جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه تضاد بین آیه 12 سوره عنکبوت و آیه 13 آن قابل حل است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه تضاد بین آیه 12 سوره عنکبوت و آیه 13 آن قابل حل است؟




    سلام و خسته نباشید

    لطفا به این تضاد در سوره عنکبوت پاسخ دهید.

    وَقَالَ الَّذِینَ كَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِیلَنَا وَلْنَحْمِلْ خَطَایاكُمْ وَمَا هُمْ بِحَامِلِینَ مِنْ خَطَایاهُمْ مِنْ شَیءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ«12»
    و کافران به مؤمنان گفتند: «شما از راه ما پیروی کنید، (و اگر گناهی دارد) ما گناهانتان را بر عهده خواهیم گرفت!» آنان هرگز چیزی از گناهان اینها را بر دوش نخواهند گرفت؛ آنان به یقین دروغگو هستند!

    وَلَیحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَیسْأَلُنَّ یوْمَ الْقِیامَةِ عَمَّا كَانُوا یفْتَرُونَ«13»
    آنها بار سنگین (گناهان) خویش را بر دوش می‌کشند، و (همچنین) بارهای سنگین دیگری را اضافه بر بارهای سنگین خود؛ و روز قیامت به یقین از تهمتهائی که می‌بستند سؤال خواهند شد!

    چگونه تضاد بین این دو آیه قابل حل است . در آیه 12 خداوند می گوید انها هرگز چیزی از گناهان اینها را بردوش نخواهند گرفت اما در آیه بعد می گوید علاوه بر گناهان خویش بارهای سنگین دیگری را اضافه بر بارهای سنگین خود به دوش می کشند

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۱:۲۱
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    مرحوم علامه در الميزان در توضيح اين دو ايه مي فرمايند :"و قال الذين كفروا للذين آمنوا اتبعوا سبيلنا ، و لنحمل خطاياكم و ما هم بحاملين من خطاياهم من شي‏ء انهم لكاذبون مراد از جمله آنان كه كافر شدند ، مشركين مكه است ، كه براي اولين بار نسبت به دعوت حقه اسلام اظهار كفر كردند ، و مراد از جمله كساني كه ايمان آوردند ، مؤمنين به آن دعوت است ، كه براي اولين بار به آن دعوت ايمان آوردند ، و اينكه آن كفار به اين مؤمنين گفتند : اگر راه ما را پيروي كنيد خطاهايتان را گردن مي‏ گيريم ، در حقيقت نوعي دلجويي از مؤمنين است ، خواسته‏ اند بگويند اگر به شرك قبلي برگرديد ، و راه ما را كه همان شرك است پيروي كنيد ، بهر حال ضرر نمي‏بينيد ، براي اينكه اگر اين برگشتن خطا نباشد ، كه هيچ ، و اگر هم خطا و گناه باشد ، ما گناهتان را گردن مي‏ گيريم.، و به همين جهت نگفتند : اگر خطا باشد گردن مي گيريم ، بلكه به طور مطلق گفتند ما خطاهاي شما را گردن مي‏ گيريم .
    پس گويا گفته‏ اند : به فرض كه پيرويتان از طريقه ما خطا باشد ، ما آن را از شما گردن مي‏ گيريم ، و تمامي لوازمي هم كه بر آن خطا مترتب شود گردن مي‏ گيريم ، و يا گفته‏ اند ما از شما تمامي خطاها را كه از جمله آنها يكي همين خطاي برگشتن به شرك است گردن مي‏ گيريم .



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۵:۰۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و ما هم بحاملين من خطاياهم من شي‏ء - اين جمله رد كلام مشركين است، كه گفتند ما حتما خطاهاي شما را گردن مي‏ گيريم ، البته ردي است كه محفوف به حجت است ، چون اگر پيروي طريقه مشركين و برگشتن از ايمان به خدا به راستي خطا باشد اين خطا نزد خدا محفوظ خواهد بود ، و روزي به صاحبش برگشت خواهد كرد ، و انتقال اين خطا از عهده مرتكب آن به عهده ديگري محتاج به اذن خدا است ، چون اوست كه در برابر خطا مؤاخذه و كيفر مي‏كند ، و خدا هم نه تنها چنين اجازه‏اي نداده ، بلكه صريحا فرموده : آنان نمي‏توانند خطاهاي ايشان را گردن بگيرند ، و به طور عموم گردن گرفتن تمامي خطاهاي ايشان را از آنان نفي كرده، نه يك خطاي معين .
    و ليحملن اثقالهم و اثقالا مع اثقالهم ، و ليسئلن يوم القيمة عما كانوا يفترون اين آيه تتمه كلام سابق است ، كه مشركين را رد مي‏ كرد ، و جنبه استدراك دارد ، و معنايش اين است كه : كفار نمي‏ توانند عين خطاهاي مؤمنين را حمل كنند ، براي اينكه خطاي هر كسي به گردن خود اوست ، و ليكن خطاهاي خود را با مثل وزر و وبال مؤمنيني كه به دست آنان كافر شده ‏اند ، حمل مي‏ كنند بدون اينكه چيزي از وبال خود آن شخص از ايمان برگشته ، كم شود ، اما از وبال آنان كم نمي‏ شود ؟ براي اينكه به اختيار خود دست از اسلام برداشتند ، و اما مشركين كه مثل خطاهاي آنان را با خطاهاي خود حمل مي‏كنند ، براي اينكه باعث گمراهي آنان شدند ، پس دو عذاب خواهند ديد يكي براي ضلالتشان و يك عذاب ديگر براي اضلالشان .."(1)
    بنابراين" آيه اول در جواب كفّارى بود كه به مسلمانان مى ‏گفتند: شما از ما پيروى كنيد، گناه شما به گردن ما و شما هيچ مسئوليّتى نداريد، خداوند فرمود: اين چنين نيست و هر كس مسئول گناهان خود است؛ امّا اين آيه مى‏ فرمايد: فرد اغفال شده مسئول كار خود است؛ ولى اغفال ‏كننده علاوه بر مسئوليّت كار خود، مسئول گناهان اغفال شدگان نيز هست، بدون آنكه چيزى از گناه اغفال شده كم شود."(2)

    (1)- ر.ك: تفسير الميزان ، ج 16، صص159و160
    (2)- ر.ك: تفسير نور ، ج9، صص120و121


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    پرسش:
    لطفا به این تضاد در سوره عنکبوت پاسخ دهید.
    «وَ قَالَ الَّذِینَ كَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِیلَنَا وَ لْنَحْمِلْ خَطَایاكُمْ وَ مَا هُمْ بِحَامِلِینَ مِنْ خَطَایاهُمْ مِنْ شَیءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ»؛ و کافران به مؤمنان گفتند: شما از راه ما پیروی کنید، (و اگر گناهی دارد) ما گناهان تان را بر عهده خواهیم گرفت!.. آنان هرگز چیزی از گناهان این ها را بر دوش نخواهند گرفت؛ آنان به یقین دروغ گو هستند!.
    «وَلَیحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَیسْأَلُنَّ یوْمَ الْقِیامَةِ عَمَّا كَانُوا یفْتَرُونَ»؛ آن ها بار سنگین (گناهان) خویش را بر دوش می‌کشند، و (همچنین) بارهای سنگین دیگری را اضافه بر بارهای سنگین خود؛ و روز قیامت به یقین از تهمت هائی که می‌بستند سؤال خواهند شد!.
    چگونه تضاد بین این دو آیه قابل حل است.
    در آیه 12 خداوند می گوید آن ها هرگز چیزی از گناهان این ها را بردوش نخواهند گرفت اما در آیه بعد می گوید علاوه بر گناهان خویش بارهای سنگین دیگری را اضافه بر بارهای سنگین خود به دوش می کشند.


    پاسخ:
    مرحوم علامه در الميزان در توضيح اين دو آيه می فرمايند : «و قال الذين كفروا للذين آمنوا اتبعوا سبيلنا، و لنحمل خطاياكم و ما هم بحاملين من خطاياهم من شي‏ء انهم لكاذبون»؛ مراد از جمله آنان كه كافر شدند، مشركين مكه است، كه براي اولين بار نسبت به دعوت حقه اسلام اظهار كفر كردند، و مراد از جمله كسانی كه ايمان آوردند ، مؤمنين به آن دعوت است، كه براي اولين بار به آن دعوت ايمان آوردند، و اين كه آن كفار به اين مؤمنين گفتند: اگر راه ما را پيروي كنيد خطاهايتان را گردن مي‏ گيريم، در حقيقت نوعي دلجويی از مؤمنين است، خواسته‏ اند بگويند اگر به شرك قبلی برگرديد، و راه ما را كه همان شرك است پيروي كنيد، بهر حال ضرر نمی‏ بينيد، براي اين كه اگر اين برگشتن خطا نباشد، كه هيچ، و اگر هم خطا و گناه باشد، ما گناهتان را گردن می‏ گيريم و به همين جهت نگفتند: اگر خطا باشد گردن می گيريم ، بلكه به طور مطلق گفتند ما خطاهای شما را گردن می‏ گيريم.

    پس گويا گفته‏ اند: به فرض كه پيرويتان از طريقه ما خطا باشد، ما آن را از شما گردن می‏ گيريم ، و تمامی لوازمی هم كه بر آن خطا مترتب شود گردن می‏ گيريم ، و يا گفته‏ اند ما از شما تمامی خطاها را كه از جمله آن ها يكی همين خطای برگشتن به شرك است گردن می گيريم .

    «و ما هم بحاملين من خطاياهم من شي‏ء»؛ اين جمله رد كلام مشركين است، كه گفتند ما حتما خطاهای شما را گردن می‏ گيريم، البته ردی است كه محفوف به حجت است، چون اگر پيروی طريقه مشركين و برگشتن از ايمان به خدا به راستی خطا باشد اين خطا نزد خدا محفوظ خواهد بود، و روزی به صاحبش برگشت خواهد كرد، و انتقال اين خطا از عهده مرتكب آن به عهده ديگری محتاج به اذن خدا است، چون اوست كه در برابر خطا مؤاخذه و كيفر می ‏كند ، و خدا هم نه تنها چنين اجازه‏ ای نداده، بلكه صريحا فرموده: آنان نمی‏ توانند خطاهای ايشان را گردن بگيرند، و به طور عموم گردن گرفتن تمامی خطاهای ايشان را از آنان نفی كرده، نه يك خطای معين .
    «و ليحملن اثقالهم و اثقالا مع اثقالهم، و ليسئلن يوم القيمة عما كانوا يفترون»؛ اين آيه تتمه كلام سابق است، كه مشركين را رد می كرد ، و جنبه استدراك دارد، و معنايش اين است كه: كفار نمی‏ توانند عين خطاهای مؤمنين را حمل كنند، براي اين كه خطای هر كسی به گردن خود اوست، و ليكن خطاهای خود را با مثل وزر و وبال مؤمنينی كه به دست آنان كافر شده ‏اند، حمل می‏ كنند بدون اين كه چيزی از وبال خود آن شخص از ايمان برگشته، كم شود، اما از وبال آنان كم نمی‏ شود؟ براي اين كه به اختيار خود دست از اسلام برداشتند، و اما مشركين كه مثل خطاهای آنان را با خطاهای خود حمل می‏ كنند، برای اين كه باعث گمراهی آنان شدند، پس دو عذاب خواهند ديد يكی برای ضلالت شان و يك عذاب ديگر برای اضلالشان ... .(1)
    بنا بر اين، آيه اول در جواب كفّارى بود كه به مسلمانان مى ‏گفتند: شما از ما پيروى كنيد، گناه شما به گردن ما و شما هيچ مسئوليّتى نداريد، خداوند فرمود: اين چنين نيست و هر كس مسئول گناهان خود است؛ امّا اين آيه مى‏ فرمايد: فرد اغفال شده مسئول كار خود است؛ ولى اغفال ‏كننده علاوه بر مسئوليّت كار خود، مسئول گناهان اغفال شدگان نيز هست، بدون آن كه چيزى از گناه اغفال شده كم شود.(2)


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ
    (1) تفسير الميزان ، ج 16، صص159و160.
    (2) تفسير نور ، ج9، صص120و121.


    كليد واژه ها: بار سنگين گناه، ضلالت، اضلال
    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۰۸ در ساعت ۲۱:۵۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود