهشت بر او حرام است و جایگاهش دوزخ است، و ستمكاران یاورى ندارند.» كسانى كه گفتند خدا سومین شخص تثلیث است كافر شدند. خدایى جز خداى یگانه وجود ندارد.
و إذ قال الله یا عیسى ابن مریم أأنت قلت للناس اتخذونى و أمى إلهین من دون الله قال سبحانك ما یكون لى أن أقول ما لیس لى بحق إن كنت قلته فقد علمته تعلم ما فى نفسى و لا أعلم ما فى نفسك إنك أنت علام الغیوب*ما قلت لهم إلا ما أمرتنى به أن اعبدو الله ربى و ربكم (2) ؛
یاد كن هنگامى را كه خدا گفت: «اى عیسى پسر مریم! آیا تو به مردم گفتى: «من و مادرم را، به جاى خدا، خدا بگیرید ؟» عیسى گفت: «خدایا تو منزه هستى. مرا نرسد كه در باره خودم چیزى بگویم كه حقم نیست. اگر آن را گفته بودم تو مىدانستى. آنچه را در دل دارم تو مىدانى ولى آنچه را در ذات توست من نمىدانم. همانا كه تو داناى رازهاى نهانى. جز آنچه را تو به من امر كردى چیزى به آنان نگفتم. به آنان گفتم: خدا را كه پروردگار من و شما است پرستش كنید.»
1.مائده (5) آیات 72 ـ .73 2.مائده (5) آیات 116 ـ .117
عیسى خود را بنده خدا و پیامبر معرفى مىكرد:
قال إنى عبد الله اتانى الكتاب و جعلنى نبیا؛
عیسى گفت: «من بنده خدا هستم، به من كتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است.»
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۶:۲۶ #5
تثلیث در عهد جدید وقدیم
تثلیث . در عهد قدیم و جدید
در عهد عتیق
نکته : در عهد عتیق که مفهوم تثلیث روشن نشده بود اما رویدادهایی اتفاق می افتاد که برای یهودیان سوال انگیز بود ؛ رویدادهایی که یک انسان به انبیاء یا افراد برگزیده وارد میشد وکاری میکرد که آنها یقین کنند آن انسان خداست! علمای یهود برای توجیه آنرا فرشته خاص خدا میدانستند البته نه مثل فرشتگان دیگر بلکه فرشته ای که مظهر خاص خدا بود و میشد اوراخدا نامید.
درباره یعقوب مردی بدون مقدمه میاید وبا او کشتی میگیرد. پیش از طلوع آفتاب آن مرد قصد رفتن میکند اما یعقوب میگوید تا مرا برکت ندهی تو را رها نکنم. .آن مرد یعقوب را برکت میدهد ونام او را به اسرائیل تغییر میدهد . یعقوب میگوید ( خدا را روبرو دیدم وجانم رستگار شد ) پیدایش 32
سالها بعد در کنعان زن نازایی با یک مرد مواجه میشود و مرد به او نوید تولد پسری میدهد که برگزیده خداست . شوهر زن از آنمرد اسمش را میپرسد . مرد میگوید چرا سوال میکنی چرا که نام من عجیب است
شوهر برای سپاسگذاری به خدا قربانی میکند اما ناگهان آن مرد در میان دود وآتش قربانی به آسمان بالا میرود . زن وشوهر وحشت میکنند و مرد میگوید (البته خواهیم مرد زیرا خدا را دیدیم ! ) آنها فرزندشان را سامسون نامیدند . همان قهرمان معروف
اشعیاء نبی : پسری به ما بخشیده خواهد شد که سلطنت بر دوش او خواهد بودو اسم او عجیب ومشیر وخدای قدیر وپدر سرمدی و سرور سلامتی خوانده خواهد شد ( اشعیاء 9 : 6 ) اشعیا در این آیه میگوید : این پسر پادشاه بوده ، نامش نیز خدای قدرتمند خوانده خواهد شد،و او پدر سرمدی است یعنی منشاء ابدیت . تمام این صفات مخصوص خداست که به یک انسان نسبت داده شده است.
در عهد جدید
اول : فرشته ای بر یوسف نامزد مریم در خواب میگوید مریم پسری خواهد زایید که همان نجات دهنده است که اشعیاء درباره اش پیشگویی کرده و گفته نامش امنوئیل است ( امانوئیل یعنی خدا با ماست ) ( اشعیاء 7 ) (متی1) در واقع لقب عیسی امانوئیل بود یعنی خدایی که با انسانها ودر میان انسانهاست
همین عیسی خود را پسر خدا و مساوی با خدا میخواند : چند نمونه :
روزی عیسی در روز شنبه بیماری را شفا داد ( شنبه برای یهود بسیار بسیار مقدس است و در آنروز هیچکاری نمیکنند ) کاهنان اعتراض کردند . عیسی فرمود ( پدر من تاکنون کار میکند ومن نیز کار میکنم ) یهودیان قصد قتل او کردند زیرا علاوه بر شکستن سبت خدا را پدر و مساوی خود میخواند ( یوحنا 5 )
در مباحثه با سران مذهبی یهود عیسی فرمود ( من وپدر یک هستیم ) یهودیان میخواستند اورا سنگسار کنند . عیسی فرمود در برابر کدام کار ؟ گفتند بخاطر کفری که گفتی !!! زیرا تو انسان هستی وخود را خدا میدانی( یوحنا10 )
عیسی به شاگردانش فرمود ( من راه راستی وحیات هستم . هیچکس جز به وسیله من نزد پدر نمی آید اگر مرا میشناختید پدر مرا می شناختید و بعد از این او را میشناسید و او را دیده اید ) فیلیپس گفت : ای آقا . پدر را به ما نشان بده . عیسی فرمود : ( در این مدت با شما بوده ام . آیا مرا نشناختید ؟ کسی که مرا دید پدر را دیده است پس چگونه میگویی پدر را به ما نشان بده ) (یوحنا 14 )
این بحث ادامه دارد
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۷:۲۰ #6
جناب مهاجر
واژه تثلیث را از کجای کتاب مقدس آورده اید؟ این واژه در کتاب مقدس شما موجود نیست . شما که از تثلیث دفاع می کنید و تثلیث از ریشه های اعتقادی شماست ، بفرمایید در کجای کتاب مقدس این واژه آمده است ؟ چطور حتی یک مرتبه هم این واژه در سرتاسر تنها کتاب آسماني شما ذکر نشده است ؟
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۱۸:۱۱ #7
درود بر شما بچه خوب و باحال پس رفته همه امتها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اب، ابن و روح القدس تعمید دهید ( متی 28 ) روح القدس آشکارا خدا خوانده شده ( اول قرنتیان 3 : 18 ) هر کفری از انسان بخشوده میشود جز کفر به روح القدس ( متی 12 ) روح القدس از همه چیز با خبر است حتی نهانی ترین اسرار ( اول قرنت : 2 : 10 - 11 )روح القدس در مقام خدا در همه جا حضور دارد ( مزمور 139 ) در مورد اب و ابن هم در بالا چند نمونه آورده امخب ! شما فرمودید که تثلیث باید در کتاب مقدس باشد من هم آوردم. حالا نوبت شماست : بفرمایید امام علی و امامان بعد در کجای قرآن اسمشان است . ( من هیچ تاویل وتفسیر و ..... نکرده ام . صریحا آیه آوردم . شما هم بیاورید بدون تاویل
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۲۰:۴۷ #8
معلوم است کتاب را هرگز نخوانده ای تنها آنچه شنیده ای میگویی !!! و انها هم از دیگری شنیده اند !!! و.....
كم لطفي فرموديد. ولي مهم نيست. شما كه كتاب را خوانده ايد دست ما را هم بگيريد. آدرس بدهيد برويم بخوانيم و ببينيم در كجاي كتاب مقدس واژه تثليث آمده است .
همچنين درود خداوندگار ما بر شما دوست خوبم
دوست عزيز
آيا صرف در كنار هم آوردن سه اسم به معناي تثليث است؟
گويا شما به سوال من دقت كافي نداشتيد. من پرسيدم واژه تثليث در كجاي كتاب مقدس آمده است ؟ از اب و ابن و روح القدس نپرسيدم. در مورد اين سه واژه اطلاعات كافي وجود دارد كه نوبت به آنها هم خواهد رسيد. شما بي زحمت ابتدا اين سوال را پاسخ دهيد.
در مورد سوالي كه در پايان پاسختان پرسيديد ، من كاري به شيعيان ندارم كه چه پاسخي در اين باره دارند. بنده در مقام يك مسلمان به معناي اعم، يا مثلا در مقام يك آگنوستيكيست يا حتي يك مسيحي شاهد يهوه از شما مي پرسم . واژه تثليث در كجاي كتاب مقدس آمده است؟
ویرایش توسط بچه با حال : ۱۳۸۷/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۰:۵۱
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۲۱:۳۶ #9
متاسفانه شما معنای تثلیث را نمیدانید . تثلیث به غیر از این سه اسم که نیست . گواهان یهوه را من هیچکاری ندارم آنها از ما جدایند
تثلیث از کلمه عربی ثلاثه به معنی سه می آید .پس تثلیث یعنی ( سه بخش کردن ....... قائل به سه گانگی در الوهیت شدن ) ( فرهنگ معین )
تثلیث : یعنی ( 1- خدایی نیست جز یکی – 2- پدر ، پسر وروح القدس هر یک بطور کامل و ابدی خداست 3 – پدر؛ پسر وروح القدس هر یک شخص متمایزی میباشد (نقل از دیکشنری که قابل دسترسی برای شما نیست )
عجله نکن اما اما اما خدای تثلیث قابل تجزیه نیست یعنی نمیتوان گفت که خدای پدر یک سوم تمامیت خداست وخدای پسرنیز یک سوم و روح القدس هم یک سوم
این ساده ترین تعریف است . تعاریف فنی تری هم هست که لازم نیست برای اینجا
-
۱۳۸۷/۰۴/۱۵, ۲۲:۳۷ #10
در همان زمانی که مسیحیت دین رسمی روم شد کشیشی به نام اریوس با مسئله ی تثلیث مخالفت کرد وگفت.
خداوند از آفرينش كاملا جدا است ، بنابراين ممكن نيست مسيح را كه به زمين آمده و مانند انسان متولد شده ، با خدائى كه نمى شود او را شناخت يكى بدانيم . فاصله بين انسان و آفريدگار، بين عيسى پسر خدا و خدا نيز وجود دارد. پدر، پسر را توليد نمود، يعنى پيش از اين هر چيز، پسر از پدر از نيستى به هستى آمد. در اين صورت پسر كه عيسى باشد، مخلوق است و از ذات خود پدر نيست . و به تمام معنا وى را خدا نتوان خواند.
به خاطر همین اریوس از کلیسا اخراج شد.
ویرایش توسط سرباز اسلام : ۱۳۸۷/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۲:۳۷
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری