جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بهشت حضرت آدم(ع) کجا است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بهشت حضرت آدم(ع) کجا است؟




    باسلام

    می گویند بهشت واقعی با بهشت حضرت آدم فرق دارد و آن جای دیگری ست . با این تفاصیل بفرمائید بهشت حضرت آدم(ع) کجا است؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 7

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۲:۳۵
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    64
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر
    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    می گویند بهشت واقعی با بهشت حضرت آدم فرق دارد و آن جای دیگری ست . با این تفاصیل بفرمائید بهشت حضرت آدم(ع) کجا است؟
    علامه جوادی آملی در مورد بهشت حضرت آدم علیه السلام می فرماید:
    مراد از «جنّت» نه بهشت خلد است و نه باغي از باغ‏هاي زمين، چنان‏كه الف و لام (الجنّة) براي عهد خارجي است، نه جنس يا استغراق. نتيجه اين مي‏ شود كه اين بهشت، بهشتي بود برزخي و مابين دنيا و آخرت كه هم از برخي احكام بهشت آخرت، نظير نشاط دايمي و عدم رنج گرسنگي و تشنگي و سرما و گرما برخوردار بود و هم از بعضي از احكام باغ هاي دنيا.1

    1. تسنيم، ‏جلد 3 - صفحه 322
    موفق باشید
    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۰۹/۲۶ در ساعت ۲۰:۰۴

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 7 نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر

    علامه جوادی آملی در مورد بهشت حضرت آدم علیه السلام می فرماید:
    مراد از «جنّت» نه بهشت خلد است و نه باغي از باغ‏هاي زمين، چنان‏كه الف و لام (الجنّة) براي عهد خارجي است، نه جنس يا استغراق. نتيجه اين مي‏ شود كه اين بهشت، بهشتي بود برزخي و مابين دنيا و آخرت كه هم از برخي احكام بهشت آخرت، نظير نشاط دايمي و عدم رنج گرسنگي و تشنگي و سرما و گرما برخوردار بود و هم از بعضي از احكام باغ هاي دنيا.1

    1. تسنيم، ‏جلد 3 - صفحه 322
    موفق باشید

    با سلام و تشکر از شما

    اما استاد عزیز منکه از خصوصیات این بهشت سوال نکردم . من سوال کردم که این مکان کجاست ؟ ضمنا اگر من سوال از خصوصیات این بهشت کرده بودم فکر می کنید تنها با یک روایت از علامه بزرگوار جوادی آملی ، به این سوال پاسخ کامل داده شده باشه ؟ آیا لازم نبود روایات و برداشت های مختلف را ذکر می کردید تا ادم بتونه با مقایسه آنها به نتیجه مطلوب تری برسه ؟
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    64
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر

    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    با سلام و تشکر از شما

    اما استاد عزیز منکه از خصوصیات این بهشت سوال نکردم . من سوال کردم که این مکان کجاست ؟ ضمنا اگر من سوال از خصوصیات این بهشت کرده بودم فکر می کنید تنها با یک روایت از علامه بزرگوار جوادی آملی ، به این سوال پاسخ کامل داده شده باشه ؟ آیا لازم نبود روایات و برداشت های مختلف را ذکر می کردید تا ادم بتونه با مقایسه آنها به نتیجه مطلوب تری برسه ؟
    در مورد بهشت حضرت آدم نظرات مختلف است که هر یک نقدهایی دارد و بنده هم با توجه به سوال، نظری را که صحیح دیدم به عنوان جواب عرضه کردم و اگر دقت نمایید عرض شد مکان آن جایی بین زمین و آسمان است.
    اما دیدگاهها در مورد بهشت حضرت آدم علیه السلام در چهار مورد خلاصه می شود:
    1- بهشت آخرت
    نقد: بهشت آخرت مراد نيست؛ زيرا اولا ً، آن جا «دار الخلد» است و كسي كه به آن وارد شود ديگر خارج نخواهد شد.1 ثانياً، آن جا محدوده‏ اي نيست كه شيطان و شيطنت و عصيان در آن راه داشته باشد و اساساً خيال باطلي در آن جا نيست: (لا لغو فيها ولا تأثيم)2 و انسان ها نسبت به يكديگر در صفاي محض به سر مي‏ برند: (ونزعنا ما في صدورهم من غلّ)3
    2- باغی از باغ های دنیا
    نقد:بهشت مزبور باغي از باغ هاي دنيا نيز نبود؛ زيرا اوّلا ً، بودن در باغي از باغ هاي دنيا مقامي به حساب نمي‏ آيد تا هبوط و سقوطِ از آن، تصور شود. در دنيا هر چه امكانات رفاهي بيشتر باشد راهيابي شيطان به آن ساده ‏تر و ابزار شيطنت او بيشتر است: (زيّن للناس حبّ الشهوات من النساء والبنين... )4
    ثانياً، الف و لام (الجنّة) الف و لام عهد خارجي است و نشان آن است كه اين بهشت، براي آدم (عليه‏ السلام) معهود بوده است و در قرآن كريم جز بهشت معنوي و اخروي (نه خصوص جنّت خلد)، بهشتِ معهود ديگري نيست تا با الف و لام از آن ياد شود، مگر در موارد خاصّ كه عهد ذكري و مانند آن در كار باشد؛ يعني قرينه‏ اي باشد كه مراد از جنّت، بهشت دنيايي است؛ نظير (ودخل جنّته وهو ظالم لنفسه)5.
    ثالثاً، فرض اين است كه هنوز آدم (عليه‏ السلام) از آن حالت معنوي به زمين نيامده بود (گرچه بدن او در زمين بود) تا مأمور شود در يكي از باغ هاي زميني سكنا گيرد؛ زيرا اصل هبوط به زمين، بعد از اين تحقق مي‏ يابد.
    رابعاً، اوصافي كه براي اين بهشت ذكر شده، نظير عاري بودن از رنج هاي دروني (گرسنگي و تشنگي) و رنج هاي بروني (سرما و گرما): (إنّ لك ألاّ تجوع فيها ولا تعري وأنّك لا تظموءا فيها ولا تضحي)6 با باغ هاي دنيايي هماهنگي ندارد؛ زيرا در باغ هاي دنيا انسان هم گرسنه مي‏شود و هم تشنه،
    جز اين‏كه در آن غذا و آبي هست تا رفع گرسنگي و تشنگي كند و نيز در باغ هاي دنيا سرما و گرما وجود دارد، جز اين‏كه مسكني يافت مي‏ شود تا انسان با پناهنده شدن به آن، خود را از آفتاب حفظ كند و لباسي دارد كه با آن از سرما محفوظ بماند، نه اين‏كه اين اوصاف چهارگانه از اساس در آن منتفي باشد؛ آن‏گونه كه ظاهر اين آيات است.
    ممكن است اشكال شود كه جمله (وكُلا منها رغداً حيث شئتما) قرينه است كه بهشت در آيه، بهشتي بود كه گرسنگي در آن تصور داشت، ليكن با فراهم بودن انواع خوراكي ها در هر جاي آن و سپس تناول از آن، گرسنگي مرتفع مي‏ شد و اين خود قرينه بر اين است كه ظاهر (ألاّ تجوع فيها... ) اين است كه تو با خوردن از ميوه‏ ها، هيچ وقت گرسنه نمي‏ ماني.
    پاسخ اين است: اصل خوردن غذا و نوشيدن آب دليل بر گرسنگي و تشنگي نيست؛ زيرا گرچه در دنيا و هر چيزي كه محكوم به حكم دنياست، همه لذّت‏هاي خوردن و نوشيدن مسبوق به رنج گرسنگي و تشنگي است، ولي در آخرت يا بهشت معنوي ديگر، لذّت‏ها مستمر است و هرگز مسبوق به رنج گرسنگي و تشنگي نخواهد بود. آنچه از آيات سوره «طه» بر مي ‏آيد دَفْع امور چهارگانه مزبور است، نه رَفْع آن؛ يعني اصلاً در بهشت حضرت آدم امور ياد شده يافت نمي‏ شد، نه اين‏كه آن امور با خوردن غذا و نوشيدن آب برطرف مي‏ شد.
    3- بهشت برزخی( نظر مختار)

    4-توقّف در تعيين، با تجويز و امكان هر كدام از آنها
    نقد: با توجه به اقامه دلیل بر نظر سوم نوبت به دیدگاه چهارم نمی رسد.7

    1.« لا يَمَسُّهُمْ فِيها نَصَبٌ وَ ما هُمْ مِنْها بِمُخْرَجِين»
    2. طور/ 23.
    3. اعراف/ 43. تسنيم، جلد 3 صفحه 330

    4. آل‏ عمران/ 14.
    5. كهف/ 35.
    6. طه/ 118 ـ 119. تسنيم، جلد 3 صفحه 331
    7.تسنيم،جلد 3 صفحه 332
    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۱۱/۲۵ در ساعت ۱۲:۴۶

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود