جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعریف لطف و مکلّف

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعریف لطف و مکلّف




    سلام. از دید علمای اسلام تعریف «لطف الهی» و مکلّف چیست؟ لطف نظرات علمای مختلف را با ذکر منبع بفرمایید. سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۵:۲۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط mimi2013 نمایش پست
    از دید علمای اسلام تعریف «لطف الهی» و مکلّف چیست؟
    ابتدا باید روشن شود که مقصود شما از تعریف، تعریف مفردات و خود "لطف الهی" و "مکلف" است،‌ که در این صورت باید هر کدام در تاپیکی جداگانه مطرح شود،‌ لذا باید موضوع ویرایش گشته و به یکی از این دو واژه بپردازیم.

    اما اگر تعریف آن دو را نسبت به یکدیگر می خواهید، یعنی تعریف "لطف الهی نسبت به مکلفین" را می خواهید، در این صورت نیز سؤال و سرنگار باید ویرایش شده آنگاه پاسخ داده شود.

    موفق باشید.



    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 1 نمایش پست
    با سلام به شما دوست عزیز

    ابتدا باید روشن شود که مقصود شما از تعریف، تعریف مفردات و خود "لطف الهی" و "مکلف" است،‌ که در این صورت باید هر کدام در تاپیکی جداگانه مطرح شود،‌ لذا باید موضوع ویرایش گشته و به یکی از این دو واژه بپردازیم.

    اما اگر تعریف آن دو را نسبت به یکدیگر می خواهید، یعنی تعریف "لطف الهی نسبت به مکلفین" را می خواهید، در این صورت نیز سؤال و سرنگار باید ویرایش شده آنگاه پاسخ داده شود.

    موفق باشید.


    حالا اینقدرها هم سخت نبود که هر دو را توضیح بدهید. منظور من تعریف لطف و مکلّف در قاعده لطف برای اثبات نبوت بود.

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط mimi2013 نمایش پست
    تعریف لطف و مکلّف در قاعده لطف برای اثبات نبوت
    انسان وقتی عظمت و پیچیدگی عالم هستی را مطالعه نماید و از طرفی، ویژگی های ممتاز خود نسبت به سائر خلائق پروردگار را دقت نماید، به هدفمند بودن این عالم پی برده و برای این همه، علت غائی و هدف فرض کرده و خود را برای رسیدن به آن هدف مکلف می داند، او میداند برای رسیدن به این علت غائی باید تلاش نماید، اما آیا تلاش او به تنهائی (یعنی بدون کمک خالق هستی) به ثمر می رسد؟ آیا بدون کمک وحی،‌ به هدف خود که خوشبختی و کمال است می رسد؟

    آیا عقل او تشخیص حق و باطل و پیمودن راه کمال را می داند؟

    اینجاست که خالق مهربان، برای رفع نگرانی او و هدایت به قله کمال، لطف کرده و برای او راهنما می فرستد.

    این لطف به چند دلیل اهمیت دارد:

    1- غرض آفرینش (کمال انسانی) بدون رسول محقق نمی شود.

    2- خداوند عین کمال است پس صدور اصلح از او ضروری است و وقتی اصلح واجب شد به طریق اولی هر آن چه را که خلق به آن نیازمند است واجب است.

    3- قاعده لطف جزو بدیهیات و قطعیات بوده و اتفاقی و غریزی و عقلی است زیرا همه موجودات به دنبال تحصیل غرض هستند و با آنچه نقض غرض کند مبارزه می کنند، مثلا پدری که می خواهد فرزندش عالم شود، آن چه را که موجب نزدیک شدن فرزندش به آن می شود، مثل تشویق و تهدید، تنبیه و ترساندن و... فراهم می کند. یا مادر برای تربیّت دخترش، چنین می کند و اگر اسباب و لوازم و مقرِّبات را ترک کرده باشند، خود را معذور نمی دانند، در حیوانات نیز چنین است، هیچ عنکبوتی حاضر نمی شود خانه ای که ساخته خراب کند و هیچ مورچه ای آذوقه خود را دور نمی اندازد،‌ پس خداوند باید برای تحصیل غرض خود (کمال انسان) راهنمائی برای او بفرستد.

    اقسام لطف
    تکوینی و تشریعی
    بشر آنچه به لحاظ مادی در اختیار دارد، همگی به لطف خداست، تعابیر قرآنی خلق لکم، انبت لکم، جعل لکم، انزل لکم و مانند آن همگی اشاره به این نوع لطف دارند، از طرفی دیگر برای گذران امور معاش خود بی نیاز از دیگری (مثل بنا، نقاش، کفاش، نجار) نیست، و این لطف خداست که مدنی آفریده شده است، در امر معاد خود نیز، طبق لطف خدا محتاج کمک دیگری است و آن حجت الهی است.

    ملاهادی سبزواری در تعریف لطف می گوید:
    از انواع وجوب لطف است، وجوب «بعثت نبى»، چه مشتمل است بر فوايد بسيار، مثل معاضدت عقل، در احكامى كه مستقل است به نيل آنها، مانند «اثبات صانع» و «حيات» و «علم» و «قدرت» او و امثال اينها، از چيزهائى كه موقوف عليه و سابق بر «نبوّت» است.(1)

    خلاصه نظر متکلمان درباره قاعده لطف را می توان در یک خط بیان نمود:
    لطف، آن است که مکلّف، با آن، به فرمان برداری نزدیک تر و از انجام گناه دورتر شود.

    موفق باشید.
    ـــــــــــــ
    1.اسرار الحكم فى المفتتح و المختتم، ص: 454‌





    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۹/۳۰ در ساعت ۱۶:۳۳
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود