جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبير به «نزول» نموده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبير به «نزول» نموده است؟




    سلام و خسته نباشید

    چرا خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبير به «نزول» نموده است؟ آیا این تعبیر برای دو چیز متفاوت ازنظر ماهیت درسته ؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۴:۱۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    كاربرد هاى نزول درقرآن:
    نزول:
    اصل نزول بمعنى فرود آمدن است چنانكه در مفردات و مصباح و اقرب گفته است عبارت راغب چنين است: «النّزول فى الاصل:
    هو انحطاط من علوّ» در باره باران آمده: أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ واقعة: 69. آيا شما آنرا از ابر فرود آورده‏ايد يا ما فرود آورندگانيم؟ ايضا: رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ ... مائده: 114.
    خدايا بما از آسمان مائده‏اى فرود آور.
    وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ حديد: 25. وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ ... زمر:
    6. يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ ... اعراف: 26.
    قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً. رَسُولًا يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ ... طلاق: 10.
    ميدانيم كه آهن در سنگهاست، انعام ثمانيه در زمين‏اند، لباس از زمين تهيّه ميشود و رسول در عالم ما است پس علت آمدن «انزال» در اينها چيست: بنظر ميايد كه جواب همه اينها در وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ حجر: 21.
    باشد در اين آيه بهر چيز انزال اطلاق شده و چون تدبير همه از جانب خداوند است اطلاق انزال بر همه صحيح ميباشد.
    ميشود گفت: ذرّات آهن در اشعّه كيهانى و گازهاى هوا و غيره است و از آسمان بزمين ميبارد، ميشود گفت: نطفه حيوانات از هوا ميبارد همانطور كه ميكروب‏ها بر گوشتها و پنيرها ميبارد و مخمّرها بر آب انگور ميبارند، بعضى‏ها «رسولا» را جبرئيل گفته‏اند ولى جمله يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ آنرا ردّ ميكند.
    (نزل): (بضمّ ن، ز): آنچه براى ميهمان آماده شده تا بر آن نازل شود چنانكه در قاموس گويد: آنرا منزل نيز گفته‏اند راغب گويد: «النّزل:
    ما يعدّ للنّازل من الزّاد».
    إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا كهف: 107. باهل ايمان و عمل جنّات فردوس منزل يا مهيّا شده است. وَ أَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ. فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ. وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ واقعة: 92- 94. امّا اگر از مكذّبين و گمراهان باشد پس براى اوست آماده شده‏اى از آب جوشان و انداخته شدن بآتش بزرگ إِنَّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ نُزُلًا كهف: 102. نزلة:
    يكبار نازل شدن وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‏ نجم: 13. در يك نزول ديگر او را ديده است.
    (منزل): (بصيغه مفعول) مصدر ميمى و اسم مفعول است وَ قُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبارَكاً ... مؤمنون:
    29. بگو پروردگارا مرا از كشتى فرود آور فرود آوردن مباركى و در آيه أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ آل عمران: 124.
    اسم مفعول است. (تنزّل): در صحاح، قاموس و اقرب آنرا نزول با مهلت و تأنى گفته است وَ ما تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّياطِينُ ...
    شعراء: 210. قرآن را شياطين نازل نكرده‏اند ميشود مهلت و تدريج را از آيه اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ طلاق: 12. فهميد كه نزول امر تدريجى است.





  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحينَ (196اعراف )
    ياور من اللَّه است كه اين كتاب را نازل كرده و او دوست شايستگان است‏



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی:
    برای دانستن جواب بایدكاربرد هاى نزول درقرآن را مورد بررسی قرار داد:

    نزول:
    اصل نزول بمعنى فرود آمدن است چنانكه در مفردات و مصباح و اقرب گفته است عبارت راغب چنين است: «النّزول فى الاصل:
    هو انحطاط من علوّ» در باره باران آمده: أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ واقعة: 69. آيا شما آنرا از ابر فرود آورده‏ايد يا ما فرود آورندگانيم؟ ايضا: رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ ... مائده: 114.
    خدايا بما از آسمان مائده‏اى فرود آور.
    وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ حديد: 25. وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ ... زمر:
    6. يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ ... اعراف: 26.
    قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً. رَسُولًا يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ ... طلاق: 10.
    ميدانيم كه آهن در سنگهاست، انعام ثمانيه در زمين‏اند، لباس از زمين تهيّه ميشود و رسول در عالم ما است پس علت آمدن «انزال» در اينها چيست: بنظر ميايد كه جواب همه اينها در وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ حجر: 21.
    باشد در اين آيه بهر چيز انزال اطلاق شده و چون تدبير همه از جانب خداوند است اطلاق انزال بر همه صحيح ميباشد.
    ميشود گفت: ذرّات آهن در اشعّه كيهانى و گازهاى هوا و غيره است و از آسمان بزمين ميبارد، ميشود گفت: نطفه حيوانات از هوا ميبارد همانطور كه ميكروب‏ها بر گوشتها و پنيرها ميبارد و مخمّرها بر آب انگور ميبارند، بعضى‏ها «رسولا» را جبرئيل گفته‏اند ولى جمله يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ آنرا ردّ ميكند.
    (نزل): (بضمّ ن، ز): آنچه براى ميهمان آماده شده تا بر آن نازل شود چنانكه در قاموس گويد: آنرا منزل نيز گفته‏اند راغب گويد: «النّزل:
    ما يعدّ للنّازل من الزّاد».
    إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا كهف: 107. باهل ايمان و عمل جنّات فردوس منزل يا مهيّا شده است. وَ أَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ. فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ. وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ واقعة: 92- 94. امّا اگر از مكذّبين و گمراهان باشد پس براى اوست آماده شده‏اى از آب جوشان و انداخته شدن بآتش بزرگ إِنَّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ نُزُلًا كهف: 102. نزلة:
    يكبار نازل شدن وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‏ نجم: 13. در يك نزول ديگر او را ديده است.
    (منزل): (بصيغه مفعول) مصدر ميمى و اسم مفعول است وَ قُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبارَكاً ... مؤمنون:
    29. بگو پروردگارا مرا از كشتى فرود آور فرود آوردن مباركى و در آيه أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ آل عمران: 124.
    اسم مفعول است. (تنزّل): در صحاح، قاموس و اقرب آنرا نزول با مهلت و تأنى گفته است وَ ما تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّياطِينُ ...
    شعراء: 210. قرآن را شياطين نازل نكرده‏اند ميشود مهلت و تدريج را از آيه اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ طلاق: 12. فهميد كه نزول امر تدريجى است.


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی:
    سوال:
    چرا خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبير به «نزول» نموده است؟ آیا این تعبیر برای دو چیز متفاوت ازنظر ماهیت درسته ؟

    جواب:برای دانستن جواب بایدكاربرد هاى نزول درقرآن را مورد بررسی قرار داد:
    اصل نزول بمعنى فرود آمدن است چنانكه در مفردات و مصباح و اقرب گفته است عبارت راغب چنين است: «النّزول فى الاصل:
    هو انحطاط من علوّ» در باره باران آمده: أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ واقعة: 69. آيا شما آنرا از ابر فرود آورده‏ايد يا ما فرود آورندگانيم؟ ايضا: رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ ... مائده: 114.
    خدايا بما از آسمان مائده‏اى فرود آور.
    وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ حديد: 25. وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ ... زمر:
    6. يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ ... اعراف: 26.
    قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً. رَسُولًا يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ ... طلاق: 10.
    ميدانيم كه آهن در سنگهاست، انعام ثمانيه در زمين‏اند، لباس از زمين تهيّه ميشود و رسول در عالم ما است پس علت آمدن «انزال» در اينها چيست: بنظر ميايد كه جواب همه اينها در وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ حجر: 21.
    باشد در اين آيه بهر چيز انزال اطلاق شده و چون تدبير همه از جانب خداوند است اطلاق انزال بر همه صحيح ميباشد.
    ميشود گفت: ذرّات آهن در اشعّه كيهانى و گازهاى هوا و غيره است و از آسمان بزمين ميبارد، ميشود گفت: نطفه حيوانات از هوا ميبارد همانطور كه ميكروب‏ها بر گوشتها و پنيرها ميبارد و مخمّرها بر آب انگور ميبارند، بعضى‏ها «رسولا» را جبرئيل گفته‏اند ولى جمله يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ آنرا ردّ ميكند.
    (نزل): (بضمّ ن، ز): آنچه براى ميهمان آماده شده تا بر آن نازل شود چنانكه در قاموس گويد: آنرا منزل نيز گفته‏اند راغب گويد: «النّزل:
    ما يعدّ للنّازل من الزّاد».
    إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا كهف: 107. باهل ايمان و عمل جنّات فردوس منزل يا مهيّا شده است. وَ أَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ. فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ. وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ واقعة: 92- 94. امّا اگر از مكذّبين و گمراهان باشد پس براى اوست آماده شده‏اى از آب جوشان و انداخته شدن بآتش بزرگ إِنَّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ نُزُلًا كهف: 102. نزلة:
    يكبار نازل شدن وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‏ نجم: 13. در يك نزول ديگر او را ديده است.
    (منزل): (بصيغه مفعول) مصدر ميمى و اسم مفعول است وَ قُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبارَكاً ... مؤمنون:
    29. بگو پروردگارا مرا از كشتى فرود آور فرود آوردن مباركى و در آيه أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ آل عمران: 124.
    اسم مفعول است. (تنزّل): در صحاح، قاموس و اقرب آنرا نزول با مهلت و تأنى گفته است وَ ما تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّياطِينُ ...
    شعراء: 210. قرآن را شياطين نازل نكرده‏اند ميشود مهلت و تدريج را از آيه اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ طلاق: 12. فهميد كه نزول امر تدريجى است.


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبير به «نزول» نموده است؟ آیا این تعبیر برای دو چیز متفاوت از نظر ماهیت درست است؟


    پاسخ:
    برای دانستن جواب باید كاربردهاى نزول در قرآن را مورد بررسی قرار داد:
    اصل نزول بمعنى فرود آمدن است چنانكه در مفردات و مصباح و اقرب گفته است عبارت راغب چنين است: «النّزول فى الاصل: هو انحطاط من علوّ»
    درباره باران آمده: «أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ»؛ آيا شما آنرا از ابر فرود آورده‏ايد يا ما فرود آورندگانيم؟(1)
    ايضا: «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ ...»؛ خدايا بما از آسمان مائده‏اى فرود آور.(2)
    «وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ»(3)
    «وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ ...»(4)
    «يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ ...»(5)
    «قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً. رَسُولًا يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ ...»(6)

    می دانيم كه آهن در سنگ هاست، انعام ثمانيه در زمين‏ اند، لباس از زمين تهيّه می شود و رسول در عالم ما است پس علت آمدن «انزال» در اينها چيست: بنظر می آيد كه جواب همه اينها در «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»(7) باشد.
    در اين آيه به هر چيز انزال اطلاق شده و چون تدبير همه از جانب خداوند است اطلاق انزال بر همه صحيح می باشد.
    می شود گفت: ذرّات آهن در اشعّه كيهانى و گازهاى هوا و غيره است و از آسمان بزمين می بارد، می شود گفت: نطفه حيوانات از هوا می بارد همانطور كه ميكروب‏ ها بر گوشت ها و پنيرها می بارد و مخمّرها بر آب انگور می بارند، بعضى‏ ها «رسولا» را جبرئيل گفته‏ اند ولى جمله يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ آنرا ردّ می كند.
    (نزل): (بضمّ ن، ز): آنچه براى ميهمان آماده شده تا بر آن نازل شود چنانكه در قاموس گويد: آنرا منزل نيز گفته‏ اند راغب گويد: «النّزل: ما يعدّ للنّازل من الزّاد».

    «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا»؛ برای اهل ايمان و عمل جنّات فردوس منزل يا مهيّا شده است.(8)
    «وَ أَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ. فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ. وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ»؛ امّا اگر از مكذّبين و گمراهان باشد پس براى اوست آماده شده‏اى از آب جوشان و انداخته شدن بآتش بزرگ.(9)
    «إِنَّا أَعْتَدْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ نُزُلًا»(10)
    نزلة: يكبار نازل شدن «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى»؛‏ در يك نزول ديگر او را ديده است.(11)

    (منزل): (بصيغه مفعول) مصدر ميمى و اسم مفعول است «وَ قُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبارَكاً ...»؛ بگو پروردگارا مرا از كشتى فرود آور فرود آوردن مباركى.(12)
    و در آيه «أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ»(13)؛ اسم مفعول است.

    (تنزّل): در صحاح، آنرا نزول با مهلت و تأنى گفته است «وَ ما تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّياطِينُ ...»؛ قرآن را شياطين نازل نكرده ‏اند.(14)
    می شود مهلت و تدريج را از آيه «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ»(15) فهميد كه نزول امر تدريجى است.
    بنابر این بکار بردن واژه نزول برای قرآن و باران در معانی و کاربردهای متناسب با آن می باشد و هر جا معنای خاص خودش را دارد.(16)

    ________
    (1) واقعة/ 69.
    (2) مائده/ 114.
    (3) حديد/ 25
    (4) زمر/ 6.
    (5) اعراف/ 26.
    (6) طلاق/ 10.
    (7) حجر/ 21.
    (8) كهف/ 107.
    (9) واقعة/ 92- 94.
    (10) كهف/ 102.
    (11) نجم/ 13.
    (12) مؤمنون/ 29.
    (13) آل عمران/ 124.
    (14) شعراء/ 210.
    (15) طلاق/ 12.
    (16) مفردات راغب و صحاح اللغه واژه نزل.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ در ساعت ۲۳:۲۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود