جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حد قیومیت مرد بر زن تاکجاست ؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    225 پست
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حد قیومیت مرد بر زن تاکجاست ؟؟




    سلام و خسته نباشید

    خداوند در قران می فرماید : الرجال قوامون علی النساء .....

    لطفا بفرمائید حد این قیومیت تا کجاست ؟ چون اقایان محترم از این ایه تا دلتان بخواهد برای زورگویی و همینطور حقیر نشان دادن زن در برابر مرد از نظر خدا سوء استفاده می کنند . علاوه بر سوء استفاده آقایان از این آیه غیر مسلمانان نیز این آیه را نشان بی ارزش دانستن زن در اسلام می دانند که همانند کودک یافرد سفیه نیاز به قیم و سرپرست دارد . اما زن نه سفیه است و نه کودک که نیاز به سرپرست و قیم داشته باشد . چرا خداوند با این ایه شان زنان را در نظر دیگران پائین آورده ؟؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۸ در ساعت ۰۱:۲۲

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,426
    مورد تشکر
    3,406 پست
    حضور
    15 روز 7 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در مورد پرسش شما آیت الله مکارم می فرمایند:
    الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ:
    " مردان سرپرست و خدمتگزار زنان هستند"- براى توضيح اين جمله بايد توجه داشت كه خانواده يك واحد كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ بايد رهبر و سرپرست واحدى داشته باشد، زيرا رهبرى و سرپرستى دست جمعى كه زن و مرد مشتركا آن را به عهده بگيرند مفهومى ندارد در نتيجه مرد يا زن يكى بايد" رئيس" خانواده و ديگرى" معاون" و تحت نظارت او باشد، قرآن در اينجا تصريح مى‏ كند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود (اشتباه نشود منظور از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست بلكه منظور رهبرى واحد منظم با توجه به مسئوليتها و مشورت‏هاى لازم است).
    اين مسئله در دنياى امروز بيش از هر زمان روشن است كه اگر هيئتى (حتى يك هيئت دو نفرى) مامور انجام كارى شود حتما بايد يكى از آن دو،" رئيس" و ديگرى" معاون يا عضو" باشد و گر نه هرج و مرج در كار آنها پيدا مى‏شود- سرپرستى مرد در خانواده نيز از همين قبيل است.
    و اين موقعيت به خاطر وجود خصوصياتى در مرد است مانند ترجيح قدرت تفكر او بر نيروى عاطفه و احساسات (به عكس زن كه از نيروى سرشار عواطف بيشترى بهره‏مند است) و ديگرى داشتن بنيه و نيروى جسمى بيشتر كه با اولى بتواند بينديشد و نقشه طرح كند و با دومى بتواند از حريم خانواده خود دفاع نمايد.
    بعلاوه تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزينه‏ هاى زندگى، و پرداخت مهر و تامين زندگى آبرومندانه همسر و فرزند، اين حق را به او مى‏ دهد كه وظيفه سرپرستى به عهده او باشد.
    البته ممكن است زنانى در جهات فوق بر شوهران خود امتياز داشته باشند ولى شايد كرارا گفته ‏ايم كه قوانين به تك تك افراد و نفرات نظر ندارد بلكه نوع و كلى را در نظر مى‏ گيرد، و شكى نيست كه از نظر كلى، مردان نسبت به زنان براى اين كار آمادگى بيشترى دارند، اگر چه زنان نيز وظائفى مى‏توانند به عهده بگيرند كه اهميت آن مورد ترديد نيست.

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 370

    حد قیومیت مرد بر زن تاکجاست ؟؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,426
    مورد تشکر
    3,406 پست
    حضور
    15 روز 7 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در این زمینه آيت الله جوادي مي نويسد: "توانايي مرد در در مسايل اجتماعي و شمّ اقتصادي و تلاش و كوشش براي تحصيل مال و تأمين نيازمندي ها منزل و ادارة زندگي بيشتر است، و چون مسئول تأمين هزينه، مرد است، سرپرستي داخل منزل هم با مرد است اما چنين نيست كه با اين سرپرستي، مرد بخواهد مزيتي به دست آورد و بگويد: چون سرپرستم، پس افضل هستم، بلكه اين كار اجرايي است. وظيفه است نه فضيلت...".(1)
    علامه طباطبايي در تفسير آية مذكور مي نويسد: "... اهل تدقيق از همين مقدار به دست مي آورند كه مهار همة كارهاي همگاني اجتماعي را . كه بايد عقل قوي تدبر آن كند و در آن از فرمانروايي عواطف جلوگيري گردد، چون حكومت و قضاوت و جنگ - لازم است به دست كساني داد كه عقل آنان ممتار و عواطفشان ضعيف باشد و آن ها مردان هستند نه زنان.
    اين گونه بود كه قرآن فرمود: "الرجال قوامون علي النساء" و روايات نيز كه ترجمان آيانند آنرا همان طور بيان نمودند و رفتار و عمل پيغمبر(ص) نيز در تمام مدت زندگانيش بر همين برنامه بوده، چه هرگز زني را بر قومي والي و قاضي نكرد و هيچگاه آنان را براي مبارزه و پيكار با دشمنان نفرستاد.
    اما ساير مشاغل اجتماعي را براي زنان، مانند آموزش و پرورش و كار و پرستاري و امثال آن ها كه دخالت عواطف منافاتي با آن ها ندارد، نه روايات نبوي مانع شده اند و نه در رفتار پيغمبر(ص) (سير)‌ بر خلاف آن چيزي مشاهده گرديده."(2)

    1. زن در آيينة جلال و جمال، ص 392.
    2. الميزان (مترجم)، ج4، ص 511.


    در این لینک هم پاسخ خوبی داده شده است برای اطلاعات بیشتر می تونید رجوع کنید:
    http://www.askquran.ir/thread32034.html

    حد قیومیت مرد بر زن تاکجاست ؟؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    225 پست
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و ادب

    از پاسخ شما سپاسگزارم اما آنچه شما گفتید با سایر امتیازاتی که به مرد به عنوان سرپرست خانواده داده شده همخوانی ندارد . مثلا اینکه زن بدون اجازه شوهر حق ندارد حتی به دیدن پدرو مادر بیمار خود برود . زن اختیار مال خودش راهم ندارد و نمیتواند بدون اجازه شوهر حتی نذر کند و باید رضایت او راهم کسب کند . نمی تواند بی اجازه او هیچ فعالیت اقتصادی بکند . حتی محکوم هست در هرشرایطی نیاز جنسی شوهرش را برآورده کند ( به روایتی حدیثی از حضرت علی علیه السلام که اگر بر جهاز شترهم سواربود باید پیاده شود وخواسته مرد را انجام دهد) در حالیکه اوهم یک انسان است و ممکنه در مواقعی شرایط روحی مناسبی برای برقراری چنین ارتباطی نداشته باشد ولی الزاما باید اینکار را انجام دهد.

    پاسخگوی محترم آیا این امتیازات ناشی از همان حق برتری نیست که خداوند به مرد داده ؟


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    1,040 پست
    حضور
    12 روز 23 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    با توجه به کلام خداوند در قرآن: «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَى النِّساءِ ...» حد این قیومیت تا کجاست؟ چرا خداوند با این آیه شان زنان را در نظر دیگران پائین آورده است؟

    پاسخ:
    آنچه در اسلام توصيه شده مهربانی و لطف در ميان اعضا خانواده است و در آيات و روايات درباره خوش اخلاقي و رسيدگی مردان نسبت به خانواده سفارشات بسياری شده است. سيره خود پيامبر (صلوات الله علیه) و امامان (علیهم السلام) و بزرگان ما همگی نيكی و محبت به همسر و فرزندان بوده است و برای مردانی كه بداخلاقی دارند مجازات فشار قبر قرار داده شده است.

    درباره آيه شريفه «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَى النِّساءِ»(1) بايد معنای آن را به درستی فهم نمود. در اين رابطه بايد ابتدا درك درستی از (قوام ) بودن مرد و دايره شمول آن داشت تا بتوان به دليل و فلسفه آن راه يافت. بنابراين در اينجا سه نكته بايد روشن شود: معنا، گستره و حكمت.
    الف) در رابطه با معنای كلمه (قوام) آمده است: «القوام من القيام و هو اداره المعاش»؛ (قوام) مشتق شده از (قيام) و آن به معنای اداره امور زندگی است.»(2)
    و همچنین قوام به معنی نگهبان و رعایت کننده و متصدی امور است و هرگز معنی ترفع و برتری ندارد(3)

    ب) گستره اين حكم محدود به روابط خانوادگی است. به عبارت ديگر اين آيه، بيانگر برتری مطلق مرد نسبت به زن نيست و تنها مسؤوليت مرد در سرپرستی كانون خانواده را بيان نموده و به دنبال آن، به برخی از توابع اين مسؤوليت (مانند لزوم تأمين نيازهای اقتصادی خانواده ) اشاره مي كند.

    ج) فلسفه اين حكم آن است كه به طور طبيعی مرد، توانايي بهتری برای اداره خانواده و تأمين نيازمندی های آن دارد.
    از طرف ديگر زن نيازمند محيطی امن همراه با آسايش كافی است تا در پرتو آن، بتواند به انجام وظايف ديگری كه در نظام آفرينش بر عهده او قرار داده شده است (مانند حمل، رشد و تربيت فرزند و...) بپردازد. بنابراين رياست و مسؤوليت مرد و در راستای آن تلاش براي اداره و تأمين نيازهای خانواده، نه تنها امری شرعی؛ بلكه حقيقتی تكوينی و متناسب با نظام خلقت زن و مرد است . آيه فوق پس از آن كه اعلام می دارد قوام زندگی زن يعنی مسؤوليت اداره و تأمين نيازهای او بر عهده مرد است، دستوراتی را در رابطه با چگونگی برخورد با برخی از مشكلات احتمالی در روابط زوجين بيان می دارد. و این ها به معنای پایین آوردن شان زن در جامعه نیست.

    ___________
    (1) نساء/ 34.
    (2) تفسير الميزان، ج 4، ص 215.
    (3) وسایل الشیعه، ج6، ص43.

    منابع دیگر:
    شما می توانید به کتاب تفسیر نمونه نوشته آیه الله مکارم شیرازی، جلد 3 تفسیر آیه مربوطه و کتاب زن در آیینة جلال و جمال نوشته آیه الله جوادی آملی، صفحة 365 تا صفحه 369 و تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبائی، جلد 4 دیل این آیه و زن در تاريخ و انديشه اسلامي از دكتر فتاحي زاده، ص 76 تا 83 مراجعه نمائید.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۹:۱۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ✿^؟؟^✿بیت المال را جــدی بگیرید!✿^؟؟^✿
    توسط neginsabz در انجمن اخلاق
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۳:۰۸
  2. جمع بندی قیامت چه زمانی رخ می دهد؟؟!!
    توسط taslim در انجمن قیامت
    پاسخ: 41
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۷:۱۹
  3. سجده به غیرخدا حرام نیست؟؟(سجده برادران به یوسف)
    توسط منتقد کوچولو در انجمن آیات الاحکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۶:۵۱
  4. در خدا باوری و دین داری عقل مقدم است یا ایمان؟؟
    توسط paul در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۱:۰۷
  5. چرا افضل اعمال ؟؟
    توسط حکمتی فرد در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۰:۰۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود