جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از"امانت"که خداوندبرآسمانهاوزمین وکوهها عرضه کرد ولی آنها ابا کردند چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از"امانت"که خداوندبرآسمانهاوزمین وکوهها عرضه کرد ولی آنها ابا کردند چیست؟




    سلام علیکم

    منظور از"امانت"که خداوندبرآسمانهاوزمین وکوهها عرضه کرد ولی آنها ابا کردند چیست؟ اگر لطف کنید تفسیر کامل این ایه را بفرمائید ممنون میشم



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۰۱ در ساعت ۰۲:۲۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً»

    ما امانت (تعهّد، تكليف، و ولايت الهيّه) را بر آسمانها و زمين و كوه‏ ها عرضه داشتيم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسيدند امّا انسان آن را بر دوش كشيد او بسيار ظالم و جاهل بود، (چون قدر اين مقام عظيم را نشناخت و به خود ستم كرد)! (1)



    با سلام و درود

    در مورد این که منظور از امانت چیست، تفسيرهاى مختلفى ذكر شده از جمله:

    1. منظور، ولايت الهيه و كمال صفت عبوديت است كه از طريق معرفت و عمل صالح حاصل مى ‏شود. (2)

    2. منظور، اطاعت است. (3)

    3. منظور، دین و تکلیف است. (4)

    4. مقصود، عقل یا تکلیف است. (5)

    5. منظور، چیزهایی است که آسمان و زمین ندارند یعنی اعضا و جوارح، شعور و تکلیف. (6)

    6. منظور، امانتهايى است كه مردم از يكديگر مى ‏گيرند و وفاى به عهدها است. (7)

    7. منظور، واجبات و تكاليف الهى است. (8)

    8. به قرینه آیه : «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» (9)، منظور از امانت، روح و روان است. (10)

    9. منظور، ولایت و امامت است. (11)

    10. تسليم در برابر پيامبر، همان امانت است‏. (12)

    11. نعمت‏ هاى الهى به انسان (عقل، اراده، فطرت، هدايت پيامبران و ...) امانت الهى است. (13)

    12. امانت الهى همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار، و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه است. (14)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۸:۳۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بین اقوال:


    با كمى دقت روشن مى ‏شود كه اين تفسيرهاى مختلف با هم متضاد نيستند بلكه بعضى را مى ‏توان در بعضى ديگر ادغام كرد، بعضى به گوشه ‏اى از مطلب نظر افكنده و بعضى به تمام.

    براى به دست آوردن پاسخ جامع، بايد نظرى به انسان بيفكنيم ببينيم انسان چه دارد كه آسمانها و زمينها و كوه ‏ها ندارند؟!

    انسان موجودى است با استعداد فوق العاده كه مى ‏تواند از فرشتگان آسمان هم بگذرد.

    از طرفی اين استعداد توأم با آزادى اراده و اختيار است. لذا تنها موجودى است كه قوس صعودى و نزوليش بى انتها است.

    بنا بر اين در يك جمله كوتاه و مختصر بايد گفت: امانت الهى همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار، و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه است. (15)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۸:۳۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته:


    البته برخی این آیه را از متشابهات دانسته و می آورند:

    توجيهات بسيارى راجع به اين آيه از مفسرين نقل شده لكن با هيچ كدام نص صريحى يا آيه‏ اى كه شاهد بر آن باشد ـ كه بتوان مطمئن به آن گرديد ـ نداریم، پس بنا بر اين آيه از متشابهات قرآن بشمار مي رود و علم آن نزد خداوند است. (16)

    _____________


    1. احزاب، 72.
    2. الميزان في تفسير القرآن، ج ‏16، ص 350.
    3. تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 336؛ تفسير منهج الصادقين في إلزام المخالفين، ج ‏7، ص 338.
    4. تفسير أحسن الحديث، ج ‏8، ص 401.
    5. تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج ‏10، ص 450.
    6. تفسير آسان، ج ‏16، ص 149.
    7. ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 584.
    8. ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 584؛ تفسير المعين، ج ‏2، ص 1134.
    9. حجر، 29.
    10. انوار درخشان، ج ‏13، ص 174.
    11. تفسير القمي، ج ‏2، ص 198؛ تفسير الصافي، ج ‏4، ص 207.
    12. تفسير هدايت، ج ‏10، ص 323.
    13. تفسير نور، ج ‏9، ص 411.
    14. تفسير نمونه، ج ‏17، ص 453.
    15. ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏17، ص 452 – 454.
    16. مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج ‏10، ص 262.



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۸:۳۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی





    امانت الهی




    پرسش:
    منظور از "امانت" که خداوند بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کرد ولی آن ها ابا کردند چیست؟


    پاسخ:
    «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً»؛ ما امانت (تعهّد، تكليف، و ولايت الهيّه) را بر آسمان ها و زمين و كوه‏ ها عرضه داشتيم، آن ها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسيدند امّا انسان آن را بر دوش كشيد او بسيار ظالم و جاهل بود، (چون قدر اين مقام عظيم را نشناخت و به خود ستم كرد)!(1)
    در مورد این که منظور از امانت چیست، تفسيرهاى مختلفى ذكر شده از جمله:
    1. منظور، ولايت الهيه و كمال صفت عبوديت است كه از طريق معرفت و عمل صالح حاصل مى ‏شود.(2)
    2. منظور، اطاعت است.(3)
    3. منظور، دین و تکلیف است.(4)
    4. مقصود، عقل یا تکلیف است.(5)
    5. منظور، چیزهایی است که آسمان و زمین ندارند یعنی اعضا و جوارح، شعور و تکلیف.(6)
    6. منظور، امانت هايى است كه مردم از يكديگر مى ‏گيرند و وفاى به عهدها است.(7)
    7. منظور، واجبات و تكاليف الهى است.(8)
    8. به قرینه آیه «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»(9)، منظور از امانت، روح و روان است.(10)
    9. منظور، ولایت و امامت است.(11)
    10. تسليم در برابر پيامبر، همان امانت است‏.(12)
    11. نعمت‏ هاى الهى به انسان (عقل، اراده، فطرت، هدايت پيامبران و ...) امانت الهى است.(13)
    12. امانت الهى همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار، و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه است.(14)
    جمع بین اقوال:
    با كمى دقت روشن مى ‏شود كه اين تفسيرهاى مختلف با هم متضاد نيستند بلكه بعضى را مى ‏توان در بعضى ديگر ادغام كرد، بعضى به گوشه ‏اى از مطلب نظر افكنده و بعضى به تمام.
    براى به دست آوردن پاسخ جامع، بايد نظرى به انسان بيفكنيم ببينيم انسان چه دارد كه آسمان ها و زمين ها و كوه ‏ها ندارند؟!
    انسان موجودى است با استعداد فوق العاده كه مى ‏تواند از فرشتگان آسمان هم بگذرد.
    از طرفی اين استعداد توأم با آزادى اراده و اختيار است. لذا تنها موجودى است كه قوس صعودى و نزوليش بى انتها است.
    بنا بر اين در يک جمله كوتاه و مختصر بايد گفت: امانت الهى همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار، و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه است.(15)
    نکته: البته برخی این آیه را از متشابهات دانسته و می آورند: توجيهات بسيارى راجع به اين آيه از مفسرين نقل شده لكن با هيچ كدام نص صريحى يا آيه‏ اى كه شاهد بر آن باشد ـ كه بتوان مطمئن به آن گرديد ـ نداریم، پس بنا بر اين آيه از متشابهات قرآن بشمار می رود و علم آن نزد خداوند است.(16)

    _________

    (1) احزاب، 72.
    (2) الميزان في تفسير القرآن، ج ‏16، ص 350.
    (3) تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 336؛ تفسير منهج الصادقين في إلزام المخالفين، ج ‏7، ص 338.
    (4) تفسير أحسن الحديث، ج ‏8، ص 401.
    (5) تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج ‏10، ص 450.
    (6) تفسير آسان، ج ‏16، ص 149.
    (7) ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 584.
    (8) ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 584؛ تفسير المعين، ج ‏2، ص 1134.
    (9) حجر، 29.
    (10) انوار درخشان، ج ‏13، ص 174.
    (11) تفسير القمي، ج ‏2، ص 198؛ تفسير الصافي، ج ‏4، ص 207.
    (12) تفسير هدايت، ج ‏10، ص 323.
    (13) تفسير نور، ج ‏9، ص 411.
    (14) تفسير نمونه، ج ‏17، ص 453.
    (15) ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏17، ص 452 – 454.
    (16) مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج ‏10، ص 262.



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود