جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا یك گناه ، سرنوشت كسی را دگرگون می كند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و خسته نباشید

    آیا یك گناه ، سرنوشت كسی را دگرگون می كند ؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۴ در ساعت ۰۲:۵۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما و عرض ادب

    از عالى‏ ترين مفاهيم قرآن و معارف اسلامى، موضوع امكان تغيير و دگرگون ساختن تقدير و سرنوشت است و اين كه انسان مى‏تواند، قسمتى از سرنوشت خود را با رفتار و كردار خود دگرگون سازد .براى بشر، دو نوع سرنوشت است:

    1. سرنوشتى قطعى و حتمى كه به هيچ نحو قابل دگرگونى نيست.

    2. سرنوشتى كه با اعمال ما دگرگون مى‏شود و سرنوشت ديگرى جاى آن را مى‏گيرد قرآن مجيد مى‏فرمايد:
    <يَمْحُوااللَّهُ مَايَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ؛[1] خدا هر چه را بخواهد محو مى‏ كند و يا ثابت و استوار نگاه مى‏ دارد و پيش اوست ام الكتاب (لوح محفوظ)». اين لوح محفوظ ريشه تمام مقدرات به حساب مى‏ آيد.[2]


    از امير مؤ منان على (عليه السلام ) نقل شده كه از پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) در باره آيه فوق سؤ ال كرد، پيامبر فرمود:
    من چشمان تو را به تفسير اين آيه روشن مى سازم و همچنين چشمان امتم را بعد از من ،: كمك به نيازمندان هر گاه به صورت صحيح انجام گيرد و نيكى به پدر و مادر و انجام هر كار خير، شقاوت را به سعادت مبدل مى كند، و عمر را طولانى و از خطرات جلوگيرى مى نمايد.

    اشاره به اينكه سعادت و شقاوت يك امر حتمى و اجتناب ناپذير نيست ، حتى اگر انسان كارهائى انجام داده باشد كه در صف اشقياء قرار گيرد، اما مى تواند با تغيير موضع خود و روى آوردن به نيكيها و مخصوصا كمك و خدمت به خلق خدا سرنوشت خود را دگرگون سازد، چرا كه جاى اين امور، لوح محو و اثبات است ، نه ام الكتاب .[3]



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از نظر جهان‏بينى الهى، جهان يك واحد زنده و با شعور است؛ اعمال و افعال بشر حساب و عكس العمل دارد؛ خوب و بد در مقياس جهانى بى‏ تفاوت نيست؛ اعمال خوب و بد بشر مواجه مى‏شود با عكس العمل هايى از جهان كه احياناً در دوره حيات و زندگى خود فرد به او مى‏رسد.

    ايذاء جاندار، اعمّ از حيوان و انسان، خصوصا ايذاء به صاحبان حقوق، از قبيل پدر و مادر و معلّم، آثار سوئى در همين زندگى دنيايى بار مى‏ آورد؛ در طبيعت مكافات هست. اين آثار و نتايج، خود قسمتى از مظاهر قضا و قدر است.به طور كلّى گناه و طاعت، توبه و پرده درى، عدل و ظلم، نيكوكارى و بدكارى، دعا و نفرين و امثال اينها از امورى مى‏باشند كه در سرنوشت بشر از نظر عمر و سلامت و روزى مؤثّر مى‏باشند. امام صادق (علیه السلام) فرمود:

    عدد كسانى كه به واسطه گناهان مى‏ميرند از كسانى كه به واسطه سر آمدن عمر مى‏ميرند بيشتر است و عدد كسانى كه به سبب نيكوكارى زندگى دراز مى‏كنند از كسانى كه با عمر اصلى خود زندگى مى‏كنند افزون است.[4]

    مقصود حديث اين است كه گناهان اجل را تغيير مى‏دهند و احسان ها و نيكوكاري ها عمر را زياد مى‏كنند. يعنى با اينكه اجل و عمر به حكم قضا و قدر الهى تعيين شده‏ اند، اين امور عامل تغيير و تبديل قضا و قدر مى‏ باشند و البتّه چنانكه قبلًا گفته شد خود اين تغيير هم به قضا و قدر الهى است.[5]



    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۹/۲۶ در ساعت ۲۰:۳۸


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) سه پیامد بی آبرویی و شتاب در مرگ و قطع روزی برای گناه زنا بیان شده است[6]

    امام صادق (علیه السلام) در حدیثی به آثار برخی از گناهان اشاره دارند:

    گناهی كه نعمت ها را تغيير مى دهد، تجاوز به حقوق ديگران است. گناهى كه پشيمانى مى آورد، قتل است. گناهى كه گرفتارى ايجاد مى كند، ظلم است. گناهى كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى كه جلوى روزى را مى گيرد، زناست. گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خويشان است. گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تيره و تار مى كند، نافرمانى از پدر مادر است.[7]

    از آن سو نیز قرآن مجید برای «استغفار» قدرت شگرفی قائل است و می گوید: بشر در سایه «استغفار» می تواند درهای بسته آسمان را باز کند تا باران رحمت، سرزمین های خشک او را سیراب سازد و به یکی از آرزوهای بزرگ خود که مال و ثروت و اولاد و فرزند است، دست یابد، و جایگاه خود را بهشت برین که دارای جویبارهائی است، قرار دهد.

    قرآن این حقیقت را از زبان نوح(علیه السلام) که همه را از جهان وحی گرفته بود نقل می کند و می فرماید:

    «استغفروا ربکم انه کان غفارا * یرسل السماء علیکم مدرارا * و یمددکم باموال و بنین و یجعل لکم جنات و یجعل لکم انهارا» [8] «از خداوند طلب آمرزش کنید که وی بخشاینده گناهان است تا برای شما باران بفرستد، و شما را به مال و فرزند کمک کند، جایگاه شما در بهشت قرار دهد، جویبارهائی را برای شما اختصاص دهد.»

    این نتیجه توجه به خدا و بازگشت به سوی او است که درهای رحمت را پس از بسته شدن به روی انسان می کند، و سرنوشتی را به فرمان خدا، جایگزین سرنوشت دیگر می سازد.[9]

    [1] سوره رعد ، آیه 39
    [2] قرآن و اسرار آفرينش - تفسير سوره رعد ، نویسنده : آيه الله جعفر سبحانى : مطابق با سایت غدیر
    [3]تفسیر نمونه ، ذیل آیه 39 سوره رعد ، نویسنده:آیت الله مکارم شیرازی و دیگران
    [4] من يموت بالذّنوب اكثر ممّن يموت بالآجال، و من يعيش بالاحسان اكثر ممّن يعيش بالاعمار « الأمالي (للطوسي)، ص: 305 ، نويسنده: طوسى، محمد بن الحسن‏ ، محقق / مصحح: مؤسسة البعثة ، ناشر: دار الثقافة ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1414 ق‏ ، نوبت چاپ: اول‏».
    [5] مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى ، ج‏1، ص: 405-407 ، با دخل و تصرف
    [6] فِى الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنها فِى الدُّنيا وَ ثلاثٌ فِى الآخِرَةِ، فَاَمّا الَّتى فِى الدُّنيا فَيَذهَبُ بِالبَهاءِ وَ يُعَجِّلُ الفَناءَ وَ يَقطَعُ الرِّزقَ وَ اَمّا الَّتى فِى الآخِرَةِ فَسوءُ الحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الخُلودُ فِى النّارِ ؛
    زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى اش اين است كه: آبرو را مى بَرد، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد و سه پيامد آخرتى اش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است. «الخصال، ج‏1، ص: 321 ، نويسنده: ابن بابويه، محمد بن على‏ ، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر ، ناشر: جامعه مدرسين‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1362 ش‏ ، نوبت چاپ: اول‏»
    [7] اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَيِّيرُ النِّعَمَ البَغىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتى تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَالَّتى تَهتِكُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتى تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطيعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَينِ؛ «الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 448 ، ، نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏ ، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1407 ق‏ ، نوبت چاپ: چهارم»
    [8] سوره نوح : آیات 10 تا 12
    [9] سرنوشت، جعفر سبحانی، صفحه 171 تا 174



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی چرا یك قطره شراب هم حرام است؟
    توسط hami در انجمن احکام خوردن و آشامیدن
    پاسخ: 45
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۹, ۱۹:۲۰
  2. ▌ღ▬◄ چگونه یك رابطه عاطفی را تمام کنیم؟ ►▬ღ▐
    توسط ╫❀نیایش❀╫ در انجمن نامزدي و دوران عقد
    پاسخ: 45
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۷, ۲۱:۴۸
  3. انقلاب اسلامی و مبانی ایدئولوژی دموكراتیك
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۱۰, ۱۸:۴۸
  4. llı §✿§ ıll یك انتخاب صحیح ، یك عمر آرامش llı §✿§ ıll
    توسط معز الاولیاء در انجمن انتخاب همسر
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۵, ۰۹:۲۱
  5. ▄*▄ روایتی از دیدار یك جراح با فرزند شهیدش ▄*▄
    توسط گل نرگس در انجمن آسمانيان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۱, ۱۱:۵۴

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود