جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معناى ولايت تكوينى امام چيست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معناى ولايت تكوينى امام چيست ؟




    سلام و خسته نباشید

    معناى ولايت تكوينى امام چيست ؟
    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۲۸ در ساعت ۰۴:۱۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی و عرض ادب و احترام

    إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ - وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ [1]
    جز اين نيست که دوست شما خداست و رسول او و مؤمنانی که نماز می خوانند و همچنان که در رکوعند انفاق می کنند- و هر که با خدا و پيامبر او و مؤمنان دوستی کند ، بداند که پيروزمندان گروه خداوندند



    آنچه از معانى ولايت در موارد استعمالش به دست مى ‏آيد اينست كه ولايت عبارتست از يك نحوه قربى كه باعث و مجوز نوع خاصى از تصرف و مالكيت تدبير مى‏شود.آيه شريفه سياقى دارد كه از آن استفاده مى‏شود ولايت نسبت به خدا و رسول و مؤمنين به يك معنا است، زیرا به يك نسبت ولايت را به همه نسبت داده است و مؤيد اين مطلب اين جمله از آيه بعدى است:
    " فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ" براى اينكه اين جمله دلالت و يا دست كم اشعار دارد بر اينكه مؤمنين و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از جهت اينكه در تحت ولايت خدايند، حزب خدايند و چون چنين است پس سنخ ولايت هر دو يكى و از سنخ ولايت خود پروردگار است و خداوند متعال براى خود دو سنخ ولايت نشان داده، يكى ولايت تكوينى و دوم ولايت تشريعى.[2]

    ولايت بر دو گونه است:

    1- ولايت تشريعى
    2- ولايت تكوينى

    منظور از ولايت تشريعى همان حاكميت و سرپرستى قانونى و الهى است كه گاه در مقياس محدودى است مانند ولايت پدر و جد بر طفل صغير، و گاه در مقياس بسيار وسيع و گسترده است، مانند ولايت حاكم اسلامى بر تمام مسائل مربوط به «حكومت» و «اداره كشور اسلامى»
    امّا منظور از ولايت تكوينى آن است كه كسى بتواند به فرمان و اذن خداوند در جهان آفرينش و تكوين تصرف كند و بر خلاف عادت و جريان طبيعى عالم اسباب، حوادثى را به وجود آورد، مثلًا بيمار غير قابل علاجى را به اذن خدا با نفوذ و سلطه ‏اى كه خداوند در اختيار او گذارده است شفا دهد، و يا مردگان را زنده كند، و كارهاى ديگرى از اين قبيل، و هر گونه تصرف معنوى غير عادى در نفوس و اجسام انسانها، و جهان طبيعت داخل در اين نوع است.[3]

    مقصود از ولايت‏ تكوينى‏ اين است كه انسان در اثر پيمودن صراط عبوديّت به مقام قرب الهى نائل مى‏گردد و اثر وصول به مقام قرب- البتّه در مراحل عالى آن- اين است كه معنويّت انسانى كه خود حقيقت و واقعيّتى است، در وى متمركز مى‏شود و با داشتن آن معنويّت، قافله سالار معنويّات، مسلّط بر ضمائر و شاهد بر اعمال و حجّت زمان مى‏شود. زمين هيچ‏گاه از وليّى كه حامل چنين معنويتى باشد، و به عبارت ديگر، از «انسان كامل» خالى نيست.

    از نظر شيعه كه مسأله ولايت از سه جنبه مطرح است و در هر سه جنبه كلمه امامت به كار رفته است:

    اوّل: از جنبه سياسى و اينكه پيغمبر(صلی الله علیه و آله) از طرف خداوند على(علیه السلام) را براى اين پست و مقام اجتماعى تعيين كرده بود.
    دوم : در بيان احكام دين بعد از پيغمبر(صلی الله علیه و آله) به چه كسانى بايد رجوع كرد و آن ها علم خود را از چه طريق كسب كرده‏ اند؟ و آيا آنها در بيان احكام معصوم‏ اند يا نه؟ و چنانكه مى‏دانيم شيعه معتقد به امامت ائمّه معصومين(علیهم السلام) است. اين جهت، هم جنبه اعتقادى دارد و هم عملى.
    سوم: از جنبه معنوى و باطنى. از نظر شيعه در هر زمان يك «انسان كامل» كه نفوذ غيبى دارد بر جهان و انسان، و ناظر بر ارواح و نفوس و قلوب است و داراى نوعى تسلّط تكوينى بر جهان و انسان است، همواره وجود دارد و به اين اعتبار نام او «حجّت» است. [4]





  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فرستادگان و اولياى خدا به فرمان و اذن او مى‏ توانند به هنگام لزوم در جهان تكوين و آفرينش تصرف كنند و بر خلاف عادت و جريان طبيعى، حوادثى به وجود آورند؛و منظور از ولايت تكوينى، نيز، چيزى جز اين نيست كه پيامبران يا امامان به هنگام لزوم و ضرورت، تصرفاتى در جهان خلقت به اذن پروردگار انجام دهند، و اين چيزى بالاتر از ولايت تشريعى يعنى سرپرستى مردم از نظر حكومت، نشر قوانين، دعوت و هدايت به راه راست است.[5] آنان در پرتو يك قرب الهى، داراى قدرتى مى شوند كه به اذن الهى مى توانند در مواردى كه انگيزه ارشاد واصلاح باشد، در جهان آفرينش تصرف نمايند.[6]

    در پرتو عبادت و قرب الهى، نه‏ تنها حوزه بدن تحت فرمان انسان قرار مى‏گيرد، بلكه جهان طبيعت مطيع انسان مى‏گردد و به اذنِ پروردگارِ جهان در پرتو نيرو و قدرتى كه از تقرب به خدا كسب نموده است، در طبيعت تصرف مى‏كند و مبدأ يك سلسله معجزه ‏ها و كرامات مى‏شود و در حقيقت، قدرت بر تصرف و تسلط بر تكوين مى‏يابد.[7]

    يك رهبر بزرگ آسمانى خواه پيامبر باشد يا امام، علاوه بر تربيت تشريعى كه از طريق گفتار و رفتار و تعليم و تربيت عادى صورت مى‏گيرد، يك نوع تربيت روحانى و از راه نفوذ معنوى در دلها و فكرها دارد كه مى‏توان آن را تربيت تكوينى نام گذارد؛ در آنجا الفاظ و كلمات و گفتار و كردار كار نمى‏كند بلكه تنها جاذبه و كشش درونى كار مى‏كند.[8]

    در تاريخ پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) و امامان معصوم(عليهم السلام) مواردى ديده مى‏شود كه افرادى با يك برخورد با آنان، بكلّى دگرگون شدند و تغيير مسير دادند؛ تغييراتى كه برحسب ظاهر و با اسباب عادى امكان پذير نبوده است. اين نشان مى‏دهد كه آن انسانهاى كامل عنايتى در حقّ اين اشخاص كرده و آنان را دگرگون ساخته ‏اند؛ و ما از اين تصرّف، به نوعى ولايت تكوينى تعبير مى‏كنيم.بديهى است اين عنايات، بى‏ حساب نيست و حتماً نقطه قوّتى در شخص مورد عنايت وجود داشته كه مشمول عنايت پيامبر (صلى الله عليه و آله) و يا امام معصوم (عليه السلام) واقع شده‏ اند.[9]


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سرگذشت هاى فراوانى در تاريخ پيشوايان بزرگ مى ‏بينيم كه جز از اين راه نمى‏توان آنها را تفسير كرد؛ داستان آمدن جوان آلوده ‏اى نزد پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) و انقلاب ناگهانى روحى او.
    يا برخورد اسعد بن زراره بت پرست به پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) در كنار خانه كعبه و تغيير جهش آساى طرز تفكّر او.
    و يا آنچه دشمنان سرسخت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) نام آن را سحر مى‏گذاردند و مردم را به خاطر آن از نزديك شدن به او باز مى‏داشتند، همه حاكى از نفوذ شخصيّت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) در افراد مختلف از اين طريق است.
    همچنين آنچه درباره تأثير پيام امام حسين (عليه السلام) روى فكر «زهير» در مسير كربلا نقل شده تا آنجا كه با شنيدن پيام امام حتّى نتوانست لقمه‏ اى كه در دست داشت به دهان بگذارد، و آن را به زمين نهاد و حركت كرد.
    و يا كشش عجيب و فوق العاده كه «حرّبن يزيد رياحى» در خود احساس مى‏كرد، و با تمام شجاعتش همچون بيد مى ‏لرزيد؛ و همين كشش سرانجام او را به صف مجاهدان كربلا كشانيد و به افتخار بزرگ شهادت نائل آمد.
    و يا داستان جوانى كه در همسايگى «ابوبصير» زندگى داشت، و با ثروت سرشار خود كه از خودش خدمتى به دستگاه بنى اميّه فراهم ساخته بود به عيش و نوش و بى‏بند و بارى پرداخته بود و سرانجام با يك پيام امام صادق (عليه السلام) بكلّى دگرگون شد، و همه كارهاى خود را در هم‏ پيچيد و تمام اموالى را كه از طريق نامشروع گرد آورده بود به صاحبانش داد، يا در راه خدا انفاق كرد.
    و يا سرگذشت كنيز خواننده و زيبا و عشوه گرى كه هارون به گمان خام خود براى منحرف ساختن ذهن امام كاظم (عليه السلام)به زندان اعزام داشته بود؛ و منقلب شدن روحيّه او در يك مدّت كوتاه، تا آنجا كه قيافه و طرز سخن و منطق او هارون را به حيرت و وحشت افكند ...
    همه و همه نشانه و نمونه‏ هايى از همين تأثير ناخودآگاه است كه مى‏توان آن را شعبه ‏اى از «ولايت تكوينى» پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) يا امام (عليه السلام) دانست، چرا كه عامل تربيت و تكامل در اينجا الفاظ و جمله‏ ها و راه هاى معمولى و عادى نيست، بلكه جذبه معنوى و نفوذ روحانى عامل اصلى محسوب مى‏شود.[10]


    [1]سوره مائده ، آیات :55 و56
    [2] ترجمه تفسير الميزان، ج‏6، ص: 15، ، نويسنده: علامه طباطبايى- سيد محمد باقر موسوى همدانى‏، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1374 ش‏ ، نوبت چاپ: پنجم
    [3] يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 293 ، نويسنده: آيت الله مكارم شيرازى‏ ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1386 ش‏ ، نوبت چاپ: چهارم‏
    [4] مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏3، ص:285- 286 ، نويسنده: مرتضی مطهرى‏ ، ناشر: انتشارات صدرا ، مكان چاپ: تهران‏ ، بی تا
    [5] تفسير نمونه، ج‏2، ص:649- 650 ، نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی و دیگران ، مطابق با نرم افزار مجموعه آثار آیت الله مکارم شیرازی
    [6] راهنماى حقيقت، ص: 114، نويسنده: آيت الله سبحانى‏ ، ناشر: نشر مشعر ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1387 ش‏ ، نوبت چاپ: پنجم‏
    [7] شيعه شناسى و پاسخ به شبهات، ج‏2، ص: 127 ، نويسنده: على اصغر رضوانى‏ ، ناشر: نشر مشعر ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1384 ش‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [8] حكومت جهانى مهدى (عج)، ص:230- 231 ، نويسنده: آيت الله مكارم شيرازى‏ ، ناشر: نسل جوان‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1386 ش‏ ، نوبت چاپ: پنجم‏
    [9] اخلاق در قرآن، ج‏1، ص: 393 ، نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی و دیگران ، مطابق با نرم افزار مجموعه آثار آیت الله مکارم شیرازی
    [10] حكومت جهانى مهدى (عج)، ص:232- 233






اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود