صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه نیازی به توسل کردن هست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه نیازی به توسل کردن هست؟




    به نام خدا
    با سلام
    خداوند از همه مهربان تر است.خداوند از رگ گردن به انسان نزدیکتر است.هیچ چیز،بدون اجازه خدا انجام نمی شود.
    چیزی را مستقیما از خدا خواستن بهتر از واسطه قرار دادن است.حتی در توسل هم اگر خداوند صلاح نداند حاجت ما را برآورده نمی کند.بنابراین چه نیازی به توسل کردن به معصومین هست؟
    لطفا پاسخ دهید.
    با تشکر



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۵ در ساعت ۰۳:۵۷

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم مهدی نمایش پست
    خداوند از همه مهربان تر است.خداوند از رگ گردن به انسان نزدیکتر است.هیچ چیز،بدون اجازه خدا انجام نمی شود.
    چیزی را مستقیما از خدا خواستن بهتر از واسطه قرار دادن است.حتی در توسل هم اگر خداوند صلاح نداند حاجت ما را برآورده نمی کند.بنابراین چه نیازی به توسل کردن به معصومین هست؟
    با سلام
    توسل را چنین معنی کرده اند:
    هي في الأَصل ما يُتَوَصَّل به إِلى الشي‏ء و يُتَقَرَّب به(‏لسان العرب ج‏11 725)،توسل در اصل چیزی است که به وسیله آن به چیز دیگر وصل می شوند وبه آن تقرب می جویند.
    توسل نیاز به وسیله دارد،و وسیله،چیزی است که به واسطه او به دیگری تقرب می جویند.

    الوَسِيلَةُ ما يُتَقَرَّبُ به إِلى الغَيْر(لسان العرب ج‏11 725 ).
    این وسیله یا عمل است ویا شخص آبرومندی:



    تَوَسَّلَ‏ إِليه‏ بوَسِيلَةٍ إِذا تقرَّب إِليه بعَمَل(لسان العرب ج‏11 724)،با وسیله ای به او توسل جست ،یعنی با عملی به او توسل جست.
    توسل در قرآن:
    خداوندمتعال در قرآن کریم فرموده است که برای ارتباط با خداوند وسیله ای بر گزینید.
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/35)

    آن كسانى را كه ايشان مى‏خوانند [خود] به سوى پروردگارشان تقرب مى‏جويند [تا بدانند] كدام يك از آنها [به او] نزديكترند، و به رحمت وى اميدوارند، و از عذابش مى‏ترسند، چرا كه عذاب پروردگارت همواره در خور پرهيز است‏.
    اما اینکه با چه چیزی به خداوند می توان توسل جست؟به طور کلی بر اساس آنچه از آیات وروایات برمی آید،دو چیز است:1-عمل.2-اولیاءالهی.
    توسل اولاد حضرت یعقوب به پدر برای بخشش گناهانشان:
    در آیه 97 سوره یوسف نقل شده است که برادران یوسف بعد از پشیمانی از کاری که کرده بودند از پدر خواستند تا برای آنها از خداوند طلب آمرزش کند.
    قالُوا يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئينَ ، گفتند: «اى پدر، براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم.»

    وپدر نیز به آنها قول می دهد برای آنها طلب آمرزش کند وخداوند نیز این نوع توسل را رد نمی کند.
    پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که توسل امری مورد تایید قرآن است.
    توسل به ائمه:
    علی بن ابراهیم قمی در تفسیر آیه35سوره مائه فرموده است منظور از وسیله امام است.


    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ [35] 3077/ «26»- علي بن إبراهيم، قال: تقربوا إليه بالإمام(
    البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏2 ؛ ص292)به خداوند تقرب جویید به واسطه امام.
    از پیامبر اسلام نقل شده است:
    و في العيون عن النبي صلىّ اللَّه عليه و آله و سلم الأئمّة من ولد الحسين عليهم السلام من أطاعهم فقد أطاع اللَّه و من عصاهم فقد عصى اللَّه هم العروة الوثقى‏ و الوسيلة الى اللَّه،ائمه از نسل امام حسین(ع)کسی که از آنها اطاعت کند از خداوند اطاعت کرده است،وکسی که نافرمانی آنها را کند نافرمانی خداوند را کرده است.آنها عروةالوثقی ووسیله به سوی خداوند هستند.(تفسير الصافي ؛ ج‏2 ؛ ص33)
    مرحوم فیض کاشانی نیز در توضیح آیه فوق می آورد:
    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ ما تتوسلون إليه به إلى ثوابه و الزلفى‏ منه من فعل الطاعات و ترك المعاصي بعد معرفة الإِمام (تفسير الصافي ؛ ج‏2 ؛ ص33)ایشان در بیان منظور از وسیله می فرمایند:چیزی (عملی)که به واسطه آن به ثواب وقرب الهی توسل می جویند،با انجام دادن طاعات وترک معاصی،بعد از معرفت وشناخت امام (واجب الطاعة)از سخن مرحوم فیض می توانیماین نتیجه را بگیریم،اولا وسسیله اصلی برای توسل حجت الهی در هر زمانی است،تا به واسطه آن انسان به خداوند تقرب جویدچنان که فرزندان یعقوب به ولی زمان خود برای بخشش گناهانشان توسل جستند.
    ثانیا وسیله بعدی برای توسل اعمال خوب انسان است.(بنابراین مقصود از وسیله صرفا شخص نیست)البته این عمل زمانی تاثیر دارد که انسان حجت زمان خود را شناخته باشد.
    دوست عزیز وبزرگوار آنچه از این آیات وروایات به دست آوردیم این است که توسل وواسطه قرار دادن برای ارتباط با خداوند خود مورد تاکید خداوند است.والبته این مطلب عقلی هم می باشد یعنی انسان وقتی در دنیا اشتباهی وجرمی نسبت به دیگری انجام داده باشد برای طلب بخشش ریش سفید ویا فرد آبرومندی را واسطه قرار می دهد تا طرف مقابل به خاطر او جرم این شخص را ببخشد ویا عطاءوهدیه ناچیزش را بپذیرد.لذا توسل امری مورد تایید عقل وعقلاءنیز می باشد.

    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۱/۰۹/۱۶ در ساعت ۱۷:۳۱
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 14 نمایش پست

    با سلام
    توسل را چنین معنی کرده اند:
    هي في الأَصل ما يُتَوَصَّل به إِلى الشي‏ء و يُتَقَرَّب به(‏لسان العرب ج‏11 725)،توسل در اصل چیزی است که به وسیله آن به چیز دیگر وصل می شوند وبه آن تقرب می جویند.
    توسل نیاز به وسیله دارد،و وسیله،چیزی است که به واسطه او به دیگری تقرب می جویند.

    الوَسِيلَةُ ما يُتَقَرَّبُ به إِلى الغَيْر(لسان العرب ج‏11 725 ).
    این وسیله یا عمل است ویا شخص آبرومندی:



    تَوَسَّلَ‏ إِليه‏ بوَسِيلَةٍ إِذا تقرَّب إِليه بعَمَل(لسان العرب ج‏11 724)،با وسیله ای به او توسل جست ،یعنی با عملی به او توسل جست.
    توسل در قرآن:
    خداوندمتعال در قرآن کریم فرموده است که برای ارتباط با خداوند وسیله ای بر گزینید.
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/35)

    آن كسانى را كه ايشان مى‏خوانند [خود] به سوى پروردگارشان تقرب مى‏جويند [تا بدانند] كدام يك از آنها [به او] نزديكترند، و به رحمت وى اميدوارند، و از عذابش مى‏ترسند، چرا كه عذاب پروردگارت همواره در خور پرهيز است‏.
    اما اینکه با چه چیزی به خداوند می توان توسل جست؟به طور کلی بر اساس آنچه از آیات وروایات برمی آید،دو چیز است:1-عمل.2-اولیاءالهی.
    توسل اولاد حضرت یعقوب به پدر برای بخشش گناهانشان:
    در آیه 97 سوره یوسف نقل شده است که برادران یوسف بعد از پشیمانی از کاری که کرده بودند از پدر خواستند تا برای آنها از خداوند طلب آمرزش کند.
    قالُوا يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئينَ ، گفتند: «اى پدر، براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم.»

    وپدر نیز به آنها قول می دهد برای آنها طلب آمرزش کند وخداوند نیز این نوع توسل را رد نمی کند.
    پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که توسل امری مورد تایید قرآن است.
    توسل به ائمه:
    علی بن ابراهیم قمی در تفسیر آیه35سوره مائه فرموده است منظور از وسیله امام است.


    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ [35] 3077/ «26»- علي بن إبراهيم، قال: تقربوا إليه بالإمام(
    البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏2 ؛ ص292)به خداوند تقرب جویید به واسطه امام.
    از پیامبر اسلام نقل شده است:
    و في العيون عن النبي صلىّ اللَّه عليه و آله و سلم الأئمّة من ولد الحسين عليهم السلام من أطاعهم فقد أطاع اللَّه و من عصاهم فقد عصى اللَّه هم العروة الوثقى‏ و الوسيلة الى اللَّه،ائمه از نسل امام حسین(ع)کسی که از آنها اطاعت کند از خداوند اطاعت کرده است،وکسی که نافرمانی آنها را کند نافرمانی خداوند را کرده است.آنها عروةالوثقی ووسیله به سوی خداوند هستند.(تفسير الصافي ؛ ج‏2 ؛ ص33)
    مرحوم فیض کاشانی نیز در توضیح آیه فوق می آورد:
    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ ما تتوسلون إليه به إلى ثوابه و الزلفى‏ منه من فعل الطاعات و ترك المعاصي بعد معرفة الإِمام (تفسير الصافي ؛ ج‏2 ؛ ص33)ایشان در بیان منظور از وسیله می فرمایند:چیزی (عملی)که به واسطه آن به ثواب وقرب الهی توسل می جویند،با انجام دادن طاعات وترک معاصی،بعد از معرفت وشناخت امام (واجب الطاعة)از سخن مرحوم فیض می توانیماین نتیجه را بگیریم،اولا وسسیله اصلی برای توسل حجت الهی در هر زمانی است،تا به واسطه آن انسان به خداوند تقرب جویدچنان که فرزندان یعقوب به ولی زمان خود برای بخشش گناهانشان توسل جستند.
    ثانیا وسیله بعدی برای توسل اعمال خوب انسان است.(بنابراین مقصود از وسیله صرفا شخص نیست)البته این عمل زمانی تاثیر دارد که انسان حجت زمان خود را شناخته باشد.
    دوست عزیز وبزرگوار آنچه از این آیات وروایات به دست آوردیم این است که توسل وواسطه قرار دادن برای ارتباط با خداوند خود مورد تاکید خداوند است.والبته این مطلب عقلی هم می باشد یعنی انسان وقتی در دنیا اشتباهی وجرمی نسبت به دیگری انجام داده باشد برای طلب بخشش ریش سفید ویا فرد آبرومندی را واسطه قرار می دهد تا طرف مقابل به خاطر او جرم این شخص را ببخشد ویا عطاءوهدیه ناچیزش را بپذیرد.لذا توسل امری مورد تایید عقل وعقلاءنیز می باشد.
    به نام خدا
    فرمایش های شما صحیح است.بنده نیز البته مورد تایید بودن توسل را قبول دارم.ولی حرف من اینست که درخواست مستقیم از خداوند(وسیله قرار دادن اعمال)بهتر از وسیله قرار دادن افراد آبرومند نزد خدا است.
    اگر حضرت یعقوب درخواست فرزندانش را قبول کرد و از خداوند برای ایشان درخواست معرفت کرد،به خاطر این بوده است که نسبت به فرزندانش احساس دلسوزی و محبت داشته و با توجه به لطفش درخواست آنها را قبول کرده است.ولی می دانیم که خداوند از همه مهربان تر است.حتی او از پدر و مادر نیز انسان را بیشتر دوست دارد.زمانی که درخواست ما مورد قبول اولیاء خدا(کسانی که خداوند از آنها مهربان تر است)قرار گرفت،پس شکی نیست که اگر همان درخواست را از خداوند می کردیم مورد قبول واقع می شد.
    اگر درخواست ما مورد قبول اولیاء خدا قرار نگرفت نمی توانیم بگوییم که مورد قبول خداوند هم قرار نخواهد گرفت.ولی اگر درخواستمان مورد قبول خداوند قرار نگرفت،بی شک مورد قبول اولیاء هم قرار نخواهد گرفت.
    اگر فردی به قدری گناه کار باشد که از خداوند دور شده باشد،قطعا از ائمه نیز دور شده است.چرا که خداوند از رگ گردن نیز به انسان نزدیک تر است.ولی اگر همان فرد از ائمه دور باشد نمی توان گفت که از خدا نیز دور است.(منظور دوری معنوی است)
    بنابراین درخواست مستقیم و غیر مستقیم هردو صحیح است؛ولی درخواست مستقیم بهتر است.

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم مهدی نمایش پست
    درخواست مستقیم از خداوند(وسیله قرار دادن اعمال)بهتر از وسیله قرار دادن افراد آبرومند نزد خدا است.
    این نیز از باب توسل است وتوسل به واسطه اعمال می باشد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم مهدی نمایش پست
    اگر حضرت یعقوب درخواست فرزندانش را قبول کرد و از خداوند برای ایشان درخواست معرفت کرد،به خاطر این بوده است که نسبت به فرزندانش احساس دلسوزی و محبت داشته و با توجه به لطفش درخواست آنها را قبول کرده است.
    حضرت یعقوب پیامبر الهی است واعمال ورفتار او بر اساس حب وعلاقه خانوادگی نیست.بلکه نشانگر آنچیزی است که مورد رضایت وخواست خداوند است.وثانیا:آیات قرآن برای بیام رابطه های خانوادگی نیست.بلکه بیان حقایق ومعارف دینی است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم مهدی نمایش پست
    اگر درخواست ما مورد قبول اولیاء خدا قرار نگرفت نمی توانیم بگوییم که مورد قبول خداوند هم قرار نخواهد گرفت.ولی اگر درخواستمان مورد قبول خداوند قرار نگرفت،بی شک مورد قبول اولیاء هم قرار نخواهد گرفت.
    ولیاءالهی واسطه فیض بین خداوند وبندگان هستند وافراد برگزیده خداوند می باشند.وقتی خواسته ای از زبان فردی موجه وبی گناه مطرح می شود ارزشمندتر وموثر تر از آن است که از زبان فردی گناهکار مطرح شود.
    اولیاءالهی به خاطر شنات برتر از خداوند وعلم والایی که دارند طریق درخواست وطلب عفو را بهتر از ماها می دانند.
    با این دلایل می توان نتیجه گرفت که درخواست غیر مستقیم ارزشمندتر وموثر تر است.

    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۱/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۶:۳۵
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام خدمت دوستان

    زمانی که قرآن کلی آیه می اورد که تنها خدا را بخوانید اهمیت خواندن خداوند بصورت مستقیم را به من نشان می دهد و در جایی که برادران حضرت یوسف از پدرشان درخواست می کنند پدرشان در قید حیات است (مانند اینکه از شخصی درخواست کنید که لیوان اب برایتان بیاورد و میرود یک لیوان اب میاورد و اگر از این دنیا رفت به او بگویید که لیوان اب بیاور دیگر نمیتواند)و دیگر اینکه جایی دیده نشده که شخصی از کسی که در قید حیات نباشد درخواست کند (در قران)

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما در مورد آیه وسیله
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/35)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خداوند پروا كنيد و به سوى او وسيله بجوييد و در راه او جهاد كنيد، شايد رستگار گرديد

    وسیله تقرب همان اعمالی که در قران به انها اشاره شده(ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم .... قطعا اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مى‏نمايد... اسرا 9 ) نه بیرون از ان مثلا دعا یک وسیله تقرب است صدقه دادن ویا به
    شخصی که در قید حیات است به او بگوییم برای ما دعا کند مانند برادران حضرت یوسف که به پدرشان گفتند
    برای ما نزد خداوند مغفرت طلب کن



    قُلِ ادْعُواْ الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلاَ يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلاَ تَحْوِيلًا ﴿56﴾

    بگو كسانى را كه به جاى او پنداشتيد بخوانيد نه اختيارى دارند كه از شما دفع زيان كنند و نه [آنكه بلايى را از شما] بگردانند (56)

    أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا ﴿57﴾

    آنهايی که انان می خوانند ، در صدد آنند که خود به درگاه پروردگارشان وسيله ای بيابند و مقرب ترين شوند ، و به رحمت او اميد می بندند و از عذاب او می ترسند ، زيرا عذاب پروردگارت ترسناک است
    ویرایش توسط هو الحق : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۹:۰۵

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی








  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 14 نمایش پست
    وقتی خواسته ای از زبان فردی موجه وبی گناه مطرح می شود ارزشمندتر وموثر تر از آن است که از زبان فردی گناهکار مطرح شود.
    آیا وقتی ما از اولیاء خدا چیزی می خواهیم،از زبان یک فرد گناهکار صحبت نکرده ایم؟

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحق نمایش پست
    زمانی که قرآن کلی آیه می اورد که تنها خدا را بخوانید اهمیت خواندن خداوند بصورت مستقیم را به من نشان می دهد
    همین خدا می فرماید:مرا با واسطه بخوانیدوبرای ارتباط با من واسطه انتخاب کنید(آیه35سوره مائده)
    نقل قول نوشته اصلی توسط هو الحق نمایش پست
    و دیگر اینکه جایی دیده نشده که شخصی از کسی که در قید حیات نباشد درخواست کند (در قران)
    علماء من جمله سبکی در کتابی که در مورد استحباب زیارت رسول خدا(ص)نوشته است به آیه ذیل برای جواز توسل به مرده وولی الهی بعد از ممات استدلال کرده اند.
    وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ‏ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً (نساء/64)
    و ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر آنكه به توفيق الهى از او اطاعت كنند. و اگر آنان وقتى به خود ستم كرده بودند، پيش تو مى‏آمدند و از خدا آمرزش مى‏خواستند و پيامبر [نيز] براى آنان طلب آمرزش مى‏كرد، قطعاً خدا را توبه‏پذيرِ مهربان مى‏يافتند.
    آیه فوق به صراحت پیامبر را به عنوان واسطه برای بخشش گناهان بعد از توبه معرفی می کندکه اگر اشخاص بعد از ظلم به خود نزد رسول خدا آمده وآنحضرت برای آنها طلب استغفار می کردخداوند توبه آنها را می پذیرفت.
    استدلال به این است که آیه مطلق است واین آمدن نزد رسول خدا را منحصر به ایام حیات حضرت نکرده است پس شامل بعد از حیات آنحضرت نیز می شودوکسانی که نزد قبر حضرت آمده ویا از راه دور به او متوسل شوند وحضرت را واسطه برای بخشش گناهان خود قرار دهند خداوند گناه آنها را می بخشد.
    جوا دوم اینکه منبع ومصدر فهم دین تنها قرآن نیست بلکه نبی مکرم اسلام واهل بیت آنحضرت به عنوان مبین ومفسران واقعی قرآن سخنانشان واجب الاطاعه بوده ودلیل بر حقانیت یک اعتقاد از جمله توسل بعد از حیات آن حضرات می باشدوشما می توانید به کتاب تثریب سبکی مراجعه کرده واحادیث متعددی را که از رسول خدا در این زمینه است مطالعه کنید ویا به کتاب کامل الزیارات مرحوم قولویه مراجعه کنید.
    جواب سوم:به تصریح قرآن شهداءزنده هستند ومرده محسوب نمی شوند وهمه امامان ما شهید شده اند پس زنده هستند.
    وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ‏ (آل عمران/169)
    هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند، مرده مپندار، بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.
    در مورد پیامبر اسلام نیز باید گفت وقتی مریدان آنحضرت وکسانی که در اثر رهبری او به حیات جاودانه دست یافته اند پس به طریق اولی سرور ورهبر آنها که بهترین مخلوق خداوند می باشد حیات وزندگی دائمی دارد وناظر اعمال ماست.



    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 14 نمایش پست
    وقتی خواسته ای از زبان فردی موجه وبی گناه مطرح می شود ارزشمندتر وموثر تر از آن است که از زبان فردی گناهکار مطرح شود.
    وقتی ما از خدا چیزی می خواهیم از زبان یک فرد گناهکار صحبت کرده ایم،و وقتی از ائمه چیزی می خواهیم باز از زبان یک فرد گناهکار صحبت کرده ایم.پس اگر ما گناهکار باشیم فرقی نمی کند که از چه کسی درخواست کنیم.
    ولی وقتی فردی می خواهد حاجتش را از خدا بخواهد،مسلما از گناه خود پشیمان شده؛زیرا در صورت اصرار بر گناه فرد می داند که گناهکار است و خدا درخواستش را اجابت نخواهد کرد.فقط در صورتی یک فرد گناهکار به سوی خدا می رود که توبه کرده باشد.وکسی که توبه کرده،گناهانش پاک می شوند.بنابراین هر کس از خدا چیزی بخواهد(ابتدا توبه کند)از زبان فردی بی گناه سخن گفته است.و فرد بی گناه نزد خدا آبرومند بوده و خدا درخواستش را اگر به صلاحش باشد اجابت خواهد کرد.اگر هم انسان همان درخواست را به واسطه ی اولیاء الهی از خدا بطلبد،اگر به صلاح باشد برآورده خواهد شد(در غیر این صورت نه).
    پس آیا نمی توان نتیجه گرفت که هیچ تفاوتی بین درخواست مستقیم و غیر مستقیم وجود ندارد؟

    ویرایش توسط خادم مهدی : ۱۳۹۱/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۰۷

  11. تشکر


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم مهدی نمایش پست
    وقتی ما از خدا چیزی می خواهیم از زبان یک فرد گناهکار صحبت کرده ایم،و وقتی از ائمه چیزی می خواهیم باز از زبان یک فرد گناهکار صحبت کرده ایم.پس اگر ما گناهکار باشیم فرقی نمی کند که از چه کسی درخواست کنیم.
    ائمه واسطه بین خداوند وبندگانش هستند،وتوسل نیز دو حالت دارد،یک وقت از ولی الهی می خواهیم که برای ما استغفار کند مانند آنچه در آیه64سوره نساءآمده بود،ویک وقت او را واسطه بین خود وخدار قرار داده وخدا را به آبرو وعظمتی که آن بنده در پیشگاه الهی دارد قسم می دهیم که حاجت ما را برآورده کند.
    نکته دیگر اینکه در توسل فقط بحث توبه نیست واین از باب مثال است،وقتی شما شفاءمریضی را می خواهیدیا برطرف شدن فقر وحاجات دیگرباز بحث توسل است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم مهدی نمایش پست
    ولی وقتی فردی می خواهد حاجتش را از خدا بخواهد،مسلما از گناه خود پشیمان شده؛زیرا در صورت اصرار بر گناه فرد می داند که گناهکار است و خدا درخواستش را اجابت نخواهد کرد.فقط در صورتی یک فرد گناهکار به سوی خدا می رود که توبه کرده باشد.وکسی که توبه کرده،گناهانش پاک می شوند.بنابراین هر کس از خدا چیزی بخواهد(ابتدا توبه کند)از زبان فردی بی گناه سخن گفته است.و فرد بی گناه نزد خدا آبرومند بوده و خدا درخواستش را اگر به صلاحش باشد اجابت خواهد کرد.اگر هم انسان همان درخواست را به واسطه ی اولیاء الهی از خدا بطلبد،اگر به صلاح باشد برآورده خواهد شد(در غیر این صورت نه).
    پس آیا نمی توان نتیجه گرفت که هیچ تفاوتی بین درخواست مستقیم و غیر مستقیم وجود ندارد؟
    توسل به این معنی نیست اگر انسان حاجتش را به طور مستقیم بخواهدبرآورده نخواهد شد ویا واجب است که کسی را واسطه قرار دهد.بلکه توسل امر مطلوبی است ومورد تایید خداوندمتعال وسنت پیامبراسلام(ص)همانطور که گذشت.
    اجابت دعا شرایطی دارد وهر دعایی مستجاب نمی شودلذا خوب است در دعا این شرایط را در نظر داشته باشد(وشما می توانید ذیل آیه186سوره بقره در تفسیر المیزان بعضی از این شرایط را بخوانید ویا در کتاب بیست گفتار شهید مطهری بحثی در مورد دعا دارند آنجا مطالعه کنید)عرفاءوعلماءبا توجه به آیات قرآن واحادیث بیش از 20مورد نقل کرده اند که رعایت آنها موجب استجابت دعا می شود،مانند اینکه انسان با دل شکسته دعا کند،یا با حال حزن،گریه،گفتن ده باریاالله در اول دعا وغیره،از مهمترین این عوامل استجابت دعا واسطه قرار دادن فردی آبرومند ومعصوم می باشد.درست است که انسان توبه کار هم از گناه پاک می شود ولی خیلی تفاوت است بین کسی که در اثر علم به حقایق گناهها معصیت نمی کند وکسی که گناه کرده وتوبه می کند.
    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۱/۰۹/۲۱ در ساعت ۰۷:۲۸
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود