جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی




    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی





    سنت و زندگانی دو بانوی بزرگ(س) الگوی زن مسلمان است.
    با شناخت این سنت و زندگانی می‏توان ابعاد مطلوب «زن الگو» را شناخت.
    ● زن الگو و بُعد «فکری - شناختی» رشدانسانی او

    ▪ صورت مسأله

    می‏دانیم که؛ پیشتر چند نکته زیر گذشت که هر یک مجال دیگری برای تفصیل می‏طلبد:
    ▪ قابلیت دانستن، یکی از سه ساحت روح و یکی از ابعاد وجودی انسان است. آدمی می‏تواند بداند و بشناسد و این ویژگی، قابلیتی در اصل وجود اوست.
    ▪ تربیت «فکری و معرفتی» نخستین وجهه از وجوه تربیت انسانی است. تربیت «روحی» و تربیت «رفتاری» دو بعد اصلی دیگر تربیت وجودی آدمی می‏باشد. از این رو، رشد بینش و شعور و ادراک و شناختها و آگاهیها یکی از سه بعد رشد و سیر و سلوک انسانی است. رشد شخصیت انسان و تربیت وجودی او - بدین قرار نیز زن - در گرو رشد فکری و شناختها و بینشها و شعور اوست.
    ▪ بینشها و شعورها و شناختهای آدمی اصل پایه شخصیت اوست و «بُعد معرفتی» اولین بعد شخصیتی «زن الگو» است.
    ▪ سنت و زندگانی دو بانوی بزرگ(س) الگوی زن مسلمان است. با شناخت این سنت و زندگانی می‏توان ابعاد مطلوب «زن الگو» را شناخت.

    می‏خواهیم که؛

    خواسته ما آن است که معلوم کنیم:
    ▪ «بعد معرفتیِ» تربیت و رشد انسانی، و وجهه «شناختیِ» انسانِ الگو و زن الگو کدام است؟
    ▪ چگونه می‏توان از نحوه و مضمون اندیشه‏ها و بینشها و شناختهای دو بانوی بزرگ(س) و آموزه‏های معرفتی آنان، الگوی معرفتی زن مسلمان
    رشد بینش و شعور و ادراک و شناختها و آگاهیها یکی از سه بعد رشد و سیر و سلوک انسانی است.
    و بُعدِ شناختی «زن الگو» را استنباط کرد و به دست داد؟

    ▪ انسان امروز و زن امروز چگونه می‏تواند آن نحوه دید و بینش و آن نوع گرایشهای شناختی و شعوریِ آموخته از دو بانوی بزرگ(س) را در خود جاری کند و آن‏گونه ببیند که آن دو آموزگار می‏آموزند و آن‏گونه خدا را، انسان را، هستی را، زندگی را، جامعه را و تاریخ را بشناسد و تفسیر کند که آن دو آموزگار تفسیر می‏کنند؟
    ▪ چگونه می‏توان سنت و زندگانی دو بانوی بزرگ(س) را برای این نسل در قالب یک الگو و مدل حیات و زندگی ترسیم کرد، بگونه‏ای که نسل امروز با فاطمه زهرا(س) ببیند و با این بینش زندگی کند؟




    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


    وضعیت امروز ما

    جامعه ما و نسل ما در روی کرد به دین، با چند دغدغه اصلی روبه‏ رو است:
    - یکی پرسش از حقیقت دین، و اینکه نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی امروز بشر چیست و از آن، در عرصه‏ های گوناگون حیات فردی و اجتماعی خویش چه انتظاری می‏توان برد؟
    - دیگری پرسش از منطق، روش و کیفیت فهم دین، و اینکه نقش اندیشه‏ ها و دستاوردهای بیرون دینی بشر - مانند علوم و معارف تجربی، اندیشه‏ های امروزین و تکنولوژی موجود - در فهم دین چیست؟ و نیز پرسش از شیوه و الگوی جاری‏ سازی آموزه ‏های دین، در متن واقعیتهای روزآمد فردی و اجتماعیِ زندگی تازه و متحوّل بشری.
    انتظار جامعه امروز این است که زبان فکری و روحی و اجتماعی او دانسته شود تا ارتباط و مفاهمه میان دی ن‏شناسان و مفسرّانِ آموزه‏ های دین، با جامعه و مردم خویش و با نسل امروز برقرار شود تا از مجرای آن بتوان با او از دیانت و آدمّیت سخن گفت و او را با خدا و رسول(ص) و اولیاء معصومین(ع) همراه کرد.
    آنچه باید کرد این است که؛

    ۱) کوشش برای شناخت مکتب «دین» و تعلیمات نظری و عملی آن در همه شئون بشری، شناختی تازه و پیراسته و آزمونی از «دین»، یعنی همان مکتب توحید و عدل، زهد و جهاد، نهج‏ البلاغه و عاشورا، عدالت و مسؤولیت، بیداری و فضیلت و ...، با تأکید بر پیوندهای درونی و برونیِ هماهنگ و نیرومندی که میان اجزاء و بخشهای گوناگون آموزشهای اسلامی
    وجود دارد.
    ۲) دریافت حقایق «شناختی» و «عملی» و مسایل حرکت و تحول واقعیتهای انسانی - اجتماعی، و توجه همه ذهنیتها به نمونه‏های انسانی برتر و به زندگی انسانی و عدالت‏خواهانه اولیاء(س).
    ۳) عرضه داشتِ میراث عظیم «شناختی» و «پرورشی» اسلام در چارچوبه یک دستگاه (سیستم) منسجم و یک جهان‏ بینی و ایدئولوژی جامع، و نشان‏ده ی پیوستگی انداموار تمامیت آموزه‏ های دین و یک پیکرگی این تعالیم.
    ۴) ترسیم انگاره‏ها و الگوهای کاربردی حیات دینی در عرصه‏های گوناگون فردی و اجتماعی براساس آن تصویر سیستماتیک از تعالیم دین.
    ۵) تجسّم بخشیدن و نشان‏دادن آن حقایق و دریافتها و ترسیمها و عرضه‏ داشتها در وجود انسان مؤمن صالح و جامعه شکل‏ گرفته بر پایه دیانت و سعادت و قسط.(۱)
    در برابر «زن امروز»، تمامی این «باید»ها بعینه درمیانند.



    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی
    ● طرح پیشنهادی

    دو بانوی بزرگ(س) با آموزه‏های وحی و آموزه‏های پدر و مادر، یک جریان عظیم فکری را در خود طی سپرده‏ اند تا رسوخ یک علم جازم و یک بینش و شناخت ژرف و فراگیر، بینش و شناختی مطابق با فطرت و واقع که شعاع تأثیر و انطباع آن در جان آدمی با هیچ ذهنیت و هیچ محفوظات و اصطلاحاتی قابل مقایسه نیست.
    مجموعه این بینشها و برداشتها و دیدگاهها و شناختها، عناصر هماهنگ و منظم و نظام واره (سیستماتیک) یک منظر و بینش و تفکرند که در یک «نظام و سیستم فکریِ» معینی جای گرفته و مجموعه یک‏پارچه‏ ای را شکل داده‏ اند، و هر بخش آن به بخش دیگر پیوستگی نیرومندی دارد. آموزه‏ های
    انتظار جامعه امروز این است که زبان فکری و روحی و اجتماعی او دانسته شود تا ارتباط و مفاهمه میان دین‏ شناسان و مفسرّانِ آموزه‏ های دین، با جامعه و مردم خویش و با نسل امروز برقرار شود.
    شناختی صدیقه طاهره(س) برخاسته از این نظام و دستگاه فکری منسجم است. مجموعه این تعالیم منعکس‏ کننده یک نظام فکری - عملیِ برآمده از متن اسلام است که شامل پاسخ به بسیاری از مسایل زندگی متحول انسانی، در راستای یک حاکمیت صالح و سالم و انسانی می‏باشد.
    آنچه پیرامون آموزه‏ های بانوی بزرگ(س)گفته آمد درباره تعالیم «اخلاقی»، «رفتاری» و «اجتماعی» او نیز جاری است و در مورد زینب کبری(س) نیز همین‏گونه است. یعنی آموزه‏های اخلاقی، رفتاری و اجتماعی این اولیاء همانند آموزه‏های شناختی آنان - در پیوستگی انداموار و نظام ‏واره (سیستماتیک) با یکدیگر - نشانگر یک «سیستم اخلاقی»، «سیستم رفتاری» و «سیستم اجتماعیِ» منسجم می‏باشند.


    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی

    به این قرار، از زن مسلمان پذیرفته نیست که برای مثال، صرفا سخت در بند ویژگیها و اوصاف عبادی حضرت صدیقه(س) باشد بی‏ آنکه به مسایل و امور مسلمانان توجهی درخور - آن گونه که بانوی بزرگ داشته است - داشته باشد، و بی‏آنکه چونان او، برای احیای میراث عظیم رسول خدا(ص) و استقرار حاکمیت صالح و برای عدالت و حق و فضیلت در هنگامه‏ های دشوار سیاسی و در قضایا و مسایل اجتماعی به چاره‏ جویی بپردازد و میدان‏داری کند. از زن مسلمان پذیرفته نیست که یا به برخی ویژگی های فردی بانو تکیه کند و یا در نقطه مقابل، آنچنان دغدغه‏ دار حضور اجتماعی خویش باشد که از عناصر و اوصاف ارجمند انسانی و روحی و فکری و اخلاقی و رفتاری شایسته حضرت(س) غفلت ورزد.
    نگاهی و اشاره‏ای به کاربرد «روش شناخت سیستمی»، در شناخت تعالیم دین
    تحقیق در تعالیم دین، نیازمند سه دسته «اصول راهنمای پژوهش» است:

    ۱) اصول راهنمای شکل‏ دهی به صورتها و ساختهای صوری شناختها، که به مدد منطق صوری و یا پرداختهای تازه‏ تر آن - مانند منطق جدید یا منطق ریاضی - به دست می‏آید.
    ۲) اصولِ منطق استنباط یا اصول راهنمای استنباط تعالیم دین از متن
    کتاب و سنت معصومین(ع) که همان «علم اصول» رایج در حوزه‏های علمی می‏باشد که منطق عام همه حوزه‏ های معرفتی درون دینی اعم از کلام و فقه و تفسیر می‏باشد.
    از زن مسلمان پذیرفته نیست که برای مثال، صرفا سخت در بند ویژگیها و اوصاف عبادی حضرت صدیقه(س) باشد بی‏ آن که به مسایل و امور مسلمانان توجهی درخور - آنگونه که بانوی بزرگ داشته است - داشته باشد
    .

    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


    3) اصول راهنمای منطق محتوای تحقیق یا به تعبیری شیوه ‏های کاربردی تحقیق، چه شیوه ‏ها و اصول راهنمای عمومی مانند «روش شناخت سیستمی» یا اصول و شیوه‏ های خاص مانند روش تحقیق در علم کلام، علم فقه، علم تفسیر و ...
    «روش شناخت سیستمی» دارای سه جنبه مفهومی اصلی می‏باشد(۲):
    - یکی توجه و شناخت هدف و مقصد مجموعه‏ های «فکری» یا «عینی» مورد بررسی.
    - دیگری توجه به محتوا و عناصر و عوامل پیوسته و اندام وار درونی مجموعه و پدیده مورد بررسی.
    - و سوم شناخت جریان یا خط و ربط کلی حاکم بر مجموعه. به عبارت دیگر، شناختِ «نظام مجموعه».
    «روش شناخت سیستمی» در حوزه پژوهش های دینی بر پایه این نگرش به کار بسته می‏شود که مجموعه تعالیم دین - مانند تعالیم صدیقه طاهره(س) - شکل گرفته از اجزاء آموزشی مرتبط با یکدیگر است. این اجزاء دارای سیستمی در میان خویش می‏باشند که از یک نظام و کلیّت برخوردار است. بنابراین علاوه بر شناخت اجزاء، باید درباره کلیّت و خصایص کلّی آنها و روابط درونی آنها نیز به عنوان یک سیستم به مطالعه و بحث پرداخت.

    «روش شناخت سیستمی» بر دو پایه زیر استوار است:

    الف) بینش و دیدگاهی مجموعه‏ نگرانه
    ب) نظریه و الگویی برای ساختمان سیستم

    «الگوسازی» یا «مدل سازی» مضمون اصلی جاری در «روش شناخت سیستمی» است. واژه «مدل» یا «الگو» به هر نوع ارائه یک سیستم اطلاق می‏شود. از میان این الگوها و مدلها، الگوهای «شناختی» و «هنجاری» بیشترین کاربرد را در تحقیق از تعالیم دین دارند که در جای خویش توضیح داده خواهند شد.



    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


    سازمان تحقیق در فصل دوم

    مباحث فصل دوم در دو فراز اصلی خواهد آمد:

    - فراز اول؛ محورهای شناختی - اندیشه‏ ها و شناختها - در نگاه و تحلیل دو بانوی بزرگ.
    - فراز دوم؛ نظام فکری قابل استنباط از تعالیم معرفتی دو بانوی بزرگ.


    فراز اول؛ موضوعات شناختی در تعالیم

    دو بانوی بزرگ
    این فراز شامل دو بحث اصلی است؛
    - یکی مروری بر موضوعات معرفتی در تعالیم دو بانوی بزرگ.
    - دیگری برداشت تحلیلی از این تعالیم در موضوعات فهرست شده.

    دیدگاه کلّی و فهرست موضوعات معرفتی در

    تعالیم زن الگو

    موضوعات اصلی شناختی در تعالیم صدیقه بتول(س) و زینب کبری(س) در یک نگاه کلّی به ترتیب زیر فهرست می‏شود؛

    ▪ بینش ها و شناختها درباره خود، درباره انسان

    شرط اول برای ساخت «خود» و تهذیب و تربیت آن، شناختن آن است. آدمی تا به نیازها، استعدادها، ابعاد و ارزش های وجودی و خلقت خویش پی نبرد، و تا کرامتها و نقش و جایگاه و رسالت و مسؤولیت خود را و جریان عظیم رویش و رستگاری ممکن برای خویش را نشناسد و به «خودآگاهی» نرسد، برای تربیت و ساختن و فعلیت بخشیدن و رویش خویش تلاش نمی‏کند، و برای بهره‏ جستنِ بر صواب از آنها همتی به کار نمی‏ بندد.
    در شناخت و فهم «خود»، دو بانوی بزرگ برای ما آموزه‏های بلندی دارند، مانند؛
    «شما بندگان خدا! نگهبانان حلال و حرام و حاملان دین و احکام، و امانت‏داران حق و رسانندگان آن به خلقید.»(۳)

    ▪ بینشها و شناختها درباره جهان (جهان‏شناسی)

    برخی از تعالیم «زن الگو»، درباره شناخت جهان است. این آموزه ‏ها دربردارنده مباحثی مانند آفرینش جهان، پدیده‏ های عالم غیب مانند فرشتگان و شیطان و ... و سنتهای الهی در تدبیر عالم و آفرینش انسان و جهان و معاد و قیامت می‏باشد، مانند:
    «همه چیز را از هیچ پدید آورد و بی‏نمونه‏ای انشاء کرد. نه به آفرینش آنها نیازی داشت و نه از آن خلقت سودی برداشت. جز آنکه
    از زن مسلمان پذیرفته نیست که یا به برخی ویژگیهای
    فردی بانو تکیه کند و یا در نقطه مقابل، آنچنان دغدغه‏ دار حضور اجتماعی خویش باشد که از عناصر و اوصاف ارجمند انسانی و روحی و فکری و اخلاقی و رفتاری شایسته حضرت(س) غفلت ورزد

    ▪ بینشها و شناختها درباره جامعه و تاریخ

    خواست قدرتش را آشکار سازد و آفریدگان را بنده‏ وار بنوازد و بانگ دعوتش را در جهان اندازد. پاداش را در گرو فرمانبرداری نهاد، و نافرمانان را به کیفر بیم داد تا بندگان را از عقوبت برهاند و به بهشت کشاند.»(۴)


    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


    ▪ بینشها و شناختها درباره خداوند

    معرفت به خداوند و شناخت پروردگار، محور شناختهای دینی و به بیان دیگر غایت معرفت دینی و بلندترین نقطه معرفت و کمال مطلوب هر معرفتی است. همه شناختها و دانشها و مجموع حرکتها و اغراض و انگیزه‏ های معرفتی به این مقصد عالی و هدف متعالی، یعنی «شناخت و معرفت خداوند» باید منتهی گردد. این بالاترین شناخت و والاترین کمال اندیشه و وجود و اساس نیک بختی و مقصد خلقت و فلسفه وجودی همه کاینات و هستی است. بخشی از تعالیم دو بانوی بزرگ، درباره خداوند و توحید و صفات و کلیات افعال الهی است. بینش و تحلیل برهانی و روحانی از توحید، افعال الهی، سنتها و قانونمندی های هستی‏ شناختی، هدف آفرینش، رابطه خدا و انسان و ... مانند:

    «ستایش خدایی را بر آنچه ارزانی داشت. سپاس او را بر اندیشه نیکو که در دل نگاشت. سپاس بر نعمتهای فراگیر که از چشمه لطفش جوشید و عطاهای فراوان بخشید، و نثار احساس که پیاپی پاشید. نعمتهایی که از شمار افزون است و پاداش آن از توان بیرون، و درک نهایتش نه در حدّ اندیشه ناموزون.»(۵)
    ▪ بینشها و شناختها درباره حجّت خدا
    پیامبران(ع)، قرآن کریم و امامان معصوم(ع)، آموزگاران و راهنمایان بشر و نشانه‏های خداوند برای آدمیان تا اوج آدمیت و رستگاری‏اند و حجت خدا بر مردمانند.

    دو آموزگار ما، دو بانوی بزرگ، در جریان عظیم فکری و شناختی خود، حجت خدا را به ما می‏ آموزند. آموزه‏ های آنان در این بخش درباره وحی، نبوت، بعثت انبیاء و پیامبر بزرگ(ص)، وصایت و ولایت، تاریخ انبیاء و پیامبر بزرگ(ص)، قرآن کریم، امامان معصوم(ع) و مسؤولیت و تکلیف بزرگ خلق در برابر آن نشانه‏های روشن خدا می‏باشد، مانند:

    «گواهی می‏دهم که پدرم محمد، بنده و فرستاده اوست. پیش از آنکه او را بیافریند، برگزید و پیش از پیامبری تشریف انتخاب بخشید و به نامیش نامید که می‏سزید ... محمد(ص) را برانگیخت تا کار خود را به اتمام و آنچه را مقدّر ساخته به انجام رساند ... ما خاندان را در میان شما به خلافت گماشت و تأویل کتاب اللّه‏ را برعهده ما گذاشت.(۶) وای بر آنان (مهاجر و انصار). چرا نگذاشتند حق در مرکز خود قرار یابد؟ و خلافت بر پایه‏های نبوت استوار مانَد؟ آنجا که فرود آمد نگاه جبرئیل امین است و برعهده علی که عالم به امور دنیا و دین است ... به خدا سوگند اگر پای درمیان می‏نهادند و علی را بر کاری که پیامبر برعهده او نهاد می‏گذاردند، آسان آسان ایشان را به راه راست می‏برد و حق هر یک را بدو می‏سپرد.»(۷)



    بخشی از تعالیم دو بانوی بزرگ، درباره خداوند و توحید و صفات و کلیات افعال الهی است. بینش و تحلیل برهانی و روحانی از توحید، افعال الهی، سنتها و قانون مندیهای هستی‏ شناختی، هدف آفرینش، رابطه خدا و انسان.


    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی

    ▪ بینشها و شناختها درباره جامعه و تاریخ


    بینش و شناخت نسبت به جامعه و تاریخ و انواع مقوله‏ های درونی آن (دیدگاه توصیفی از وضعیت موجود جامعه و نیز دیدگاه ارزشی و هنجاری درباره وضعیت آرمانی جامعه) از بخش های شناختی اصلی تعالیم دو بانوی بزرگ است. شناخت های یاد شده، اندیشه اجتماعی دین را توضیح می‏دهد.


    مانند:

    پس از آن همه رنجها که [پیامبر] دید و سختی که کشید. رزم‏ آوران ماجراجو، و سرکشان درنده‏ خو، و جهودان دین به دنیا فروش، و ترسایان حقیقت ناینوش، از هر سو بر وی تاختند. و با او نرد مخالفت باختند ... هنوز دو روزی از مرگ پیغمبرتان نگذشته و سوز سینه ما خاموش نگشته، آنچه نبایست، کردید. و آنچه از آنتان نبود بردید. و بدعتی بزرگ پدید آوردید ... حرمت ها تباه و حریم‏ ها بی ‏پناه ماند.(۸)

    نمونه فرازها و موضوعات شناختی فهرست شده، باید تحلیل شوند و در چارچوبه نظام فکری ارائه شوند. تحلیل تفسیری پس از این می‏آید. آنگاه نوبت به تبیین سیستماتیک نظام فکری با آموزه‏های یاد شده می‏رسد.
    ۱ - برخی فرازها برگرفته از محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی، علی حکیمی، الحیاة ج۱، ترجمه احمد آرام (قم، انتشارات دفتر تبیلغات اسلامی، ۱۳۶۶) چاپ دوم، سرآغاز گردانیده فارسی و مقدمه.
    ۲ - برای مثال نگاه کنید به: مهدی فرشاد، نگرش سیستمی، (تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۲).
    ۳ - ابوالفضل احمدابن‏ابی‏ طاهر مروزی، بلاغات النساء (بیروت، ص۲۳) ترجمه از سیدجعفر شهیی، زندگانی فاطمه زهرا (تهران، دفتر نشرفرهنگ اسلامی، ۱۳۷۳) چاپ هجدهم، ص۱۲۶ - ۱۲۸.
    ۴ - ابوالفضل احمدابن‏ابی‏ طاهر، به نقل از سیدجعفر شهیدی، مآخذ پیشین ص۱۲۶.
    ۵ - احمدابن‏ابی‏ طاهر، ص۲۳، به نقل از سیدجعفر شهیدی، مآخذ پیشین، ص۱۲۶.
    ۶ - احمدابن‏ابی‏ طاهر، به نقل از سیدجعفر شهیدی، مآخذ پیشین ص۱۲۸ ۰ ۱۲۷.
    ۷ - بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸ و نیز احمدابن‏ابی‏ طاهر به نقل از سیدجعفر شهیدی، ص/۱۵۱.
    ۸ - احمدابن‏ابی‏ طاهر، به نقل از سیدجعفر شهیدی، مآخذ پیشین ص۱۳۳ - ۱۳۰.




    زن در عرصه سلوک انسانی و مناسبات اجتماعی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0





    منابع:
    الحیاة,ترجمه احمد آرام,دفتر تبیلغات اسلامی,mahal=قم,tarikh=۱۳۶۶
    نگرش سیستمی,مهدی فرشاد,امیرکبیر,tarikh=۱۳۶۲
    بلاغات النساء,ابوالفضل احمدابن‏ابی‏طاهر مروزی,mahal=بیروت,safhe=۲۳
    بحارالانوار,jeld=۴۳,safhe=۱۵۸


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود