صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا برزخ(عالم قبر) واقعاً وجود دارد؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا برزخ(عالم قبر) واقعاً وجود دارد؟!




    به نظر می رسد آیات قرآن چنین حیات و جایی را تأیید نمی کنند و سراسر قرآن را که بگردید اثری از
    آن نمی یابید . بنابراین حیات برزخی و عالم قبر منشأ قرآنی ندارد و از احادیث و روایات اخذ شده است





    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۲/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۳:۳۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    1. برزخ در لغت به معنای واسطه و حائل میان دو چیز است. (المفردات في غريب القرآن، ص 118؛ قاموس قرآن، ج ‏1، ص 181)

    اما در اصطلاح، منظور از برزخ، جهانى است که میان دنیا و عالم آخرت قرار دارد؛ یعنى هنگامى که روح از بدن جدا مى شود، پیش از آن که بار دیگر در قیامت به بدن اصلى باز گردد، در عالمى که میان این دو عالم است و برزخ نامیده مى شود قرار خواهد داشت.

    2. دلیل عمده بر اثبات برزخ، دلایل نقلى و آیات و روایات است.

    3. قرآن کریم با این که بحث زیادى در مورد برزخ ندارد، ولى در برخی آیات تعبیرات صریح و روشنى در این زمینه بیان فرموده که مى تواند اصول کلى مربوط به جهان برزخ را روشن سازد.

    در این آیات به زندگی پس از مرگ و آرزوی بازگشت، متنعم بودن و یا معذب بودن، زنده بودن و حیات داشتن، بهشت و جهنم و ... اشاره دارد، در حالی که هنوز زمان حسابرسی اصلی و قیامت و بهشت و جهنم فرا نرسیده است؛ لذا مراد از اینها، همان عالم برزخ است.


    در ادامه به این آیات اشاره می شود:


    «حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحاً فِیمَا تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»
    (آنها هم چنان به راه غلط خود ادامه مى ‏دهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرارسد، مى ‏گويد: «پروردگار من! مرا بازگردانيد! شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم!» (ولى به او مى ‏گويند چنين نيست! اين سخنى است كه او به زبان مى‏ گويد (و اگر بازگردد، كارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند! (مؤمنون، 99 و 100)


    «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ»
    (اى پيامبر!) هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده ‏اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند. آنها به خاطر نعمتهاى فراوانى كه خداوند از فضل خود به ايشان بخشيده است، خوشحالند و به خاطر كسانى كه هنوز به آنها ملحق نشده ‏اند [مجاهدان و شهيدان آينده‏]، خوشوقتند (زيرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان مى‏ بينند و مى ‏دانند) كه نه ترسى بر آنهاست، و نه غمى خواهند داشت. (آل عمران، 169 و 170)


    «وَلاَ تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لاَّ تَشْعُرُونَ»
    و به آنها كه در راه خدا كشته مى ‏شوند، مرده نگوييد! بلكه آنان زنده ‏اند، ولى شما نمى ‏فهميد! (بقره، 154)


    «النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ وَإِذْ یَتَحَاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُّغْنُونَ عَنَّا نَصِیباً مِّنْ النَّارِ»
    عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى ‏شوند و روزى كه قيامت برپا شود (مى ‏فرمايد «آل فرعون را در سخت ‏ترين عذابها وارد كنيد!» به خاطر بياور هنگامى را كه در آتش دوزخ با هم محاجّه مى ‏كنند ضعيفان به مستكبران مى ‏گويند: ما پيرو شما بوديم، آيا شما (امروز) سهمى از آتش را بجاى ما پذيرا مى ‏شويد. (غافر، 46 و 47)


    «مِّمَّا خَطِیئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَاراً فَلَمْ یَجِدُوا لَهُمْ مِّنْ دُونِ اللهِ أَنْصَاراً»
    (آرى، سرانجام) همگى به خاطر گناهانشان غرق شدند و در آتش دوزخ وارد گشتند، و جز خدا ياورانى براى خود نيافتند! (نوح، 25)


    «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنْ الْمُکْرَمِینَ»
    (سرانجام او را شهيد كردند و) به او گفته شد: «وارد بهشت شو!» گفت: «اى كاش قوم من مى ‏دانستند كه پروردگارم مرا آمرزيده و از گرامى ‏داشتگان قرار داده است!» (یس، 26 و 27)


    «وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَیْرَ سَاعَة کَذَلِکَ کَانُوا یُؤْفَکُونَ»
    و روزى كه قيامت برپا شود، مجرمان سوگند ياد مى‏ كنند كه جز ساعتى (در عالم برزخ) درنگ نكردند! اين چنين از درك حقيقت بازگردانده مى‏ شوند. (روم، 55)


    «قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَأَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوج مِّنْ سَبِیل»
    آنها مى‏ گويند: «پروردگارا! ما را دو بار ميراندى و دو بار زنده كردى اكنون به گناهان خود معترفيم آيا راهى براى خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد؟» (غافر، 11)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    از محاسبه دقیق خدا بترسیم !

    تاریخ ارسال : ۱۵ آذر, ۱۳۹۱ | بازدید : | طبقه بندی : ائمه اطهار , امام علی(ع)

    آیا برزخ(عالم قبر) واقعاً وجود دارد؟!به حساب خود برسید قبل از آنکه به حساب شما برسند.
    « عبادالله! زِنُوا انفسکم مِن قَبلِ أن توزَنُوا، و حاسِبوها مِن قَبلِ أن تُحاسَبوا، و تَنَفَّسُوا قَبلَ ضیق الخِناقِ، وَ انقادوا قبلَ عُنفِ السِّیاق، واعلموا أنَّهُ مَن لَم یُعَن علی نَفسه حتّی یکونَ لَهُ مِنها واعِظٌ و زاجرٌ، لَم یَکُن لَهُ مِن غَیرِها لا زاجرٌ و لا واعظٌ»

    امیر بیان علی (علیه السلام) در این فراز از خطبه ی نورانی ۹۰ نهج البلاغه، بندگان خدا را به حسابرسی و سنجش خویشتن دعوت نموده و در این باره می فرماید: «بندگان خدا ، خود را بسنجید، قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید، و به حساب خود برسید، قبل از آنکه به حساب شما برسند، و پیش از آنکه راه گلو گرفته شود نفس راحت بکشید، و پیش از آنکه با زور شما را به اطاعت وادار نمایند، فرمانبردار باشید. بدانید همانا آن کس که خود را یاری نکند و پند دهنده و هشدار دهنده خویش نباشد، دیگری هشدار دهنده و پند دهنده ی او نخواهد بود

    سخن حکیمانه ی مولای متّقیان علی (علیه السلام) بیانگر آن است که انسان تا زمانی که در این دنیا نفس می کشد و دستش از آن کوتاه نشده و آفتاب عمرش غروب نکرده، هرچه سریعتر باید با سنجش و حسابرسی اعمال، نسبت به پاکسازی نفس اقدام نماید و مملکت باطن را از هرگونه آلودگی و ناخالصی پاک و پیراسته نماید.
    آری این وظیفه ی هر انسانی است که در زندگی لحظاتی از عمر خویش را به محاسبه ی نفس و بررسی وضعیّت عملکرد خود اختصاص دهد، که این نوع حسابرسی، می تواند در مسیر سعادت و خوشبختی کمک بسیار شایانی را به انسان نماید.

    در روایات گهربار معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) بر لزوم محاسبه ی نفس و حسابرسی اعمال تأکید زیادی شده است، به گونه ای که هرگز به ما اجازه داده نشده که به سادگی از کنارش عبور نموده و آن را بدست فراموشی بسپاریم، به عنوان نمونه در روایتی امام رضا (علیه السلام) با جمله ی بسیار تکان دهنده ای نسبت به ترک حسابرسی هشدار داده و در این باره می فرماید: «از ما نیست کسی که هر روز به حساب خود نرسد، اگر کار نیک انجام داده از خدا توفیق فزونیش را طلب کند، و اگر کار بدی کرده استغفار نماید و توبه کند»
    در روایتی دیگر از قول امام سجاد (علیه السلام) در مورد اهمّیّت محاسبه ی نفس چنین می خوانیم: «ای فرزند آدم، همواره در خیر و سعادت خواهی بود مادامی که از نفست واعظی داشته باشی، و همّ و غمّت محاسبه ی نفس باشد، و مادامی که ترس از خدا به منزله ی لباس زیر و اندوه از گناه به منزله ی لباس روی تو باشد، ای فرزند آدم!، تو خواهی مرد و دوباره زنده خواهی شد و در مقابل خدا مورد سۆال قرار خواهی گرفت، اکنون برای آن روز پاسخی آماده کن»

    همگی در محضر خدا

    نکته ی حائز اهمیت پیرامون ضرورت محاسبه ی نفس این است که تأکید پیشوایان دین بر محاسبه ی نفس از آن جهت است که در این دنیا آدمی زیر ذرّه بین دقیق و خطاناپذیر الهی قرار دارد و آن یگانه خالق هستی به گونه ای اعمال ما را ثبت و ضبط می نماید که حتّی سر سوزنی از آنها از قلم نخواهد افتاد.
    پروردگار هستی در کلام نورانی خویش بارها این امر را به صراحت بازگو نموده و نسبت به آن هشدار جدّی داده است، به عنوان نمونه در سوره مبارکه انبیاء در این باره چنین آمده است: «وَ نَضَعُ الموازینَ القِسطَ لِیَوم القیامَة فلا تُظلَمُ نفسٌ شیئاً وَ إن کانَ مثقالَ حَبَّةٍ مِن خردلٍ أتینا بها و کفی بنا حاسبین»:«و ترازوهای عدل را در روز رستاخیز می نهیم پس هیچ کس اندک ستمی نمی بیند و اگر عملی، هم وزن دانه ی خردلی هم باشد، آن را می آوریم و کافی است که ما حسابرس باشیم».
    این آیات پُر برکت زنگ خطری است برای انسان، که در زندگی کاملاً به هوش باشد و بداند که خداوند در کمین اوست و او از ریز و درشت اعمالش آگاه بوده که پس از مرگ در عالم برزخ و قیامت به خاطر آنها آدمی را به محاسبه خواهد کشید، محاسبه ای سخت و دقیق که به سادگی نمی توان از کنارش عبور کرد.
    بنابراین شایسته است که انسان در این دنیا با محاسبه ی نفس و مراقبت از خویش، و واداشتن به پایبندی به طاعات الهی، خود را از خطرات کمرشکن قیامت رهایی بخشد که بی تردید اگر کسی چنین عملکردی داشته باشد، روز قیامت سبکبار بوده و به هنگام پرسش از پاسخ در نخواهد ماند و سرانجام خیری خواهد داشت، اما اگر نسبت به این امر بی اعتنا باشد و همواره در اثر پیروی از هوای نفس و وسوسه های شیطان خویشتن را فراموش نماید، بی تردید با دست خود، خرمن سعادت ابدی خویش را به آتش کشیده و در سرای باقی به عذاب دردناک الهی گرفتار خواهد شد.

    محاسبه ی خدا دقیق است

    سید نعمت الله جزائری در انوار نعمانیه، باب احوال بعد از مرگ می نویسد: که در اخبار است مرد مستمندی از دنیا رفت و از صبح که جنازه او را بلند کردند تا شام از دفنش فارغ نشدند به واسطه ی کثرت ازدحام و انبوه جمعیت، بعدها او را در خواب دیدند، از او پرسیدند خداوند با تو چه کرد؟ گفت: خداوند مرا آمرزید و نیکی و لطف زیادی به من فرمود، ولی حساب دقیقی کرد، حتی روزی بر در دکان رفیقم که گندم فروشی داشت نشسته بودم و من روزه بودم، هنگام اذان که شد یک دانه از گندم های او را برداشته و با دندان خود دو نیم کردم، در این موقع به خاطرم آمد که گندم از من نیست و لذا آن دانه ی شکسته را روی گندم های دیگر انداختم. خداوند چنان حسابی کرد که از حسنات من به اندازه ی نقص قیمتی که گندم شکسته پیدا کرده بود، گرفت.
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست


    «النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ وَإِذْ یَتَحَاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُّغْنُونَ عَنَّا نَصِیباً مِّنْ النَّارِ»
    عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى ‏شوند و روزى كه قيامت برپا شود (مى ‏فرمايد «آل فرعون را در سخت ‏ترين عذابها وارد كنيد!» به خاطر بياور هنگامى را كه در آتش دوزخ با هم محاجّه مى ‏كنند ضعيفان به مستكبران مى ‏گويند: ما پيرو شما بوديم، آيا شما (امروز) سهمى از آتش را بجاى ما پذيرا مى ‏شويد. (غافر، 46 و 47)



    اگر برادر بزرگوارم اجازه دهند بحث را متمركز كنيم تا رشته كلام از دستمان خارج نشود. پس بيائيد تا يكي از آياتي را كه بعنوان دليل وجود برزخ آورده ايد، بيرون آورده و درباره آن بحث كنيم و همينطور يك به يك جلو برويم. من از اين ميان، آيه سوره غافر را انتخاب مي كنم چون گواه اصلي جهنم برزخي را نيز همين آيه دانسته اند.

    ﭐلنَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوّاً وَعَشِيّاً وَيَوْمَ تَقُومُ ﭐلسَّاعَةُ أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ ﭐلْعَذَابِ ﴿46﴾
    (غافر46)-آتشي که هر صبح و شام بر آن عرضه مي‏شوند و روزي كه قيامت بپا گردد گفته ‏شود اي آل فرعون داخل عذابي شديدتر شويد.

    از ظاهر آيه چنين به نظر مي رسد كه آل فرعون هم اينك در آتشند و در روز قيامت عذابي شديدتر را تجربه خواهند كرد. چون مفهوم اين آيه در گرو آيه قبل از خودش است آن را نيز مي آورم:

    فَوَقَاهُ ﭐللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَکَرُواْ وَحَاقَ بِئَالِ فِرْعَوْنَ سُوءُ ﭐلْعَذَابِ ﴿45﴾
    خداونداو را از نقشه‏هاي سوئي که برايش کشيده بودند حفظ فرموده و عذاب بدي دامن گير آل فرعون شد و در روز قيامت گفته ‏شود اي آل فرعون داخل عذابي شديدتر شويد.


    حال من اين دو آيه را به هم مي چسبانم و قسمتي از آيه 46را( كه مي گويد فرعونيان صبح و شب در آتشند) حذف مي كنم.


    فَوَقَاهُ ﭐللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَکَرُواْ وَحَاقَ بِئَالِ فِرْعَوْنَ سُوءُ ﭐلْعَذَابِ وَيَوْمَ تَقُومُ ﭐلسَّاعَةُ أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ ﭐلْعَذَابِ
    خداونداو را از نقشه‏هاي سوئي که برايش کشيده بودند حفظ فرموده و عذاب بدي دامن گير آل فرعون شد و در روز قيامت گفته ‏شود اي آل فرعون داخل عذابي شديدتر شويد

    مي بينيد كه از آن قسمت بريده شده هيچ اثري نمانده ؛ چه در ظاهر و چه در مفهوم

    بنا براين آن قسمت يك جمله متعرضه است كه مي خواهد نحوه عذاب آل فرعون در آخرت را توضيح دهد. نظير اين جمله ها در قرآن فراوانند بعنوان مثال مي توان به دو آيه زير اشاره كرد:

    وَﭐضْرِبْ لَهُم مَّثَلاًَ رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعاً
    (کهف32)-براي ايشان مثلي بزن : دو مرد که يکي را دو باغ داده بوديم از تاکها و آن را به نخل‏ها احاطه کرده بوديم و ميان آن زرع کرده بوديم.

    کِلْتَا ﭐلْجَنَّتَيْنِ ءَاتَتْ أُکُلَهَا وَلَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئاً وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَراً
    (کهف33)-هر دو باغ ميوه خويش را مي‏داد و به هيچ وجه نقصان نمي‏يافت ، و ميان باغها نهري بشکافتيم.

    جمله : کِلْتَا ﭐلْجَنَّتَيْنِ ءَاتَتْ أُکُلَهَا وَلَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ وضعيت دو باغ را توضيح مي دهد و اگر حذف شود درمفهوم آيات هيچ نقصاني رخ نخواهد داد

    وَﭐضْرِبْ لَهُم مَّثَلاًَ رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعاً وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَراً

    در قرآن چندين ايه وجود دارند كه كاملاً مشابه آيات سوره غافر مي باشند كه من در اينجا به دوتا از آنها اشاره مي كنم:

    فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ ﭐلْخِزْيِ فِي ﭐلْحَيَاةِ ﭐلدُّنْيَا وَلَعَذَابُ ﭐلْئَاخِرَةِ أَخْزَىٰ وَهُمْ لَا يُنصَرُونَ ﴿16﴾
    (فصلت16)-نتيجه اين انکارشان آن شد که ما بادي سموم و تند بر آنان فرستاديم آن هم در ايامي نحس تا بچشاند به ايشان عذاب خواري را در زندگي دنيا در حالي که عذاب آخرت خوارکننده‏تر است و ديگر ياري نخواهند شد.

    ....... فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَ ٰلِکَ مِنکُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي ﭐلْحَيَاةِ ﭐلدُّنْيَا وَيَوْمَ ﭐلْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ ﭐلْعَذَابِ وَمَا ﭐللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿85 بقره﴾
    .......پاداش کسيکه چنين کند بجز خواري در زندگي دنيا و اينکه روز قيامت بطرف عذابي شديدتر برگردد چيست ؟ و خدا از آنچه مي‏کنيد غافل نيست.


    نتيجه گيري:
    آيات سوره غافر هيچ ارتباطي با جهنم برزخي ندارند و چنين مي گويند كه ظلمها و بديهاي آل فرعون عاقبت دامنگيرشان شد و خوار و زبون گشتند و غرق و نابود شدند و در روز قيامت به عذابي شديد تر گرفتار خواهند شد، عذابي كه در آن دائماً به آتش عرضه مي شوند و زجر مي كشند.

    ولا یحیق المكر السیئ إلا بأهله
    آري بدي دامن بدكار را خواهد گرفت



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست




    حال من اين دو آيه را به هم مي چسبانم و قسمتي از آيه 46را( كه مي گويد فرعونيان صبح و شب در آتشند) حذف مي كنم.


    فَوَقَاهُ ﭐللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَکَرُواْ وَحَاقَ بِئَالِ فِرْعَوْنَ سُوءُ ﭐلْعَذَابِ وَيَوْمَ تَقُومُ ﭐلسَّاعَةُ أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ ﭐلْعَذَابِ
    خداونداو را از نقشه‏هاي سوئي که برايش کشيده بودند حفظ فرموده و عذاب بدي دامن گير آل فرعون شد و در روز قيامت گفته ‏شود اي آل فرعون داخل عذابي شديدتر شويد

    مي بينيد كه از آن قسمت بريده شده هيچ اثري نمانده ؛ چه در ظاهر و چه در مفهوم

    بنا براين آن قسمت يك جمله متعرضه است كه مي خواهد نحوه عذاب آل فرعون در آخرت را توضيح دهد.

    با سلام و درود

    خیلی راحت یک جمله را معترضه گرفته اید و می فرمایید با حذف آن تغییری در کلام ایجاد نمی شود!!! مگر کلام الهی که در اوج فصاحت و بلاغت است این گونه است که از حروف زائده تشکیل شده باشد آن هم در حد جمله، و باز آن هم در حدی که بودن و نبودن آن هیچ تاثیری در کلام ایجاد نکند؟؟!!!


    خیر، چنین نیست.

    این قسمتی که شما اتفاقا از آن چشم پوشی کرده اید، تشریح آن عذاب برزخی است، و تفاوتش با عذاب در قیامت در این است:


    1. عذاب در قیامت، دائمی است و صبح و شام ندارد، کما این که ادامه آیه (وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ)، دوام عذاب در قیامت فهمیده می شود.


    2. تعبیر در این دو فقره از آیه متفاوت است: در مورد عذاب برزخی، آل فرعون بر آتش عرضه می شود ولی در مورد عذاب اخروی می فرماید که دستور داده می شود تا آنها را داخل شدیدترین عذاب کنند.



    به بیان دیگر؛ از تفاوت این دو تعبیر (عرضه داشتن و داخل کردن) چنین استفاده مى شود که منظور از آتش، همان آتش دوزخ است؛ منتها در جهان برزخ از دور آن را مشاهده مى کنند و ناراحت مى شوند، و در عالم قیامت از نزدیک و با ورود در آن عذاب مى شوند، این مجازات در برزخ، صبح و شام است و در قیامت مستمر و دائم.



    مستند روایی:


    حدیثى که از پیامبر اکرم(ص) در این زمینه نقل شده به وضوح این معنا را تأیید مى کند، ایشان مى فرمایند:

    هنگامى که یکى از شما از دنیا برود جایگاه او صبح و شام به او عرضه مى شود، اگر از اهل بهشت باشد جایگاهش در بهشت، و اگر از اهل دوزخ باشد جایگاهش در دوزخ؛ و به او گفته مى شود این جایگاه تو است هنگامى که خداوند تو را در قیامت مبعوث مى کند. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 818)



    در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام در تفسیر این ایه آمده است:

    اين در دنيا قبل از روز قيامت است، زيرا آتش قيامت صبح و شام ندارد. سپس فرمود: اگر آنها در قيامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در ميان اين دو بايد سعادتمند باشند، چنين نيست، اين مربوط به برزخ است پيش از روز
    قيامت، آيا سخن خدا را (بعد از اين جمله) نشنيده‏ اى كه مى ‏فرمايد: "هنگامى كه قيامت برپا مى‏ گردد فرمان داده مى‏ شود آل فرعون را در اشد عذاب وارد كنيد". (همان منبع)







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست



    با سلام و درود

    خیلی راحت یک جمله را معترضه گرفته اید و می فرمایید با حذف آن تغییری در کلام ایجاد نمی شود!!! مگر کلام الهی که در اوج فصاحت و بلاغت است این گونه است که از حروف زائده تشکیل شده باشد آن هم در حد جمله، و باز آن هم در حدی که بودن و نبودن آن هیچ تاثیری در کلام ایجاد نکند؟؟!!!


    خیر، چنین نیست.

    این قسمتی که شما اتفاقا از آن چشم پوشی کرده اید، تشریح آن عذاب برزخی است، و تفاوتش با عذاب در قیامت در این است:

    با سلام

    بگذار حمل به احسن كنم و بگويم ، به احتمال ضعيف شما متوجه چيزي كه نوشته ام نشده ايد كه پاسختان اين شده!
    آيا من جمله متعرضه مورد بحث را اضافي خوانده ام؟
    نديديد چه نوشتم؟!


    بنا براين آن قسمت يك جمله متعرضه است كه مي خواهد نحوه عذاب آل فرعون در آخرت را توضيح دهد.
    من آن را حذف كردم تا نشان دهم منظوراز عذاب شديدتر اين نيست كه آل فرعون در برزخ دارند عذاب مي بينند و در روز قيامت در عذابي شديدتر داخل مي شوند بلكه براي اين است كه بگويد آل فرعون با عذابي آنچنان هلاك شدند و در آخرت عذابي شديدتر را تجربه خواهند كرد. من چندين نمونه از اين دست آوردم چطور دقت نكرديد؟!



    1. عذاب در قیامت، دائمی است و صبح و شام ندارد، کما این که ادامه آیه (وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ)، دوام عذاب در قیامت فهمیده می شود.


    2. تعبیر در این دو فقره از آیه متفاوت است: در مورد عذاب برزخی، آل فرعون بر آتش عرضه می شود ولی در مورد عذاب اخروی می فرماید که دستور داده می شود تا آنها را داخل شدیدترین عذاب کنند.



    به بیان دیگر؛ از تفاوت این دو تعبیر (عرضه داشتن و داخل کردن) چنین استفاده مى شود که منظور از آتش، همان آتش دوزخ است؛ منتها در جهان برزخ از دور آن را مشاهده مى کنند و ناراحت مى شوند، و در عالم قیامت از نزدیک و با ورود در آن عذاب مى شوند، این مجازات در برزخ، صبح و شام است و در قیامت مستمر و دائم.







    پاداش هم در قيامت دائمي است و صبح و شام ندارد بلكه منظور از اين صبحگاهان و شامگاهان دائمي بودن آن است اگر باور نداريد( كه منظور از صبح و شام دائمي بودن آن است) تا نمونه هاي متقن تر و محكمتري برايتان بياورم

    لا يسمعون فيها لغوا إلا سلاما ۖ ولهم رزقهم فيها بكرة وعشيا ﴿ مريم ٦٢
    در آن جا سخن بيهوده نشنوند جز سلام، و صبح و شام روزيشان در آن جا برقرار است





    اما ظاهراً اين عرضه از نوع بفرمائيد نگاه كنيد نيست بلكه بفرمائيد نوش جان كنيد است مگر اينكه قبول كنيم در آخرت هم از نوع بفرمائيد نگاه كنيد است:

    وتراهم يعرضون عليها خاشعين من الذل ينظرون من طرف خفي ۗ وقال الذين آمنوا إن الخاسرين الذين خسروا أنفسهم وأهليهم يوم القيامة ۗ ألا إن الظالمين في عذاب مقيم ﴿٤٥
    آنها را مى‌بينى كه به جهنم مى‌برند. ترسان و ذليل از گوشه چشم نگاهى دزديده مى‌كنند. كسانى كه ايمان آورده بودند مى‌گويند: اينان خود و كسانشان را در روز قيامت بر باد دادند. آگاه باش كه ستمكاران در عذاب دايم خواهند بود.

    ويوم يعرض الذين كفروا على النار أليس هذا بالحق ۖ قالوا بلى وربنا ۚ قال فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون ﴿٣٤
    و روزی که کافران را بر آتش عرضه می کنند [از آنان می پرسند:] آیا این حق نیست؟ می گویند: آری! سوگند به پروردگارمان حق است، [پرسش کننده] می گوید: پس این عذاب را برای آنکه همواره کفر می ورزیدید، بچشید.


    درضمن اين بفرمائيد دوطرف است يعني هم مردم به آتش عرضه مي شوند و هم آتش به آنها

    وعرضنا جهنم يومئذ للكافرين عرضا ﴿١٠٠كهف﴾
    در آن روز، جهنم را بر کافران عرضه می‌داریم )آنهم چه عرضه اي)

    مي ماند دوچيز ديگر كه بايد خوب در آنها انديشه كني:

    اولاً اگر در آيه (سوره غافر) دقت مي كردي مي ديدي اين آتش نيست كه به برزخيان نشان داده مي شود تا از دور آن را ببينند بلكه اين برزخيانند كه به آتش نشان داده مي شوند (اين اولاً)
    ثانياً كلمه عرض به همراه مشتقاتش 79 بار در قرآن آمده است و در هيچ موردي معني « نشان دادن» ندارد بلكه قضيه برعكس است چون نشان دادن توأم است با توجه كردن ولي هرگاه قرآن خواسته بگويد توجه نكردند و روي برگرداندند گفته اعراض كردند .




    مستند روایی:


    حدیثى که از پیامبر اکرم(ص) در این زمینه نقل شده به وضوح این معنا را تأیید مى کند، ایشان مى فرمایند:

    هنگامى که یکى از شما از دنیا برود جایگاه او صبح و شام به او عرضه مى شود، اگر از اهل بهشت باشد جایگاهش در بهشت، و اگر از اهل دوزخ باشد جایگاهش در دوزخ؛ و به او گفته مى شود این جایگاه تو است هنگامى که خداوند تو را در قیامت مبعوث مى کند. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 818)



    در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام در تفسیر این ایه آمده است:

    اين در دنيا قبل از روز قيامت است، زيرا آتش قيامت صبح و شام ندارد. سپس فرمود: اگر آنها در قيامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در ميان اين دو بايد سعادتمند باشند، چنين نيست، اين مربوط به برزخ است پيش از روز
    قيامت، آيا سخن خدا را (بعد از اين جمله) نشنيده‏ اى كه مى ‏فرمايد: "هنگامى كه قيامت برپا مى‏ گردد فرمان داده مى‏ شود آل فرعون را در اشد عذاب وارد كنيد". (همان منبع)





    من هيچ مستندي غير از قرآن را نمي پذيرم و حاضر نيستم درباره چيزي كه از صحت و سقم آن آگاهي ندارم بحث كنم. بنابراين از شما مي خواهم فقط به قرآن احتجاج كنيد( اين را قبلاً نيز از شما خواسته ام)



  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست


    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست



    پاداش هم در قيامت دائمي است و صبح و شام ندارد بلكه منظور از اين صبحگاهان و شامگاهان دائمي بودن آن است اگر باور نداريد( كه منظور از صبح و شام دائمي بودن آن است) تا نمونه هاي متقن تر و محكمتري برايتان بياورم

    لا يسمعون فيها لغوا إلا سلاما ۖ ولهم رزقهم فيها بكرة وعشيا ﴿ مريم ٦٢
    در آن جا سخن بيهوده نشنوند جز سلام، و صبح و شام روزيشان در آن جا برقرار است





    اما ظاهراً اين عرضه از نوع بفرمائيد نگاه كنيد نيست بلكه بفرمائيد نوش جان كنيد است مگر اينكه قبول كنيم در آخرت هم از نوع بفرمائيد نگاه كنيد است:

    وتراهم يعرضون عليها خاشعين من الذل ينظرون من طرف خفي ۗ وقال الذين آمنوا إن الخاسرين الذين خسروا أنفسهم وأهليهم يوم القيامة ۗ ألا إن الظالمين في عذاب مقيم ﴿٤٥
    آنها را مى‌بينى كه به جهنم مى‌برند. ترسان و ذليل از گوشه چشم نگاهى دزديده مى‌كنند. كسانى كه ايمان آورده بودند مى‌گويند: اينان خود و كسانشان را در روز قيامت بر باد دادند. آگاه باش كه ستمكاران در عذاب دايم خواهند بود.

    ويوم يعرض الذين كفروا على النار أليس هذا بالحق ۖ قالوا بلى وربنا ۚ قال فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون ﴿٣٤
    و روزی که کافران را بر آتش عرضه می کنند [از آنان می پرسند:] آیا این حق نیست؟ می گویند: آری! سوگند به پروردگارمان حق است، [پرسش کننده] می گوید: پس این عذاب را برای آنکه همواره کفر می ورزیدید، بچشید.


    درضمن اين بفرمائيد دوطرف است يعني هم مردم به آتش عرضه مي شوند و هم آتش به آنها

    وعرضنا جهنم يومئذ للكافرين عرضا ﴿١٠٠كهف﴾
    در آن روز، جهنم را بر کافران عرضه می‌داریم )آنهم چه عرضه اي)

    مي ماند دوچيز ديگر كه بايد خوب در آنها انديشه كني:

    اولاً اگر در آيه (سوره غافر) دقت مي كردي مي ديدي اين آتش نيست كه به برزخيان نشان داده مي شود تا از دور آن را ببينند بلكه اين برزخيانند كه به آتش نشان داده مي شوند (اين اولاً)
    ثانياً كلمه عرض به همراه مشتقاتش 79 بار در قرآن آمده است و در هيچ موردي معني « نشان دادن» ندارد بلكه قضيه برعكس است چون نشان دادن توأم است با توجه كردن ولي هرگاه قرآن خواسته بگويد توجه نكردند و روي برگرداندند گفته اعراض كردند .






    من هيچ مستندي غير از قرآن را نمي پذيرم و حاضر نيستم درباره چيزي كه از صحت و سقم آن آگاهي ندارم بحث كنم. بنابراين از شما مي خواهم فقط به قرآن احتجاج كنيد( اين را قبلاً نيز از شما خواسته ام)




    با سلام و درود

    چند نکته:


    1. مگر من راجع به پاداش در قیامت صحبت کردم که شما آن را در جواب من مطرح کرده اید.


    بله، عذاب و پاداش، هر دو در قیامت، دائمی است، ولی مقایسه ای که در این آیه شریفه انجام شده راجع به دوام عذاب در قیامت، و دائمی نبودن در برزخ است، نه راجع به عذاب و پاداش قیامت، که می گویید پاداش هم دائمی است.



    2. مسلم است که بین عرضه بر آتش و بین داخل کردن در آتش، تفاوت وجود دارد، و وقتی با هم آورده می شود می خواهد تفاوت بین این دو را برساند.


    در این که آل فرعون در قیامت عذاب مضاعفی دارند هیچ شکی نیست ولی شما په دلیل این فقره از آیه (النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا) را از ماقبل جدا کرده و مربوط به ما بعد آن می دانید؟

    ظاهر آیه چنین چیزی را نمی رساند. ظاهر آیه با آوردن "واو"، بیان عذاب در قیامت و مسائل مربوط به آن را جدای از قبل مطرح می کند.


    بنابر این، هم ظاهر کلام، و هم تفاوت در عرضه بر آتش و داخل شدن در آن، و هم کیفیت عذاب، بیان از تفاوت ماقبل با مابعد است، و این تفاوت، اشاره به برزخ و قیامت دارد.



    توجه: عرضه بر آتش در آیات دیگر قرآن که مربوط به قیامت است، منافاتی با این استدلال ندارد زیرا این جا با تقابل بین عرضه بر آتش و داخل کردن بر آتش، می خواهد همین تفاوت را متذکر شود.



    3. عرضه و اعراض، درست است که از ریشه (ع ر ض) هم ریشه هستند ولی معانی متفاوتی دارند. بهتر است به ادبیات و لغت عرب مراجعه نمایید تا تفاوت آن دو روشن شود.


    طبق استدلال شما، "عرضهم" در این آیه (وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَة) هم باید به معنای اعراض و روی گردانی ملائکه باشد!!!!



    4. این که شما روایات تفسیری معصومین ـ حتی روایات خود پیامبر(ص) ـ که مفسران واقعی قرآن هستند را نمی پذیرید، مشکل ما نیست. شما اگر در این تاپیک حضور یافته اید باید از فضای تاپیک هم آگاه باشید.


    بنا بر عقیده شیعه، پیروی بی قید و شرط از پیامبر اکرم(ص) از دستورات الهی قرآن است، و پیامبر(ص) هم طبق احادیث مختلف از جمله حدیث ثقلین ـ که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند ـ جایگاه مهم اهلبیت (ع) را معرفی فرموده، و به اتفاق شیعه و سنی، قدر متیقنی که از حدیث ثتقلین ثابت می شود جایگاه مفسر قرآن بودن اهلبیت علیهم السلام است.




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۹/۱۸ در ساعت ۲۰:۰۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست



    با سلام و درود

    چند نکته:


    1. مگر من راجع به پاداش در قیامت صحبت کردم که شما آن را در جواب من مطرح کرده اید.


    بله، عذاب و پاداش، هر دو در قیامت، دائمی است، ولی مقایسه ای که در این آیه شریفه انجام شده راجع به دوام عذاب در قیامت، و دائمی نبودن در برزخ است، نه راجع به عذاب و پاداش قیامت، که می گویید پاداش هم دائمی است.


    ما اينگونه به جايي نمي رسيم پس بگذار يك به يك پيش برويم تا بحثمان تمركز بيشتري داشته باشد شما چهار مورد را ذكر كرديد بيا اول از يك شروع كنيم :


    شما از اينكه آل فرعون صبح و شب به آتش عرضه مي شوند نتيجه گرفتيد كه اين عذاب مربوط به برزخ است چرا كه عذاب آخرت دائمي است ومن براي رد ادعاي شما نمونه اي ذكر كردم كه در بهشت نيز اهل بهشت صبح و شام روزي مي گيرند(يعني به قول شما دائمي نيست).
    چگونه يكي از اين دو معني دائم بودن مي دهد اما ديگري همان صبح و شام است؟
    لطفاً نگوئيد به دليل اينكه در برزخ عذاب دائمي نيست چون مي شود دور باطل
    پس دليلي ديگر بياوريد و فراموش نكنيد كه بحث در اينجا بر سر بود و نبود برزخ است .





  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    274
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    ما اينگونه به جايي نمي رسيم پس بگذار يك به يك پيش برويم تا بحثمان تمركز بيشتري داشته باشد شما چهار مورد را ذكر كرديد بيا اول از يك شروع كنيم :


    شما از اينكه آل فرعون صبح و شب به آتش عرضه مي شوند نتيجه گرفتيد كه اين عذاب مربوط به برزخ است چرا كه عذاب آخرت دائمي است ومن براي رد ادعاي شما نمونه اي ذكر كردم كه در بهشت نيز اهل بهشت صبح و شام روزي مي گيرند(يعني به قول شما دائمي نيست).
    چگونه يكي از اين دو معني دائم بودن مي دهد اما ديگري همان صبح و شام است؟
    لطفاً نگوئيد به دليل اينكه در برزخ عذاب دائمي نيست چون مي شود دور باطل
    پس دليلي ديگر بياوريد و فراموش نكنيد كه بحث در اينجا بر سر بود و نبود برزخ است .
    سلام دوست عزیز

    النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ وَإِذْ یَتَحَاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُّغْنُونَ عَنَّا نَصِیباً مِّنْ النَّارِ

    در آیه فرموده که
    عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى ‏شوند سپس فرموده" ویوم تقوم الساعه ... و روزی که ساعت بر پا می شود" نشان میدهد که مرحله بعد از آن عذاب روز شب برپایی ساعت است و همان روز نیست و بعد از آن به توضیح اتفاق در آن روز می پردازد
    ویرایش توسط هو الحق : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۶:۵۶

    ...ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا...
    ...پروردگارا، اگر فراموش كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير...

    دور می بینی سراب و می دوی *** عاشق آن بینش خود می شوی









  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nooh نمایش پست
    ما اينگونه به جايي نمي رسيم پس بگذار يك به يك پيش برويم تا بحثمان تمركز بيشتري داشته باشد شما چهار مورد را ذكر كرديد بيا اول از يك شروع كنيم :


    شما از اينكه آل فرعون صبح و شب به آتش عرضه مي شوند نتيجه گرفتيد كه اين عذاب مربوط به برزخ است چرا كه عذاب آخرت دائمي است ومن براي رد ادعاي شما نمونه اي ذكر كردم كه در بهشت نيز اهل بهشت صبح و شام روزي مي گيرند(يعني به قول شما دائمي نيست).
    چگونه يكي از اين دو معني دائم بودن مي دهد اما ديگري همان صبح و شام است؟
    لطفاً نگوئيد به دليل اينكه در برزخ عذاب دائمي نيست چون مي شود دور باطل
    پس دليلي ديگر بياوريد و فراموش نكنيد كه بحث در اينجا بر سر بود و نبود برزخ است .




    با سلام و درود

    در قیامت، روز و شب نیست و عذاب و نعمت، دائمی است.


    لذا برخی از مفسران در مورد آیه شریفه: «وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا» (مریم، 62)، گفته اند مراد از آن بهشت برزخی است نه بهشت قیامت. (تفسير القمي، ج ‏2، ص 52)


    در ثانی، در آیه شریفه «النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا» (غافر، 46)، روایات معصومین قرینه است بر این که این عذاب برزخی است.


    نگویید من روایت را قبول ندارم زیرا دیگر اختلاف مبنایی می شود و به نتیجه نمی رسیم.


    توجه داشته باشید که به حکم اطلاق آیه «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» (حشر، 7)، موظف به اطاعت و پیروی از رسول خدا(ص) هستیم، و قطعا پیروی در گفتار را نیز شامل می شود.


    حدیث ثقلین که به تواتر از شیعه و سنی نقل شده، حداقل مقامی که برای اهلبیت(ع) ثابت می کند، مقام مفسر قرآن بودن است.


    مطلب دیگر این که به فرض نتوانیم با این آیات، عالم برزخ را ثابت کنیم، ولی شما هم نمی توانید بگویید پس ثابت می شود که برزخی وجود ندارد، زیرا این آیات (چندین آیه ای که در مورد برزخ اشاره کردم) دارای ابهام می شود و جزو آیات متشابه قرار می گیرد، و در آیات متشابه هم باید به خدا و راسخون در علم مراجعه نمود: «وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْم‏» (آل عمران، 7)





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکر


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود