جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حضرت جبرئیل نزد حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نیز ظاهر می شدند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا حضرت جبرئیل نزد حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نیز ظاهر می شدند؟




    سلام
    فرشته وحی حضرت جبرئیل بودند که بر پیامبر نازل می شدند و با ایشان سخن میگفتند.
    آیا حضرت جبرئیل بر حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نیز نازل می شدند و با ایشان گفتگو میکردند؟ در اینصورت آیا حضرت فاطمه ایشان را می دیدند یا فقط صدای حضرت جبرئیل را می شنیدند؟
    حضرت جبرئیل بر امامان نیز نازل میشدند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۱۶ در ساعت ۱۵:۰۵
    *** السلام عليك يا ابا عيدالله الحسين عليه السلام ***

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام

    اگر شما به کتاب شریف اصول کافی جلد اول بحث مربوط به فرق نبی، امام ومحدث رجوع کنید، در آنجا بیان شده است که محدث کسی است که در بیداری صدای فرشتگان را می شنود ولی خود آنها را نمی بیند و حضرت فاطمه کسی بود که بعد از رحلت پدر بزرگوارشان فرشتگان بر ایشان نازل شده و اتفاقات آینده را برایشان نقل می کردند و حضرت امیر(ع) آنها را می نوشت که این نوشته ها در کتابی به نام مصحف فاطمه جمع شد و نزد ائمه(ع) بوده است لذا یکی از صفات ایشان محدثه است.

    اما امام کسی است که برخلاف پیامبران فرشته ها را نمی بینند و فرشته برآنها نازل نمی شود و شما می توانید در کتابهایی مثل ارشادالطالبین فرق بین امام و پیامبر این تفاوتها را ببینید.
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۰۶/۲۵ در ساعت ۲۰:۳۷ دلیل: حذف نقل قول پرسشگر
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا حضرت جبرئیل بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم ظاهر می شدند؟


    پاسخ:
    بله، یکی از نام های حضرت زهرا (سلام الله علیها) محدّثه است. ایشان نه اسم دارند؛ که یکی از آنها محدثه است. طبق احادیث معتبر وصحیحی که از ائمه علیهم السلام رسیده است.(1)
    علت محدثه بودن ایشان نزول فرشتگان بر آن حضرت و صحبت با ایشان بود.
    چنانچه در زیارت ایشان که شیخ صدوق نقل کرده اند، آمده است: «السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَة»(2)

    اماچرا به آنحضرت محدثه گفته می شود؟
    «إِسْحَاقُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ ع مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ اللَّهُ‏ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ‏ يَا فَاطِمَةُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ‏ فَتُحَدِّثُهُمْ وَ يُحَدِّثُونَهَا فَقَالَتْ لَهُمْ ذَاتَ لَيْلَةٍ أَ لَيْسَتِ الْمُفَضَّلَةُ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَقَالُوا إِنَّ مَرْيَمَ كَانَتْ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَكِ سَيِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِكِ وَ عَالَمِهَا وَ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين‏»(3)
    طبق این حدیث شریف به آنحضرت محدثه گفته می شود، چون فرشتگان بر او نازل می شدند. همانطور که بر حضرت مریم نازل می شدند. و همان عباراتی که در سوره آل عمران است و خطاب به حضرت مریم بکار می بردند. نسبت به ایشان نیز که دال بر عصمت ایشان می باشد بکار می بردند. و در گفتگوها به ایشان عرضه می داشتند: شما بهترین بانوی دو عالم هستید، در حالی که مریم (سلام الله علیها) بهترین بانوی زمان خود بود. استفاده از عبارات «تهبط» (نازل می شدند) «فتحدّثم و یحدّثونها» ( با همدیگر صحبت می کردند) که همه فعل مضارع هستند و دلالت بر استمرار می کنند. نشان دهنده این است که این نزول مستمر و طولانی بوده؛ نه اینکه یک بار اتفاق افتاده باشد.

    اما در خصوص نزول حضرت جبرئیل به محضر ایشان در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است:
    «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ قَالَ: سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ الْجَفْرِ فَقَالَ هُوَ جِلْدُ ثَوْرٍ مَمْلُوٍّ عِلْماً فَقَالَ لَهُ مَا الْجَامِعَةُ فَقَالَ تِلْكَ صَحِيفَةٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً فِي عَرْضِ الْأَدِيمِ مِثْلُ فَخِذِ الْفَالِجِ فِيهَا كُلَّمَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ وَ لَيْسَ مِنْ قَضِيَّةٍ إِلَّا وَ فِيهَا أَرْشُ الْخَدْشِ قَالَ لَهُ فَمُصْحَفُ‏ فَاطِمَةَ فَسَكَتَ طَوِيلًا ثُمَّ قَالَ إِنَّكُمْ لَتَبْحَثُونَ عَمَّا تُرِيدُونَ وَ عَمَّا لَا تُرِيدُونَ إِنَّ فَاطِمَةَ مَكَثَتْ‏ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً وَ قَدْ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وَ كَانَ جَبْرَئِيلُ يَأْتِيهَا فَيُحْسِنُ عَزَاهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِهِ وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ يَكْتُبُ ذَلِكَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ»(4)

    بخشی از این حدیث در مورد مصحف فاطمه (سلام الله علیها) است. که بعد از وفات حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، مدت 75 روزی که ایشان زنده بودند. جبرئیل بر آنحضرت نازل شده و از مکان و موقعیت پدرشان در خبر داده و ایشان را دلداری می دادند. و از آنچه نسبت به اولاد و ذریه ایشان بعد از آن اتفاق می افتاد، خبر می دادند. و اینها را حضرت علی (علیه السلام) می نوشتند؛ که مصحف فاطمه نامیده می شود. و در نزد اهل بیت (علیهم السلام) قرار دارد.
    در نتیجه آنچه از این احادیث اثبات می شود. نزول مستمر فرشتگان و گفتگوی آنها با آنحضرت، از جمله نزول حضرت جبرئیل فرشته وحی بر ایشان و دلداری دادن به ایشان و خبر دادن از اتفاقات آینده است.

    ___________
    (1) صدوق علل الشرایع، ج1، ص178، کتابفروشی داوری، قم، 85 شمسی، چ اول.
    (2) ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، ، ج‏2 ؛ ص573، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم - قم، چاپ: دوم، 1413 ق.
    (3) ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج1، ص182، كتاب فروشى داورى - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م.
    (4) صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم، ج‏1، ص:153و 154، مكتبة آية الله المرعشي النجفي - ايران ؛ قم، چاپ: دوم، 1404 ق.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۱:۳۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود