جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انواع آرامش از ديدگاه قرآن كريم چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انواع آرامش از ديدگاه قرآن كريم چيست؟




    سلام و خسته نباشید

    انواع آرامش از ديدگاه قرآن كريم چيست؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۱:۲۸
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    با سلام و درود


    آرامش از حالات روحانی و نفسانی است که البته می تواند عوامل پیدایش یا موانع آن، متعدد باشد.


    در ادامه، چند مطلب عرض می شود:


    مطلب اول:


    یکی از این انواع آرامش را می توان آرامش اعتقادی
    دانست، کما این که در مورد حضرت ابراهیم(ع) و نیز حواریون حضرت عیسی(ع)، چنین شده است:


    «وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني‏ كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي‏»

    و (به خاطر بياور) هنگامى را كه ابراهيم گفت: «خدايا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى ‏كنى؟» فرمود: «مگر ايمان نياورده‏ اى؟!» عرض كرد: «آرى، ولى مى ‏خواهم قلبم آرامش يابد.»(1)



    نکته:
    در این آیه شریفه، حضرت ابراهیم(ع) با اعتقاد و ایمان کامل به اصل قیامت و معاد، برای اطمینان قلبی پیدا کردن، سؤال از کیفیت و چگونگی آن می کند و از درگاه الهی می خواهد تا کیفیت آن را به او نشان دهد زیرا کیفیت معاد، غیر محسوس است و مانند محسوسات، باورمند نیست.

    لذا ابراهیم(ع) متقاضا می کند مسأله معاد را با چشم خود ببيند تا ايمان علميش به عين اليقين و شهود تبديل شود.




    آیه ای دیگر در همین زمینه، راجع به حواریون حضرت عیسی(ع) و تقاضای طعام آسمانی است:


    «قالُوا نُريدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَّ قُلُوبُنا وَ نَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنا وَ نَكُونَ عَلَيْها مِنَ الشَّاهِدينَ»

    گفتند: «(ما نظر بدى نداريم،) مى ‏خواهيم از آن بخوريم، و دلهاى ما (به رسالت تو) مطمئن گردد و بدانيم به ما راست گفته‏ اى و بر آن، گواه باشيم.»(2)



    حواريون در جستجوى آرامش بيشتر و زدودن باقيمانده ترديدها و وسوسه ‏هاى اعماق قلبشان بوده اند لذا می خواستند با تجربه و آزمايش مكرر، و يا با تبديل كردن استدلالات علمى به مشاهدات عينى، آن وسوسه ها و تردیدها را نيز از اعماق قلب خود برطرف ساخته و دل را خالص کنند.






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۸:۱۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    مطلب دوم:


    انسان هموراه به دنبال یافتن آرامش روان است ور به هر سو می رود تا به این هدف برسد. قرآن می فرماید در سایه ایمان به الله است که قلب انسان به آرامش روانی می رسد:

    «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
    آنها كسانى هستند كه ايمان آورده‏اند، و دلهايشان به ياد خدا مطمئن (و آرام) است آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد! (3)


    البته آرامش ماندگار، در سایه ایمان کامل فراهم می شود، و الا ایمان زبانی و ایمان ضعیف و متزلزل، نمی تواند آرامش بخش باشد:

    «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ»
    بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى ‏پرستند (و ايمان قلبيشان بسيار ضعيف است) همين كه (دنيا به آنها رو كند و نفع و) خيرى به آنان برسد، حالت اطمينان پيدا مى ‏كنند اما اگر مصيبتى براى امتحان به آنها برسد، دگرگون مى ‏شوند (و به كفر رو مى ‏آورند)! (به اين ترتيب) هم دنيا را از دست داده ‏اند، و هم آخرت را و اين همان خسران و زيان آشكار است! (4)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۸:۱۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مطلب سوم:



    برخی زمینه های آرامش را بایستی در عوامل طبیعی
    جستجو کرد:


    «وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً»
    ؛ و شب را مايه آرامش قرار داده است.‏(5)

    «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً»
    ؛ و خدا براى شما از خانه ‏هايتان محل سكونت (و آرامش) قرار داد.(6)

    «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»
    ؛ همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد.(7)

    «جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً»
    ؛ شب را براى شما لباس قرار داد، و خواب را مايه استراحت‏.(8)


    __________


    1. بقره، 260.
    2. مائده، 113.
    3. رعد، 28.
    4. حج، 11.
    5. انعام، 96.
    6. نحل، 80.
    7. روم، 21.
    8. فرقان، 47.




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۸:۱۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    انواع آرامش



    پرسش:

    انواع آرامش از ديدگاه قرآن كريم چيست؟


    پاسخ:
    آرامش از حالات روحانی و نفسانی است که البته می تواند عوامل پیدایش یا موانع آن، متعدد باشد.
    در ادامه، چند مطلب عرض می شود:

    ـ مطلب اول: (آرامش اعتقادی)
    یکی از این انواع آرامش را می توان آرامش اعتقادی دانست، کما این که در مورد حضرت ابراهیم (علیه السلام) و نیز حواریون حضرت عیسی (علیه السلام)، چنین شده است:
    «وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ رَبِّ أَرِني‏ كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبي‏»؛ و (به خاطر بياور) هنگامى را كه ابراهيم گفت: «خدايا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى ‏كنى؟» فرمود: «مگر ايمان نياورده‏ اى؟!» عرض كرد: «آرى، ولى مى ‏خواهم قلبم آرامش يابد.»(1)
    نکته: در این آیه شریفه، حضرت ابراهیم (علیه السلام) با اعتقاد و ایمان کامل به اصل قیامت و معاد، برای اطمینان قلبی پیدا کردن، سؤال از کیفیت و چگونگی آن می کند و از درگاه الهی می خواهد تا کیفیت آن را به او نشان دهد زیرا کیفیت معاد، غیر محسوس است و مانند محسوسات، باورمند نیست.
    لذا ابراهیم (علیه السلام) تقاضا می کند مسأله معاد را با چشم خود ببيند تا ايمان علميش به عين اليقين و شهود تبديل شود.
    آیه ای دیگر در همین زمینه، راجع به حواریون حضرت عیسی (علیه السلام) و تقاضای طعام آسمانی است:
    «قالُوا نُريدُ أَنْ نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَّ قُلُوبُنا وَ نَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنا وَ نَكُونَ عَلَيْها مِنَ الشَّاهِدينَ»؛ گفتند: «(ما نظر بدى نداريم،) مى ‏خواهيم از آن بخوريم، و دلهاى ما (به رسالت تو) مطمئن گردد و بدانيم به ما راست گفته‏ اى و بر آن، گواه باشيم.»(2)
    حواريون در جستجوى آرامش بيشتر و زدودن باقيمانده ترديدها و وسوسه ‏هاى اعماق قلبشان بوده اند لذا می خواستند با تجربه و آزمايش مكرر، و يا با تبديل كردن استدلالات علمى به مشاهدات عينى، آن وسوسه ها و تردیدها را نيز از اعماق قلب خود برطرف ساخته و دل را خالص کنند.

    ـ مطلب دوم: (آرامش روان)
    انسان هموراه به دنبال یافتن آرامش روان است ور به هر سو می رود تا به این هدف برسد. قرآن می فرماید در سایه ایمان به الله است که قلب انسان به آرامش روانی می رسد:
    «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»؛ آن ها كسانى هستند كه ايمان آورده ‏اند، و دلهايشان به ياد خدا مطمئن (و آرام) است آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش مى‏ يابد!(3)
    البته آرامش ماندگار، در سایه ایمان کامل فراهم می شود، و الا ایمان زبانی و ایمان ضعیف و متزلزل، نمی تواند آرامش بخش باشد:
    «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ»؛ بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى ‏پرستند (و ايمان قلبيشان بسيار ضعيف است) همين كه (دنيا به آن ها رو كند و نفع و) خيرى به آنان برسد، حالت اطمينان پيدا مى ‏كنند اما اگر مصيبتى براى امتحان به آن ها برسد، دگرگون مى ‏شوند (و به كفر رو مى ‏آورند)! (به اين ترتيب) هم دنيا را از دست داده ‏اند، و هم آخرت را و اين همان خسران و زيان آشكار است!(4)

    ـ مطلب سوم: (عوامل طبیعی)
    برخی زمینه های آرامش را بایستی در عوامل طبیعی جستجو کرد:
    «وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً»؛ و شب را مايه آرامش قرار داده است.‏(5)
    «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَناً»؛ و خدا براى شما از خانه ‏هايتان محل سكونت (و آرامش) قرار داد.(6)
    «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»؛ همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد.(7)
    «جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً»؛ شب را براى شما لباس قرار داد، و خواب را مايه استراحت‏.(8)

    __________

    (1) بقره/ 260.
    (2) مائده/ 113.
    (3) رعد/ 28.
    (4) حج/ 11.
    (5) انعام/ 96.
    (6) نحل/ 80.
    (7) روم/ 21.
    (8) فرقان/ 47.



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود