جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان




    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان



    عنوان مقاله : سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان



    قد سمع‏ الله قول التي تجادلك في زوجها و تشتكي الي‏الله والله يسمع تحاور كما ان الله سميع بصير.

    سوره مجادله يكي ديگر از سوره‏ هايي است كه آيات نخستين آن آشكارا در راستاي حقوق زن نازل شده است. بسياري از مفسران در وجه تسميه سوره مجادله آورده ‏اند كه نام سوره برگرفته از تعبير التي تجادلك در آيه آغازين سوره و مجادله اسم فاعل مفرد موءنث است. همان‏طور كه ممتحنه - نام شصتمين سوره قرآن كريم - اسم مفعول مفرد موءنث و برگرفته از عبارت فامتحنوهن (آيه 10) مي‏باشد.




    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان


    يك سوره ديگر از قرآن كريم گشوده مي‏شود تا به موضوعي بپردازد كه در دوران جاهليت، زنان از آن رنج مي‏ بردند و آن عبارت است از موضوع " ظهار ". علما و مفسران اتفاق‏ نظر دارند بر اين‏كه آيات آغازين سوره در شأن خوله بنت ثعلبه نازل شد كه شوهرش بر او خشم گرفت و به او گفت: " انت عليّ كظهرامي " يعني تو براي من مانند مادرم هستي! اين رفتار در زمان جاهليت بسيار رايج بود و غالباً مردان به همسران شان هنگام عصبانيت اين جمله را مي‏ گفتند. در حقيقت، زن براي آنان يك اسباب‏ بازي بود. با گفتن اين سخن، زن به مردش حرام مي‏ شد و فرزندان ايشان دچار نگراني مي‏ شدند. هرلحظه ممكن بود پدر اين جمله را بگويد و بنيان خانواده از هم بپاشد. ظهار در آن دوران چيزي شبيه به طلاق بود، اما نه به صورتي كه زن و شوهر از هم جدا شوند بلكه فقط به‏ طور موقت روابط زناشويي ميان آنان مختل مي‏ شد و بعد هرگاه مرد اراده مي‏ كرد اين رابطه مجدداً برقرار مي‏ شد. بدين ‏ترتيب، ظهار در دوران جاهليت به‏ صورت يك معضل خانوادگي و اجتماعي درآمده بود و زنان و كودكان دائماً دچار سردرگمي بودند و در كانون خانواده احساس امنيت نمي‏ كردند.


    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان


    سوره مجادله با سرآغازي ويژه و با آهنگي شگفت شروع مي‏ شود و ضمن بيان حكم، حادثه را به گونه‏ اي بيان مي‏ كند كه تأثيرگذار و الهام‏ بخش باشد. سوره مجادله با اين بيان آغاز مي‏ شود تا نشان دهد كه براي خداوند تمامي مسائل كوچك و بزرگ داراي اهميت است؛ چنان‏كه شكايت اين زن بي‏پناه را كه سرشناس و ثروتمند يا از طبقه اجتماعي بالايي نبوده است، موردتوجه قرار مي‏ دهد. خداوند در سوره مجادله مراجعه يك زن را به رسول خدا و مجادله و گفت‏گوي وي با آن حضرت و شكايت از رفتار ناهنجار شوهرش را طرح و شرح مي‏ كند و بدين‏ وسيله درك آن زن را از ارتباط مستقيم با خدا و توقع و انتظار او را نسبت به نزول وحي الهي نشان مي‏ دهد و در قالب گزارش اين حادثه اعلام مي‏ كند كه همه مردمان خانواده خدا هستند و خداوند به عنوان سرپرست اين خانواده بسيار بزرگ از يكايك بندگانش محافظت و مراقبت مي‏كند و همواره حتي نسبت به كوچكترين آنان شنوا و بيناست.

    اين سوره نازل گرديد تا همگان بدانند و دريابند كه همه بندگان در نظر خداوند يك سان‏اند و جنسيت و طبقه اجتماعي و رنگ و نژاد هيچ تفاوتي ايجاد نمي‏ كند. آيات نخستين اين سوره، حضور دائمي خداوند را در تمامي صحنه‏ هاي زندگي و مشكلات روزمره يك زن بي‏ پناه به تصوير مي‏ كشد و اعلام مي‏ كند كه خداوند پيوسته حاضر و ناظر بر امور فردفرد بندگان است و هرگز از تدبير ملك و ملكوت و حكمراني در آسمان‏ها و زمين و امور مربوط به آنها غافل نمي‏ شود.



    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان


    سوره مجادله در راستاي احقاق حق و دادخواهي براي يك زن ستمديده نازل شده است كه مورد بي‏ توجهي و بي‏م هري شوهرش واقع شده بود و به اين مناسبت بيانگر حكمي از احكام الهي است؛ اما بيش از اينها و برتر از همه اينها، نزول چنين آياتي در آن دوره عجيب و غريب، نشانگر ميزان جرأت و شهامت زنان مسلمان است كه در مقام دفاع از حقوق حقّه خودشان ساكت نمي‏ نشسته ‏اند و حتّي اين زمينه وجود داشته است كه براي دادخواهي مستقيماً نزد پيامبر بروند و با آن حضرت به آساني گفت‏گو و مجادله كنند و بي‏ پرده مسائلشان را با ايشان در ميان بگذارند!

    سوره مجادله نقطه آغاز وضع يكي از قوانين شريعت مقدس اسلام در مسئله ظهار است. چنان‏ كه شيوه قرآن در نزول وحي است در همه مسائل كلي كه به قانون‏ گذاري اسلامي مرتبط مي‏ شود، براي زدودن مشكل از زندگي روزمره مردم، حكم شرعي را در ذهن مردم مجسّم مي‏ كند تا مردم مشكل را در مسائل كوچك و جزئي لمس كنند و به دنبال راه‏ حلي براي آن باشند. خداوند در اين سوره ضمن نفي حكم ظهار - چنان‏كه در جاهليت مرسوم بود - و بي‏ اثر و بي‏ ارتباط اعلام‏ كردن آن با مسئله طلاق، تجديد رابطه زناشويي را پس از ظهار حلال اعلام مي‏ كند و در عين‏ حال، براي آن‏كه راه براي موارد مشابه آن بسته شود در جهت تنبّه مرد عقوبت و كيفر عملي مشخص مي‏ كند.




    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان


    خداوند سبحان، در آغاز سوره مجادله به‏ عنوان برترين مدافع حقوق زن وارد عمل مي‏ شود و ماهيت مسئله ظهار را توضيح مي‏ دهد و اين گفتار و رفتار ناهنجار مردان در دوران جاهليت را " منكَر" و "زور" (ناهنجار و زشت و برخلاف سرشت آدمي) معرفي مي‏ كند و حكم شرعي آن را به ‏صورت روشن و مشخص صادر مي‏ كند. پيش از بيان اشكال مختلف قضيه مي‏ فرمايد:
    ذلكم توعظون به يعني همه احكام الهي براي بيداري قلب‏ها و تربيت نفوس آدميان است، و در ادامه هشدار مي‏ دهد كه: والله بما تعملون خبير يعني بدانيد كه خداوند هميشه از گفتار و كردار و پندار شما آگاه است.

    خداوند متعال براي تنبيه مردي كه مرتكب چنين منكري شده و در جهت بازگشت وي به كانون خانواده سه راه را پيشنهاد مي‏كند: 1) آزادكردن يك برده 2) دو ماه متوالي روزه‏گرفتن 3) شصت مسكين را اطعام كردن، و ضمن تأكيد بر اين‏كه خداوند عفوّ و غفور است و تاب و توان بشر را لحاظ مي‏ كند، اين چنين كفّاره و عقوبت سختي براي ظهاركننده درنظر مي‏ گيرد تا مردم " حدودالله" و محرّمات الهي را بازيچه تلقي نكنند و بدانند كه اگر بخواهند از حدود الهي تخلف كنند، علاوه بر اين عقوبت سخت در دنيا، " عذاب اليم " نيز در آخرت در انتظار آنان خواهد بود و وجه ديگر تأديبي و تربيتي اين عقوبت آن است كه وقتي مردم بدانند چنين مجازات‏هايي در انتظارشان است در مسير ايمان به خدا و رسول قرار خواهند گرفت و به اوامر و نواهي شريعت احترام خواهند گذارد و به احكام دين كه جدا كننده حق از باطل است پايبند خواهند گرديد.




    سوره مجادله؛ الگوي دادخواهي براي زنان


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منابع:

    1. تفسيرالقرآن‏الكريم، عبدالله شحاته؛
    2. في‏ظلال‏القرآن، سيد قطب؛
    3. روح‏المعاني، آلوسي؛
    4. الميزان في تفسيرالقرآن، علامه طباطبايي؛
    5. جوامع‏الجامع، طبرسي؛
    6. التحريرالتنوير، ابن‏عاشور؛
    7. تفسير من وحي‏القرآن، محمدحسين فضل‏الله؛
    8.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود