جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از اینکه ذات خداوند برای خودش آشکار است چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از اینکه ذات خداوند برای خودش آشکار است چیست؟




    با سلام.گفته میشود که ذات خداوند برای خودش آشکار است.معنی این جمله چیست؟چون این جمله طوریست که توی ذهن ادم این فکر نقش میبنده که خدا و ذاتش.یک جور دوئیت.با تشکر.



    کار شناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۴ در ساعت ۰۳:۱۴

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    علم به ذات




    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام.گفته میشود که ذات خداوند برای خودش آشکار است.معنی این جمله چیست؟چون این جمله طوریست که توی ذهن ادم این فکر نقش میبنده که خدا و ذاتش.یک جور دوئیت.با تشکر.



    کار شناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    علم در یک تقسیم به دو نوع حضوری و حصولی تقسیم می شود . در علم حضوری خود معلوم در نزد عالم حاضر است و ادراک در واقع بدون واسطه تحقق پیدا می کند مانند وقتی که خوشحال هستیم و یا اینکه درد می کشیم . در این حالت خود خوشحالی یا درد در نزد ما وجود دارد و در این بین واسطه ای وجود ندارد .

    حالت دیگر علم حصولی است . در این نوع علم بین عالم و معلوم واسطه ای وجود دارد و در واقع خود معلوم در نزد عالم حاضر نیست بلکه صورتی از آن در نزد عالم حاضر است . مانند علم ما به یک سیب . در این حالت این خود سیب نیست که در نزد ما حاضر است بلکه صورتی از سیب است که در ذهن ما نقش بسته است . (1)

    اینکه گفته می شود ذات خداوند بر خودش آشکار است به معنای آن است که خداوند به علم حضوری به خودش آگاهی دارد به عبارت دیگر خودش به یک اعتبار عالم است و به یک اعتبار معلوم . این مسئله به معنا دوئیت نیست . به طور مثال خود شما هم نسبت به خودتان و حالت درونی خود علم دارید و در این حالت به یک اعتبار عالم هستید و به یک اعتبار معلوم فلذا از این مسئله این امر نتیجه نمی شود که دوئیت در ذات پدید بیاید. (2)

    موفق باشید

    1.برای مطالعه بیشتر به این آدرس مراجعه کنید : مطهري، مرتضي، اصول فلسفه و روش رئاليسم، (مجموعه آثار)، انتشارات صدرا، ص272
    2. برای اطلاع بیشتر به این آدرس مراجعه کنید : مصباح يزدي، محمدتقي، آموزش فلسفه، انتشارات سازمان تبليعات اسلامي، ج2، 1366، ج2، ص380



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود