جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در آیه 2سوره نور چرا زانيه مقدم ذكر شده ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و خسته نباشید

    در آیه 2 سوره نور چرا زانیه مقدم بر زانی ذکر شده ؟

    ممنونم



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۶ در ساعت ۰۳:۵۸
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    «الزَّانِيَةُ وَ الزَّانىِ فَاجْلِدُواْ كلُ‏َّ وَاحِدٍ مِّنهمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَ لَا تَأْخُذْكمُ بهمَا رَأْفَةٌ فىِ دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاخِرِ وَ لْيَشهدْ عَذَابهمَا طَائفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ»


    هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد و نبايد رأفت (و محبّت كاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حكم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده كنند! (نور، 2)



    با سلام و درود

    اگر در این آیه شریفه، زن بی عفت را مقدم بر مرد آورده شاید به جهاتی باشد:

    1. با توجه به حیا و عفت که در زنان بیشتر است، انجام چنین عملی از زنان شنيع ‏تر و زشت‏ تر است. لذا زنی که مرتکب چنین عملی شود، تمرد بیشتری داشته است.

    2. به خاطر حامله شدن زنان، این عمل برای آنان زيان آورتر است.

    3. اگر فرزندی متولد شود، احتمال قتل و از بین بردن آن و ...، از جمله خطرات و ضررهایی است که متوجه زن می شود.

    4. شهوت در زنان قويتر و بيشتر است لذا زمینه و امکان بیشتری برای این اقدام وجود دارد. به بیان دیگر، تا زن راضی نباشد امکان وقوع این گناه، غالبا کمتر است. (1)



    نکته:

    این آیه اگر چه خطابش عام است ولی در عین حال اشاره اش به زنان فاسد و هرزه گرا است. چنین زنانی با توجه به مطالب فوق، امکان و احتمال اقدام بر این عمل شنیع، در آنها بیشتر از مردان است.



    _____________
    (1) ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص 197؛ أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 488؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج ‏9، ص 241؛ تفسير نمونه، ج ‏14، ص 364.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۹/۲۸ در ساعت ۱۹:۵۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و تشکر از شما پاسخگوی ارجمند

    از پاسخ شما تشکر می کنم اما اینطور به نظر میرسد که همیشه این زنان هستند که مورد تجاوز قرار می گیرند نه مردان و این مردان هستند که بر اثر غلبه شهوت دست به چنین کاری را میزنند و زنان تا در شرایط تحریک توسط مرد قرار نگیرند اقدام به چنین عمل شنئی نمی کنند (البته منظورم به طورعام هست و موارد استثنائی را شامل نمی شود) من نمیدانم از نظر علمی چقدر مسئله بیشتربودن شهوت در زنان قابل اثبات است اما اگر اینطور هم باشد شهوت زن به صورت خفته است و تا عامل محرکی نباشد بروز و ظهور پیدا نمی کند . با این وصف به نطر می رسه برای عبرت اموزی باید ابتدا کسی که عامل اصلی این عمل است یعنی مرد را مورد کیفر قرار داد و بعد زن را . درسته که زن هم به این امر رضایت داده اما چه زمانی رضایت داده ؟ زمانی که توسط مرد مورد تحریک قرار گرفته است .

    باتشکر
    لازمه رهایی از جهل و رسیدن به معرفت دانائی ست
    لازمه دانائی کسب علم و آگاهی ست
    لازمه کسب علم و آگاهی پرسش است
    از این روست که زیاد می پرسم
    تا از نادانسته هایم بکاهم و به دانسته هایم بیافزایم

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    باسلام و تشکر از شما پاسخگوی ارجمند

    از پاسخ شما تشکر می کنم اما اینطور به نظر میرسد که همیشه این زنان هستند که مورد تجاوز قرار می گیرند نه مردان و این مردان هستند که بر اثر غلبه شهوت دست به چنین کاری را میزنند و زنان تا در شرایط تحریک توسط مرد قرار نگیرند اقدام به چنین عمل شنئی نمی کنند (البته منظورم به طورعام هست و موارد استثنائی را شامل نمی شود) من نمیدانم از نظر علمی چقدر مسئله بیشتربودن شهوت در زنان قابل اثبات است اما اگر اینطور هم باشد شهوت زن به صورت خفته است و تا عامل محرکی نباشد بروز و ظهور پیدا نمی کند . با این وصف به نطر می رسه برای عبرت اموزی باید ابتدا کسی که عامل اصلی این عمل است یعنی مرد را مورد کیفر قرار داد و بعد زن را . درسته که زن هم به این امر رضایت داده اما چه زمانی رضایت داده ؟ زمانی که توسط مرد مورد تحریک قرار گرفته است .

    باتشکر



    با سلام و درود

    این که به خاطر قوی بودن مرد، زن مورد تجاوز قرار می گیرد، موضوع دیگری است که مجازات سنگین اعدام نیز برای همان مرد قرار داده شده است.

    شهوت زن دیرتر بیدار می شود ولی در این فاصله زمانی بیدار شدن شهوت، این زن است که خودش را در آن محیط نگاهداشته است.

    اگر هم مرد محرک و آغازگر باشد ولی با این حال تا زن نخواهد، عملا مرد کاری از پیش نمی برد.

    ضمنا توصیه به تقوا هم برای مرد است و هم برای زن و این گونه نیست که یکی مقدم بر دیگری باشد، ولی با توجه به مواردی که در پست شماره 2 بیان به نظر می رسد در مقام عمل، زن مؤثرتر و زیانی هم که به او می رسد بیشتر است.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۰/۲۵ در ساعت ۱۸:۳۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    نقل قول نوشته اصلی توسط سلوا نمایش پست
    من نمیدانم از نظر علمی چقدر مسئله بیشتربودن شهوت در زنان قابل اثبات است اما اگر اینطور هم باشد شهوت زن به صورت خفته است و تا عامل محرکی نباشد بروز و ظهور پیدا نمی کند
    جایی مقاله ای می خوندم که قسمت هایی از اون بی ارتباط با موضوع نیست

    بر اساس آموزه های دین اسلام، میزان شهوت جنسی در زن بیشتر از مرد است تا وی بتواند به باردارشدن تن دهد و سختی های آن را بپذیرد. باردار شدن یک زن همان تجلی صفت «خالقیت» خداوند است که بنا بر مشیت الهی به عهده زن گذاشته شده است.

    «حیا» از صفات کمال الهی است و مقداری از آن در نهاد هر انسانی به ودیعت گذاشته شده اما میزان آن در زن بیشتر ولی برابر با میزان شهوت اوست تا هم تعادل بین شهوت و حیا بر قرار گردد و هم متناسب با دیگر تغییرات وی در طول زندگی او باشد.
    برای تن دادن زن به متجلی کردن صفت خالقیت خداوند، باید میزان حیاء وی کاسته شود و شهوت بر حیا غلبه کند. این اتفاق در دوران بلوغ دختر و سپس ازدواج و زایمان وی رخ می دهد. استدلال این روایت بسیار گویاست: «اگر شهوت 10 جزء و حیا 10 جزء داشته باشد، 9 جزء آنها در زن و 1 جزء آنها در مرد است. وقتی دختر به تکلیف می رسد، یک جزء از حیائش می رود. وقتی دختر قاعده می گردد، یک جزء دیگر از حیائش می رود. وقتی دختر ازدواج می کند، یک جزء دیگر از حیائش می رود. وقتی زن بکارتش می رود، یک جزء دیگر از حیائش می رود. وقتی زن زایمان می کند، یک جزء دیگر از حیائش می رود. پس باید بپرهیزد و حفظ کند بقیه حیائش را».
    به زبان ساده؛ نسبت حیاء به شهوت در دختر یا زن؛ 9به 9 می باشد (پس به وی ظلم نشده است). به تدریج صورت کسر کم می شود اما مخرج کسر ثابت می ماند تا به نسبت؛ 5 به 9 برسد در حالی که نسبت حیاء به شهوت در مردان 1 به 1 باقی مانده است. یعنی شهوت زنان بیشتر از مردان است اگرچه حیاء آنان نیز بیشتر از مردان است اما تعادل بین حیاء و شهوت در زنان به هم خورده است و حیاء آنان نمی تواند شهوت آنان را بپوشاند. به همین خاطر، زنان بیشتر از مردان در معرض انحراف یا سوء استفاده جنسی هستند.

    یا علی(ع)

    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    332
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    47



    با سلام
    در کتاب الاتقان پیرامون بحث تقدم و تأخر کلمات در آیات قرآن،دلیل این تقدم در آیه مورد نظر،کثرت زنان بدکاره نسبت به مردان بدکاره ذکر شده است.
    خدایا چنان کن سرانجام کار
    تو خشنود باشی و ما رستگار

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلپر نمایش پست
    با سلام
    در کتاب الاتقان پیرامون بحث تقدم و تأخر کلمات در آیات قرآن،دلیل این تقدم در آیه مورد نظر،کثرت زنان بدکاره نسبت به مردان بدکاره ذکر شده است.


    با سلام و درود

    بله. این هم یکی از احتمالاتی است که داده شده ولی این نیاز به بررسی و اثبات دارد.

    آیا جنس زن بیشتر به این کار میل دارد، که این ادعا با فطرت زن و با وفا بودن آن ناسازگار است.

    اگر هم بر اساس آمار است که باید گفت در مقابل هر زن خطاکار، یک مرد خطاکار نیز باید باشد پس این آمار چگونه و بر چه اساسی است؟

    لذا چندان قابل اثبات نیست.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی





    تقدم زانیه بر زانی




    پرسش:
    در آیه 2 سوره "نور" چرا زانیه مقدم بر زانی ذکر شده است؟


    پاسخ:
    «الزَّانِيَةُ وَ الزَّانىِ فَاجْلِدُواْ كلُ‏َّ وَاحِدٍ مِّنهمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَ لَا تَأْخُذْكمُ بهمَا رَأْفَةٌ فىِ دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاخِرِ وَ لْيَشهدْ عَذَابهمَا طَائفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ»؛ هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد و نبايد رأفت (و محبّت كاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حكم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده كنند!(1)
    اگر در این آیه شریفه، زن بی عفت را مقدم بر مرد آورده شاید به جهاتی باشد:
    1. با توجه به حیا و عفت که در زنان بیشتر است، انجام چنین عملی از زنان شنيع‏ تر و زشت ‏تر است. لذا زنی که مرتکب چنین عملی شود، تمرد بیشتری داشته است.
    2. به خاطر حامله شدن زنان، این عمل برای آنان زيان آورتر است.
    3. اگر فرزندی متولد شود، احتمال قتل و از بین بردن آن و ...، از جمله خطرات و ضررهایی است که متوجه زن می شود.
    4. شهوت در زنان قوي تر و بيشتر است، لذا زمینه و امکان بیشتری برای این اقدام وجود دارد. به بیان دیگر، تا زن راضی نباشد امکان وقوع این گناه، غالبا کمتر است.(2)
    نکته: این آیه اگر چه خطابش عام است ولی در عین حال اشاره اش به زنان فاسد و هرزه گرا است.چنین زنانی با توجه به مطالب فوق، امکان و احتمال اقدام بر این عمل شنیع، در آن ها بیش تر از مردان است.
    در مقابل این گفته که مرد بر اثر قوت جسمی و زود تحریک شدنش، به زن تجاوز می کند لذا این مرد است که تجاوزگر و اقدام کرده است پس تقصیر بیشتر با مرد است؛ می توان گفت این که به خاطر قوی بودن مرد، زن مورد تجاوز قرار می گیرد، موضوع دیگری است که مجازات سنگین اعدام نیز برای همان مرد قرار داده شده است.
    هم چنین، گرچه شهوت زن دیرتر بیدار می شود ولی در این فاصله زمانی بیدار شدن شهوت، این زن است که خودش را در آن محیط نگاه داشته است. اگر هم مرد محرک و آغازگر باشد ولی با این حال تا زن نخواهد، عملا مرد کاری از پیش نمی برد.
    ضمنا توصیه به رعایت تقوا هم برای مرد است و هم برای زن؛ و این گونه نیست که یکی مقدم بر دیگری باشد، ولی به نظر می رسد در مقام عمل، زن مؤثرتر و زیانی هم که به او می رسد بیش تر است.

    _______
    (1) نور/ 2.
    (2) ر.ک: طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏7، ص 197؛ طیب، أطيب البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏9، ص 488؛ قمی مشهدی، تفسير كنزالدقائق و بحرالغرائب، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏9، ص 241؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏14، ص 364.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۸/۱۹ در ساعت ۰۱:۰۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود