جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩۩۩ نیم نگاهی به بصیرت ۩۩۩

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ۩۩۩ نیم نگاهی به بصیرت ۩۩۩




    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩

    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩

    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩


    <<در كشاكش بحرانها و مشكلات فردي و اجتماعي، جوهره، ظرفيت و باورهاي افراد ظهور مي يابد؛ همان‏گونه كه حضرت علي (ع) مي فرمايد:

    <<فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عُلِمَ جَوَاهِرُ الرِّجَالِ>>

    در دگرگوني حالتها[ي روزگار]، گوهر مردان معلوم شود>>


    هر انساني ممكن است پيش از مواجهه با مشكلات، ادعاهاي فراواني مبني بر فضايل و داشته هاي فكري، اعتقادي، معنوي و مانند آن داشته باشد؛ ولي اين ادعا زماني رنگ واقعيت را به خود خواهد ديد كه در هنگام بروز بحرانهاي فكري، اعتقادي، اجتماعی و سياسي نيز همچنان پابرجا و استوار بماند؛ زيرا در اين حالات است كه توانايي تشخيص حق از باطل و درست از نادرست مشخص شده، ريزشها و رويشهاي بسياري صورت مي گيرد و باورهاي فكري و ناگفته ها و واقعيات درون، به صورت گفتار و رفتار بروز مي نمايد.
    بنابراين بايد دنبال راهكاري براي ثبات قدم و يافتن قوه درك حق و باطل، و سره و ناسره بود كه بي ترديد داشتن بصيرت، رمز و رازي غير قابل انكار در ثبات فكري و استواري در حوادث گوناگون خواهد بود كه با رعايت يك‏سري شرايط و بسترها حاصل خواهد شد.

    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩




  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    <<اهميت و جايگاه بصيرت>>

    اهميت و جايگاه بصيرت، روشن بيني و درك درست از شرايط و فضاها به گونه اي است كه قرآن كريم يكي از ويژگيهاي فرستاده خدا و پیروانش را داشتن بينش صحيح از رفتارها و كردارها می‏داند و مي فرمايد:«قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي»؛ (2) «بگو اين راه من است. من و پيروانم با بصيرت كامل، همه مردم را به سوي خدا دعوت مي كنيم.»

    كسي كه بصيرت لازم را به همراه يكسري ديگر از شرايط ـ كه اشاره خواهيم كرد ـ داشته باشد، در روزهاي فتنه و فضاهاي غبارآلود، مسير را اشتباه نخواهد پيمود و از توان مندي و جسارت برخورد با ديگران و اظهار حق و حقيقت برخوردار مي شود.

    در اهميت و جايگاه بصيرت همين بس كه در آموزه هاي ديني ما، انسان بي بصيرت همانند فردی كور و كسي كه قدرت تشخيص راه از چاه را ندارد، دانسته شده و كوري چشم ظاهر به مراتب آسان‏تر از كوري چشم باطن و عدم بصيرت شمرده شده است.

    پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
    «لَيْسَ الْاَعْمَي مَنْ يَعْمَي بَصَرُهُ اِنَّمَا الْاَعْمَي مَنْ تَعْمَي بَصِيرَتُهُ؛ (
    3)
    <<كور آن نيست كه چشم او كور است، كور آن است كه بصيرت كور است.>>

    حضرت علي علیه السلام فرمود:

    «فَقْدُ الْبَصَرِ اَهْوَنُ مِنْ فِقْدَانِ الْبَصِيرَةِ؛ (
    4)
    <<از دست دادن بينايي آسان تر است تا از دست دادن بينش>>



    كنون پس از درك اهميت و نقش حياتي بصيرت در زندگي، مي پرسيم كه: چرا برخي افراد دچار بي بصيرتي و ضعف بينشي مي گردند؟ و اينكه چگونه مي توان به بينش و درك و باوري فراتر از ظواهر دست يافت و با درك حقايق فريب ظاهرسازيها را نخورد؟ در اين مجال به برخي از علل بي بصيرتی اشاره و در ادامه برخي از راهكارهاي افزايش بينش از دريچه روايات را مرور خواهيم كرد.

    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    <<برخي از علل بي بصيرتی>>
    1. دنياخواهي

    يكي از عوامل اصلي كمبود بينش، حب دنيا و تعلقات بيش از اندازه به امور دنيوي است كه باعث مي شود برخي افراد دانسته يا نادانسته، به خاطر حفظ مقام و مسئوليت دنيايي، ثروت و دارايي و ... دنيا را بر آخرت مقدم دارند و كور و كر واقعي گردند و چشم خود را بر حقايق ببندند.
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ رَغِبَ فِي الدُّنْيَا فَطَالَ فِيهَا أَمَلُهُ أَعْمَى اللَّهُ قَلْبَهُ عَلَى قَدْرِ رَغْبَتِهِ فِيهَا؛ (5)
    هر كه به دنيا گرايد و آرزوهاي دنیوي اش دور و دراز گردد، خداوند به اندازه گرايش او به دنيا، دلش را كور مي گرداند.»

    و حضرت علي علیه السلام چنين فرمودند: «لِحُبِّ الدُّنيَا صَمَتَ الْاَسْمَاعُ عَنْ سَمَاعِ الْحِكْمَةِ وَعَمِيَتِ الْقُلُوبُ عَنْ نُورِ الْبَصِيرَةِ؛ (6)
    با دوستي دنيا، گوشها از شنيدن حكمت كر شوند و ديده ها از ديدار نور بينش كور گردند.»


    و فرمود:«اِنَّ مَنْ غَرَّتهُ الدُّنيَا بِمَحَالِ الْآمَالِ وَ خَدَعَتْهُ بِزُورِالْاَمَانِيِّ اَوْرَثَتهُ كَمَّهَا، وَاَلْبَسَتْهُ عَمَي،وَ قَطَعَتْهُ عَنِ الْاُخْرَي،وَ اَوْرَدَتْهُ مَوَارِدَ الرَدَي؛ (7)
    كسي كه دنيا او را با آرزوهاي دست نيافتني و دروغين فريب داده است، ميراث بي بينشي برايش بر جا گذاشته و جامه كوري بر او پوشانده است،و از آخرت محرومش ساخته و به جايگاه هاي پَست فرود مي آورد.»

    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩


    ویرایش توسط نوسفر : ۱۳۹۱/۱۰/۰۹ در ساعت ۲۳:۲۹

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2

    راه تحصیل بصیرت





    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩


    براى نیل به مقام رفیع بصیرت باید به بازسازى و اصلاح نفس خویش پرداخت.
    مجاهده با هواى نفسانى و تهذیب روح از زنگارهاى گناه، و لطیف و شفاف ساختن آیینه دل به نور توحید، تنها صراط مستقیمى است که »حجاب« دیدگان دل را مى‏گشاید و آدمى را در معرض الهامات غیبى و مقام کشف و شهود قرار مى‏دهد.
    1- توبه:
    اولین گام براى تهذیب نفس و تحصیل بصیرت است. توبه از تقصیرات و گناهان، بلکه از کوتاهى‏ها و جبران حق اللَّه و حق النّاسى است.
    2- ذکر خدا:
    ذکر زبانى، قلبى و عملى، موجب بصیرت مى گردد. امیرالمؤمنین(ع) مى فرماید: »مَنْ ذکر اللَّه استبصر؛(8) هر کسى به یاد خدا باشد، بینایى و بصیرت یابد«.
    3- هم نشینى با علما:
    مجالست با علما که موجب بصیرت و بینایى است. على(ع) مى فرماید: »جاور العلماء تستبصر؛(9) با دانایان بنشین تا آگاهى یابى«.
    4- خرد ورزى:
    کسى که هر خبر یا مطلبى را مى شنود، فوراً نمى‏پذیرد، بلکه پیرامون آن مى اندیشد و آن را از صافى عقل و اندیشه‏اش مى گذراند، بصیرت و بینایى مى یابد، چنان که آینده نگرى و به کارگیرى خرد در فرجام امور باعث بصیرت و بینایى مى گردد.(10)
    5- زهد:
    زهد و عدم دلبستگى به دنیا، از امورى است که باعث بصیرت مى گردد.(11)
    6- ارتباط با خدا:
    ازدیاد معرفت به خدا، انس با قرآن و معانى و معارف آن، توسل به ائمه(ع) و مناجات با خدا در خلوت مخصوصاً نماز شب از امورى هستند که موجب بصیرت و بینایى و برخوردارى از الهامات غیبى مى شود.
    درجات و مراتب بصیرت:
    بصیرت باطنى و بینایى دل، درجات و مراتبى دارد. اوج آن مرتبه‏اى است که ائمه(ع) دارند.
    امیرالمؤمنین(ع) مى فرماید: »لو کشف الغطاء ما ازددت یقیناً؛ اگر همه پرده‏ها فرو افتد، چیزى بر یقین من افزوده نمى‏شود«.(12)
    اگر چه آن مرتبه از یقین مخصوص اولیاى معصوم(ع) است، ولى دیگران نیز مى توانند مراتبى را تحصیل نمایند. هر کسى نور باطنى را از فطرت خدا داد خویش استخراج کند و چشم و گوشش باز شود، مى تواند خدا و نشانه‏هاى او را با »چشم دل« ببیند و صداى تسبیح موجودات هستى را بشنود، که به حکم »یسبّح للَّه ما فى السموات و ما فى الارض«.(13) همه آنان که در آسمان و زمینند، تسبیح خدا مى کنند. بسیارى از واقعیت‏ها را که با ابصر نمى‏توان دید، با بصیرت مشاهده مى کند، بلکه توانایى دیدن جهنم و شنیدن صداى زفیر آن را پیدا مى کند، چنان که قرآن مى فرماید: »کلاّ لو تعلمون علم الیقین لترونّ الجحیم، ثم لترونّها عین الیقین«.(14)



    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩


    8. غررالحکم، ج 5، ص 166؛ معجم الفاظ غررالحکم، ص 93.
    9. مصطفى درایتى، معجم الفاظ غررالحکم، ص 93؛ غررالحکم، ج 3، ص 387.
    10. »من استقبل الامور ابصر« یا »من فکّر أبصر العواقب« همان.
    11. همان.
    12. بحارالانوار، ج 66، ص 209.
    13. جمعه (62) آیه 1.
    14. تکاثر (152) آیات 7- 6- 5.


    akhlaghy.blogsky.com
    http://www.nahadsbmu.ir

    ویرایش توسط nasim7 : ۱۳۹۱/۱۰/۱۱ در ساعت ۲۳:۰۱
    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن

  6. تشکر


  7. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    2. نداشتن تفکر

    برخي افراد به‏خاطر نداشتن تفکر و تعمق در مسائل، درك و بينش درستي از حوادث و اتفاقات نداشته و پيوسته با ارائه نظرات نادرست و تحليلهاي اشتباه،افكار منفي و غلط را به افراد جامعه منتقل می‏کنند و همواره با ادعاي فهم و درك فوق العاده اي كه كسي ديگر بدان دست نيافته و نخواهد يافت،باعث ايجاد موج منفي در جامعه میشوند.
    حضرت امير(ع)با اشاره به همين نكته مي فرمايند:«لَا بَصِيرَةَ لِمَنْ لَا فِكْرَ لَهُ؛بينش ندارد،آنكه انديشه ندارد.»
    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩

    3. هوا و هوس

    انسانها معمولا در سایه تعقل و تفکر و با پیدا کردن حالت تعادلی کم‏تر با مشکلات مواجه می‏شوند. مشكل آنجايي نمايان مي گردد كه هواهاي نفساني و وسوسه هاي شيطاني اين تعادل را از انسان بگيرد و با تابلو قرار دادن منافع و خواسته هاي نفساني، فردي، جناحي و مانند آن در پيش چشم انسان، قدرت انتخاب را متزلزل نموده و انسان را در دوراهي حق و باطل قرار دهد. در چنين ميداني كساني كه بر نفس خود مديريت نداشته باشند، به راحتي در دام خواهشهاي نفساني خود افتاده و بصيرت و بينش لازم را براي خروج از اين فضاها نخواهند يافت.
    حضرت علي علیه السلام مي فرمايد: «الْهَوَي شَرِيكُ الْعَمَي؛(9) هوا و هوس، شریك كوردلي است.»
    و فرمود: «مَنْ رَكِبَ الْهَوَي اَدْرَكَ الْعَمَي؛(10)هر كس بر مركب هوس بنشيند، به كوري و بي بصيرتي مي رسد.»


    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩

    ویرایش توسط نوسفر : ۱۳۹۱/۱۰/۱۱ در ساعت ۱۴:۱۴

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2





    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩

    آثار بصیرت:


    در حدیث نبوى آمده که در دل هر بنده‏اى دو دیده نهانى است که به واسطه آن دو، غیب را مى نگرد و چون خدا بخواهد در حق بنده‏اى نیکى کند، دو چشم دلش را مى گشاید تا به واسطه آن، آنچه را که از دیدگان ظاهریش نهان است، بتواند دید.
    از شمار انسان‏هاى صاحب بصیرت »حارث بن مالک بن نعمان انصارى« است.
    پیامبر اکرم از او پرسید: چگونه‏اى و در چه حالى؟ عرض کرد: مؤمن راستین و اهل یقینم. پیامبر فرمود: علامت یقین و ایمان راستینت چیست، عرض کرد: زهد و کناره‏گیرى نفسم از دنیا و دلبستگى آن، موجب شد که شبهایم را به بیدارى و عبادت و روزهایم را به روزه و تشنگى بگذرانم.
    از این رو به درجه‏اى از بصیرت و بینایى رسیده‏ام که گویى عرش پروردگارم را که براى حسابرسى بر پا شده است، مى بینم و بهشتیان را در حال زیارت یکدیگر مى نگرم و زوزه وحشتناک جهنمیان را از درون آتش مى‏شنوم... پیامبر فرمود: »بنده‏اى است که خدا قلبش را روشن کرده است. حال به برکت این نور الهى صاحب بصیرت شده‏اى پس آن را حفظ کن«.(15)
    این خاصیت نور باطنى یا بصیرت است که از فطرت انسان پرتو افشان مى شود و اگر منبع الهى آن (فطرت) زنده به گور نشود و غبار آلودگى‏ها و تیرگى هواهاى نفسانى آن را نپوشاند، همواره چشم بصیرت باطن پر فروغ خواهد بود اما اگر در پشت ظلمت گناه پنهان گردد و انسان تبهکار، حقیقت خود را نبیند، از آن رو که نورى ندارد، خود را گم مى کند و پس از مدتى خویشتن را به کلّى فراموش مى نماید


    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩

    15. الکافى، ج 2، ص 54


    ویرایش توسط nasim7 : ۱۳۹۱/۱۰/۱۱ در ساعت ۲۳:۰۲
    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن

  9. تشکر


  10. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    4. غفلت و لجاجت

    غفلت و لجاجت، دو عامل آفت زاي پرخطر در مسير زندگي است كه همواره انسان را با تهديد مواجه ساخته، چه بسا باعث مي شود ثمره يك عمر زحمت و تلاش و خدمت انسان بر باد رفته، پوچ و نابود گردد. نمونه هاي تاريخي فراواني همانند «بلعم بن باعورا» و ... هستند كه با غفلت زدگي و خيره سري، زحمات و تلاشهايشان را به هيچ تبديل كردند. قرآن و روايات نيز به انسان هشدار مي دهند كه همه بايد مراقب باشند تااعمال نيك شان را با اعمال ناروا حبط و نابود نكنند(11)
    پس در صورت غافل شدن، درك و بينش صحيح نيز از انسان گرفته مي شود.
    همان‏گونه كه امير بيان علي علیه السلام مي فرمايد:
    «دَوَامُ الْغَفْلَةِ يُعْمِي الْبَصِيرَةَ؛ (12)ادامه يافتن غفلت، ديده بصيرت را كور مي سازد.»

    اگر بخواهيم چراغ بصيرت در وجودمان روشن گردد، بايد سدي محكم جلوي طوفان هوس كشيده شود،
    و تقوا همان سد نيرومندي است كه مي تواند طغيان هوس را در انسان مهار كند.

    يكي از پيامدهاي غفلت زدگي اين است كه چنين افرادي به اين گمان كه تشخيص آنان برترين تشخيص و درك و فهم شان بالاترين درك و فهم است، دچار خودبيني مي گردند و بر باورها و اعتقادات نادرست خود پافشاري و لجاجت مي ورزند. در چنين فضايي است كه بستر فتنه و آشوب مهيا مي گردد.

    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    5. آرزوهاي بي پايان

    «طول امل» يا همان «آرزوهاي دور و دراز» يكي از مهم ترين رذايل اخلاقي است.
    يكي ازخطرناك ترين پيامدهاي آرزوهاي دراز و گاه بي پايان انحراف بينش انسان است و موجب مي شود شخص توان درك حقايق را ازدست بدهد.حضرت علي علیه السلام مي فرمايد: «اَلْاَمَانِيُّ تُعْمِي عُيُونَ الْبَصَائِرَ؛(13)آرزوها، ديده هاي بينش را كور مي كند»؛
    يعني كسي مي تواند چهره زيباي حقيقت را آن گونه كه هست ببيند و به سرچشمه زلال معرفت و بصيرت برسد كه ديده عقل خود را با حجاب آرزوها نپوشاندو در ميان ابرهاي تيره و تار طول امل قرار نگيرد.
    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩


  11. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    <<برخي عوامل بصيرت افزايي>>

    1. پرهيزگاري و ياد خدا

    از مهم ترين عوامل ايجاد بينش صحيح، تقوا مي باشد. تقوا يعني خودنگهداري و مديريت نفْس؛ يعني اين كه انسان براي اعمال و رفتارهاي خود، معيار و ضابطه اي در اختيار داشته باشد و با تحت كنترل قرار دادن هواهاي نفساني خود، حدود الهي را پايمال خواسته هاي نفساني خود ننمايد. وقتي انسان به چنين مقامي دست يافت، خداوند هم به او فرقان و بينشي عطا مي كند كه حق و باطل را از هم تمييز دهد و به اشتباه نيفتد.
    خداوند مي فرمايد:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً»؛(14)
    «اي كساني كه ايمان آورده ايد! اگر از [مخالفت با] خدا بپرهيزيد،
    براي شما وسيله اي (روشن بيني و بينش) قرار مي دهد كه بتوانيد حق و باطل را جدا سازيد.»
    و فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ»؛(15)

    «اي كساني كه ايمان آورد ه ايد! از خدا پروا كنيد و به پيامبرش ايمان آوريد تا دو بهره
    و سهم از رحمتش را به شما عطا كندو برايتان نوري قرار دهد كه با آن راه برويد [و گمراه نشويد].»
    و امام علي علیه السلام فرمود: «مَنْ ذَكَرَ اللهَ اِسْتَبْصَرَ؛ (16)
    هر كس خدا را ياد كند، بصيرت مي يابد.»
    وقتي انسان به خداي متعال متصل شد و اعضا و جوارح او تحت فرمان الهي بود و دل و جان خود را با ياد خدا روشن ساخت، به ‏طور طبيعي خداوند نيز او را در مشكلات و پيشامدها تنها نخواهد گذاشت و بينش و بصيرت حقيقي را بدو عطا خواهد كرد و چشم بصيرت بين او،
    فريب رنگ و لعابهاي ساختگي را نخواهد خورد.

    علي علیه السلام مي فرمايند: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَنِ وَ نُوراً مِنَ الظُّلَمِ؛
    (17)
    بدانيد هر آن كه تقواي الهي پيشه كند، خداوند از بن بست فتنه ها، گريزگاهي و از ظلمتها، روشني [ويژه اي] به وي عطا مي كند.»
    و فرمود: «ذِكْرُ اللهِ يُنِيرُ الْبَصَائِرَ؛ (18)
    ياد خدا روشن كننده بينشهاست.»
    بنابراين اگر بخواهيم چراغ بصيرت در وجودمان روشن گردد، بايد سدي محكم جلوي طوفان هوس كشيده شود،
    و تقوا همان سد نيرومندي است كه مي تواند طغيان هوس را در انسان مهار كند.

    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩
    2. تفكر و خرد ورزي

    هيچ كس نمي تواند منكر نقش بينشها و نگرشها در زندگي انسان و تغييرات مثبت و منفي دروني و بيروني او شود. اين بينشها و نگرشها هستند كه به آدمي شخصيت مي بخشند و رفتار و كردار او را مديريت مي كنند.
    امير مؤمنان علیه السلام مي فرمايد: «رَأسُ الْاِسْتِبْصَارِ الْفِكْرَةُ؛ (19)سرآمد بصيرت، انديشيدن است.»
    كسي كه اهل فكر و انديشه باشد، به راحتي هر سخني را باور نمي كند و بدون مطالعه و تحقيق واكنش نشان نمي دهد.

    ۩۩۩  نیم نگاهی به بصیرت  ۩۩۩


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود