جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از شهید اوّل تا ساشادینا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14

    از شهید اوّل تا ساشادینا





    آیا می توان الگویی اسلامی در اخلاق زیست پزشکی ارائه کرد ؟

    آیا نقطه مشترکی بین اخلاق سکولار و اخلاق اسلامی در این حوزه و سایر حوزه های اجتماعی ، می توان یافت ؟

    پاسخ پرفسورعبد العزیز ساشادینا به این دو پرسش مثبت است. او به عنوان اسلام شناس و نظریه پرداز اسلامی ،

    نقش ذاتی برای عقل در تشخیص حَسَن و قَبیح در شریعت اسلامی قائل است، و این بحث را نقطه مشترک اخلاق سکولار و اخلاق اسلامی می داند ، هر چند تفاوت های بنیادین آنها را متذکر می شود.

    کتاب تازه انتشار یافته این استاد دانشگاه دانشگاه ویرجینیا ،زیرعنوان "اخلاقیات زیست پزشکی اسلامی"برگردانی شایسته و پاکیزه از Islamic Biomedical Ethicsاست ،

    و مهمترین اثر از عالمی شیعی در حوزه اخلاق زیست پزشکی تا کنون است.

    با خواندن این کتاب می توان ، ده ها گزاره و اصطلاح اسلامی را یافت که به زبان روز و علمی ، توضیح داده شده و خواندن آن را برای پزشکان و سایر جامعه علمی

    که با اصطلاح های فقهی و کلامی آشنا نیستند ، دلپذیر می کند.

    فصل های هفتگانه کتاب به اصول اخلاقی ، سلامتی و بیماری ، آغاز حیات ، پایان دادن به حیات اولیه ، مرگ و مردن ، اهدای عضو و ارتقای زیبایی و اخلاقیات زیست اسلامی ، اختصاص دارد .

    ساشادینا "علم کلام" و" فقه" را در این اثر برای حل مسائل اخلاق زیست پزشکی پیوندی علمی زده است.

    ...اگر شهیداول با قاعده" لا ضرر و لاضرار"به عنوان یکی از پنج قاعده اصلی ، ارتباطات میان افراد جامعه را حدود هفتصد سال پیش بکار بست ،

    "ساشادینا" در دنیای معاصر ، با تبیین تازه تری از این قاعده ، در کنار قواعدی دیگر، مثل مصالح مرسله ، مصلح عمومی و حسن و قبح عقلی ،

    مبانی اخلاق زیست پرشکی را پیش از صدور فتوا ، بگونه ای توضیح داده که هیچ فقیه ، پژوهشگر و سیاستگزار بهداشتی، نباید خود را از آن بی نیاز داند.

    و اما در نقدی کوتاه به این اثر ، باید به قاعده "احترام جسد مسلمان" به عنوان سببی در مخالفت برخی از فقها ، مثل مرحوم آیت الله بروجردی ، در حرمت پیوند اعضا،

    پس از مرگ اشاره کرد که جای طرح و نقادی آن در این کتاب خالی به نظر می رسد.

    ...به "مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی" و "انجمن بین المللی اخلاق زیست پزشکی" و "دانشگاه شهید بهشتی" در ترجمه آن باید دستمریزاد گفت.

    محمد رضا وصفی

    ویرایش توسط مریم : ۱۳۹۱/۰۹/۲۷ در ساعت ۱۵:۲۸ دلیل: تصحیح املایی


  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود