جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت یا کمیت در نماز

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22

    کیفیت یا کمیت در نماز




    سلام

    در خواندن نماز کیفیت مهمتر است یا کمیت ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۶ در ساعت ۱۹:۲۰
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر آیات و روایات را با دقت بررسی نمائیم خواهیم دید که خداوند متعال در قرآن کریم و نفوس مطهره انبیاء و ائمه علیهم السلام در احادیث و روایات همواره بر کیفیت اعمال تاکید و سفارش دارند و نه صرفا بر کمیت آنها. اگر چه کمیت اعمال نیز در جای خود مهم است مثلا آنجا که ازجانب امام معصوم عدد خاصی برای تاثیر یک ذکر خاص بیان شده است حتما باید عدد آن مراعات شود، چرا که اگر ذکر و دعا را کلید عطا خوانده اند، عدد آن، به منزله دندانه کلید است که به زياد يا كم نمودن آن در باز نمى‏شود
    اما باید توجه داشت که اگر چه کمّیت، در تاثیر بخشی اذکار و ادعیه و به طور مطلق در ملکه شدن روح عمل صالح در نهاد آدمی مهم است اما مهمتر از آن، اهتمام ورزیدن به احسنیّت و کیفیّت نفس عمل صالح است که خداوند در قرآن کریم از آن با کلمه «احسن عملا» یاد کرده است، مثل آنجا که فرموده است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُواالصَّالِحاتِ إِنَّا لا نُضيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً»[1]و نیز فرموده: «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا»[2]یعنی خداوند برای آشکار شدن بهترین اعمالتان شما را می آزماید و نفرموده: «لیبلوکم اکثر عملا»ابرام و اهتمام شریعت مطهره رابر احسنیّت و کیفیت عمل، غیر از این تصریح کلامی، از سفارشات و تاکیدات دیگر شارع مقدس نیز می توان استفاده نمود. مثلا تمامی آیات و روایاتی که ما را به اخلاص درعمل دعوت نموده اند خود یکی از مصادیق این حقیقت است. مثل آنجا که خداوند عبودیت بندگانش را قرین به اخلاص عملشان نموده و می فرماید: «وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِیَعْبُدُوا اللّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ»[3] و یا مثل آنجا که خداوند ملاقات خویش را مشروط به عمل صالح و عدم شرک در عبادت نموده و می فرماید: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحًا وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»[4]همه اینها دلالت بر ضرورت احسنیّت عمل صالح دارد نه صرفا انجام هیئات و بدنه ظاهری آن.

    [1]- الکهف/30
    [2]-هود/7
    [3]- بینه/5
    [4]- الکهف/110




    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۲/۰۱/۰۵ در ساعت ۲۰:۲۵
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    تشکر از سوال کننده که سوال خوبی رو مطرح کرده
    منم مطلبو که خوندم برام سوال ایجاد شد
    استاد شما گفتین کیفیت در نماز خواندن مهمتر از کمیت هست اونجوری که من فهمیدم
    خوب من یک سوال دارم
    بعضی وقتا که می خوام نماز بخونم مثلا مغرب و عشارو
    اگه فقط مغرب و بخونم بیشتر می تونم تمرکز کنم و خوندن نماز عشا دیگه حوصلم نمیاد و از ر. بی حوصلگی می خونم
    و کلا دیگه اون تمرکز اولیه رو ندارم
    در این مواقع ایا اشکالی داره به همون خوندن مغرب اکتفا کنم و سعی کنم همونو با دقت و تمرکز بهتری بخونم ؟
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
    برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط نظیر نمایش پست
    سلام

    تشکر از سوال کننده که سوال خوبی رو مطرح کرده
    منم مطلبو که خوندم برام سوال ایجاد شد
    استاد شما گفتین کیفیت در نماز خواندن مهمتر از کمیت هست اونجوری که من فهمیدم
    خوب من یک سوال دارم
    بعضی وقتا که می خوام نماز بخونم مثلا مغرب و عشارو
    اگه فقط مغرب و بخونم بیشتر می تونم تمرکز کنم و خوندن نماز عشا دیگه حوصلم نمیاد و از ر. بی حوصلگی می خونم
    و کلا دیگه اون تمرکز اولیه رو ندارم
    در این مواقع ایا اشکالی داره به همون خوندن مغرب اکتفا کنم و سعی کنم همونو با دقت و تمرکز بهتری بخونم ؟
    سلام
    به نظر بنده شما نمازاتونو تو 5 وهده بخونید
    این باعث میشه هر دفعه حال تازه ای داشته باشید و همچنین بیشتر یاد خدا باشید و اینکه از حالت سرعت بخشیدن و زود تموم کردن در بیاد و شکل عبادت به خوئدش بگیره جای ورزش
    البته من خودم خیلی دوست دارم کیفیت نمازام درست شه ولی حیف که....
    البته یه بنده خدایی میگفت نماز شب بخون بعد یه مدت همه نمازات رنگ و بوی خاصی میگیره...
    ولی چه کنیم که شیطون و نفس و...دست و پای ادمو میبندن
    الهی العفو...

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Behrooz_313 نمایش پست
    سلام
    به نظر بنده شما نمازاتونو تو 5 وهده بخونید
    این باعث میشه هر دفعه حال تازه ای داشته باشید و همچنین بیشتر یاد خدا باشید و اینکه از حالت سرعت بخشیدن و زود تموم کردن در بیاد و شکل عبادت به خوئدش بگیره جای ورزش
    البته من خودم خیلی دوست دارم کیفیت نمازام درست شه ولی حیف که....
    البته یه بنده خدایی میگفت نماز شب بخون بعد یه مدت همه نمازات رنگ و بوی خاصی میگیره...
    ولی چه کنیم که شیطون و نفس و...دست و پای ادمو میبندن

    سلام

    این کاررو کردم ولی بازم بعد از اینکه نماز مغرب و می خونم دیگه خیلی سختمه به مدت کوتاهی نماز عشارو بخونم
    و خودم متوجه می شو دیگه حوصله ندارم

    یا بعضی وقتا که دارم نماز مثلا ظهرو می خونم دوست دارم در رکعت دوم تمومش کنم و دیگه بقیشو با بی حوصلگی می خونم
    کلا متوجه شدم اگه نمازو کمتر بخونم بهتر می تونم تمرکز کنم و با شورو حال بهتری می خونم تا اینکه بخوام هفده رکعت و مرتب بخونم
    واقعا موندم چکار کنم
    کمیت و انتخاب کنم یا کیفیت نماز و ؟
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
    برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط نظیر نمایش پست
    سلام

    این کاررو کردم ولی بازم بعد از اینکه نماز مغرب و می خونم دیگه خیلی سختمه به مدت کوتاهی نماز عشارو بخونم
    و خودم متوجه می شو دیگه حوصله ندارم

    یا بعضی وقتا که دارم نماز مثلا ظهرو می خونم دوست دارم در رکعت دوم تمومش کنم و دیگه بقیشو با بی حوصلگی می خونم
    کلا متوجه شدم اگه نمازو کمتر بخونم بهتر می تونم تمرکز کنم و با شورو حال بهتری می خونم تا اینکه بخوام هفده رکعت و مرتب بخونم
    واقعا موندم چکار کنم
    کمیت و انتخاب کنم یا کیفیت نماز و ؟
    سلام
    احساس میکنم کمی بی انگیزه شدین
    البته تو همه ماها هست و گاهی ادم واقعا زورش میاد برای عبادت
    من قبلا خیلی از نداشتن حضور قلب تو نماز ناراحت بودم که با خوندن چنتا کتاب در مورد نماز تا حدودی مشکلم رفع شد

    یه کتاب اقای قرائتی دارن بد نیست
    قبلنا خودم گذاشته بودم تو کتابخونه این سایت

    خلاصه در مجموع به نظرم اول برید معنی تک تک جملات عربی نماز رو در بیارید و مسلط بشید

    مثلا تو 2 رکعت اخر که تسبیحات اربعه هست
    مثلا وقتی میگین سبحان الله بدونید که دارید منزه بودن و پاک بودن و...خدا رو میگید و قشنگ این حالت رو تصور کنید
    و. همینطور بقیه
    البته تو همون کتابا یادمه نوشته بود تفکر به هر عبارتی رو فقط تا اون لحظه که میگید ادامه بدین و وقتی رفتین سراغ یه ذکر دیگه دیگه کامل حواستون بر گرده به ذکر جدید وگرنه به خودتون میاید میبینید اواخر نماز داشتید به جا دیگه فکر میکردین و فقط خم و راست شدین و...

    البته خود من تو این زمینه خیلی مشکل دارم و شایستگی گفتن این حرفا رو ندارم
    ولی احساس کردم شاید با گفتنش حداقل شاید به شما کمک بشه
    التماس دعا
    یا علی
    الهی العفو...

  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    253
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 18 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست
    اگر آیات و روایات را با دقت بررسی نمائیم خواهیم دید که خداوند متعال در قرآن کریم و نفوس مطهره انبیاء و ائمه علیهم السلام در احادیث و روایات همواره بر کیفیت اعمال تاکید و سفارش دارند و نه صرفا بر کمیت آنها. اگر چه کمیت اعمال نیز در جای خود مهم است مثلا آنجا که ازجانب امام معصوم عدد خاصی برای تاثیر یک ذکر خاص بیان شده است حتما باید عدد آن مراعات شود، چرا که اگر ذکر و دعا را کلید عطا خوانده اند، عدد آن، به منزله دندانه کلید است که به زياد يا كم نمودن آن در باز نمى‏شود
    اما باید توجه داشت که اگر چه کمّیت، در تاثیر بخشی اذکار و ادعیه و به طور مطلق در ملکه شدن روح عمل صالح در نهاد آدمی مهم است اما مهمتر از آن، اهتمام ورزیدن به احسنیّت و کیفیّت نفس عمل صالح است که خداوند در قرآن کریم از آن با کلمه «احسن عملا» یاد کرده است، مثل آنجا که فرموده است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُواالصَّالِحاتِ إِنَّا لا نُضيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً»[1]و نیز فرموده: «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا»[2]یعنی خداوند برای آشکار شدن بهترین اعمالتان شما را می آزماید و نفرموده: «لیبلوکم اکثر عملا»ابرام و اهتمام شریعت مطهره رابر احسنیّت و کیفیت عمل، غیر از این تصریح کلامی، از سفارشات و تاکیدات دیگر شارع مقدس نیز می توان استفاده نمود. مثلا تمامی آیات و روایاتی که ما را به اخلاص درعمل دعوت نموده اند خود یکی از مصادیق این حقیقت است. مثل آنجا که خداوند عبودیت بندگانش را قرین به اخلاص عملشان نموده و می فرماید: «وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِیَعْبُدُوا اللّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ»[3] و یا مثل آنجا که خداوند ملاقات خویش را مشروط به عمل صالح و عدم شرک در عبادت نموده و می فرماید: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحًا وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»[4]همه اینها دلالت بر ضرورت احسنیّت عمل صالح دارد نه صرفا انجام هیئات و بدنه ظاهری آن.

    سلام

    حال اگر خواسته باشیم بین کمیت و کیفیت یکی رو انتخاب انتخاب کنیم کدام ارجح است ؟
    مثلا من دو رکعت نماز با حضور ذهن در شبانه روز بخونم بهتر است
    یا هفده رکعت بدون توجه و حضور ذهن ؟
    از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
    برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نظیر نمایش پست
    حال اگر خواسته باشیم بین کمیت و کیفیت یکی رو انتخاب انتخاب کنیم کدام ارجح است ؟
    مثلا من دو رکعت نماز با حضور ذهن در شبانه روز بخونم بهتر است
    یا هفده رکعت بدون توجه و حضور ذهن ؟
    مسلما خواندن 17 رکعت نماز در طول روز جزو واجبات بوده و هرگز نباید آن را ترک کرد و لو به بهانه خواندن نمازی با توجه بیشتر. اساسا نباید بین کیفیت نماز با کمیت نماز تمایز قائل شد. نماز مقبول درگاه الهی نمازی است که علی رقم حائز بودن کمیت لازم، از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد.

    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نظیر نمایش پست
    استاد شما گفتین کیفیت در نماز خواندن مهمتر از کمیت هست اونجوری که من فهمیدم
    خوب من یک سوال دارم
    بعضی وقتا که می خوام نماز بخونم مثلا مغرب و عشارو
    اگه فقط مغرب و بخونم بیشتر می تونم تمرکز کنم و خوندن نماز عشا دیگه حوصلم نمیاد و از ر. بی حوصلگی می خونم
    و کلا دیگه اون تمرکز اولیه رو ندارم
    در این مواقع ایا اشکالی داره به همون خوندن مغرب اکتفا کنم و سعی کنم همونو با دقت و تمرکز بهتری بخونم ؟
    اینکه بنده عرض کردم کیفیت نماز مهمتر از کمیت آن است مرادم کمیت نماز مستحبی بود وگرنه پر واضح است که نمازهای یومیه 17 رکعت هستند و واجب است در تحت هر شرایطی همه این نمازهااقامه گردند و هیچ مجوزی برای کم کردن این نمازهای واجب نیست.

    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی
    پرسش
    در خواندن نماز کیفیت مهمتر است یا کمیت ؟

    پاسخ
    اگر مرادتان از کمیت یا کیفیت نماز، نماز واجب است مسلم است که کمیت و تعداد نمازهای واجب در اولویت قرار دارند یعنی نمیتوان مثلا نماز عشا را به بهانه تقویت کیفیت نماز مغرب، ترک کرد. اما اگر مرادتان از کیفیت و کمیت نمازها، نمازهای مستحبی است باید بگوییم که با دقت زیاد در آیات و روایات دانسته می شود که خداوند متعال در قرآن کریم و نفوس مطهره انبیاء و ائمه علیهم السلام در احادیث و روایات همواره بر کیفیت اعمال تاکید و سفارش دارند و نه صرفا بر کمیت آنها. اگر چه کمیت اعمال نیز در جای خود مهم است مثلا آنجا که ازجانب امام معصوم عدد خاصی برای تاثیر یک ذکر خاص بیان شده است حتما باید عدد آن مراعات شود، چرا که اگر ذکر و دعا را کلید عطا خوانده اند، عدد آن، به منزله دندانه کلید است که به زياد يا كم نمودن آن در باز نمى ‏شود
    اما باید توجه داشت که اگر چه کمّیت، در تاثیر بخشی اذکار و ادعیه و به طور مطلق در ملکه شدن روح عمل صالح در نهاد آدمی مهم است اما مهمتر از آن، اهتمام ورزیدن به احسنیّت و کیفیّت نفس عمل صالح است که خداوند در قرآن کریم از آن با کلمه «احسن عملا» یاد کرده است، مثل آنجا که فرموده است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُواالصَّالِحاتِ إِنَّا لا نُضيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً»
    [1]و نیز فرموده: «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا»[2]یعنی خداوند برای آشکار شدن بهترین اعمالتان شما را می آزماید و نفرموده: «لیبلوکم اکثر عملا»ابرام و اهتمام شریعت مطهره رابر احسنیّت و کیفیت عمل، غیر از این تصریح کلامی، از سفارشات و تاکیدات دیگر شارع مقدس نیز می توان استفاده نمود. مثلا تمامی آیات و روایاتی که ما را به اخلاص درعمل دعوت نموده اند خود یکی از مصادیق این حقیقت است. مثل آنجا که خداوند عبودیت بندگانش را قرین به اخلاص عملشان نموده و می فرماید: «وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِیَعْبُدُوا اللّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ»[3] و یا مثل آنجا که خداوند ملاقات خویش را مشروط به عمل صالح و عدم شرک در عبادت نموده و می فرماید: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحًا وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»[4]همه اینها دلالت بر ضرورت احسنیّت عمل صالح دارد نه صرفا انجام هیئات و بدنه ظاهری آن.

    پینوشت:
    [1]- الکهف/30
    [2]-هود/7
    [3]- بینه/5
    [4]- الکهف/110

    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود