جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    (...◕✿◕◕✿◕ شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)




    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)



    شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي




    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...) طرح مسئله
    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...) پاسخ
    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...) اجماع فقهاي اماميه
    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...) مخالف در مسئله
    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...) قرآن كريم
    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...) روايات
    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...) جمع بندي دلايل


    ادامه





    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)


    اساساً بحث از صلاحيت يا عدم صلاحيت زنان، براي تصدّي رسمي، در نظام
    حكومت اسلامي، در باب شرط "ذكوريت" در امر قضاوت، در فقه مطرح است، زيرا فقها
    قضاوت را يك منصب رسمي و با عنوان "ولاية القضاء" مطرح ساخته اند، و آن را از شئون
    ولايت عامه دانسته، لذا ذكوريت را شرط كرده اند. از اين رو دامنه بحث، فراتر از مسئله قضاوت است، و شامل تمامي مناصب رسمي،
    كه از شئون ولايت عامه محسوب شود، مي گردد. شهيد اول - قدس سره - در كتاب "دروس" در تعريف "قضاء" مي گويد: "وهو ولاية
    شرعية علي الحكم في المصالح العامة من قبل الامام"
    [1]. وي قضاوت را ولايت دانسته، لذا عنوان منصب را يافته، و به اذن "نصب" از جانب
    امام (ولي امر مسلمين) نياز دارد. فقها رضوان الله تعالي عليهما از همين ديدگاه كه قضاوت، ولايت و منصب است،
    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)


    ذكوريت را شرط كرده اند. شيخ انصاري(ره) در كتاب مكاسب، در مسئله "ولايت" صريحاً از مقام
    حكومت قضائي، با عنوان "منصب" ياد كرده است. [2] و لذا سيد طباطبائي - صاحب رياض المسائل - پس از نقل اجماع از بزرگان فقهاي
    شيعه، آن را براي حجيت اعتبار اين شرط، كافي دانسته و مي گويد: "مضافاً الي الاصل، بناء علي اختصاص منصب القضاء بالامام اتفاقاً، فتوي و نصاً" [3].
    او منصب قضاوت را از شئون امامت و ولايت عامه دانسته، لذا ذكوريت را شرط
    نموده، و آن را از شرايط معتبر در قاضي گرفته است. صاحب جواهر- قدس سره - و ديگر فقها، در اين زمينه، به حديث معروف : "لا يفلح
    قوم وليتهم امراة"
    [4] تمسك جسته اند، زيرا قضاوت ولايت است، و مشمول عموم يا اطلاق
    اين حديث مي گردد. [5] از اين بحث كه درباره شرط ذكوريت در امر قضاوت است، به دست مي‌آيد كه: محط
    بحث در مورد نظر فقها، چيزي فراتر از آن، و كبراي مسئله "شرط ذكوريت" در
    تمامي مناصبي است كه از شئون ولايت عامه محسوب مي شود، و از آن مقام نشئت
    گرفته است. لذا اگرچه بحث حاضر درباره شرط ذكوريت در قاضي است، دامنه آن گسترده تر و
    مستفاد آن، كبراي شرطيت مذكور در مطلق مناصب رسمي دولت اسلامي است.


    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)


    ذكوريت را شرط كرده اند. شيخ انصاري(ره) در كتاب مكاسب، در مسئله "ولايت" صريحاً از مقام
    حكومت قضائي، با عنوان "منصب" ياد كرده است. [2] و لذا سيد طباطبائي - صاحب رياض المسائل - پس از نقل اجماع از بزرگان فقهاي
    شيعه، آن را براي حجيت اعتبار اين شرط، كافي دانسته و مي گويد: "مضافاً الي الاصل، بناء علي اختصاص منصب القضاء بالامام اتفاقاً، فتوي و نصاً" [3].
    او منصب قضاوت را از شئون امامت و ولايت عامه دانسته، لذا ذكوريت را شرط
    نموده، و آن را از شرايط معتبر در قاضي گرفته است. صاحب جواهر- قدس سره - و ديگر فقها، در اين زمينه، به حديث معروف : "لا يفلح
    قوم وليتهم امراة"
    [4] تمسك جسته اند، زيرا قضاوت ولايت است، و مشمول عموم يا اطلاق
    اين حديث مي گردد. [5] از اين بحث كه درباره شرط ذكوريت در امر قضاوت است، به دست مي‌آيد كه: محط
    بحث در مورد نظر فقها، چيزي فراتر از آن، و كبراي مسئله "شرط ذكوريت" در
    تمامي مناصبي است كه از شئون ولايت عامه محسوب مي شود، و از آن مقام نشئت
    گرفته است. لذا اگرچه بحث حاضر درباره شرط ذكوريت در قاضي است، دامنه آن گسترده تر و
    مستفاد آن، كبراي شرطيت مذكور در مطلق مناصب رسمي دولت اسلامي است.


    (...◕✿◕◕✿◕  شايستكي زنان براي قضاوت و مناصب رسمي ◕✿◕◕✿◕...)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. خدا رو كي منت مي‌گذاره؟
    توسط behnam-soft در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۵/۳۱, ۲۲:۱۹
  2. دوست داشتني ترين لحظه زندگيتون كي بوده؟
    توسط شاماهي در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 105
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۸/۱۸, ۱۷:۴۱
  3. محمد علي لساني فشاركي
    توسط ریحانه در انجمن هنرمندان و قرآن پژوهان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۷/۲۹, ۱۲:۰۱
  4. خشكي و خارش پوست در زمستان
    توسط sarseda در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۱/۳۱, ۱۱:۲۵

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود