جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩




    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩

    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    <<مقدمه>>
    هر عقل و فطرت سالمي پنج پيام به صاحبش مي‌دهد و با طرح پنج سؤال، او را به سوي دين و وحي راهنمايي می‌كند؛
    چرا كه خداوند دو حجت دارد:حجت باطني (عقل) و حجت بيروني (وحي و پيامبران)


    امام كاظم(ع) فرموده است:
    «إِنَّ للهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ(ع) وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ؛
    (1)
    به راستي براي خدا بر مردم دو حجّت است: يكي ظاهري و ديگري باطني؛ اما حجت ظاهري،
    رسولان و انبيا و امامان‌اند و اما حجّت باطني عقلها.»

    عقل انسان از وحي الهي بي‌نياز نيست؛زيرا وحي، تعاليمي را مي‌آورد كه عقل بشري به آن راه ندارد؛
    چنان كه خداوند متعالميفرمايد:«وَ عَلَّمَکَ مَالَمْ تَکُنْ تَعْلَم»؛(2)

    «[با وحي] به تو آموختيم [اي پيامبر و اي عقل كل!] چيزي را كه نمي‌دانستي [و با عقل به آن راه نمي‌يافتي].»

    همچنين خطاب به كل بشر نيز فرمود: «فَاذْكُرُوا اللهَ كَما عَلَّمَكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ»(3)
    «خدا را ياد كنيد همان گونه كه خداوند، چيزهايي را كه نمي‌دانستيد [و هرگز به آن نمي‌رسيديد] به شما تعليم داد.»

    از آيات فوق استفاده مي‌شود كه آنچه بر پيامبران نازل شده است، معارفي است كه بخشي از آن در توان عقل نيست و اگر خداوند آنها را نازل و انسانها را از علم غيبش و وحي بهره‌مند نمي‌كرد، انسانها براي هميشه از آن معارف محروم بودند؛ حتي «اگر جن و انس جمع شوند، همانند قرآن را نمي‌توانند بياورند.»(4)

    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩





    ویرایش توسط نوسفر : ۱۳۹۱/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۲:۰۹

  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩
    <<پيامهاي عقل فطري>>

    عقل سالم و فطري هر انساني اين پيامها را به انسان مي‌دهد:
    1. هر وجودي (كه نبوده و به وجود آمده) مبدأ و آغازي براي آن متصور است.
    2. هر مبدأ، مقصد و هدفي دارد.
    3. بين هر مبدأ و مقصدي تنها يك صراط مستقيم وجود دارد.
    4. هر راه و صراطي ضرورتاً راهنمايي دارد.
    5. هر راه و صراطي، راهزني دارد.
    در روايات نيز گاهي به اين پيامهاي عقل اشاره شده است؛ از جمله:

    امام علي(ع) فرموده است: «رَحِمَ اللهُ امرءً اَعَدَّ لِنَفسِهِ و استقد لِرَئسِهِ وَ عَلِمَ مِن اَینَ؟ فی اَینَ و وَلیَ اَینَ؛(5)
    خداوند رحمت كند آن انساني را كه آنچه لازم است، براي نفس خود تهيه و خويشتن را براي قبر، مستعد و آماده سازد.
    آن انساني كه بداند از كجا آمده و در كدام راه است و به سوي كدام مقصد بازمي‌گردد.»


    مولوي چه زيبا گفته است:
    روزها فكر من اين است و هم شب سخنم
    كه چرا غافل از احوال دل خويشتنم
    زكجا آمده‌ام (مِن أَینَ) آمدنم بهره چه بود (في اين)
    به كجا مي‌روم آخر ننمايي وطنم؟ (الي اين)


    وژان فوارستي، دانشمند آلماني خوب گفته است؛ آنجا كه مي‌گويد:
    «هر چه بشريت ترقي مي‌كند، اين سؤال بيشتر مطرح مي‌شود كه چرا بايد بميرد و منظور از آمدن و رفتن چيست؟


    و به قول سقراط «زندگي بررسي نشده، ارزش زيستن ندارد.»

    هر چند سؤالات فطري عقل، اول متوجه خود اوست؛ ولي براي حل معما بايد عقل در مقابل وحي الهي و اديان آسماني زانو بزند
    تا پاسخ صحيح را دريافت كند.


    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩

    <<سؤالهاي عقل فطري از دين و پاسخهاي دين>>
    1. مبدأ همه وجود و عالم هستي كيست؟
    2. مقصد عالم هستي و دنيا كجاست؟
    3. صراط مستقيم بين اين مبدأ و مقصد چيست؟
    4. راهنما و يا راهنمايان چه كساني‌اند؟
    5. راهزن و يا راهزنان چه افرادي‌اند؟
    جالب اين است كه خود دين، قبل از اينكه به اين سؤالات پاسخ بگويد،
    بشر و عقل فطري او را تشويق مي‌كند كه بايد پاسخهاي سؤالات فطري خود را از دين بيابد.
    امام صادق(ع) فرمود:
    «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ
    مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ؛(7)
    تمام علم مردم را در چهار (چيز) يافتم: اول آن، اين است كه خدايت را بشناسي؛ دوم اينكه خود را بشناسي؛

    سوم اينكه آنچه از تو اراده کرده (و هدف خلقتت) را بشناسي و چهارم اينكه آنچه تو را از دينت خارج مي‌کند (يعني راهزن را) بشناسي.»
    دين در پاسخ پرسش اول مي‌گويد كه خداوند مبدأ و خالق تمام هستي است: «اِنَّا لله»؛(8) «از خداييم»

    و در جاي ديگر فرمود: «قُلِ اللهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّار»؛[9] (9)خداوند است.
    دين در پاسخ به پرسش دوم مي‌گويد كه قيامت و لقا(11) «آگاه باشيد كه همة كارها تنها به سوي خدا باز‌مي‌گردد.»

    فعل مضارع، استمرار را افاده مي‌كند؛ يعني برگشت امور به خداي متعال، دائمي است.(12)
    پس تمامي هستي به سوي او در سيلان و جريان‌اند و ما، چه بخواهيم و چه نخواهيم، چه بدانيم و چه ندانيم، رو به سوي آن هدف و غايت داريم.

    دل، سراپردۀ محبت اوست ديده آيينه دار طلعت اوست
    هر گل نو كه شد چمن آراي زائر رنگ و بوي صحبت اوست(13)

    دين در پاسخ به پرسش سوم مي‌گويد: دين اسلام و رفتار پيامبر و امامان، صراط مستقيم است.

    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩



    ویرایش توسط نوسفر : ۱۳۹۱/۱۰/۰۹ در ساعت ۲۳:۲۹

  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند متعال مي‌فرمايد: «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ»؛(14)
    «دين (مجموعة قوانين روش زندگي) نزد خداوند، اسلام (و تسليم بودن در برابر حق) است.»

    همچنين در جاي ديگر فرموده است: «أَ فَغَيْرَ دِينِ اللهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُون»؛(15)
    «آيا آنها غير از آيين خدا مي‌طلبند [آيين او همين اسلام است] و تمام كساني كه در آسمانها و زمين‌اند با اختيار يا اجبار،
    در برابر [فرمان] او تسليم‌اند، و همه به سوي او بازگردانده مي‌شوند.»
    آيه ديگر مي‌فرمايد:
    «الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ، صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»؛(16)
    «صراط مستقيم، راه كساني كه مشمول نعمت خود ساختي»
    و در سورة نسأ، بندگان مشمول نعمت را چنين معرفي مي‌كند:
    «وَ مَنْ يُطِعِ اللهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً»؛(17)

    «و كسي كه خدا و پيامبر را اطاعت كند [در روز رستاخيز] همنشين كساني خواهد بود كه خدا،
    نعمت خود را بر آنان تمام كرده است، از پيامبران و صديقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاي خوبي هستند.»

    از مجموع آنچه در اين قسمت بيان شد، به دست آمد كه دين اسلام و رفتار انبيا، امامان، شهدا و صالحان به عنوان صراط مستقيم الهي مطرح است. خداوند در پاسخ پرسش چهارم، يعني راهنمايان اين راه، انبيا، به ويژه پيامبر اكرم(ص) و امامان را معرفي مي‌كند.
    پروردگار بي‌همتا دربارة انبيا مي‌فرمايد:
    «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّنات»؛(18)
    «به راستي رسولان ما با معجزات آمدند» و يا فرمود: «وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَيِّنات.» (19)

    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    1,306
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩

    همچنين خداوند متعال دربارة شخص رسول اكرم(ص) فرمود:
    «وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»(20)«به راستي تو مردم را به صراط مستقيم هدايت مي‌كني»
    و درباره امامان معصوم(ع) فرمود: «أَطِيعُوا اللهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»(21)

    «از خدا اطاعت كنيد و از رسول او و صاحبان امر (امامان) اطاعت كنيد.»
    روايت پيشين، انبيا و امامان را حجت الهي معرفي كرد: «اَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّۀُ»(22)
    امام باقر(ع) ذيل آية «وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ»؛ «اين صراط مستقيم من است، پس پيروي كنيد»
    فرمود: «طَرِيقُ الْإِمَامَةِ فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ أَيْ طُرُقاً غَيْرَهَا(23)

    مقصود طريق امامت است كه از آن پيروي كنيد و از راههاي ديگر پيروي نكنيد.»
    رسول خدا(ص) دربارة علما فرموده است: «اَلعُلَماءُ أُمَنَاءُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ(24)علما امينهاي خدا بر خلق اويند.»
    امام زمان(ع) در توقيعي مي‌فرمايد: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَيْهِمْ؛
    اما در حوادثي كه پيش مي‌آيد [و مسائلي كه نياز به آن پيدا مي‌شود] به راويان [و صاحب‌نظران در] حديث ما رجوع كنيد؛
    زيرا آنان (فقها) حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم.»(25)

    قرآن دربارة پرسش پنجم، راهزنان طريق مستقيم الهي را شياطين جن و انس مي‌داند.
    شيطان با تهديد گفت: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ»(26) «من بر سر راه مستقيم تو در برابر آنها كمين مي‌كنم»
    و خداوند هم فرمود: «يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(27)
    «اي فرزند آدم! شيطان را نپرستيد كه او براي شما دشمن آشكاري است»
    و دربارة شياطين انسي و جني فرمود:«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ* مَلِكِ النَّاسِ*إِلهِ النَّاسِ*
    مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ*الَّذي يُوَسْوِسُ في‏ صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ»؛(28)

    «بگو پناه مي‌برم به پروردگار، حاكم و مالك و معبود مردم
    از شر وسوسه گر پنهانكار كه در درون سينة انسانها وسوسه مي‌كند؛ خواه از جن باشد يا انسان.»

    امام صادق(ع) مي‌فرمايد:«عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسُ وَ عَفَارِيتُهُ يَمْنَعُونَهُمْ
    عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ(29)
    علماي شيعيان ما مرزداران مرزهايي هستند كه ابليس و عفريتهاي او در آنجا حضور دارند
    و آنها را از وارد شدن بر شيعيان ناتوان و مسلط شدن شيطان و پيروان او بر آنان محافظت مي‌كنند.»


    ۩۩ بصیرت و تکلیف محوری ۩۩



    ویرایش توسط نوسفر : ۱۳۹۱/۱۰/۱۱ در ساعت ۱۴:۰۲

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود