جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا اهل سنت وجود امام زمان (عج) را قبول دارند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا اهل سنت وجود امام زمان (عج) را قبول دارند ؟




    سلام و خسته نباشید

    آیا اهل سنت وجود امام زمان (عج) را قبول دارند ؟ دیدگاه این فرقه اسلامی در باره امام زمان چیه ؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 7

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۴ در ساعت ۰۴:۰۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    مسأله مهدويت و انتظار ظهور مهدى(عج الله تعالی فرجه الشریف) از معتقدات مسلم اهل سنت است؛ هر چند که اکثر قریب به اتفاق اهل‏ سنّت عقيده به عدم تولد آنحضرت دارند. البته در این میان افرادی از اهل سنت معتقد به ولادت آنحضرت بوده اند[1]، که ما سخن تعدادی از علما و شعرای اهل سنت را در این تایپیک آورده ایم:


    اهم موضوعاتی که در روایات منقوله در کتب روایی اهل سنت آمده عبارتند از:

    1- انکار ظهور مهدی«علیه السلام» موجب کفر است.

    2- مهدی «علیه السلام»یکی از دوازده خلیفۀ پیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله» است.

    3-ظهور مردی از خاندان پیامبر«صلی الله علیه وآله» قطعی است.

    4- ظهور مردی از خاندان پیامبر«صلی الله علیه وآله» برای احقاق حق قطعی است.

    5- مهدی از خاندان پیامبر«صلی الله علیه وآله» است.

    6- مهدی«علیه السلام» از نسل پیامبر«صلی الله علیه وآله» و چهره اش همچون ستارۀ درخشان است.

    7- مهدی دادگستر جهان، از تبار علی بن ابی طالب«علیهما السلام» است.

    8- مهدی«علیه السلام» از تبار فاطمه«علیها السلام» است.

    9- مهدی«علیه السلام»همنام پیامبر«صلی الله علیه وآله» است.

    10- مهدی«علیه السلام»از فرزندان عبدالمطلب و از سروران بهشت است.

    11- مقام والای مهدی«علیه السلام».

    12- مهدی خلیفة الله است.

    13- سیمای مهدی«علیه السلام».

    14- خلق و خوی مهدی«علیه السلام» خلق و خوی پیامبر«صلی الله علیه وآله» است.

    14- حاکم دادگستر جهانی از خاندان پیامبر«صلی الله علیه وآله» است.

    15- ظهور مهدی«علیه السلام» از خاندان پیامبر«صلی الله علیه وآله».

    16- اقامۀ عدل جهانی، پس از ظلم و ستم فراگیر، قطعی است.

    17- حکومت مهدی«علیه السلام» از خاندان پیامبر«صلی الله علیه وآله» و همنام آن حضرت قطعی است.

    18- ظهور مهدی«علیه السلام» برای اقامۀ عدل جهانی، قطعی است.

    19- مهدی«علیه السلام» که همنام پیامبر«صلی الله علیه وآله» است قطعا حکومت می کند و زمین را سرشار از عدل و داد می سازد همان گونه که سرشار از ظلم وستم باشد.

    20- مهدی«علیه السلام» از خاندان پیامبر«صلی الله علیه وآله» است که خداوند کار قیام او را در یک شب اصلاح می کند.

    21- لزوم یاری دادن برای استقرار دولت آل محمد«صلی الله علیه وآله».

    22- لزوم پیوستن به مجاهدان و منتظران مهدی دادگستر.

    23- نزول حضرت عیسی«علیه السلام» و امامت حضرت مهدی«علیه السلام».

    24- محل بیعت با مهدی«علیه السلام» در میان رکن و مقام است.

    25- جهاد بر اساس سنت پیامبر«صلی الله علیه وآله».

    26- شمار اصحابی که با او میان رکن و مقام بیعت می کنند به شمار اصحاب بدر است.

    27- جهاد مهدی«علیه السلام» بر اساس سنت پیامبر«صلی الله علیه وآله» است.

    28- مهدی«علیه السلام»پناهگاه امت و مجری عدالت جهانی است، خوابیده ای را بیدار نمی کند و خونی را نمی ریزد.

    29- نشانه ای از ظهور و لزوم پیوستن و بیعت با مهدی«علیه السلام».

    30- از نشانه های ظهور ندای آسمانی در لزوم پیروی مهدی«علیه السلام» است.

    31- نشانه های پیش از ظهور.

    32- اخبار از پیدایش آشوب.

    33- امر الهی می آید.

    34- خروج سفیانی از نشانه های ظهور مهدی«علیه السلام».

    35- سپاهی که نسبت به مهدی«علیه السلام» قصد سوء دارند در سرزمین«بیداء»به زمین فرو می روند و اسلام، استقرار می یابد.

    36- نابودی گروهی که نسبت به مهدی«علیه السلام» سوء قصد دارند.

    37- هلاک نشدن امت، به خاطر وجودپیامبر اسلام«صلی الله علیه وآله»،مهدی و مسیح«علیهما السلام».

    38- احیای سنت نبوی، نزول برکات آسمانی و زمینی، و اجرای عدالت در ظهور مهدی«علیه السلام» و سکونت آن حضرت در بیت المقدس.

    39- بخشش بی شمار مهدی«علیه السلام».

    40- وفور نعمت در حکومت مهدی«علیه السلام».

    41- وفور ثروت با ظهور آن حضرت.

    42- روزگار بی نیازی بر اثر اجرای عدالت.

    43- وفور نعمت بی مانند در عصر حکومت مهدی«علیه السلام».

    44- روزگار حکومت مهدی«علیه السلام» روزگار صلح و صفا و سامان یافتن نا بسامانی ها است.[2]

    این عناوین در روایات وارده از طریق اهل سنت در کتب روایی موجود است و مورد اعتقاد علمای اهل سنت است. هر چند که آنان اختلاف دارند دراینکه امام مهدی علیه السلام از فرزندان امام حسن علیه السلام است یا از فرزندان امام حسین علیه السلام .
    البته فرض اینکه امام مهدی علیه السلام هنوز بدنیا نیامده باشند سوالاتی را ایجاد می کند و آن اینکه در هيچ يك از منابع و روايات اهل سنت نيامده كه آن حضرت متولد نشده و در آينده بدنيا مى ‏آيد بلكه در روايت آمده كه ظهور مى‏ كند، روشن است كه ظهور غير از تولد مى‏ باشد. سؤال ديگر آن است كه چون زمان ظهور آن حضرت مشخص نيست چگونه مى‏ گويند متولد نشده است در صورتى كه ظهور در سن جوانى بستگى به آن دارد كه چند سال پيش از آن به دنيا آمده باشد.از آن جاكه هر لحظه ‏اى امكان دارد آن حضرت ظهور كند نمى‏ توان گفت كه آن حضرت هنوز به دنيا نيامده است.



    [1]. البته فرض اینکه شخصی ائمه دوازده گانه شیعه را امام بداند و با این حال سنی مذهب بوده باشد دارای تهافت و تعارض است، مگر اینکه این افراد ائمه اطهار علیهم السلام را از بعد طریقت امام خود بدانند و بحث خلافت را امری دنیوی(حکومت) که دارای ارزش چندانی نیست بدانند ومیان این دو حوزه تفکیک قائل شوند یعنی از بعد طریقت امام منحصرا اهل بیت علیهم السلام هستند، ولی از بعد حکومت و خلافت امام آنها خلفای راشدین باشند. و یا اینکه این افراد از بعد اعتقادی شیعه بوده باشند و از نظر فقهی تابع مذاهب فقهی اهل سنت باشند که این امر در میان زیدیه مشهود است که اعتقادا شیعه اند ولی با این حال از جهت فقهی تابع فقه حنفی هستند.
    [2]. یکی از کتبی که به جمع آوری روایات مهدویت با حفظ طبقات راویان نموده است، کتاب:طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت، تالیف آقای عبدالکریم عبداللهی ،چاپ انتشارات آستان قدس رضوی است که به دوستان مطالعه این کتاب توصیه می گردد.
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  5. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نتايج گفتگوى علماى فريقين درباره مهدويت

    به همت نهاد مقام معظم رهبری در امور اهل سنت چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت تبیین مسائل کلامی و فقهی و حدیثی و اجتماعی فریقین همایشی همه ساله با عنوان(همایش علمی- تحقیقی مذاهب اسلامی) در استان سیستان و بلوچستان برگزار می گردد که در این همایش علمای شیعه و سنی به تبیین دیدگاه مذهب خویش در موضوع محل بحث می پردازند که در روز پایانی نیز نتیجه ی هر کمیسیون که مورد اتفاق علمای شرکت کننده است قرائت می گردد.

    در كميسيون مهدويت (همايش فجر 1378) كه جمعى از علماى مسلمان، حضور داشتند، طى دو روز بحث و گفتگو مطالبى را مورد بررسى قرار دادند كه نتايج به دست آمده به شرح ذيل است:

    1- اعتقاد به ظهور منجى عالم در آينده تاريخ بشر، در مكاتب و اديان مختلف مطرح شده است كه از آن جمله مى‏ توان اديان زرتشت، يهود و مسيحيت را نام برد؛ چنان‏كه در كتاب‏ هاى موجود اين اديان مسأله ظهور منجى به روشنى بيان شده است.

    2ـ در آيين مقدس اسلام، مصلح و منجى جهان به نام مهدى موعود عجل اللّه‏ فرجه معرفى شده است كه قبل از قيامت، ظهور خواهد كرد و حكومت عدل الهى را در سراسر جهان برپا خواهد نمود و پرچم توحيد را برفراز جهان برخواهد افراشت. قيام و ظهور مهدى موعود ـ عجل اللّه‏ تعاله فرجه ـ از عقايد مسلّم و قطعى مسلمانان است.
    مستند اين عقيده، احاديث متواترى است كه محدثان شيعه و سنى از پيامبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله روايت كرده‏ اند، احاديثى كه راويان آنها بيش از 20 نفر از صحابه گرامى پيامبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله بوده ‏اند؛ چنان‏كه از برخى آيات قرآن كريم نيز بر ظهور منجى، استدلال شده است.

    3ـ يكى از مسايل مورد بحث درباره موعود، نسب آن حضرت است. در جمع بندى بحث‏ هاى مطرح شده در اين خصوص، كميسيون به اين نتيجه رسيد كه حضرت مهدى عجل اللّه‏ فرجه از عترت پيامبر گرامى صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله بوده و از فرزندان على بن ابى طالب عليه‏ السلام و فاطمه زهرا عليهاالسلام است.

    در برخى از روايات از نسل امام حسن مجتبى عليه ‏السلام و در برخى روايات از نسل امام حسين عليه‏ السلام به شمار آمده و بدين‏ جهت در ميان علماى اسلام، در اين باره اختلاف نظر وجود دارد.
    دانشمندان شيعه و برخى از دانشمندان اهل‏ سنّت بر اين عقيده ‏اند كه مهدى موعود عجل اللّه‏ تعالى فرجه از نسل امام حسين عليه‏ السلام و فرزند امام حسن عسكرى عليه ‏السلام است؛ ولى مشهور علماى اهل‏ سنّت بر اين عقيده‏ اند كه آن حضرت از نسل امام حسن مجتبى عليه‏ السلام است. عده‏ اى نيز هر دو دسته روايات را پذيرفته‏ اند و بين روايات چنين جمع كرده‏ اند كه آن حضرت را از جانب اجداد طاهرينش به امام حسن و امام حسين عليهماالسلام منتسب دانسته‏ اند.

    4ـ مسأله ديگرى كه درباره مهدى موعود مطرح شده اين است كه آيا آن حضرت به دنيا آمده و هم اكنون زنده و از انظار غايب است يا در آينده به دنيا خواهد آمد؟ قول اول مورد قبول علماى شيعه و عده‏اى از علماى اهل‏ سنّت است، ولى اكثر علماى اهل‏ سنّت قول دوم را برگزيده ‏اند كه در كميسيون، درباره ادله هر دو قول بحث و گفتگو به عمل آمد.

    5
    ـ به ‏اعتقاد كسانى كه وجود آن حضرت را ـ درحال حيات ـ پذيرفته‏ اند، فلسفه غيبت وچگونگى بهره ‏مند شدن امت اسلامى از آن‏حضرت با ادله زير قابل توجيه است:الف) حفظ آن حضرت از دشمنان فراوانى كه در صدد قتل ايشان بوده ‏اند؛ب) امتحان و آزمايش امت اسلامى؛از اين روى براى تحقق وعده الهى در شرايط مناسب، غيبت آن بزرگوار، امرى اجتناب‏ ناپذير بوده است.

    البته رابطه ايشان با امت به كلى قطع نشده و همان گونه كه در روايات وارد شده است، امام غايب بسان خورشيد پشت ابر است كه مردم از وجود او بهره ‏مند مى‏ گردند و عده ‏اى از اهل معرفت مدعى ارتباط با آن حضرت بوده ‏اند و در عصر غيبت صغرا نواب اربعه، بين ايشان و مردم ارتباط برقرار مى‏ كرده ‏اند و در عصر غيبت كبرا، فقيهان عادل و پارسا از سوى آن حضرت نيابت عامه دارند و مسأله ولايت فقيه كه انقلاب شكوه مند اسلامى ايران از دستاوردهاى بزرگ آن است، بر همين اساس و عقيده استوار مى ‏باشد.
    6ـ مطلب ديگرى كه مورد بحث قرار گرفت، مسأله طول عمر امام ـ زمان عجل اللّه‏ تعالى فرجه ـ بود.

    اين مسأله، گاهى موجب استبعاد درباره وجود آن حضرت شده است، ولى با توجه به امكان عقلى طول عمر و وقوع آن در تاريخ بشر ـ از قبيل عمر حضرت نوح عليه‏ السلام ، حضرت خضر عليه‏ السلام ، حضرت مسيح عليه‏ السلام و ديگران ـ چنين استبعادى بى مورد است. البته اين مطلب پس از اقامه ادله معتبر بر ولايت و وجود آن حضرت كه مورد قبول شيعه و عده‏ اى از علماى اهل‏ سنّت است قابل طرح مى‏ باشد.
    [1]

    موفق باشید.



    [1]. ره آورد گفتمان،ص117، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۰:۰۰
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    435
    مورد تشکر
    16 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    توفيق علي وهبه تأكيد كرد: مهدي منتظر از اعتقادات اهل سنت نيز هست و آن‌چه كه برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي ترويج مي‌كنند، مبني بر اين‌كه اين مسئله فقط از عقايد شيعه است، نادرست است و قابل اعتنا نيست. ‌اهل سنت معتقدند كه مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزمان مي‌آيد.

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌ العظمي سيدعلي خامنه‌اي، گفت‌وگويي با "توفيق علي وهبة "‌ رئيس مركز عربي مطالعات و پژوهش‌هاي قاهره در خصوص مهدويت انجام داده كه متن كامل آن در زير مي‌آيد:

    رهبر انقلاب موضوع مهدويت را يكي از محورهاي وحدت‌بخش در جهان اسلام مي‌دانند. "مسئله‌‌ مهدويت در اسلام هم جزو مسلّمات است؛ يعنى مخصوص شيعه نيست. همه‌‌ مذاهب اسلامى غايت جهان را كه اقامه‌ى حكومت حق و عدل به وسيله مهدى (عليه الصّلاة و السّلام و عجّل اللَّه فرجه) است، قبول دارند. روايات معتبر از طرق مختلف، در مذاهب گوناگون، از پيغمبر اكرم و از بزرگان نقل شده است. "۱ با توفيق علي وهبة، رئيس مركز عربي مطالعات و پژوهش‌هاي قاهره دراين‌باره به گفت‌وگو نشستيم.

    *‌ رهبر جمهوري اسلامي ايران از مهدويت به عنوان يكي از بسترهاي وحدت در جهان اسلام ياد كرده‌اند. نظر شما در اين‌باره چيست؟
    - امت اسلامي يك امت واحده است. قرآن مي‌فرمايد: "إنّ هذه أمّتكم أمّة واحدة و أنا ربّكم فاعبدونِ ". اسلام از آغاز، منادي وحدت بوده و مسلمانان را توصيه كرده ‌كه "يد واحده " باشند. چنان‌كه در قرآن كريم آمده است: "و اعْتصمُوا بحبل الله جميعاً و لا تفرّقوا ". تفرقه اساس همه مصيبت‌ها است و زمينه را براي تسلط بيگانگان و استعمارگران بر جامعه‌ اسلامي فراهم مي‌كند. از اين رو استعمار و استكبار جهاني به دنبال جلوگيري از وحدت امت اسلامي هستند. آن‌ها مي‌دانند كه قدرت اسلام در وحدت مسلمانان است و به همين خاطر همواره مي‌كوشند كه مسلمانان را از هم دور نگهدارند.

    مي‌خواهم تأكيد كنم كه مشتركات بين مذاهب اسلامي فراوان است و شايسته است كه در مسير وحدت اسلامي از آن غافل نشويم. در عين حال اختلافاتي در فروع فقهي و مسائل ديگر وجود دارد. لذا ما نمي‌توانيم به دليل اين اختلافات از اصول مشترك و از اهداف مشترك و حتي از دشمن مشترك بازبمانيم.

    ريچارد نيكسون، رئيس‌جمهور اسبق آمريكا، در كتابش با نام "فرصت " مي‌گويد: كمونيسم از جهان رخت بربسته و در مقابل آمريكا، دشمني جز اسلام باقي نمانده. وي دولت‌هاي بزرگ را تشويق مي‌كند كه جهان اسلام را تفكيك كنند و امت‌هاي مسلمان را از يكديگر دور نگهدارند تا بتوانند بر سرزمين‌هاي مسلمانان سيطره داشته باشند. او در اين كتاب گفته كه هدف آمريكا از ورود به سرزمين‌هاي اسلامي تسلط بر سرمايه‌هاي اين كشورها مانند نفت و نيز اين‌كه اسرائيل تحت حمايت آمريكا قوي بماند. آن‌ها مي‌دانند كه اگر امت اسلامي متحد باشند، آمريكا و اسرائيل و هيچ قدرت ديگري نخواهد توانست رو در روي آن بايستد.

    انقلاب اسلامي ايران اولين انقلابي بوده كه با نام اسلام ايجاد شده است. همچنين اولين انقلاب جهان اسلام است و به همين خاطر است كه زمينه‌ساز و سرآغاز به شمار مي‌آيد. همين‌طور انقلاب‌هاي ديگر پس از آن، مكمل آن محسوب مي‌شوند. همه‌‌ اين انقلاب‌ها علائمي هستند كه مژده‌‌ ظهور مهدي منتظَر را مي‌دهند. انقلاب امام خميني(رحمة الله علیه) مقدمه‌‌ ظهور مهدي منتظر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و همين‌طور انقلاب‌هاي پس از آن همگي زمينه‌ساز ظهور ايشان هستند.


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    435
    مورد تشکر
    16 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    * نقاط مشترك ميان شيعه و اهل سنت در مسئله‌ي مهدويت چيست؟
    - از نگاه اهل سنت، مهدي منتظر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آل‌البيت است و زماني مي‌آيد كه اختلافات و تفرقه‌ها و ضعف دين و عقيده ايجاد مي‌شود. او مي‌آيد تا قدرت و سربلندي اسلام را به آن بازگرداند. از نظر شيعه نيز مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اهل‌بيت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) است. مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم در نزد شيعه و هم اهل سنت از اهل‌ بيت رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) است و اين از نقاط مشترك جدي و مهم است. او مي‌آيد كه قوت و مَجد اسلام را بازگرداند و اين از نقاط مشترك فريقين است. پس هيچ اختلافي ميان اهل سنت و شيعه در اصل اين قضيه وجود ندارد. البته برخي اختلافات در جزئيات مسئله وجود دارد، اما در اصل هيچ اختلافي نيست.

    مي‌خواهم تأكيد كنم كه مشتركات بين مذاهب اسلامي فراوان است و شايسته است كه در مسير وحدت اسلامي از آن غافل نشويم. در عين حال اختلافاتي در فروع فقهي و مسائل ديگر وجود دارد؛ همچنان‌كه مذاهب چهارگانه‌‌ اهل سنت نيز با هم اختلافات فقهي زيادي دارند. البته اگر اختلافات فقهي نبود كه اين مذاهب وجود نداشت. لذا ما نمي‌توانيم به دليل اين اختلافات از اصول مشترك و از اهداف مشترك و حتي از دشمن مشترك بازبمانيم.

    اهل سنت معتقدند كه مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزمان مي‌آيد و شيعه هم مي‌گويد كه مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزمان مي‌آيد. پس چگونه است كه آن‌ها مي‌گويند اين فقط از عقايد شيعه است؟ آن‌چه كه بيگانگان القا مي‌كنند نادرست و در جهت مصالح همان‌ها است.

    همزمان لازم است در جهت نزديك‌سازي نظريات مسلمانان شيعه و اهل سنت تلاش كنيم. ما نمي‌گوييم كه سني شيعه شود يا اين‌كه شيعه سني شود. ما به تقريب ميان نظريات اختلافي دعوت مي‌كنيم.

    * برخي رسانه‌ها مي‌كوشند وانمود كنند كه اعتقاد به امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فقط از اعتقادات شيعه است و ترفندهاي تبليغاتي را به كار مي گيرند تا اين عقيده را خرافي جلوه دهند. نظر شما درباره‌‌ عملكرد اين رسانه‌ها چيست؟
    - اين رسانه‌ها در جهت مصلحت مسلمانان عمل نمي‌كنند. متأسفانه بيشتر رسانه‌ها را غير مسلمانان جهت‌دهي مي‌كنند تا در جهت تفكيك امت اسلام گام بردارند و آن را به چالش بكشند. همان‌طور كه عرض كردم، مهدي منتظر از اعتقادات اهل سنت نيز هست و آن‌چه كه برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي ترويج مي‌كنند، مبني بر اين‌كه اين مسئله فقط از عقايد شيعه است، نادرست است و قابل اعتنا نيست. كسي كه اين را بگويد، چيزي از اسلام و سنت و شيعه نمي‌داند. اهل سنت معتقدند كه مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزمان مي‌آيد و شيعه هم مي‌گويد كه مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آخرالزمان مي‌آيد. پس چگونه است كه آن‌ها مي‌گويند اين فقط از عقايد شيعه است؟ آن‌چه كه بيگانگان القا مي‌كنند نادرست و در جهت مصالح همان‌ها است.

    كساني مخالف ظهور او هستند كه مي‌دانند با ظهور مهدي منتظر، حكومت و كرسي فرمانروايي آن‌ها زايل مي‌شود. براي همين نمي‌خواهند مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور كند. اما اين گمان آن‌ها صحيح نيست. حقيقت دين و حقيقت اسلام ضعيف نمي‌شود چه برخي حاكمان بخواهند و چه نخواهند، او به اذن خداوند متعال خواهد آمد.

    * به نظر شما تأثير اعتقاد به ظهور منجي بشريت در ايجاد وحدت اسلامي تا چه اندازه است؟ يعني آيا مي‌توان مهدويت را محور و اساس وحدت اسلامي قرار داد؟
    - اين يك پيشنهاد خوب است كه ما مهدويت را اساس وحدت اسلامي قرار دهيم، چراكه ما در اين موضوع با هم اتفاق داريم. گردآمدن اهل سنت و شيعه بر مسئله‌ مهدويت به عنوان محور وحدت امري زيبا است و منجر به اين مي‌شود ‌كه مسلمانان به يك عقيده‌ اسلامي تمسك پيدا كنند؛ يعني اين عقيده كه مهدي مي‌آيد و اوضاع را اصلاح مي‌كند و جهان اسلام و بلكه تمام عالميان را گرد دين اسلام جمع مي‌كند. إن‌شاءالله.


    پي‌نوشت:
    ۱. بيانات در جمع اساتيد و فارغ‌التحصيلان تخصصي مهدويت ۱۳۹۰/۴/۱۸

    عضو مجلس خبرگان:
    90 روايت متصل به پيامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)در ارتباط با حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در كتب اهل سنت آمده است
    زاهدان - نماينده مردم سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: 90 روايت متصل به پيامبر اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در ارتباط با حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در كتب اهل سنت از 25 صحابه كه اسامي شان نيز موجود است آمده و از اين تعداد روايت 36 عنوان مستقيم نام مهدي (عج ) را ذكر كرده است.

    ایا اهل سنت وجود امام زمان (عج) را قبول دارند ؟


    90 روايت متصل به پيامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)در ارتباط با حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در كتب اهل سنت آمده است
    به گزارش ايرنا، مولوي 'نذير احمد سلامي' روز پنجشنبه در نخستين همايش ظلمت تا نور با عنوان 'مهدي منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در انديشه اسلامي' در سرسراي حوزه علميه امام جعفر صادق(علیه السلام) زاهدان، افزود: در طول تاريخ حركت هاي انحرافي در واقعيت هاي مهدويت به وجود آمد كه با هوشياري علما و انديشمندان خنثي شد و دشمنان نتوانستند به اهداف شوم خود برسند.
    وي با اشاره به درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي در خنثي سازي دسيسه هاي دشمنان و جلوگيري از حركت هاي انحرافي در موضوع مهدويت، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با هوشياري و مداخله سريع از گسترش جريانهاي انحرافي در جامعه جلوگيري كردند.
    مولوي سلامي با اشاره به خيزش هاي اسلامي در منطقه افزود: اين نهضت ها از انقلاب اسلامي ايران الگو گرفته اند و به اين واقعيت كه ايران الگوي وحدت در جهان اسلام است، پي بردند.
    وي گسترش وحدت ميان مسلمانان شيعه و سني در ايران اسلامي را بهترين الگو براي مسلمانان جهان دانست و افزود: پيروزي مسلمانان در كشورهاي اسلامي با پيروي از انقلاب اسلامي و اتحاد و همبستگي امكان پذير است.
    به گزارش ايرنا، نخستين همايش ظلمت تا نور با عنوان 'مهدي منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در انديشه اسلامي' با حضور طلاب وروحانيون شيعه و سني سيستان وبلوچستان در سرسراي حوزه علميه امام جعفر صادق(علیه السلام) زاهدان برگزار شد.

    انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30486758



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود