صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا آیه شریفه "بسم الله الرحمن الرحیم" تنها به سوره ام الکتاب اختصاص یافته؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما چرا آیه شریفه "بسم الله الرحمن الرحیم" تنها به سوره ام الکتاب اختصاص یافته؟!




    باسلام و صلوات
    آیه مبارک "بسم الله الرحمن الرحیم" را در کتاب قرآن کنونی فقط جزء آیات سوره مبارکه فاتحه الکتاب مشاهده میکنیم.
    در روایات داریم که قرآن کریم دارای 114 بسم الله الرحمن الرحیم هست.
    البته بنده تحقیق کردم و دانستم که یک آیه هست در سوره نمل که قسمتی از آن بسم الله الرحمن الرحیم هست و شامل یک آیه مجزا نیست!
    پس تحقیقا قرآن دارای 113 آیه "بسم الله الرحمن الرحیم" میباشد.
    اما چرا جزء آیات محسوب نشده باید بگم که اگر دلیل قانع کننده ای نداشتیم و قبول کردیم به آیه شریفه بی احترامی شده و من دوست دارم از حق این آیه دفاع کنم!
    کسی از دوستان در باب این دلیل حدیثی صحیح دارد که جوابگو باشد!؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 6

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۹/۳۰ در ساعت ۲۳:۵۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    آیت الله مکارم شیرازی در کتاب تفسیر نمونه می فرماید:
    در ميان دانشمندان و علماء شيعه اختلافى در اين مساله نيست، كه بِسْمِ اللَّهِ جزء سوره حمد و همه سوره‏هاى قرآن است، حتى اكثريت قاطع اهل تسنن نيز بِسْمِ اللَّهِ را جزء سوره مى‏دانند.
    اصولا ثبت" بِسْمِ اللَّهِ" در متن قرآن مجيد در آغاز همه سوره‏ها، خود گواه زنده اين امر است، زيرا مى‏دانيم در متن قرآن چيزى اضافه نوشته نشده است، و ذكر" بِسْمِ اللَّهِ" در آغاز سوره‏ها از زمان پيامبر ص تا كنون معمول بوده است.

    تنها ايراد قابل ملاحظه ‏اى كه مخالفان در اين رابطه دارند اين است كه مى‏گويند در شمارش آيات سوره‏ هاى قرآن (بجز سوره حمد) معمولا بِسْمِ اللَّهِ را يك آيه حساب نمى‏كنند، بلكه آيه نخست را بعد از آن قرار مى‏دهند. پاسخ اين سؤال را" فخر رازى" در تفسير كبير به روشنى داده است آنجا كه مى‏گويد: هيچ مانعى ندارد كه بِسْمِ اللَّهِ در سوره حمد به تنهايى يك آيه باشد و در سوره‏ هاى ديگر قرآن جزئى از آيه اول محسوب گردد. (بنا بر اين مثلا در سوره كوثر" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ" همه يك آيه محسوب مى‏شود). (1)

    جناب آقای محمود رامیار در کتاب تاریخ قرآن میگوید: در اينكه آيا بسمله (بسم الله الرحمن الرحیم) در هر سوره قرآنى آيتى مستقل و كامل است اختلافى پيش آمده و اين اختلاف مدت درازى مورد كنكاش و گفتگوى دانشمندان اسلامى قرار گرفته و بخصوص تا قرن هفتم و هشتم هجرى اين مباحثات سخت گرم بوده است. شيعيان و قراء و فقهاء كوفه و مكه آنرا در هر سوره‏اى آيتى مستقل و كامل دانسته ‏اند «12» ولى شافعى و ديگران آنرا تنها در سوره فاتحه آيتى مستقل و كامل شمرده‏اند. و در ساير سوره‏ها جزء آيه اول هر سوره گرفته اند «13». كسانى هم حتى در فاتحه بسمله را آيتى مستقل و كامل نگرفته و آنرا جزئى از آيه بعدى دانسته‏اند «14».

    در اينجا اين سخن پيش مى‏آيد كه آيا تواتر قاطع در بسمله بوده يا نه؟ زيرا خلافى در اين نيست كه هر آنچه در قرآن هست در اصل و در اجزائش بايد كه متواترا از نبى اكرم به ما رسيده باشد و الا منقول آحادى كه متواتر نباشد جزء قرآن شمرده نمى‏شود. «16». عده‏اى در تأييد نظر خود گفته‏اند كه از آغاز اسلام در تمام مصاحف بسمله با خط و مركب آيات قرآنى نوشته مى‏شد و حال آنكه اگر آنرا آيتى از سوره‏هاى قرآنى نمى‏دانستند با همان خط و مركب نمى‏نوشتند.

    چنانكه اسامى سوره‏ ها و نقطه و اعراب كلمات و حتى آميّن را با مركب ديگرى مى‏نوشتند «17». در مقابل پاره‏اى از عامه گفته‏اند كه پيامبر اكرم سوره حمد را در نماز بدون بسمله مى‏خواند «18». كار اين اختلاف نظر حتى به بلند و آهسته خواندن آن نيز كشيده است. در رواياتى آمده كه قرّاء مدينه، بصره، دمشق وقت قرائت، بسمله را به صداى آهسته مى‏خواندند زيرا آنرا آيتى مستقل و جداگانه نمى‏ شمردند و بيشتر از نظر تيمّن و تبرّك بزبان مى‏آوردند. ولى قرّاء كونه و مكه آنرا آيه‏اى جدا حساب كرده و به صداى بلند مى‏خواندند «19» و نيز روايات زيادى از أمير المؤمنين على و امام محمد باقر و امام جعفر صادق (ع) نقل شده كه در همه آن ها بسمله را آيتى جدا در هر سوره‏اى محسوب داشته‏اند.


    در اخبار عامه و خاصّه هر دو آمده كه ابن عباس گفت: رسول خدا (ص) پايان سوره را نمى‏شناخت تا «بسم اللّه الرحمن الرحيم» بر او نازل مى‏شد «20». بنابراين روايت، «بسمله» در آغاز هر سوره‏اى بايد نازل شده باشد و هر يك آيتى ‏جدا و مستقل شناخته شود. اما چنانكه اشاره شد امروز بيشتر بسمله را تنها در فاتحة الكتاب آيتى مستقل و در سوره‏هاى ديگر جزئى از آيات اول سوره‏ها مى‏دانند. (13) آیت الله معرفت در کتاب تاریخ قرآن می فرماید: عدد صحيح آيات، طبق روايت كوفيّين كه صحيحترين و قطعى‏ترين روايات است، 6236 آيه است كه از مولى امير مؤمنان روايت شده است‏ «1» و اكنون عدد آيات قرآن در مصحف شريف همين رقم است. اين شمارش، مبنى بر آن است كه‏ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»* در سوره حمد يك آيه محسوب شود و در ديگر سوره‏ها آيه مستقل به حساب نيامده باشد و برخى حروف مقطعه در اوايل سور، يك آيه محسوب شود، ولى تعداد آيات هر سوره نزد ديگران مورد اختلاف است. (14)


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ
    (1) تفسير نمونه، ج‏1، ص: 17-20
    (2) ابو الفتوح رازى 1: 26، بيضاوى 1: 3 و 4، فتح القدير 1: 7، اتحاف فضلاء البشر: 119، احاديث در اين باره را سيد شرف الدين عاملى در «مسائل فقهيه: 16- 27» گرد آورده و نيز مراجعه كنيد: صحيح مسلم 2: 9، سنن بيهقى 2: 37، 40، 43- 50، 61، حرّ عاملى: الوسائل كتاب الصلاة، كنز العمال 2: 289 و 4: 95- 96، ترتيب مسند الامام الشافعى 1: 78، 80.
    (3) بيضاوى 1: 2، ابو الفتوح رازى 1: 26، اتحاف فضلاء البشر: 119.
    (4) فتح القدير 1: 7، ابو الفتوح رازى 1: 26، مجمع البيان 1: 18.
    (5) مجمع البيان 1: 18.
    (6) سيوطى: الاتقان: 1: 77- 80 نوع 22 ببعد تنبيهان، سيره حلبيه 1: 283، مناهل العرفان 1: 426.
    (7) سيره حلبيه 1: 283، منهاج النجاة 1: 242.
    (8) سيره حلبيه 1: 284.
    (9) تفسير ابو الفتوح رازى 1: 29، فتح القدير 1: 7، مسند احمد 3: 179، 223، 264، 275، 286 و 5: 54، 55، موطأ مالك: كتاب 3 حديث 30، صحيح مسلم: كتاب 4 حديث 50- 52، رژى بلاشر: 143 و 144.
    (10) بحار 19: 59، مسائل فقهيه عاملى: 18، مستدرك حاكم: 231، 232، سنن بيهقى 2: 42 و 43، كنز العمال 4: 30، اسباب النزول واحدى: 109، الاتقان 1: 78 نوع 22، سيره حلبيه 1: 284.
    (11). رجوع كنيد به: الاتقان؛ ج 1، ص 189- 190 و 197.
    (12). همان؛ ص 190- 195.
    (13).تاريخ قرآن(راميار)، متن، ص: 553 -
    556 (14).تاريخ قرآن، متن، ص: 83 با تشکر
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۶/۰۱/۱۷ در ساعت ۱۱:۴۴

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و صلوات
    آیه شریفه میفرماید : قبول ندارم!
    حقم را ادا نکردید ای شیعیان!
    دقت کنید اگر من از حقم بگذرم شیعه ای وجود ندارد!
    ولله اعلم
    باز مطالعه کنید که چرا من را تنها برای سوره فاتحه الکتاب قرار دادند در حالی که خدای ما مرا در 113 سوره خود با آیه شریفه شروع کرده.!
    راضی نشو محمدجواد کنار دوستانم تو نیز بمان
    چشم هستم اگر بالای دار هم بروم چرا که من حلال زاده ام و حلال زاده از گفتن حق نمیترسد ولو بضررش باشد.
    الهی به امید و مدد تو از آیه شریفه تو حمایت میکنیم!
    لا بشی من آلاء رب اکذب
    ویرایش توسط ولایت پذیر : ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ در ساعت ۲۱:۴۰

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام و صلوات
    پیرامون آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم تحقیقی که شد با توجه به آیات و نشانه های خداوند به یک یاز این معجزات الهی پی بردم!
    در شهر ما زلزله ای رخ داد و طبق وظیفه باید نماز آیات خواند.
    نماز آیات را که همه ما بلدیم ان شاء الله
    1- بعد از قرائت سوره فاتحه الکتاب بعد از هر قرائت سوره توحید رکوع رفته و باز بلند شده و یک بار دیگر سوره توحید را میخوانیم تا 5 بار در نهایت برای هر رکعت باشد و دو رکعتی مبیاشد.
    2- بعد از قرائت سوره فاتحه الکتاب چون سوره توحید 5 آیه دارد میتوان بجای قرائت بالا سوره توحید را 5 قسمت نمود و در هر بار قبل از رکوع رفتن یک آیه از آن را خواند.
    حال نگاهی به قرآنی بیندازیم که منتشران آن آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم را جزء آیات آن محسوب نکردند! چند آیه دارد؟ نوشته شده 4 تا و غلط است!
    نماز آیات کسانی قبول است که بسم الله الرحمن الرحیم را 5 آیه بدانند.
    حق آیه همچنان محفوظ است
    الکی که سوره توحید نشده توحید یعنی دفع شرک به خداوند و قبول پیامبر ص و امیرالمومنین و ذریه اش
    بحثی هست؟!
    نعم المولی و نعم الوکیل
    لا بشی من آلاء رب اکذب
    ویرایش توسط ولایت پذیر : ۱۳۹۱/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۲:۱۴

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 6 نمایش پست
    با سلام آیت الله مکارم شیرازی در کتاب تفسیر نمونه می فرماید: در ميان دانشمندان و علماء شيعه اختلافى در اين مساله نيست، كه بِسْمِ اللَّهِ جزء سوره حمد و همه سوره‏هاى قرآن است، حتى اكثريت قاطع اهل تسنن نيز بِسْمِ اللَّهِ را جزء سوره مى‏دانند.اصولا ثبت" بِسْمِ اللَّهِ" در متن قرآن مجيد در آغاز همه سوره‏ها، خود گواه زنده اين امر است، زيرا مى‏دانيم در متن قرآن چيزى اضافه نوشته نشده است، و ذكر" بِسْمِ اللَّهِ" در آغاز سوره‏ها از زمان پيامبر ص تا كنون معمول بوده است. تنها ايراد قابل ملاحظه ‏اى كه مخالفان در اين رابطه دارند اين است كه مى‏گويند در شمارش آيات سوره‏ هاى قرآن (بجز سوره حمد) معمولا بِسْمِ اللَّهِ را يك آيه حساب نمى‏كنند، بلكه آيه نخست را بعد از آن قرار مى‏دهند. پاسخ اين سؤال را" فخر رازى" در تفسير كبير به روشنى داده است آنجا كه مى‏گويد: هيچ مانعى ندارد كه بِسْمِ اللَّهِ در سوره حمد به تنهايى يك آيه باشد و در سوره‏ هاى ديگر قرآن جزئى از آيه اول محسوب گردد. (بنا بر اين مثلا در سوره كوثر" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ" همه يك آيه محسوب مى‏شود). (1) جناب آقای محمود رامیار در کتاب تاریخ قرآن میگوید: در اينكه آيا بسمله (بسم الله الرحمن الرحیم) در هر سوره قرآنى آيتى مستقل و كامل است اختلافى پيش آمده و اين اختلاف مدت درازى مورد كنكاش و گفتگوى دانشمندان اسلامى قرار گرفته و بخصوص تا قرن هفتم و هشتم هجرى اين مباحثات سخت گرم بوده است. شيعيان و قراء و فقهاء كوفه و مكه آنرا در هر سوره‏اى آيتى مستقل و كامل دانسته ‏اند «12» ولى شافعى و ديگران آنرا تنها در سوره فاتحه آيتى مستقل و كامل شمرده‏اند. و در ساير سوره‏ها جزء آيه اول هر سوره گرفته اند «13». كسانى هم حتى در فاتحه بسمله را آيتى مستقل و كامل نگرفته و آنرا جزئى از آيه بعدى دانسته‏اند «14». در اينجا اين سخن پيش مى‏آيد كه آيا تواتر قاطع در بسمله بوده يا نه؟ زيرا خلافى در اين نيست كه هر آنچه در قرآن هست در اصل و در اجزائش بايد كه متواترا از نبى اكرم به ما رسيده باشد و الا منقول آحادى كه متواتر نباشد جزء قرآن شمرده نمى‏شود. «16». عده‏اى در تأييد نظر خود گفته‏اند كه از آغاز اسلام در تمام مصاحف بسمله با خط و مركب آيات قرآنى نوشته مى‏شد و حال آنكه اگر آنرا آيتى از سوره‏هاى قرآنى نمى‏دانستند با همان خط و مركب نمى‏نوشتند. چنانكه اسامى سوره‏ها و نقطه و اعراب كلمات و حتى آميّن را با مركب ديگرى مى‏نوشتند «17». در مقابل پاره‏اى از عامه گفته‏اند كه پيامبر اكرم سوره حمد را در نماز بدون بسمله مى‏خواند «18». كار اين اختلاف نظر حتى به بلند و آهسته خواندن آن نيز كشيده است. در رواياتى آمده كه قرّاء مدينه، بصره، دمشق وقت قرائت، بسمله را به صداى آهسته مى‏خواندند زيرا آنرا آيتى مستقل و جداگانه نمى‏ شمردند و بيشتر از نظر تيمّن و تبرّك بزبان مى‏آوردند. ولى قرّاء كونه و مكه آنرا آيه‏اى جدا حساب كرده و به صداى بلند مى‏خواندند «19» و نيز روايات زيادى از أمير المؤمنين على و امام محمد باقر و امام جعفر صادق (ع) نقل شده كه در همه آن ها بسمله را آيتى جدا در هر سوره‏اى محسوب داشته‏اند. در اخبار عامه و خاصّه هر دو آمده كه ابن عباس گفت: رسول خدا (ص) پايان سوره را نمى‏شناخت تا «بسم اللّه الرحمن الرحيم» بر او نازل مى‏شد «20». بنابراين روايت، «بسمله» در آغاز هر سوره‏اى بايد نازل شده باشد و هر يك آيتى ‏جدا و مستقل شناخته شود. اما چنانكه اشاره شد امروز بيشتر بسمله را تنها در فاتحة الكتاب آيتى مستقل و در سوره‏هاى ديگر جزئى از آيات اول سوره‏ها مى‏دانند. (13) آیت الله معرفت در کتاب تاریخ قرآن می فرماید: عدد صحيح آيات، طبق روايت كوفيّين كه صحيحترين و قطعى‏ترين روايات است، 6236 آيه است كه از مولى امير مؤمنان روايت شده است‏ «1» و اكنون عدد آيات قرآن در مصحف شريف همين رقم است. اين شمارش، مبنى بر آن است كه‏ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»* در سوره حمد يك آيه محسوب شود و در ديگر سوره‏ها آيه مستقل به حساب نيامده باشد و برخى حروف مقطعه در اوايل سور، يك آيه محسوب شود، ولى تعداد آيات هر سوره نزد ديگران مورد اختلاف است. (14) ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ (1) تفسير نمونه، ج‏1، ص: 17-20 (2) ابو الفتوح رازى 1: 26، بيضاوى 1: 3 و 4، فتح القدير 1: 7، اتحاف فضلاء البشر: 119، احاديث در اين باره را سيد شرف الدين عاملى در «مسائل فقهيه: 16- 27» گرد آورده و نيز مراجعه كنيد: صحيح مسلم 2: 9، سنن بيهقى 2: 37، 40، 43- 50، 61، حرّ عاملى: الوسائل كتاب الصلاة، كنز العمال 2: 289 و 4: 95- 96، ترتيب مسند الامام الشافعى 1: 78، 80. (3) بيضاوى 1: 2، ابو الفتوح رازى 1: 26، اتحاف فضلاء البشر: 119. (4) فتح القدير 1: 7، ابو الفتوح رازى 1: 26، مجمع البيان 1: 18. (5) مجمع البيان 1: 18. (6) سيوطى: الاتقان: 1: 77- 80 نوع 22 ببعد تنبيهان، سيره حلبيه 1: 283، مناهل العرفان 1: 426. (7) سيره حلبيه 1: 283، منهاج النجاة 1: 242. (8) سيره حلبيه 1: 284. (9) تفسير ابو الفتوح رازى 1: 29، فتح القدير 1: 7، مسند احمد 3: 179، 223، 264، 275، 286 و 5: 54، 55، موطأ مالك: كتاب 3 حديث 30، صحيح مسلم: كتاب 4 حديث 50- 52، رژى بلاشر: 143 و 144. (10) بحار 19: 59، مسائل فقهيه عاملى: 18، مستدرك حاكم: 231، 232، سنن بيهقى 2: 42 و 43، كنز العمال 4: 30، اسباب النزول واحدى: 109، الاتقان 1: 78 نوع 22، سيره حلبيه 1: 284. (11). رجوع كنيد به: الاتقان؛ ج 1، ص 189- 190 و 197. (12). همان؛ ص 190- 195. (13).تاريخ قرآن(راميار)، متن، ص: 553 -556 (14).تاريخ قرآن، متن، ص: 83 با تشکر
    کسی که شطرنج را حلال بدونه لایق مرجعیت نیست!
    به خودش هم بگید اگه من ببینمش رو در رو بهش میگم هر مرجع دیگه هم باشه حتی رهبری!

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یا لطیف
    در رابطه بسم الله الرحمان الرحیم که بزرگان انرا ایه تسمیه نیز گویند شکی نیست که جزو تمام اسورهای قران کریم هست بجز سوره توبه که خود ان هم دلیل خوبی دارد ا.
    حتما باد ذکر شود که بلی یک ایه مبارکه میباشد و لزوما باید در اول هر سوره قراعت شود.
    اما در کنار ایه بودند خود این ایه اسم اعظم خداوند نیز هست لذا هیچ کاری را نباید شروع کرد بدون ابراز اسم اعظم خداوند که ان هم همین ایه نیز هست.
    اما در رابطه این که چرا انرا به سوره حمد ارتباط میدهند گویند که سوره حمد بر پیامبر عزیز ص دوبار وحی شده به خاطر والا بودن و با عظمت بودن این سوره و در این سوره هست که پروردگار اجازه صحبت کردن بنده را با او داده همانطور که می دانیم در تمام سورهای قران کریم خداوند با انسان صحبت میکند مگر در سوره حمد که انسان مجاز است با خدایش صحبت کند بلی همین است که این سوره اینقدر ارزش دارد
    درک این ایه شریفه برای امثال بنده اسان نیست زیرا که مولی علی ع میفرمایند که من فقط نقطه بسم الله هستم پس تا خود ان ایه مبارکه فاصله ای هست که انسان عادی براش اسان نیست از این اسم معجزه ها دیدم به ان تکیه نمایید و شک نداشته باشید.
    ملتمس دعا
    این یک قطره از دریای این ایه مبارکه بود که تقدیم شد هنوز انسانی پیدا نشده که تفسری کامل از ان را اراعه دهد به امید ظهور اقا امام زمان عج تعالی شاید که ایشان توضیح کامل را به همه هدیه نماییند.

  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 19 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    23



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست
    باسلام و صلوات
    پیرامون آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم تحقیقی که شد با توجه به آیات و نشانه های خداوند به یک یاز این معجزات الهی پی بردم!
    در شهر ما زلزله ای رخ داد و طبق وظیفه باید نماز آیات خواند.
    نماز آیات را که همه ما بلدیم ان شاء الله
    1- بعد از قرائت سوره فاتحه الکتاب بعد از هر قرائت سوره توحید رکوع رفته و باز بلند شده و یک بار دیگر سوره توحید را میخوانیم تا 5 بار در نهایت برای هر رکعت باشد و دو رکعتی مبیاشد.
    2- بعد از قرائت سوره فاتحه الکتاب چون سوره توحید 5 آیه دارد میتوان بجای قرائت بالا سوره توحید را 5 قسمت نمود و در هر بار قبل از رکوع رفتن یک آیه از آن را خواند.
    حال نگاهی به قرآنی بیندازیم که منتشران آن آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم را جزء آیات آن محسوب نکردند! چند آیه دارد؟ نوشته شده 4 تا و غلط است!
    نماز آیات کسانی قبول است که بسم الله الرحمن الرحیم را 5 آیه بدانند.
    حق آیه همچنان محفوظ است
    الکی که سوره توحید نشده توحید یعنی دفع شرک به خداوند و قبول پیامبر ص و امیرالمومنین و ذریه اش
    بحثی هست؟!
    نعم المولی و نعم الوکیل
    لا بشی من آلاء رب اکذب

    سلام بزرگوار
    بهتره به توضیح المسائل مرجع تقلیدتون یه نگاهی بکنین . در دستور نماز آیات بسم الله رو آیه نمیدونن . ( و به بسم الله اکتفا نکند و سپس به رکوع رود و ... ) بلکه قائل به جمله ی تمام هستند . در مورد سوره توحید هم معتقد به تقسیم (لم یلد ) (و لم یولد ) که هر کدوم یه جمله ی مجزاست هستن که با این تقسیم پنج رکوع کامل میشه . ( مسئله 1489 . دستور نماز آیات . )(امکان داره در رساله ی مراجع مختلف یک یا دو شماره تفاوت وجود داشته باشه)


    نقل قول نوشته اصلی توسط M.javad نمایش پست
    کسی که شطرنج را حلال بدونه لایق مرجعیت نیست!
    به خودش هم بگید اگه من ببینمش رو در رو بهش میگم هر مرجع دیگه هم باشه حتی رهبری!

    فکر نمیکنین یه خورده دارین بی انصافی میکنین در مورد این مرجع بزرگوار ؟ کمی در مورد مسئله شطرنج و نظر علما بیشتر تحقیق کنین و ببینین مراجع بزرگواری که شطرنج رو حلال می دونن با چه شرایطی اون رو حلال شمردن بعد نظر بدین . لیاقت هرکس برای مرجعیت هم به تشخیص امثال من و شما نیست . بزرگان دین باید هر فرد رو تأیید کنن.
    و من الله التوفیق
    مراقب خوبیهاتون باشین دوستای گل قرآنی
    التماس دعای مخصوص ...


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,145
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 15 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    32
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بسم الله
    متاسفانه یکی از اشتباهات قرآن های امروزی همین مسئله میباشد که به سنت اهل سنت عمل شده است و کریمه
    بسم الله الرحمن الرحیم را فقط جز سوره حمد قرار داده اند و مابقی سوره ها این آیه جز آنان نیست.و این کاملا غلط و اشتباه می باشد.
    معنی بسم الله الرحمن الرحیم هر سوره با سوره های دیگر کاملا متفاوت است و بر وزان همان سوره می باشد.
    جناب جیلی تفسیری داشتند که برای هر بسم الله الرحمن الرحیم هر سوره معنی خاصی را نوشته اند یعنی 114 بار معنی متفاوت(متاسفانه فعلا این کتاب در دسترس نیست)
    البته کامل ترین بسم الله الرحمن الرحیم و جامعترین آن همان بسم الله الرحمن الرحیم سوره مبارکه حمد است.
    ان شاء الله که روزی قرانی با این نوع نگارش آیات طبع گردد.
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هر كار مهمى كه بدون نام خدا شروع شود بى فرجام است.(رسول اكرم)

    حديثي از امام باقر (عليه السلام) نقل مي كنم : سزاوار است هنگامى كه كارى را شروع مى كنيم ، چه بزرگ باشد چه كوچك ، بسم الله بگوئيم تا پر بركت و ميمون باشد .
    گفتن بسم الله در آغاز هر كار هم به معنى استعانت جستن به نام خدا است ، و هم شروع كردن به نام او و اين دو يعنى استعانت و شروع كه مفسران بزرگ ما گاهى آن را از هم تفكيك كرده اند و هر كدام يكى از آن دو را در تقدير گرفته اند به يك ريشه باز مى گردد ، خلاصه اين دو لازم و ملزوم يكديگرند يعنى هم با نام او شروع مى كنم و هم از ذات پاكش استمداد مى طلبم . به هر حال هنگامى كه كارها را با تكيه بر قدرت خداوند آغاز مى كنيم خداوندى كه قدرتش مافوق همه قدرتها است ، سبب مى شود كه از نظر روانى نيرو و توان بيشترى در خود احساس كنيم ، مطمئنتر باشيم ، بيشتر كوشش كنيم ، از عظمت مشكلات نهراسيم و مايوس نشويم ، و ضمنا نيت و عملمان را پاكتر و خالصتر كنيم . و باز روى همين اصل ، تمام سوره هاى قرآن - با بسم الله آغاز مى شود تا هدف اصلى كه همان هدايت و سوق بشر به سعادت است از آغاز تا انجام با موفقيت و پيروزى و بدون شكست انجام شود .تنها سوره توبه است كه بسم الله در آغاز آن نمى بينيم چرا كه سوره توبه با اعلان جنگ به جنايتكاران مكه و پيمان شكنان آغاز شده ، و اعلام جنگ با توصيف خداوند به رحمان و رحيم سازگار نيست
    نقل است كه حضرت نوح (عليه السلام) در آن طوفان سخت و عجيب هنگام سوار شدن بر كشتى و حركت روى امواج كوه پيكر آب كه هر لحظه با خطرات فراوانى روبرو بود براى رسيدن به سر منزل مقصود و پيروزى بر مشكلات به ياران خود دستور مى دهد كه در هنگام حركت و در موقع توقف كشتى بسم الله بگويند ( و قال اركبوا فيها بسم الله مجراها و مرسيها ) ( سوره هود آيه 41 ) . و آنها اين سفر پر مخاطره را سرانجام با موفقيت و پيروزى پشت سر گذاشتند و با سلامت و بركت از كشتى پياده شدند چنانكه قرآن مى گويد : (قيل يا نوح اهبط بسلام منا و بركات عليك و على امم ممن معك) ( سوره هود آيه 48 ) . و نيز سليمان در نامه اى كه به ملكه سبا مى نويسد سر آغاز آن را بسم الله قرار مى دهد ( انه من سليمان و انه بسم الله الرحمن الرحيم ... ) (سوره نحل آيه30
    تفسیر ادبی و عرفانی "بسم الله الرحمن الرحیم"

    نزد اهل عرفان: ب بهار خدا و سین سنای خدا و میم مُلک خدا.
    نزد اهل معرفت: ب بهای احدیت، سین سنای صمدیت، میم مُلک الوهیت.
    نزد اهل ذوق: ب بّر با اولیاء، سین سّر با اصفیاء، میم منت بر اهل ولاء، ب بّر او با بندگان، سین سّر او با دوستان، میم منت او بر مشتاقان.
    آغاز کتاب خدا بر نام الله و رحمن و رحیم از آن جهت است که همه معانی در آن سه نام جمع است و آن معانی سه قسم است: قسمی جلال و هیبت و آن در نام الله است، قسمی نعمت و تربیت و آن در نام رحمن است، قسمی رحمت و مغفرت و آن در نام رحیم است!
    معنی دیگر آنست که در آن زمان که خداوند پیغمبر را به خلق فرستاد مردم سه گروه بودند: بت پرستان، جهودان، ترسایان.
    گروه نخست نام آفریننده را الله می دانستند و این نام در میان آنان مشهور بود، گروه دوم نام او را رحمن می دانستند و در تورات مذکور، گروه سوم نام او را رحیم می دانستند و نزد آنان در انجیل معروف است.
    اینکه آغاز به نام الله و بعد رحمن و سپس رحیم شده. جهت آنست که سرآغاز همه، آفرینش است و بعد قدرت و پرورش و سپس رحمت و آمرزش. یعنی که به قدرت بیافریدم و به نعمت بپروریدم و به رحمت بیامرزیدم
    ملتمس دعای خیرتان



  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلامی دوباره فکر کنم از موضوع سئوال دور شدیم و سر از بحث شطرنج و بقیه احکام در آوردیم شاید هم برکت این آیه شریفه باشه در این مدت زمان بیشتر تحقیق کردم و از این مطالب نوشته شده هم استفاده کردم و ممنونم دریافتم که در زمان گذشته نام سوره ها و ترتیب آن هم متغیر به چاپ رسیده و در نهایت این قرآن کنونی برایمان به یادگار مانده. اما سئوال من در باب عقل بود عقل بصری همراه با تفکر چرا باید آیه ای نوشته بشه و در کتاب خداوند بعنوان یک آیه مجزا برای هر سوره به حساب نیاد؟ اگر قرار بود نوشته بشه میشد مثل فاتحه الکتاب که حساب هم شد اگر قرار نبود که مثل سوره برائت نوشته نمیشد بدلیل اینکه در رحمت خداوند وارد نشوند پس جریان از چه قرار است؟ آیه ای نوشته بشه اما حساب نشه. اون هم آیه ای که امام موسی کاظم ع آن را اسم اعظم خواند. بعضی دوستان از فضایل آیه نوشتند در حالی که منظور سئوال فضایل نبود دلیل منع احتساب آیه بود. اگر همکاران سایت توجه داشته باشند در روایات داریم که این قرآن کنونی نه آن قرآنی است که در دست امام زمانمان است و حتی وقتی قرآن وقتی بوسیله حضرت انتشار داده میشه خیلی ها که قرآن را از بر دارند دچار اشکال و مشکل برای حفظ صحیح آن میشوند. در پایان باید بگویم که جوابی در این زمینه که بتواند حقیقت را مشخص کند بدست نیامد. هر چند تلاش زیادی شد اما جواب نمیدانم ما دلیل بر رد حقایت این آیه شریف نیست و آینده نزدیک ان شاالله از این راز پرده برداشته خواهد شد.

  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود