جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از"عقبه" درآیات سوره بلد چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از"عقبه" درآیات سوره بلد چیست؟




    سلام و خسته نباشید

    منظور از"عقبه" درآیات سوره بلد چیست؟
    ممنونم



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۴ در ساعت ۰۳:۴۲

  2. تشکرها 4


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَ مَا أَدْرَئكَ مَا الْعَقَبَةُ»
    ولى او از آن گردنه مهمّ نگذشت. و تو نمى ‏دانى آن گردنه چيست.(1)



    با سلام و درود



    معنای لغوی:


    اقتحام
    از ریشه "قحم" به معنای قرار گرفتن و ورود در كار سخت و خوفناك است.(2)

    هم چنین به معنای وارد و داخل شدن و گذشتن از چيزى با شدت و مشقت است
    .(3)


    عقبه
    به معناى گردنه و راهى در قله كوه است. (4)

    به بیان دیگر این كه لازم است در آن عقوبت، تنگى و سختی و خطر را متحمل شود. (5)




    نکته:


    «وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ»

    تعبير اين كه تو نمى ‏دانى، كنايه است از عظمت و اهمیت آن عقبه. (6)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۸:۲۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    بیان تفسیری:


    در این که مراد از عقبه چیست، وجوهی بیان شده:

    1. عقبه، توسط آيات بعد تفسير می شود: مجموعه ‏اى است از اعمال خير كه عمدتا بر محور خدمت به خلق و كمك به ضعيفان و ناتوانها دور مى ‏زند، و نيز مجموعه ‏اى از عقائد صحيح و خالص است كه در آيات بعد به آن اشاره شده است. (7)

    2. عقبه، گذرگاهی بر جهنم است كه سؤال از ايمان می شود، اگر ايمان باشد عبور می كند، و اگر ايمان نباشد سقوط در آتش است. اگر هم در روایات، چیزی معین شده، از باب بیان مورد و مصداق است. (8)

    3. عقبه، به معناى هواى نفس است كه جهاد با آن، جهاد اكبر ناميده شده است. (9)

    4. عقبه، گردنه صعب العبورى است در قيامت. (10)

    5. عقبه، ائمه معصومین است. هر کس ولايت ایشان را قبول كرد نجات يابد. (11)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۸:۲۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    بیانی دیگر:



    می توان گفت مراد از این عقبه، ایمان داشتن (ایمان قلبی و ایمان عملی) است.


    جهاد اکبر و مبارزه با هوای نفس، گردنه سخت و صعب العبوری است که در سایه ایمان می توان از آن گذشت.


    کسی که ایمان در قلب و عمل داشته می تواند از پل صراط و مواقف در قیامت، گذر نماید.


    در راستای اعتقاد به ولایت و امامت ائمه معصومین، ایمان کامل، و عبور از مواقف قیامت، ممکن می شود.




    توضیح آیه:


    آزاد کردن بنده، اطعام در روزهای سختی و قحطی و انفاق های سخت و دشوار، و ... از مصادیق ایمان و جهاد با نفس است که می تواند انسان را از این گردنه صعب العبور بگذراند، ولی این انسان های ناسپاس (مورد اشاره آیه) کسانی هستند که هرگز خود را برای گذشتن از این گذرگاه، آماده نکرده اند، نه نه بنده ‏اى آزاد كرده، و نه در روز قحطى طعامى داده، نه ... .(12)

    __________


    1. بلد، 11 و 12.
    2. مجمع البحرين، ج ‏6، ص 134؛ المفردات في غريب القرآن، ص 656؛ قاموس قرآن، ج ‏5، ص 244.
    3. الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج ‏4، ص 756.
    4. المفردات في غريب القرآن، ص 575، واژه، عقب؛ قاموس قرآن، ج ‏5، ص 21.
    5. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 745.
    6. ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 490.
    7. تفسير نمونه، ج ‏27، ص 27.
    8. أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏14، ص 123.
    9. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 750.
    10. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 750.
    11. تفسير القمي، ج ‏2، ص 422؛ الكافي، ج ‏1، ص 430، ح 88.
    12. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 490؛ تفسير نمونه، ج ‏27، ص 27.





    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۸:۲۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    منظور از عقبه





    پرسش:
    منظور از "عقبه" در آیات سوره بلد چیست؟


    پرسش:
    «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَ مَا أَدْرَئكَ مَا الْعَقَبَةُ»؛ ولى او از آن گردنه مهمّ نگذشت. و تو نمى ‏دانى آن گردنه چيست.(1)
    معنای لغوی:
    اقتحام از ریشه "قحم" به معنای قرار گرفتن و ورود در كار سخت و خوفناك است.(2)
    هم چنین به معنای وارد و داخل شدن و گذشتن از چيزى با شدت و مشقت است.(3)
    عقبه به معناى گردنه و راهى در قله كوه است.(4)
    به بیان دیگر این كه لازم است در آن عقوبت، تنگى و سختی و خطر را متحمل شود.(5)
    نکته: «وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ»؛ تعبير اين كه تو نمى ‏دانى، كنايه است از عظمت و اهمیت آن عقبه.(6)
    بیان تفسیری:
    در این که مراد از عقبه چیست، وجوهی بیان شده:
    1. عقبه، توسط آيات بعد تفسير می شود: مجموعه ‏اى است از اعمال خير كه عمدتا بر محور خدمت به خلق و كمك به ضعيفان و ناتوان ها دور مى ‏زند، و نيز مجموعه ‏اى از عقائد صحيح و خالص است كه در آيات بعد به آن اشاره شده است.(7)
    2. عقبه، گذرگاهی بر جهنم است كه سؤال از ايمان می شود، اگر ايمان باشد عبور می كند، و اگر ايمان نباشد سقوط در آتش است. اگر هم در روایات، چیزی معین شده، از باب بیان مورد و مصداق است.(8)
    3. عقبه، به معناى هواى نفس است كه جهاد با آن، جهاد اكبر ناميده شده است.(9)
    4. عقبه، گردنه صعب العبورى است در قيامت.(10)
    5. عقبه، ائمه معصومین است. هر کس ولايت ایشان را قبول كرد نجات يابد.(11)
    بیانی دیگر:
    می توان گفت مراد از این عقبه، ایمان داشتن (ایمان قلبی و ایمان عملی) است.
    جهاد اکبر و مبارزه با هوای نفس، گردنه سخت و صعب العبوری است که در سایه ایمان می توان از آن گذشت.
    کسی که ایمان در قلب و عمل داشته می تواند از پل صراط و مواقف در قیامت، گذر نماید.
    در راستای اعتقاد به ولایت و امامت ائمه معصومین، ایمان کامل، و عبور از مواقف قیامت، ممکن می شود.
    توضیح آیه:
    آزاد کردن بنده، اطعام در روزهای سختی و قحطی و انفاق های سخت و دشوار، و ... از مصادیق ایمان و جهاد با نفس است که می تواند انسان را از این گردنه صعب العبور بگذراند، ولی این انسان های ناسپاس (مورد اشاره آیه) کسانی هستند که هرگز خود را برای گذشتن از این گذرگاه، آماده نکرده اند، نه نه بنده ‏اى آزاد كرده، و نه در روز قحطى طعامى داده، نه ... .(12)

    __________

    (1) بلد، 11 و 12.
    (2) مجمع البحرين، ج ‏6، ص 134؛ المفردات في غريب القرآن، ص 656؛ قاموس قرآن، ج ‏5، ص 244.
    (3) الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج ‏4، ص 756.
    (4) المفردات في غريب القرآن، ص 575، واژه، عقب؛ قاموس قرآن، ج ‏5، ص 21.
    (5) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 745.
    (6) ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 490.
    (7) تفسير نمونه، ج ‏27، ص 27.
    (8) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏14، ص 123.
    (9) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 750.
    (10) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏10، ص 750.
    (11) تفسير القمي، ج ‏2، ص 422؛ الكافي، ج ‏1، ص 430، ح 88.
    (12) ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 490؛ تفسير نمونه، ج ‏27، ص 27.



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود