جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نكير و منكر براي تمامي افراد يكسان هستند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نكير و منكر براي تمامي افراد يكسان هستند؟




    با سلام

    آیا نكير و منكر براي تمامي افراد يكسان هستند؟ یعنی ایا برای همه یکسان ظاهر می شوند یا برای مومن و غیر مومن چهره و برخورد آنها فرق داره؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 6

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۸ در ساعت ۰۳:۱۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و خدمت شما دوست گرامی
    طبق بسياري از روايات دو فرشته هستند که انسان را در قبر مورد بازخواست قرار مي دهند. در برخي از روايات از اين دو فرشته با عنوان «ناکر» و «نکير» ياد شده چنانچه مي فرمايد: اِنَّما سُمِّيَ مَلِکا الکافِر ناکراً و نَکيراً لِانَّهُ يُنکر الحقّ و يُنکِرُ ما يَأتيانِه بِهِ و يُکرهه.
    دو ملک کافررا ناکر و نکیر گویند چرا که کافر حق را انکار کرده و از حق اکراه داشته است(1)
    و در برخي ديگر از روايات از اين فرشتگان با نام هاي «منکر» و «نکير» ياد مي کند چنانچه مي فرمايد: «... فَاذا اُدخل قبره و فارَقَهُ النّاس اتاهُ منکر و نَکير في اَهوَل صورة فَيُقيمانه ثُمَ يقولان لهُ: مَن ربُّک؟ و ما دينُک؟ و مَن نَبيُّک؟...» و «... وَ اقتَحَم عليکَ فيه مَلکاک: مُنکَر و نَکير لمَساءلَتکَ...»( 2)
    ناگفته نماند که در بعضي از روايات، بازپرسان قبر براي مؤمنين و کافرين با نامهاي مختلفي نام برده شده است. بازپرسان کافرين «نکير و منکر» و بازپرسان مؤمنين «بشير و مبشر» مي باشند: و قيلَ في بعض الاخبار: اِنَّ اِسمي اَلملِکين اللذّين يَنزِلان علي المؤمن مُبشّر و بَشير"
    در برخی از اخبار نام ملکین سوال کننده از مومن را مبشر و بشیر گفته اند(3)
    «نکير و منکر» گويند چون از منکران خدا و پيامبر و امام سئوال مي کنند و همچنين از انجام دهندگان منکرات و زشتي ها سئوال مي کنند.
    «بشير و مبشّر» گويند چرا که بشارت دهنده و مژده آور براي اهل ايمان و نيکوکاران هستند. (4)
    آن چه که بنظر مي رسد در واقع سئوال و جواب در آغاز کار، نعمت بزرگي براي مؤمن است و او از آن لذّت مي برد آن هم موقعي که دو ملک با قيافه هاي زيبا مشاهده مي کند و اين پرسش و پاسخ براي ميّت مؤمن بسيار لذّت بخش است. درست مانند دانش آموز زرنگي که درسش را خوانده است وقتي از او سئوال مي شود و به خوبي پاسخ مي دهد لذّت عجيبي مي برد چرا که کمال خود را نشان داده است. مؤمن هم تمايل دارد که از خدايش و رسولش و اعتقاداتش بپرسند و او با همان ايمان و اطميناني که در دنيا داشت پاسخگو باشد. در تفسير آيه ي شريفه ي «يُثَبتُ الّذينَ امنوا بالقول الثابت في الحَيوة الدُّنيا و في الاخرة» (5): خداوند سخن و قول مؤمنين را در حيات دنيا و آخرت ثابت مي کند مرحوم علامه مجلسي از قول پيامبر اکرم (ص) نقل مي کند که ايشان فرمودند: «في القَبر اذا سُئل الموتي» وقتي که در قبر از او سئوال مي شود با استواري سخن مي گويد. (6)
    اين امر (سئوال و پرسش) به همان اندازه که براي مؤمن سرورآفرين است براي گنه کاران و کافران ترسناک و زجرآفرين است. (7)

    روايات بسياري پاسخ به اين سئوال را به خوبي مطرح مي نمايد. چنانچه از امام صادق (ع) منقول است که مي فرمايند: قيافه بازپرسان براي مؤمنين و کافرين يکسان نخواهد بود.
    «بازپرسان مرگ با قيافه هاي هراسناک و وحشتناک، فقط به سراغ بدکاران مي آيند و اين ديدار ناميمون سزاي کمي از گناهان بزرگ آنهاست». (8)
    و در روايتي از امام حسن عسگري (ع) نقل شده که فرمودند: «هنگامي که بدن مؤمن را داخل قبر مي خوابانند دو نفر ملک مأمور به روح او خوش آمد مي گويند.
    روح مؤمن را مي شناسند که با روح رسول الله (ص) و روح ائمه (ع) آشنايي دارد ولي بايد بر حسب فرمان خدا از اين جمله ها از او پرسش مي کنند: «مَن رَبُّک و ما دينُک و مَن نبيّک و مَن امامَک و ما قبلَتُک؟» پروردگارت کيست؟ و دين تو چيست؟ و چه کسي را به نبوت قبول داري؟ امام تو کيست؟ قبله تو کجاست؟ در جواب مي گويد: خداي من آفريدگار جهان است و اسلام را دين خود مي دانم و حضرت محمد بن عبدالله (ص) پيامبر و رسول من است و حضرت علي بن ابيطالب (ع) امام و ولي خداست و وصي رسول گرامي است و کعبه را قبله ي خود مي دانم و از دوستان ائمه اطهار (ع) مي باشم و با دشمنان آنها دشمن هستم، شهادت مي دهم خدايي به جز آفريدگار جهان نيست و اقرار مي کنم که محمد (ص) رسول خداست و برادرش علي بن ابي طالب وليّ الهي است. و کساني که از جانب خدا منصوب هستند با اعتقاد کامل امام و پيشواي من مي باشند. ملائکه رحمت به او خواهند گفت: آفرين به اين ايمان و با همين عقايد حقه به اين جهان منتقل شدي و با خواست خداوند به همين عقيده ي پاک محشور خواهي شد. (9)
    امام علي بن الحسين (ع) مي فرمايد: «... وَ ان تَکُ مؤمناً تَقيّاً عارفاً بدينکَ مُتَّبعاً الصّادقين مُوالياً لاُولياء الله لقاکَ الله حُجَّتکَ و اَنطق لسانکَ بالصَّواب فَاَحسَنتَ الجَوابَ فَبُشِّرتُکَ بالجَنَّة و الرّضوان منَ الله و الخَيرات و الحسان و وَاستَقَبَّلتَکَ الملائکَةُ بالرُّوح و الرَّيحان و ان لَم تَکن کَذالکَ تَلَجلَجَ لسانَکَ و دَحَضَت حُجَّتُکَ و عميَت عن الجَواب و بُشِّرَت بالنّار و استَقبَلتَکَ ملائکَةُ العذاب...» (10)، اگر با ايمان و متّقي و آگاه به دين و پيرو صادقين و موالي اولياء الله باشي، خداوند پاسخ لازم را به تو تلقين مي کند و زبانت را به حق مي گشايد و جواب خواهي داد و در اين هنگام از سوي خدا بشارت جنّت و رضوان و خيرات فراوان به تو داده مي شود و فرشتگان الهي با روح و ريحان از تو استقبال ميکنند و اگر چنين نباشد زبانت به لکنت مي افتد و دليلت باطل مي شود و از دادن پاسخ فرو مي ماني و نابينا مي شوي و بشارت به آتش داده مي شوي و فرشتگان عذاب به استقبال تو مي آيند....
    از حضرت امام صادق (ع) منقول است که چون مؤمن را داخل در قبر کنند نماز در طرف راست او، زکوة در طرف چپ او، برّ و نيکي و احسان رو به روي او و صبر در ناحيه اي ديگر قرار مي گيرد، پس وقتي که دو ملک سئوال بيايند، صبر به نماز و زکوة و برّ مي گويد: شما صاحب خود را يعني ميّت را نگهداري و مواظبت کنيد پس هر گاه عاجز شديد من نزد او هستم. (11)

    منابع:

    1. بحارالانوار، ج 6، ص 280.
    2. بحارالانوار، ج 6، ص 222، حديث 22، 24.
    3. بحارالانوار، ج 6، ص 280.
    4. حيات پس از مرگ (علي محمد اسدي)، ص 116، 117.
    5. ابراهيم 27
    6. بحارالانوار، ج 6- باب احوال البرزخ و القبر، ص 228
    7. معادآية الله دستغيب، ص 24.
    8. اصول کافي، ج 2، ص 239.
    9. گفتگويي پيرامون قبر، ص 156، 157.
    10. بحارالانوار، ج 6، ص 223، حديث 24
    11. مستدرک الوسايل، ج 1، ص 183- باب 30، حديث 24 و بحارالانوار، ج 6، ص 234.

    برای مطالعه :معاد آیه الله دستغیب ،معاد ایه الله شهید مطهری


    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و تشکر از پاسخ شما . ممکنه در مورد این بخش از نوشته خود توضیح دهید :

    اگر با ايمان و متّقي و آگاه به دين و پيرو صادقين و موالي اولياء الله باشي، خداوند پاسخ لازم را به تو تلقين مي کند و زبانت را به حق مي گشايد و جواب خواهي داد و در اين هنگام از سوي خدا بشارت جنّت و رضوان و خيرات فراوان به تو داده مي شود و فرشتگان الهي با روح و ريحان از تو استقبال ميکنند و اگر چنين نباشد زبانت به لکنت مي افتد و دليلت باطل مي شود و از دادن پاسخ فرو مي ماني و نابينا مي شوي و بشارت به آتش داده مي شوي و فرشتگان عذاب به استقبالتو مي آيند....
    آیا انسان در قبر دوباره زنده می شود و می تواند تکلم کند و پاسخ فرشتگان را بدهد ؟ یا بینا می شود که در مواجهه با فرشتگان نکیر و منکر نابینا شود ؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    باسلام و تشکر از پاسخ شما . ممکنه در مورد این بخش از نوشته خود توضیح دهید :



    آیا انسان در قبر دوباره زنده می شود و می تواند تکلم کند و پاسخ فرشتگان را بدهد ؟ یا بینا می شود که در مواجهه با فرشتگان نکیر و منکر نابینا شود ؟
    با سلام
    آنچه که در این دنیا می میرد جسم خاکی انسان است و روح او را ترک گفته و در جسم دیگری که همان جسم مثالی یا برزخی است به حیات خود در برزخ ادامه می دهد و تمامی این سوال و کتاب های درون قبر از این روح درون جسم برزخی است نه این که جسم درون قبر مورد سوال واقع شود .
    پس این جسم نه در قبر سوال می شود نه زنده ثواب و نه عقاب می شود بلکه همه این سوال و جواب و عذاب ثواب ها برای روح است .
    در لسان روایات قبر این قبر مصطلح در میان مردم نیست بلکه قبر یک قسمت از عالم برزخ است که به مثابه دالان ورودی برزخ است
    در روایت داریم که: قسم به خداوند كه قبر، يا روضه‏اى از رياض بهشت و يا جايگاه پستى از جايگاه‏هاى پست آتش است». (امام موسى كاظم(ع)
    پس جسم انسان در قبر زنده نمی شود تا سوال و جواب شود.

    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    ضمن سلام


    گاهی ازروحانیون بنام داستانهایی شنیده ایم

    مثلایکی ازواعظان مشهورمیگفت که یکی ازعلمای به نام درخواب دوستش آمده

    وگفته که نکیرومنکردرشب اول قبراوصورت وحشتناکی داشته اندوشخص بسیارترسیده تااینکه امام رضا(ع)اورانجات داده است.

    اگراین دوملک برای مومنان بشیرومبشرنامیده شده اندپس چرااین شخص عالم ازآنهاترسیده ومنظره هولناکی برایش داشته اند؟


    آیة الله العظمی بهجت:


    تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد.



    و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.


    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛


    نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادمة المهدی نمایش پست
    اگراین دوملک برای مومنان بشیرومبشرنامیده شده اندپس چرااین شخص عالم ازآنهاترسیده ومنظره هولناکی برایش داشته اند؟
    با سلام شاید آن عالم عامل نبوده است چون که می دانید ایمان هم مراتب دارد و فرد می تواند عالم باشد و مومن واقعی نباشد.
    از طرفی همین که امام رضا او را نجات داده است نشان می دهد وی از کسانی بوده که در درگاه ائمه جایی داشته است.
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا نكير و منكر برای تمامي افراد يكسان هستند؟ یعنی آیا برای همه یکسان ظاهر می شوند یا برای مومن و غیر مومن چهره و برخورد آن ها فرق داره؟ آیا انسان در قبر دوباره زنده می شود و می تواند تکلم کند و پاسخ فرشتگان را بدهد؟ یا بینا می شود که در مواجهه با فرشتگان نکیر و منکر نابینا شود.؟


    پاسخ:
    طبق بسياری از روايات دو فرشته هستند که انسان را در قبر مورد بازخواست قرار مي دهند. در برخی از روايات از اين دو فرشته با عنوان «ناکر» و «نکير» ياد شده چنانچه می فرمايد: « اِنَّما سُمِّيَ مَلِکا الکافِر ناکراً و نَکيراً لِانَّهُ يُنکر الحقّ و يُنکِرُ ما يَأتيانِه بِهِ و يُکرهه.»؛ دو ملک کافر را ناکر و نکیر گویند چرا که کافر حق را انکار کرده و از حق اکراه داشته است.(1)
    و در برخي ديگر از روايات از اين فرشتگان با نام هاي «منکر» و «نکير» ياد می کند چنانچه مي فرمايد: «... فَاذا اُدخل قبره و فارَقَهُ النّاس اتاهُ منکر و نَکير في اَهوَل صورة فَيُقيمانه ثُمَ يقولان لهُ: مَن ربُّک؟ و ما دينُک؟ و مَن نَبيُّک؟...»؛ «... وَ اقتَحَم عليکَ فيه مَلکاک: مُنکَر و نَکير لمَساءلَتکَ...»(2)

    ناگفته نماند که در بعضی از روايات، بازپرسان قبر براي مؤمنين و کافرين با نام هاي مختلفی نام برده شده است. بازپرسان کافرين «نکير و منکر» و بازپرسان مؤمنين «بشير و مبشر» مي باشند: «و قيلَ في بعض الاخبار: اِنَّ اِسمي اَلملِکين اللذّين يَنزِلان علي المؤمن مُبشّر و بَشير»؛ در برخی از اخبار نام ملکین سوال کننده از مومن را مبشر و بشیر گفته اند.(3)
    «نکير و منکر» گويند چون از منکران خدا و پيامبر و امام سئوال می کنند و همچنين از انجام دهندگان منکرات و زشتی ها سئوال مي کنند.
    «بشير و مبشّر» گويند چرا که بشارت دهنده و مژده آور براي اهل ايمان و نيکوکاران هستند. (4)

    آن چه که به نظر می رسد در واقع سئوال و جواب در آغاز کار، نعمت بزرگی براي مؤمن است و او از آن لذّت می برد آن هم موقعی که دو ملک با قيافه های زيبا مشاهده می کند و اين پرسش و پاسخ براي ميّت مؤمن بسيار لذّت بخش است. درست مانند دانش آموز زرنگي که درسش را خوانده است وقتی از او سئوال می شود و به خوبی پاسخ می دهد لذّت عجيبی می برد چرا که کمال خود را نشان داده است. مؤمن هم تمايل دارد که از خدايش و رسولش و اعتقاداتش بپرسند و او با همان ايمان و اطمينانی که در دنيا داشت پاسخگو باشد.
    در تفسير آيه شريفه «يُثَبتُ الّذينَ امنوا بالقول الثابت في الحَيوة الدُّنيا و في الاخرة»؛ خداوند سخن و قول مؤمنين را در حيات دنيا و آخرت ثابت مي کند.(5)؛ مرحوم علامه مجلسی از قول پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که ايشان فرمودند: «في القَبر اذا سُئل الموتی» وقتی که در قبر از او سئوال می شود با استواری سخن می گويد.(6)
    اين امر (سئوال و پرسش) به همان اندازه که برای مؤمن سرور آفرين است برای گنه کاران و کافران ترسناک و زجرآفرين است.(7)

    روايات بسياری پاسخ به اين سئوال را به خوبي مطرح می نمايد. چنانچه از امام صادق (علیه السلام) منقول است که می فرمايند: «بازپرسان مرگ با قيافه های هراسناک و وحشتناک، فقط به سراغ بدکاران می آيند و اين ديدار ناميمون سزای کمی از گناهان بزرگ آن هاست».(8)
    و در روايتی از امام حسن عسگری (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «هنگامی که بدن مؤمن را داخل قبر می خوابانند دو نفر ملک مأمور به روح او خوش آمد می گويند. روح مؤمن را می شناسند که با روح رسول الله (صلی الله علیه و آله) و روح ائمه (علیهم السلام) آشنايي دارد ولی بايد بر حسب فرمان خدا از اين جمله ها از او پرسش می کنند: «مَن رَبُّک و ما دينُک و مَن نبيّک و مَن امامَک و ما قبلَتُک؟» پروردگارت کيست؟ و دين تو چيست؟ و چه کسی را به نبوت قبول داری؟ امام تو کيست؟ قبله تو کجاست؟ در جواب مي گويد: خدای من آفريدگار جهان است و اسلام را دين خود می دانم و حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله) پيامبر و رسول من است و حضرت علي بن ابيطالب (علیه السلام) امام و ولي خداست و وصی رسول گرامي است و کعبه را قبله خود می دانم و از دوستان ائمه اطهار (علیهم السلام) می باشم و با دشمنان آن ها دشمن هستم، شهادت می دهم خدايی به جز آفريدگار جهان نيست و اقرار می کنم که محمد (صلی الله علیه و آله) رسول خداست و برادرش علی بن ابی طالب ولیّ الهی است. و کساني که از جانب خدا منصوب هستند با اعتقاد کامل امام و پيشواي من می باشند.

    ملائکه رحمت به او خواهند گفت: آفرين به اين ايمان و با همين عقايد حقه به اين جهان منتقل شدی و با خواست خداوند به همين عقيده پاک محشور خواهی شد.(9)
    امام علي بن الحسين (علیه السلام) مي فرمايد: «... وَ ان تَکُ مؤمناً تَقيّاً عارفاً بدينکَ مُتَّبعاً الصّادقين مُوالياً لاُولياء الله لقاکَ الله حُجَّتکَ و اَنطق لسانکَ بالصَّواب فَاَحسَنتَ الجَوابَ فَبُشِّرتُکَ بالجَنَّة و الرّضوان منَ الله و الخَيرات و الحسان و وَاستَقَبَّلتَکَ الملائکَةُ بالرُّوح و الرَّيحان و ان لَم تَکن کَذالکَ تَلَجلَجَ لسانَکَ و دَحَضَت حُجَّتُکَ و عميَت عن الجَواب و بُشِّرَت بالنّار و استَقبَلتَکَ ملائکَةُ العذاب...»؛ اگر با ايمان و متّقی و آگاه به دين و پيرو صادقين و موالی اولياء الله باشی، خداوند پاسخ لازم را به تو تلقين می کند و زبانت را به حق می گشايد و جواب خواهی داد و در اين هنگام از سوی خدا بشارت جنّت و رضوان و خيرات فراوان به تو داده می شود و فرشتگان الهی با روح و ريحان از تو استقبال می کنند و اگر چنين نباشد زبانت به لکنت می افتد و دليلت باطل می شود و از دادن پاسخ فرو می مانی و نابينا می شوی و بشارت به آتش داده می شوی و فرشتگان عذاب به استقبال تو می آيند... .(10)
    از حضرت امام صادق (علیه السلام) منقول است که چون مؤمن را داخل در قبر کنند نماز در طرف راست او، زکوة در طرف چپ او، برّ و نيکي و احسان رو به روی او و صبر در ناحيه ای ديگر قرار می گيرد، پس وقتی که دو ملک سئوال بيايند، صبر به نماز و زکوة و برّ می گويد: شما صاحب خود را يعنی ميّت را نگهداری و مواظبت کنيد پس هر گاه عاجز شديد من نزد او هستم.(11)

    _ تکلم انسان در قبر
    آنچه که در این دنیا می میرد جسم خاکی انسان است و روح او را ترک گفته و در جسم دیگری که همان جسم مثالی یا برزخی است به حیات خود در برزخ ادامه می دهد و تمامی این سوال و کتاب های درون قبر از این روح درون جسم برزخی است نه این که جسم درون قبر مورد سوال واقع شود .
    پس این جسم نه در قبر سوال می شود نه زنده ثواب و نه عقاب می شود بلکه همه این سوال و جواب و عذاب و ثواب ها برای روح است .
    در لسان روایات قبر این قبر مصطلح در میان مردم نیست بلکه قبر یک قسمت از عالم برزخ است که به مثابه دالان ورودی برزخ است.
    در روایت داریم که: قسم به خداوند كه قبر، يا روضه‏ اى از رياض بهشت و يا جايگاه پستى از جايگاه‏ هاى پست آتش است».
    پس جسم انسان در قبر زنده نمی شود تا سوال و جواب شود.

    _____________
    (1) بحارالانوار، ج 6، ص 280.
    (2) بحارالانوار، ج 6، ص 222، حديث 22، 24.
    (3) بحارالانوار، ج 6، ص 280.
    (4) حيات پس از مرگ (علي محمد اسدي)، ص 116، 117.
    (5) ابراهيم 27
    (6) بحارالانوار، ج 6- باب احوال البرزخ و القبر، ص 228
    (7)معادآية الله دستغيب، ص 24.
    (8) اصول کافي، ج 2، ص 239.
    (9) گفتگويي پيرامون قبر، ص 156، 157.
    (10) بحارالانوار، ج 6، ص 223، حديث 24
    (11) مستدرک الوسايل، ج 1، ص 183- باب 30، حديث 24 و بحارالانوار، ج 6، ص 234.

    برای مطالعه بیشتر: معاد آیه الله شهید دستغیب؛ معاد آیه الله شهید مطهری.




    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۲ در ساعت ۰۸:۵۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تكرار و تاكيد بر حجاب در قران
    توسط نیکی 73 در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۱۸, ۲۱:۳۵
  2. مخاطب خداوند در قران كيست ؟ رسول كيست ؟
    توسط هدی در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 44
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۱۱, ۲۲:۵۳
  3. جمع بندی مرگ انسان به دست كيست ؟ خدا ، يا عزرائيل ؟
    توسط raze_shab در انجمن مرگ و برزخ در قرآن
    پاسخ: 26
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۴/۲۲, ۲۱:۲۷
  4. من كيستم؟ ((معرفت نفس))
    توسط (bidel) در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 59
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۱۹, ۰۹:۳۳
  5. آقاي سيد ابوالفضل ابن الرضا برقعي قمي كيست؟
    توسط saleh_mgh در انجمن ولایت و پایداری
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۱۱/۲۷, ۱۷:۱۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود