جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند از مشورت کردن با زنان نهی کرده است ؟‏

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا خداوند از مشورت کردن با زنان نهی کرده است ؟‏




    با سلام

    خداوند در سوره مبارکه شوری امر به مشورت می کند آن هم بدون هیچ و قید و بندی . یعنی می شود هم بازن و هم بامرد مشورت کرد . حال سوالم اینه که اولا آیا خداوند از مشورت با زنان نهی کرده است یا خیر ؟ اگر کرده کجا و در کدام آیه ؟ و اگر نکرده چرا و بر چه اساسی از مشورت با زنان نهی کرده است ؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی قرانی 8


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۱۳ در ساعت ۰۳:۳۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1. در سوره مبارکه حجرات :


    یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ﴿۱۳﴾



    ای مردم! یقینًا ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت هائی و قبیله هائی قرار داده ایم، تا همدیگر را بشناسید! یقینًا در نزد الله، گرامی ترین شما پرهیزکار ترین شما است. یقینًا الله (به طور مطلق) دانا و آگاه، مطلع و باخبر است.
    در سوره مبارکه غافر :

    مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـٰئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿۴۰﴾
    هرکس بدی (مورد نهی الله) را عمل کند؛ پس، جز مانند آن مجازات نشود و هرکس (اعم) از مرد و زن نیکوئی (مقرر الله) را انجام دهد و (در نامهء اعمال معلوم شود) او مؤمن (به قرآن) است، پس، آنانند که داخل بهشت می شوند. در آن بدون سخت گیری و مضایقه روزی داده شوند.

    در سوره مبارکه نحل :

    مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّ هُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّ هُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿۹۷﴾
    هرکس (اعم) از مرد یا زن، نیکوئی (مورد فرمان الله) را عمل کند و (در نامهء اعمال معلوم شود) او مؤمن (به قرآن) است، پس، به او به حیاتی نیکو، زندگی می بخشیم و یقینًا اجرشان را به نیکوترین آنچه (نسبت به آیات) عمل می کردند پاداش می دهیم.

    در
    سوره مبارکه آل عمران :

    الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّـهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُون َ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۱۹۱﴾
    (همان) کسانی که (آیات) الله را ایستاده و نشسته و بر پهلوهایشان یاد می کنند و در آفرینش آسمان ها و زمین تفکر می کنند. ” پروردگارا! این را به باطل نیافریده ای. تو (به طور مطلق) پاک و منزهی. پس، ما را از عذاب آتش نگه دار!
    رَبَّنَا إِنَّکَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنصَارٍ ﴿۱۹۲﴾
    پرودگار ما!، یقینًا تو هرکس را داخل آتش (جهنم) نمائی، پس، یقینًا او را خوار کرده ای و برای ظالمان (هیچ) یاوری نیست. “
    رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿۱۹۳﴾
    ” پروردگار ما! یقینًا شنیدیم، ندا دهنده ای (پیغمبر) به ایمان ندا می داد که به (آیات) پروردگارتان ایمان بیاورید! پس، ایمان آوردیم. پس، برما گناهانمان را بیامرز! و بدی های ما را از ما بپوشان! و ما را با نیکوکاران بمیران! “
    پاسخ | پاسخ با بازگو کردن | بازگو کردن
    رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَىٰ رُسُلِکَ وَلَا تُخْزِنَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۗ إِنَّکَ لَا تُخْلِفُ الْمِیعَادَ ﴿۱۹۴﴾
    ” پروردگار ما! و آنچه را (به وحی) بر رسولانت به ما وعده داده ای بر ما بیاور! و در روز قیامت ما را خوار مگردان! یقینًا تو (مکان و زمان) وعده را خلاف نمی کنی. “
    فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنکُم مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ ۖ بَعْضُکُم مِّن بَعْضٍ ۖ فَالَّذِینَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ وَأُوذُوا فِی سَبِیلِی وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّ هُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّنْ عِندِ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ ﴿۱۹۵﴾
    پس، پروردگارشان، به نفعشان (پیغمبر و مؤمنان حواریون) اجابت فرمود. به اینکه من عمل عاملی از شما (اعم) از مرد و زن، بعضی از شما از بعضی،(به طور یکسان وبدون در نظر گرفتن زن و مرد) را ضایع نمی کنم. « حجرات : ۱۳ » پس، کسانی که هجرت کرده اند و از شهرشان اخراج شده اند و در راه من اذیت شده اند و در راه من جنگیده اند و کشته شده اند یقینًا از ایشان بدی هایشان را (با قلم عفو) می پوشانیم. و در باغ هائی داخلشان می گردانیم که از زیر
    آن باغ ها نهرهائی روان است. “ پاداشی از نزد الله است و الله نزدش پاداش نیکو است.

    در سوره مبارکه تحریم :

    وَضَرَبَ اللَّـهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ ﴿۱۱﴾
    و الله برای کسانی که (به آیات الله) ایمان آورده اند، زن فرعون را مثال زده است. زمانی می گفت، پروردگارم! برای من در نزدت در بهشت خانه ای بنا کن! و از فرعون و عمل او مرا نجات ده! و مرا از قوم ظالم (مشرک و منکر) برهان!« قصص : ۹»

    وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ ﴿۱۲﴾
    و مریم دختر عمران، کسی که دامنش را پاک نگاه داشت و در او از فرمانمان دمیدیم و به سخنان پروردگارش و کتاب هایش ایمان آورد و شایسته از فرمانبرداران شد.

    ************************************************** *****************************

    به صرفِ نظرِ جاهلانهء شیطان صفتان، نسبت به زن (مثال آیه زخرف : ۱۷ و نحل : ۵۸ و ۵۹) یا شهرت علاقه مندی به زیور آلات یا انتساب روحیه جدل و بی منطقی (با الهام از شیطان های یهودی « گنجینه ای از تلمود فصل پنجم، زن و همسر ») یا صِرفِ اُناث قرار دادن ملائکه در خواندن بتان « نجم : ۲۷، نساء : ۱۱۷ » یا افترای دخترانی برای الله از سوی رهبران مشرکین قوم قریش « زخرف :۱۹ و ۲۰، نجم : ۲۳، طور : ٣٩، نحل : ۵۷ » یا عدم رعایت حدود الله در اکثریت آنان، همپای اکثریت قریب به اتفاق مردان « انعام : ۱۱۶ » بر آزمون در دنیا برای انتخاب در آخرت، تفسیر به رأی آیه زخرف : ۱۸به زنان، پیشنهاد و پیوندی بی مجوز و ناچسپ است. « انبیاء : ۲۹، بقره : ۲۷ و ۲۵۶ » تا « نعوذ بالله » تلقی از خلق زن در اذهان، همسو با جهالت منکران و مشرکان نمایانده شود و شخصیت زن به طور عام در حلیه و خصام غیر مبین جا بیفتد « اسراء : ۱۸ » و تا علیرغم هدف الله در خلقت بر خلق ذکر و انثی بر تداوم نسل تا واقعه قیامت و بر آزمون و انتخاب آخرتی « شوری : ۴۹ و ۵۰ » به نفع نظر باطل، ستمی غیر شایسته کلام الله بر تأیید نظر شیطان صفتان تحمیل گردد « سبحان الله » ولی هرگز هیچ ستمی به آیات الله نمی چسپد « اعراف : ۲۸، وَ مَا اللّهُ یُرِیدُ ظُلْمًا لِّلْعَالَمِینَ ، آل عمران : ۱۰۸ »
    ویرایش توسط عبد : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۶:۴۶


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    خداوند در سوره مبارکه "شوری" امر به مشورت می کند آن هم بدون هیچ و قید و بندی؛ یعنی می شود هم بازن و هم بامرد مشورت کرد. آیا خداوند از مشورت با زنان نهی کرده است یا خیر؟ اگر کرده کجا و در کدام آیه و بر چه اساسی از مشورت با زنان نهی کرده است.؟

    پاسخ:
    « وَ الَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ»؛ و كسانى كه دعوت پروردگارشان را اجابت كرده و نماز را برپا مى‏ دارند و كارهايشان به صورت مشورت در ميان آن هاست و از آن چه به آن ها روزى داده‏ ايم انفاق مى ‏كنند.(1)
    در این آیه شریفه چند موضوع دینی مطرح شده است؛ اجابت دعوت پرودگار، برپایی نماز، مشورت در کارها و انفاق.

    اگر چه ظاهر این آیه مربوط به مردان می شود، ولی می دانیم که خطاب های قرآنی به خصوص در مورد احکام دینی منحصر به مردان نیست (مگر موارد استثنایی که ویژه مردان باشد).
    همانطور که لبیک گفتن به ندای خداوند، اقامه نماز و انفاق، منحصر به مردان نیست و شامل زنان هم می شود، موضوع مشورت نیز مخصوص مردان نمی باشد.
    خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و‌ آله) می فرماید:« شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلين»
    ؛ در كارها، با آنان مشورت كن! اما هنگامى كه تصميم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن! زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد.(2)

    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و‌ آله) در روایتی می فرماید: « انه ما من رجل يشاور احدا الا هدى الى الرشد»؛ احدى در كارهاى خود مشورت نمى‏ كند مگر اين كه به راه راست و مطلوب هدايت مى ‏شود.

    قابل توجه اين كه: تعبير در اين جا به صورتى است كه آن را يك برنامه مستمر مؤمنان مى ‏شمرد، نه تنها در يك كار زودگذر و موقت، مى‏ گويد همه كارهاى آن ها در ميانشان به صورت شورى است، و جالب اين كه خود پيامبر (صلی الله علیه و آله) با اين كه عقل كل بود و با مبدء وحى ارتباط داشت در مسائل مختلف اجتماعى و اجرايى، در جنگ و صلح و امور مهم ديگر، به مشورت با ياران مى ‏نشست، و حتى گاه نظر آن ها را ترجيح مى ‏داد با اين كه مشكلاتى از اين ناحيه حاصل مى‏ شد، تا الگو و اسوه‏ اى براى مردم باشد، چرا كه بركات مشورت از زيان هاى احتمالى آن به مراتب بيشتر است.(3)


    خداوند در مورد افراد مختلف جامعه اعم از مرد یا زن می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ»
    ؛ اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره ‏ها و قبيله ‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد (اينها ملاك امتياز نيست،)
    گرامى‏ ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست خداوند دانا و آگاه است.(4)

    بنا بر این ملاک در اسلام ایمان و تقوا است، انسانی به درجات بالا می رسد و صلاحیت های مختلف را می تواند کسب کند که با تقوا تر باشد و تفاوتی بین زن و مرد از این جهت وجود ندارد. اگر خانمی در مساله ایی از آگاهی و شرایط لازم برخوردار باشد می توان با او مشورت کرد و از نظرش بهره مند شد.

    ــــــــــــــــــــــ
    (1) شوری/ 38.
    (2) ال عمران/ 159.
    (3) تفسير نمونه، ج‏20، ص460.
    (4) حجرات/ 13.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ در ساعت ۲۲:۰۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  5. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود