جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا "جان"که در آیه 27 سوره حجرآمده همان "جن" است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا "جان"که در آیه 27 سوره حجرآمده همان "جن" است؟




    سلام و خسته نباشید

    آیا "جان"که در آیه 27 سوره حجرآمده همان "جن" است؟ آیا جان جمع کلمه جنه ؟
    ممنونم



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۴ در ساعت ۰۳:۳۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِ (27الرحمن )
    وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ (15)

    و جن را پيش از آن از آتش سوزنده بى‏دود آفريده بوديم. (27)
    و جن را از شعله‏اى بى‏دود. (15حجر)
    (الجانّ)، اسم جمع للجنّ، و هو على وزن فاعل، جمعه جنّان بكسر الجيم و فتح النون المشدّدة.
    جان اسم جمع براى جن وبروزن فاعل "جمع ن جنان بكسر جيم وفتح نون مشدد




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا "جان" که در آیه 27 سوره حجر آمده همان "جن" است؟


    پاسخ:
    در عالم هستی برخی از موجودات غیر محسوس‏ اند و به حواس طبیعی و عادی قابل درک نیستند. یکی از این موجودات جن است. جن که در اصل معنا مفهوم «پوشیدگی» دارد، از چشم انسان پوشیده است. قرآن وجود این موجود را تصدیق کرده و سوره‏ ای به نام «جن» نیز در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهی از این موجود به «جان» نیز یاد می ‏شود.
    ماهیت و حقیقت این موجودات چندان برای ما روشن نیست ولی از پاره ‏ای آیات و روایات می‏ توان به برخی از مشخصات این موجود دست یافت، از جمله:
    1. از آتش آفریده شده و خلق آن پیش از خلق انسان است.
    2. جن نیز مانند انسان مکلف و مسؤول است.
    3. دسته ‏ای از آن ها مؤمن و گروهی کافر، عده ‏ای از آن ها نیک ‏کردار و برخی از آن ها زشت‏ کردارند.
    4. بعضی از آن ها مرد و مذکر، و پاره‏ ای دیگر زن و مؤنث هستند، و تولید نسل نیز می‏ کنند.
    5. آن ها زندگی می ‏کنند و می ‏میرند.
    6. دارای شعور و اراده‏ اند و می ‏توانند با سرعت حرکت کنند. مانند قصه حضرت سلیمان و تخت بلقیس ـ ملکه سبا.
    7. مسخّر انسان می‏ گردند. البته در این رابطه تنها در قرآن به قضیه حضرت سلیمان اشاره شده است که علاوه بر پرندگان، وحوش و انسان ‏ها،جن‏ ها نیز در اختیار و به فرمان حضرت سلیمان بودند.
    8. در روایات آمده است که جن مؤمن برای پیامبران و امامان، مسخّر می‏ شوند و خدمت می‏ کنند و کسانی که به اذن الهی ولایتی دارند نیز می‏ توانند جنیان کافر را تحت فرمان خویش درآورند.
    9. از پاره ‏ای آیات قرآنی و روایات معلوم می‏ شود که جنیان به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) ایمان آورده ‏اند.

    اما این که جن در کجای زمین قرار دارد؟ به طور واضح و مشخص مطرح نشده است، هر چند برخی از روایات به اماکنی که جنیان در آن جا حضور بیشتری دارند اشاره شده است.
    آن چه که مسلّم است جن نیز مانند انسان موجودی است جسمانی با این تفاوت که انسان از خاک و جن از آتش است. این تعبیر بیانگر قابلیت های ویژه جن به دلیل لطافت خاص جنس آن ها می باشد، ولی انسان به دلیل آگاهی و شعورش از جن برتر است.
    طبعا همان‏ طور که انسان دارای روح است جن نیز روح دارد و از آن جا که میان روح و بدن رابطه‏ ای نزدیک وجود دارد، می ‏توان تصور کرد که ـ چنان که برخی از انسان‏ ها با ریاضت واجد شرایط سیر روحی در عوالم دیگر می‏ شوند ـ برای جن نیز در شرایط خاص روحی این امکان هست که روح آن ها گاهی با عالم بالا تماس حاصل کند، اما به هر روی مکان اصلی آن ها همین زمین است و حتی تماس با عالم بالا نیز طبق برخی آیات قرآن پس از تولد حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) برای آن ها ممنوع شده است.
    البته برخی از روایات به اماکن خاصی اشاره کرده ‏اند که جن در آن جا حضور بیشتری دارد، و گویا مانند موطن اصلی آن ها تلقی می ‏شود، بیابان‏ ها، مناطق خلوت، مکان‏ های نجس، حمام، دستشویی، محل دفن مردگان و مانند آن ... .

    در آیات (انعام/ 130؛ حجر/ 27؛ جن/ 1 و...) آمده است که افزون بر انسان، موجود دیگری به نام جن وجود دارد که دارای شعور است و مانند انسان مکلف بوده و در آخرت حسابرسی خواهند داشت. لذا در بسیاری موارد، خطاب قرآن کریم، متوجه جن و انس با هم است: از جمله: «فَبِأَىّ‏ِ ءَالَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَان‏»؛ دیگر این که سوره «الرحمن» از همان ابتدا درباره جن و انس است و خود این قرینه است بر این که مراد از «مَنْ عَلَيهَْا» این دو می باشند.
    در تفسیر سوره جن در رابطه با جنیان آمده: جن ـ اجسام لطیفه هستند، برای آن ها حرکات سریعه، و قادر بر اعمال قویه، و برای آن ها عقل و فهم، و جریان نمایند در اجسام بنی آدم مانند خون، و متشکل شوند به اشکال مختلفه و صور متنوعه.
    کفعمی ( رحمه اللّه) فرماید: عرب جن را مراتبی نامند. جنس آن را جن، و اگر ساکن با مردم شوند عامر، و اگر متعرض اطفال شوند ارواح. پس اگر خبیث باشند، شیطان، خباثت زیاد باشد مارد، و اگر قوه زیاد گردد، عفریت نامند.
    روایتی از حضرت پیغمبر (صلّی اللّه علیه و آله) است که می فرماید: خلق فرمود خدا جن را پنج صنف: 1ـ مانند باد در هوا، 2ـ صنف مار، 3ـ عقارب، 4ـ صنف حشرات زمین، 5ـ صنف مانند بنی آدم، بر آن ها حساب و عقاب باشد.
    بنابراین جن وجود خارجی دارند، نه آن که صرف خیال و توهم باشد، چنانچه بعضی گمان کرده‏ اند. آیه دال است بر آن که حضرت رسالت (صلّی اللّه علیه و آله) مبعوث بر همه خلقان است از جن و انس. و جن از عقلا، و عارف به لغات عرب، و ممیز معجزه از غیر آن، و داعی قوم خود به اسلام، و مخبر ایشان به اعجاز قرآن، و عالم به آن که این کلام پروردگار عالمیان است، زیرا کلام بندگان، تعجب ‏آور نیست.

    تبصره: قول به وجود جن و شیاطین، متفق علیه [مورد اتفاق نظر] جمیع انبیاء و عقلا و حکماست؛ خواجه نصیر در نقد محصل، ابن سینا در رساله حدود، میر داماد در قبسات، و دیگران قائلند. و قرآن مجید در این سوره محقق ساخته وجود آن را. و ندیدن وجود آن ها، دلیل بر نبودن وجود آن ها نیست، زیرا عدم الوجدان لا یدل علی عدم الوجود. و احوال حضرت سلیمان (علیه السّلام) و مسخّر بودن جن و انس به او، شاهد بزرگی است. و از بسیاری عقلا و مشایخ، مشاهده جن نقل شده به اشکال مختلفه.(1)


    __________
    (1) تفسیر اثنا عشری، ج ‏13، ص 340 [سوره الجن، آیه 1].
    برگرفته از سایت پاسخگو وابسته به نهاد مقام معظم رهبری.
    منبع: پایگاه حوزه، شماره 16719.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۸:۱۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  5. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود