صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زن در مفاهيم بديع قرآني

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زن در مفاهيم بديع قرآني




    زن در مفاهيم بديع قرآني





    عنوان مقاله : زن در مفاهيم بديع قرآني



    پيام رسا و جان پرور مقام عظماي ولايت به كنگره عظيم حج در سال گذشته طنين خوش آهنگ و دلنوازي بود كه «مسكّن الفؤاد» همه مؤمنين دردآشنا گرديد. تأكيد ايشان بر «ضرورت ابتكار جهت آفرينش مفاهيم نو در منبع لايزال قرآن مجيد» ما را بر آن داشت كه به جست و جو و غواصي در درياي معارف كلام وحي بپردازيم و از آن رو كه رسالتمان ارتقاي كيفي مباحث مرتبط با زنان است، اختصاصا به اين موضوع پرداختيم. و در اين جهت از برخي اشارات متعدد تفسير راهنماي آيت اللّه‏ هاشمي رفسنجاني و همچنين محضر استاد گرانمايه جناب آقاي دكتر منصوري لاريجاني بهره جستيم. حاصل خوشه‏ چيني‏مان از خرمن جاويد قرآن ارزاني قرآن باوران و قرآن ياوران باد.

    تفاوت اصل آفرينش مفاهيم نو از قرآن كريم با بدعت قرائت‏هاي نوين از قرآن چيست؟ و جايگاه قاعده محكم و متشابه در اين مقوله چيست؟

    استاد منصوري لاريجاني:

    قرآن كريم هر لحظه منظري نو و جلوه‏اي نوين در چشم‏انداز عاشقانش قرار مي‏دهد. اصلاً قرآن سخن انسان‏ها نيست كه محصور زمان و مكان شود، بلكه كلام خداست و يكي از نشانه‏ هاي اعجاز قرآن تازگي و طراوت هميشگي آن است، نه تنها تازه و باطراوت است بلكه همواره لطائف و مفاهيم نو به بشر عرضه مي‏كند. فلذا انسان با هر تحليل عقلاني به قرآن بپردازد با دريايي از مفاهيم و معاني عميق مواجه مي‏شود.



    زن در مفاهيم بديع قرآني



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در مفاهيم بديع قرآني



    مولاي متقيان حضرت علي عليه‏ السلام در نهج ‏البلاغه درباره عظمت اعجاز قرآن مي‏فرمايد: «ظاهرُهُ أنيق و باطنه عميق». انيق يعني ظاهر الفاظ و كلمات و نوع چينش آنها در آيات بسيار زيبا و اعجاب آور است به طوري كه از اهل فن و اديب مؤدب دل مي‏برد و در عين حال، باطن او عميق است. يعني قرآن دو بطون و لايه لايه است. انسان هر لايه و طبقه‏اي از معاني را طي مي‏كند مجددا با طبقه ‏اي ديگر مواجه مي‏شود. در احاديث ما هفت بطن و بعضا تا هفتاد بطن براي قرآن ذكر كرده‏ اند. به قول مولوي:
    زير ظاهر باطني هم قاهر است حرف قرآن را مبين كه ظاهر است
    مي‏شود در او خردها جمله گم زير آن باطن بود بطن دوم

    بنابراين، انسان بايد غواص بحر قرآن شود تا در آن دُرّ معاني را صيد كند والاّ قرائت‏ هاي مفهومي و عقلاني صرف نه تنها انسان را محرم قرآن نمي‏كند، بلكه مانع و حجاب معاني هم مي‏شود.
    قرآن علاوه بر حوزه معاني و مفاهيم، حوزه محكمات هم دارد، يعني محكمات قللي رفيع و بيّن و روشن هستند و مفاهيم عقل بشري در صراحت آن راهي ندارد. بدين ترتيب، قرائت‏هاي نوين از قرآن در حوزه مفاهيم هستند كه در آئينه محكمات تعريف مي‏شوند.
    گزيده تفسير راهنما ذيل آيه 57 از سوره آل‏ عمران:
    5- قرآن مشتمل بر آيات محكم و متشابه است: «منه آيات محكمات ... و اخر متشهابهات»
    6- آيات محكم، اصل و اساس قرآن است: «منه آيات محكمات هن ام الكتاب» به اصل و اساس هر چيز«اُمّ» گفته مي‏شود. (مفردات راغب).



    زن در مفاهيم بديع قرآني


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0





    زن در مفاهيم بديع قرآني


    7- آیات محکم قرآن، مرجع فهم و تفسیر آیات متشابه است: «منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات» «ام» در لغت عرب به هر چه مرجع چیز دیگری باشد گفته می شود. (روح المعانی، ج 3، ص 70)


    8- برداشت از آیات متشابه، بدون ارجاع آنها به آیات محکم جایز نیست: «فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه»

    9- امکان دستاویز قرار دادن حق در جهت باطل وجود دارد. «فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»

    10- پیوستگی و انسجام آیات محکم قرآن: «منه آیات محکمات هن ام الکتاب» از تعبیر به «ام» که مفرد است، می توان استفاده کرد که کلیه آیات محکم قرآن، پیوسته و دارای انسجام است.

    11- افراد منحرف (کج اندیشان)، دنبال کننده آیات متشابه، برای ایجاد فتنه هستند. «فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»

    12- قلب های منحرف، منشأ فساد و فتنه هستند. «فأمّا الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة».

    13- سوء استفاده منحرفان از قرآن، در جهت ایجاد فتنه: «فاما الذین فی قلوبهم زیغ ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»

    15- عدم جواز فتنه جویی و تأویل نادرست از قرآن «فاما الذین فی قلوبهم زیغ ... ابتغاء الفتنة و ابتغاء تأویله»

    16- منحرفان، به منظور تأویل محکمات، متشابهات را دنبال می کنند: «فاما الذین فی قلوبهم زیغ ... ابتغاء الفتنة و ابتغاء تأویله» بنابراین که ضمیر در «تأویله» ارجاع به «ام الکتاب» شود که عبارت است از آیات محکم.



    زن در مفاهيم بديع قرآني


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در مفاهيم بديع قرآني

    30- کارایی هر یک از آیات محکم و متشابه، در تربیت انسان: «کل من عند ربنا» هر کدام از آیات محکم و متشابه، ناشی از مقام ربوبیت خدا (من عند ربنا) است. بنابراین هر دو دسته، برای تربیت است.

    31- کج اندیشی و گرایش قلب به باطل ،مانع از ژرف نگری در علم است. «فاما الذین فی قلوبهم زیغ ... والراسخون فی العلم» از مقابله دو گروه (کج اندیشان و راسخان در علم)، استفاده شده است.

    32- وجود معارفی در قرآن که فهم آن تنها در اختیار گروه خاصی است: «و ما یعلم تأویله الا اللّه والراسخون فی العلم».

    33- رسوخ در علم، زمینه ایجاد روحیه تسلیم در برابر خدا و آیات اوست: «والراسخون فی العلم یقولون امنا به»، و همچنین لحن آیه، دلالت بر تسلیم ایشان دارد.

    34- جز خردمندان، کسی قدرت درک ویژگی های آیات محکم و متشابه را ندارد: «و ما یذکّر الا اولوالباب» ظاهرا مراد از متعلق «ما یذکّر»، مطالب عنوان شده در همین آیه است.

    41- لزوم ایمان توأم با عمل به آیات محکم و ایمان به آیات متشابه بدون مبنا قرار دادن آن برای عمل: «منه آیات محکمات و اخر متشابهات». امام صادق علیه السلام : «ان القرآن فیه محکم و متشابه فاما المحکم فنؤمن به و نعمل به و ندین و اما متشابه فنؤمن به ولا نعمل به» و هو قول اللّه تبارک و تعالی: «فاما الذین فی قلوبهم....».



    زن در مفاهيم بديع قرآني


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0





    زن در مفاهيم بديع قرآني

    اشتراكات زن و زمين (كشتزار) در قرآن و وجه تسميه ازدواج به «ميثاق غليظ» چيست؟


    استاد منصوري لاريجاني:

    در مورد اشتراك زمين با زن در واژه «حرث» بايد گفت كلمه حرث مصدر است و به معناي زراعت مي‏ باشد. نه به معناي زمين. زمين از آن جهت كه حاصل خيز و زنده براي پرورش دانه‏ ها و بذرهاست، او را حرث گويند. زن پرورشگاه بذر انسان‏هاست. چنانكه در آيه 223 سوره بقره مي‏ خوانيم: «نساءكم حرث لكم فأتوا حرثكم انّي شئتم». بدين ترتيب مزرعه آدميت است نه تنها آدم، يعني نه تنها تكوين جسم بلكه تعالي روح فرزند هم از زمان صورت‏بندي در رحم مادر آغاز مي‏شود. پس بهتر است حرث را محل تجلي و دميدن روح از ناحيه خدا در انسان بدانيم و اگر زن نباشد قطعا نسل آدمي منقطع مي‏شود. همان طور كه اگر كشتزار نباشد بذري در خاك نشو و نما نمي‏كند. اگر زنان از مجموعه جامعه حذف شوند، هيچ انساني در كره خاكي بر جاي نخواهد ماند. پس «حرث» به مفهوم جديد عبارت است از هويت و جوهر حيات بشريت.

    ميثاق غليظ همان عهد و پيماني است كه در هنگام عقد ازدواج از شوهر مي‏گيرند و اين در آيه 21 سوره نساء آمده است: «و اخذن منكم ميثاقا غليظا».

    البته انحصار صريح اين حق به زن حكايت از اهميت مقام زن در اسلام دارد، زيرا اسلام مي‏ خواهد زن به عنوان زيباترين گوهر خلقت مورد بي‏ توجهي مرد قرار نگيرد. از اين جهت، با گرفتن پيمان سخت از مرد او را ملتزم به رعايت حقوق زن مي‏كند. امام باقر عليه‏ السلام ميثاق غليظ را پيمان خوش‏رفتاري و مهرباني مرد نسبت به زن مي‏ داند.


    زن در مفاهيم بديع قرآني

    ویرایش توسط جنات : ۱۳۹۱/۱۰/۰۱ در ساعت ۲۲:۲۵

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در مفاهيم بديع قرآني

    گزيده‏اي از تفسير راهنما ذيل آيه 223 از سوره بقره:

    1- زن، كشتزار بذر انسان است: «نساؤكم حرث لكم»

    2- عقيم نبودن، از ويژگي‏هاي زن شايسته و كامل است: «نساءكم حرث لكم». از خصوصيات مهم زن، قابليت بارور شدن او براي بقاي نسل است. بنابراين، چنانچه زن نازا باشد، فاقد اين ويژگي مهم است و طبعا چنين زني از جهت طبيعي كامل نخواهد بود.

    3- توالد و تناسل، از فلسفه‏ هاي مهم آميزش جنسي است: «نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم اني شئتم و قدموا لانفسكم». اولاً از بين تمامي اهداف آميزش، تنها به توالد و تناسل (حرث) اشاره مي‏كند و ثانيا مراد از جمله «و قدموا لانفسكم»، بنابر نظر برخي از مفسران، فرزند است.

    4- جواز آميزش با همسران، به هر صورت و كيفيتي: «نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم اني شئتم» بنابراين كه «اني» به معناي «كيف» باشد.

    8- لزوم دقت در انتخاب همسر و مراعات آداب آميزش، براي بوجود آمدن فرزندان صالح: «نساءكم حرث لكم .... و قدموا لانفسكم». دقت كشاورز در انتخاب زمين مورد كشت و نيز سعي تمام در بوجود آوردن شرايطي براي به ثمر نشاندن محصولي عالي، از وجوه مشابهت بين همسر و كشتزار است كه مي‏تواند مورد نظر آيه باشد.

    9- لزوم بهره‏ گيري از روابط زناشويي و خانوادگي، در جهت ذخيره و تقديم اعمال خير براي آخرت: «فأتوا حرثكم اني شئتم و قدّموا لانفسكم» از اينكه در پي سخن از «حرث» بودن زنان، توصيه به پيش فرستادن اعمال خير شده است استنباط مي‏ شود كه زندگي از نظر قرآن بايد در مسير رسيدن به بهره‏ هاي اخروي و انجام اعمال نيك قرار گيرد.

    13- هشدار الهي به مردان، نسبت به رعايت احكام الهي در محيط خانواده: «نساؤكم حرث لكم... و اتقواللّه‏ واعلموا انكم ملاقوه» امر به تقوا و توجه دادن انسان‏ها به ملاقات خدا (روز پاداش و كيفر) پس از بيان احكامي درباره زندگي، مي‏ تواند هشداري باشد به آنان كه احكام الهي را مراعات نمي‏ كنند.


    زن در مفاهيم بديع قرآني


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در مفاهيم بديع قرآني



    گزیده ای از تفسیر راهنما ذیل آیه 21 از سوره نساء:

    8- لزوم پایبندی به تعهدات و پیمان ها: «و کیف تأخذونه.... و اخذن منکم میثاقا غلیظا».

    9- بازپس گیری مهریه زنان، شکستن پیمان محکمی است که همسران با شوهران خویش بسته اند: «وکیف تأخذونه و قدافضی بعضکم الی بعض و اخذن منکم میثاقا غلیظا».

    10- برانگیختن وجدان انسانی از روش های قرآن برای ایجاد تعهد نسبت به رعایت پیمان های زناشویی است: «و کیف تأخذونه .... و اخذن منکم میثاقا غلیظا»

    11- مهریه، حقی برای زن در قبال آمیزش و پیمان زناشویی است: «و کیف تأخذونه و قدافضی» جمله «وقد افضی» که کنایه از آمیزش است، و جمله «اخذن منکم» که دلالت بر عقد زناشویی می کند، بیانگر این است که زن در قبال آن دو، مالک مهریه است.

    12- عقد نکاح پیمان استواری است که زن از مرد گرفته است: «و اخذن منکم میثاقا غلیظا». امام محمدباقر علیه السلام درباره میثاق در آیه فوق فرمود: «المیثاق، الکلمة التی عقد بها النکاح...».

    13- زندگی پسندیده با همسر یا آزاد گذاردن وی با رفتار نیک، پیمان زن از مرد به هنگام ازدواج است: «و اخذن منکم میثاقا غلیظا». از امام محمد باقر علیه السلام درباره «میثاق» در آیه فوق چنین نقل شده است که: «المیثاق الغلیظ، هو العهد المأخوذ علی الزوج حالة العقد من امساک بمعروف او تسریح باحسان».

    روش شناسی قرآن در حوزه مفاهیم مربوط به زن در عرصه خانوادگی و سیاسی - اجتماعی چیست و جایگاه ویژه زن در قرآن چگونه تبیین شده است؟



    زن در مفاهيم بديع قرآني


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در مفاهيم بديع قرآني

    استاد منصوری لاریجانی:


    در قرآن کریم، نه در حوزه مفاهیم، بلکه در قالب احکام معین به حقوق خانوادگی و اجتماعی و سیاسی زن کاملاً توجه شده است. زن از آنجا که مظهر عطوفت و مهربانی است به راحتی می تواند بین اعضای خانواده روابط سالمی برقرار کند و بسیاری از مشکلات را با حوصله و خوش رفتاری حل و فصل نماید. روی گشاده و باز او آتش خشم شوهر را به راحتی خاموش می کند و آثار ناشی از خستگی کار روزانه را از چهره مرد می زداید و ناسازگاری های موجود بین فرزندان را به مدارا و همیاری مبدل می سازد. به هر حال، دلسوزی و حسن خلق زن به راحتی ارکان خانواده را حفظ می کند. به همین دلیل، خداوند متعال تأکید می کند که زن باید دامن خود را که مظهر پاکی، صفا و حریم حفظ اخلاق و روابط صمیمی خانواده است به خوبی حفظ کند و نسبت به شوهر فروتن و خوش رفتار باشد: «فالصّالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ اللّه » زنان در مقابل حقوقی که خداوند برای آنها مقرر فرموده است باید نیکوکار و فروتن در مقابل همسر بوده و نگهبان دامان خود و اموال شوهر خویش باشند. اسلام از جهات مهمی به حقوق زن و اعطای هویت مستقل به او در برابر مرد توجه کرده است. به طوری که زن می تواند آزادانه در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مشارکت داشته باشد و رأی و نظر او در تصمیم گیری های مهم سیاسی و تدابیر اجتماعی در کنار آرا و نظرات مردان قابل توجه است. هیچ کس نمی تواند حق مشارکت عمومی و نظرات آنها را زیر پا بگذارد یا خواست و عقیده خود را بر آنان تحمیل نماید. نگاهی کوتاه به نقش حضرت زهرا علیهالسلام در عرصه سیاست و دفاع از حریم ولایت و همچنین نقش حضرت زینب علیهاالسلام در ادامه نهضت عاشورا از مصادیق روشن حضور و مشارکت زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی بحساب می آیند و همچنین تعریف حضور زن در نظام جمهوری اسلامی و حضور فعال آنان در همه عرصه ها قابل توجه است. اما روش قرآن و اسلام در تعریف این حضور منوط به حفظ حرمت و شخصیت معنوی زن است که زنان مسلمان و حتی سایر زنان عالم باید بر این توجه و عنایت الهی همواره شاکر باشند.


    از کرامت های خاص زن اینکه قرآن او را کانون آرامش خانواده و اجتماع می داند «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوالیها و جعل بینکم مودّةً و رحمةً ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون» و از آیات لطف خدا آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که مایه آرامش و انس و رأفت شما واقع شود و این برای مردم با فکر، دلیل علم و حکمت آشکار حق است.


    زن در مفاهيم بديع قرآني


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در مفاهيم بديع قرآني

    به راستی حکمت زیبای حق این است که اگر زن از بهداشت روانی واخلاقی برخوردار باشد، زندگی آرام و سالمی را بنا می کند و در اعماق وجود مرد و فرزندان بذر مهر و مهربانی می پاشد، به همین دلیل، زن از جمله آیات خداوندی محسوب می شود. بدین ترتیب، اگر بگوییم که زن با ظهور اسلام هویت پیدا کرده و از حقوق فردی و اجتماعی بهره مند شده است سخنی به عدل و انصاف گفته ایم. نگاهی هر چند محدود و مختصر به تاریخ حیات زن و برخورد مکاتب و اقوام گذشته با موجودیت زن، کمّ و کیف ادعای ما را روشنتر می کند. در دوران توحش، ارزش و منزلت زن در ردیف حیوانات اهلی و ابزار کار و تولید بوده است و زمانی هم برای ارضای شهوات و کارهای پست از او بهره می جستند و در مقابل این همه کار طاقت فرسا از کمترین حقوق خانوادگی و اجتماعی محروم بود. نه اختیاری در خانه و تصرف ثروت داشت و نه نقشی در تربیت فرزندان و نه از نعمت علم و دانش بهره مند بود. بلکه همچون ابزاری بی اراده در دست مردان اسیر بود و به انجام کارهای مغایر با اقتضای فطرت خویش مجبور می شد. متأسفانه در دوران قبایل نیمه وحشی اعتقادات شومی نسبت به زن وجود داشت و افراد قبایل عمل به آن را از وظایف مذهبی خود می دانستند. صاحبان و مروّجان این تفکر نه تنها حقوق و حرمت زن را نادیده می گرفتند، بلکه در اصل وجود زن نیز قضاوتی ناروا داشتند. به طوری که او را آفریده شیطان می دانستند و روح انسانی و آخرتی برای او قائل نبودند و او را مظهر پلیدی و ابزار اغوای شیطان می پنداشتند. از این جهت آزار و اذیت او را بهترین عمل در پیشگاه معبود خویش قلمداد می کردند و به دلیل همین تفکر بود که دختران را زنده به گور می کردند تا دامنه شیطان گسترش نیابد. در کشورهای اروپایی اگر چه زن انسان شناخته شد اما به شکل ناجوانمردانه تری به اسارت جدید گرفتار آمد و همچنان از مزایای اجتماعی محروم ماند، به طوری که از حقوق فردی بی بهره بود، حق انتخاب شوهر نداشت و هر کسی را که والدین دختر می پسندیدند او هم به ناچار باید به شوهری می پذیرفت و حتی تصرفی در اموال و اولاد خود نداشت و در کارهای سخت محیط خانواده و امور زراعی به عنوان ابزار از او استفاده می شد. «هانری هشتم» طبق فرمانی زنان را از مطالعه کتاب مقدس ممنوع داشت و طبق قانونی که حدود سال 1850 وضع گردید زنان در شمار اتباع کشور به حساب نمی آمدند، حقوق شخصی نداشتند و مالک اموال خود و حتی لباس هایی که به تن داشتند نبودند. در کشورهای فرانسه و ژاپن اموال موروثی را خاص پسران و در غیاب آنها نوادگان و در صورتی که فرزند ذکور نباشد متعلق به ذکور دیگر طبقات فامیل می دانند و اموالی که شخص متوفا در اثر کسب و کوشش به دست آورده نیز متعلق به پسران است، ولی در صورتی که پسری وجود نداشته باشد در اختیار دختران قرار می گیرد. مشروط به اینکه دختران ازدواج نکرده یا از شوهرانشان طلاق گرفته باشند که این بر اساس ماده 1970 قانون در ژاپن است، به این ترتیب دختران سهم الارث ناچیزی دارند.



    زن در مفاهيم بديع قرآني


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در مفاهيم بديع قرآني


    بعد از انقلاب صنعتی و توسعه کارخانه ها و دستگاه های تولیدی، صاحبان سرمایه با کمبود نیروی انسانی مواجه شدند و نیروی زن را در این راستا برای تأمین کمبودها بسیار عظیم یافتند. لذا با طرح شعار آزادی زن، زنان را از محیط خانواده به شهرها و مراکز صنعتی کشانیدند. دیری نپایید که کار خسته کننده و طاقت فرسا در کنار دستگاه های عظیم صنعتی و استفاده نامشروع و آمیزش ناروای مردان، زنان را از هر نوع دلخوشی و سلامت اخلاقی و عاطفی محروم ساخت. شاید همین چند نمونه برای شناخت اوضاع تأسف بار در دنیای گذشته و امروز غرب کافی باشد. با این زمینه ذهنی. نکته جالب توجه اینکه اسلام در سرزمینی پ
    ، اگر به جایگاه زن در اسلام بپردازیم بهتر می توانیم در مورد آنچه اسلام به مظلوم ترین قربانی تاریخ بخشیده است قضاوت کنیم. به طوری که موقعیت زن در این دو اندیشه از عدم است تا وجود، از قعر حقارت است تا قله عزت، از ظلمت است تا نور و بالاخره از بندگی است تا آزادگییام آزادی و اصالت زن را بر پیامبرش نازل کرد که خرید و فروش زن به عنوان بخشی از ابزار و وسایل زندگی امری متداول بود و دختر داشتن در اغلب قبایل عرب برای خانواده ها مایه ننگ و سرافکندگی بود و زنده به گور کردن دختران معصوم مایه افتخار و عزت. نفوذ افکار قبایل نیمه وحشی نیز مردان را در تحقیر و سرکوب زنان تشویق می کرد. در چنین فضایی اسلام ظهور می کند و اولین گام او در احیای حقوق زن و اصالت و تساوی او در خلقت با مردان است. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از جانب خدا فریاد بر می آورد که: «پروردگار شما همه را از نفس واحد آفرید و از همان ریشه، نهال وجودی زن را بیاراست.» با این پیام، عملاً به دفاع از حقوق زن در مقابل افکار پوسیده و شومی می پردازد که زن را مخلوق شیطان دانسته و روح انسانی برای او قایل نبودند.

    در حالی که بر اساس قواعد حقوقی حاکم بر خانواده زن جایگاه خاصی دارد که از جمله آن برخورد خوب و خوش رفتاری با آنان است. چنانچه در آیه 19 از سوره نساء می فرماید: «و عاشروهن بالمعروف». یعنی به زنان با احترام برخورد کنید و حرمت آنان را هیچ گاه نشکنید. یا می فرماید مرد باید حافظ و تکیه گاه مطمئنی برای زن باشد: «الرّجال قوّامون علی النساء». این آیه بدین معنا نیست که زن در محیط خانه استقلالی نداشته باشد. مفهومش این است که قوام زندگی جمعی را باید بی دغدغه برای زن فراهم کرد. همان طور که زن بر اساس اصل مودّت باید نیازهای اخلاقی و عاطفی خانواده را تأمین کند و امانت داری و صداقت و حسن خلق از سوی زن، شیرازه خانواده را تشکیل می دهد. محور صلح خانواده، زن است و مردم باید آن را قدر بدانند و حریم آن را نشکنند. چنان که در سوره طلاق آن را نهی کرده است: «ولا تمسکوهنّ ضرارا لتعتدوا». از همه مهمتر، قرآن زن را زینت مرد و مرد را زینت زن قلمداد می کند و هویتی یگانه به آنها می بخشد. چنانکه فرمود: «هنّ لباس لکم و انتم لباس لهنَّ» (بقره - آیه 288).




    زن در مفاهيم بديع قرآني


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود