جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در قرآن خداوند گاهي اسامي خود را بصورت جمع بيان مي كنند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    3,425
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در قرآن خداوند گاهي اسامي خود را بصورت جمع بيان مي كنند؟




    برخي معتقدند گاهي اوقات از يك نفر تعبير جمع آورده مي‏شود به جهت بزرگي و والا بودن جايگاه گوينده، (تبيان، ج 3، ص 562).
    برخي نيز به اين نكته اشاره كرده ‏اند، از آنجا كه ذات خداوند متعال منزه از مباشرت در انجام كارهاست به همين جهت تمامي افعال خداوند توسط واسطه ‏هاي در فيض مانند ملائكه انجام مي‏شود. به همين جهت مواردي كه جمع آورده مي‏شود مجموع ذات خداوند كه سبباصلي است و واسطه ‏هاي در انجام آن كار در نظر گرفته شده مثلاً در نزول قرآن واسطه ها و عواملي كه در نزول قرآن از عالم بالا بر قلب پيامبر(ص) همچون جبرئيل ملك حامل وحي دخيل هستند در نظر گرفته مي‏شود و گفته مي‏شود ما قرآن را نازل كرديم و يا در مواردي كه مثلاًخداوند فرموده ( و ما ظلمونا ولكن كانوا انفسهم يظلمون ) آنان به ما ظلم نكردند بلكه به خودشان ظلم كردند (بقره، آيه57).
    از آنجا كه ظلم به اولياي خداوند ظلم به خداوند است خداوند اولياء خودش را در نظر گرفته و به همين جهت جمع آورده. در كتاب اصول كافي در مورد آيه ( فلماء اسفونا انتقمنا منهم ) هنگامي كه ما را بهخشم آوردند از آنها انتقام گرفتيم، (زخرف، آيه 55).
    از امام صادق(ع) روايت كرده است كه: خداوند عزوجل به مانند ما به خشم نمي ‏آيد ولكن براي خودش اولياي آفريده است كه آنها به خشم مي ‏آيند يا خشنود مي‏ شوند پس خشم و خشنودي آنان را خشم و خشنودي خودش دانسته و به خودش نسبت داده است. در مورد آيه «و ماظلمونا» نيز رواياتي نزديك به همين مضمون وارد شده است، (كافي، ج 1، ص 144 - برهان، ج 4، ص 150 و ج 1، ص 102).


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط secret63 نمایش پست
    برخي معتقدند گاهي اوقات از يك نفر تعبير جمع آورده مي‏شود به جهت بزرگي و والا بودن جايگاه گوينده، (تبيان، ج 3، ص 562).

    برخي نيز به اين نكته اشاره كرده ‏اند، از آنجا كه ذات خداوند متعال منزه از مباشرت در انجام كارهاست به همين جهت تمامي افعال خداوند توسط واسطه ‏هاي در فيض مانند ملائكه انجام مي‏شود. به همين جهت مواردي كه جمع آورده مي‏شود مجموع ذات خداوند كه سبباصلي است و واسطه ‏هاي در انجام آن كار در نظر گرفته شده مثلاً در نزول قرآن واسطه ها و عواملي كه در نزول قرآن از عالم بالا بر قلب پيامبر(ص) همچون جبرئيل ملك حامل وحي دخيل هستند در نظر گرفته مي‏شود و گفته مي‏شود ما قرآن را نازل كرديم و يا در مواردي كه مثلاًخداوند فرموده ( و ما ظلمونا ولكن كانوا انفسهم يظلمون ) آنان به ما ظلم نكردند بلكه به خودشان ظلم كردند (بقره، آيه57).
    از آنجا كه ظلم به اولياي خداوند ظلم به خداوند است خداوند اولياء خودش را در نظر گرفته و به همين جهت جمع آورده. در كتاب اصول كافي در مورد آيه ( فلماء اسفونا انتقمنا منهم ) هنگامي كه ما را بهخشم آوردند از آنها انتقام گرفتيم، (زخرف، آيه 55).

    از امام صادق(ع) روايت كرده است كه: خداوند عزوجل به مانند ما به خشم نمي ‏آيد ولكن براي خودش اولياي آفريده است كه آنها به خشم مي ‏آيند يا خشنود مي‏ شوند پس خشم و خشنودي آنان را خشم و خشنودي خودش دانسته و به خودش نسبت داده است. در مورد آيه «و ماظلمونا» نيز رواياتي نزديك به همين مضمون وارد شده است، (كافي، ج 1، ص 144 - برهان، ج 4، ص 150 و ج 1، ص 102).
    بنام خدا
    سلام سكرت عزيز
    ضمیر جمع به چند جهت ممکن است باشد:
    1_ گاهی آوردن ضمیر جمع به جهت اهمیت دادن به موضوع مهمی بوده که باید به آن اهمیّت ویژه ای داده می شد، مانند حفظ و نگه داری قرآن از تحریف. خداوند می فرماید: "انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون*(حجر/ 9) ما قرآن را نازل کردیم و خود آن را حفظ می کنیم".
    این آیه متضمّن پنج ضمیر جمعاست که به جهت اهمیت دادن به قرآن است.
    بنابراین جمع آوردن ضمیر گاهی به جهت اهمیت موضوع است.
    2_ برخی از کارهای الهی به واسطه ملائکه که جنود و کارگزاران الهی هستند انجام می شود، در این گونه موارد ضمیر جمع آورده می شود مانند:"إنّا کلّ شی خلقناه بقدر*(قمر/ 49) ما هر چیزی را به اندازه خلق کردیم".
    3_ گاهی جمع آوردن ضمیر فقط برای تفخیم و تعظیم است، مانند: "انّا هدیناه السبیل*(انسان/3) ما راه را به شما نشان دادیم".(1)گاه ضمیر متکلم وحده بیان می شود که عنایت خاص به چیزی و به خلق بلاواسطة چیزی معلوم شود و احتمال مداخلة غیر و وسائط دفع شود، مثل: "یا موسی انّنی أنا الله" در این مورد آوردن ضمیر جمع منافی با مقصود است.(2)
    پاورقي:
    1:آیت الله صافی، معارف دین، ج 1، ص 178
    2:آیت الله صافی، معارف دین، ج 1، ص 178

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود