جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تحلیل تاریخ اربعین حسینى

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تحلیل تاریخ اربعین حسینى







    تحلیل تاریخ اربعین حسینى


    تحلیل تاریخ اربعین حسینى
    ««تحلیل تاریخ اربعین حسینى»»


    تحلیل تاریخ اربعین حسینى





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تحلیل تاریخ اربعین حسینى



    چكیده


    گرامى‏ داشت اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن على (ع) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژه‏اى برخوردار است. از دیدگاه بسیارى از صاحب ‏نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبناى تاریخى چنین بزرگداشتى، ورود اهل بیت‏ به كربلا در اولین اربعین حسینى (سال 61 هجرى) و دفن سرهاى مطهر شهیدان به ویژه سر مقدس امام حسین(ع) در كنار پیكرهاى مطهر آنهاست.

    جمعى اندك از مورخان و صاحب‏ نظران نیز بر این عقیده‏اند كه نظریه یاد شده از اعتبار تاریخى لازم برخوردار نیست، بلكه مبناى بزرگداشت این روز ورود جابر و عطیه به كربلاست.


    مقاله حاضر در یك بررسى و تحلیل تاریخى، در مقام اثبات نظریه نخست است.
    مراسم اربعین مشتمل بر چهار برنامه است كه هر یك از نظر تایید و مقبولیت تاریخى و مذهبى در مراحل مختلفى قرار دارند.



    تحلیل تاریخ اربعین حسینى


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تحلیل تاریخ اربعین حسینى



    این مراسم عبارتند از:

    1- زیارت مخصوصه: در استحباب و سنت زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین ( بیستم صفر) - از دور یا نزدیك - اختلاف نظر وجود ندارد، چنان كه در زیارت ایام متبركه نیمه شعبان و شب هاى قدر اختلافى مشاهده نمى‏شود.

    2- ورود جابر و زیارت وى در بیستم صفر: این مساله مورد شك و استبعاد مرحوم سید بن طاووس قرار گرفته است.


    3- دفن سرهاى مطهر و الحاق آنها به بدن هاى اطهر در روز اربعین: كه میان علما، فقها و مورخان شیعه شهرت دارد.
    4- ورود اهل بیت علیهم السلام در روز اربعین به كربلا .
    درباره این مساله دیدگاه هاى مختلف و متضادى اظهار شده و مورد تشكیك و استبعاد جدى قرار گرفته است. این موضوع از دو جهت محل بحث است: اصل ورود به كربلا؛ تاریخ ورود.
    اما در مورد اصل ورود اهل بیت (ع) به كربلا باید گفت كه گروه بسیارى از علماى برجسته و مشاهیر متقدم و متاخر و مورخان شیعه و سنى آن را تایید كرده‏اند كه به برخى از آنها اشاره خواهد شد. در برابر، جمعى از متاخران و برخى از متقدمان این جریان را بعید بلكه ممتنع و محال عادى دانسته‏اند (1) و به تعبیر بعضى نیز كذب محض و افسانه است. (2)



    تحلیل تاریخ اربعین حسینى



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تحلیل تاریخ اربعین حسینى




    استدلال این گروه در استبعاد و استحاله و تكذیب این موضوع، دو امر است:

    اول:

    سكوت و عدم تعرض مورخان و كتب تاریخ، با این كه موضوع مهم و قابل ذكر و شایسته تعرض بود در نتیجه از نگاه این گروه «عدم الدلیل، دلیل العدم‏»؛ یعنى چگونه مى‏توان باور داشت این جریان تا قرن هفتم پنهان مانده باشد و تنها به وسیله سید بن طاووس ابراز و اعلان شود.


    دوم:
    مساله فاصله میان شام و عراق یا دمشق و كوفه است البته این در صورتى است كه مدت رفتن از كوفه تا شام را بیست روز و مدت اقامت اهل بیت (ع) در دمشق را یك ماه (چنان كه نقل شده) در نظر بگیریم، به علاوه مدتى كه ابن زیاد براى كسب تكلیف از یزید نیاز داشت. خصوصا این كه گوینده جریان اربعین - سید بن طاووس - در كتاب دیگر خود كه بعدا تالیف نمود، (3) این نظریه را رد كرده آن را بسیار بعید دانسته است و به تبعیت از استبعاد ایشان، مرحوم حاج میرزا حسین نورى نیز آن را بعید شمرد. (4)





    تحلیل تاریخ اربعین حسینى


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تحلیل تاریخ اربعین حسینى



    علامه شعراني و شهيد مطهري نيز با تعبيرهاي مختلف همين نظريه را ابراز داشته اند.
    از آنجا كه هدف اين نوشتار بررسي علل استبعاد اربعين در كلام سيد بن طاووس و اثبات جريان اربعين مي باشد، لازم است به ذكر نام عده اي كه جريان اربعين را تصريح يا تاييد نموده اند بپردازيم:

    قائلان به اربعين دو دسته اند، دسته اي صراحتا اظهار نموده اند كه اهل بيت(ع) در روز اربعين به كربلا آمده اند و دسته ديگر بر اين باورند كه سر مطهر امام (ع) و ساير شهدا در كربلا دفن گرديده و يا سرهاي مطهر به وسيله امام سجاد (ع) به بدن هاي مطهر الحاق شد.

    از آنجا كه دفن سر مطهر در كربلا قطعا به دست مبارك امام سجاد (ع) انجام شد و ورود ايشان به همراه سرهاي مطهر شهدا به كربلا نيز فقط در بيستم صفر بود و هيچ يك از مورخان شيعه و سني قائل نشده اند كه سرهاي مطهر - مخصوصا سر مطهر امام حسين (ع) - به وسيله كسي غير از امام سجاد (ع) دفن شده و يا اين كه امام سجاد (ع) در غير بيستم صفر سال 61 براي دفن سرهاي مقدس به كربلا آمده باشد، از اين رو اعتراف و تصديق به دفن سر مطهر امام حسين (ع) در كربلا توسط امام سجاد (ع) در روز بيستم صفر خود گواه و شاهدي است صادق و عالي بر آمدن اهل بيت (ع) در روز اربعين به كربلا.




    تحلیل تاریخ اربعین حسینى


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود