جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼




    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼


    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼


    آثار شگفت گریستن براى آخرت

    یا اباذرّ؛ انّ ربّى اخبرنى فقال: و عزّتى و جلالى ما ادرک العابدون درک البکاء عندى و انّى لابنى لهم فى الرّفیق الاعلى قصراً لایشارکهم فیه احد»؛ اى ابوذر، پروردگار به من خبر داد که به عزت و جلالم سوگند، عابدان به پاداش گریه و ارزش آن پى نخواهند برد که من براى گریه کننده، در عالى ترین مراتب بهشت قصرى بنا مى کنم و دیگرى با او شریک نخواهد شد.

    روایت فوق بخشی از سفارشات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به ابوذر است که ارزش گریه برای آخرت را بیان می کند و اینک شرحی از این سخن گهربار ارائه خواهیم داد باشد که چگونه گریستن و برای چه گریستن را بیاموزیم، بیاموزیم که قطرات اشکمان را از هر جواهری ارزشمندتر کنیم، بیاموزیم که پیامبر گونه گریه کنیم .

    گریه اى که پیامبر به آن سفارش کرده اند گریه از خوف خداوند و یا گریه از شوق وصول به لقاى الهى است. گرچه این دو قسم گریه مطلوب و در توجه به خداوند و بیدارى انسان نقش حیاتى دارند اما گریه از شوق وصول به لقاى خداوند، برتر و مستلزم معرفت عمیقى است که همگان بدان دست نمى یابند و تنها گروه اندکى، از جمله معصومان(علیهم السلام)، به آن معرفت رسیده اند.




    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



    امام على(علیه السلام) در دعاى کمیل از شوق خود در رسیدن به لقاى محبوب پرده برمى گیرد و صبر کردن در فراق او را سخت تر از صبر بر عذاب او مى شناسد و خطاب به پروردگار خویش عرض مى کند:

    «فَهَبْنى یاإِلهى وَ سَیِّدى وَ مَوْلاىَ و َرَبّى، صَبَرْتُ عَلى عَذابِک فَکیْفَ أَصْبِرُعَلى فِراقِک...»
    اى خداى من و مولا و پروردگارم؛ گیرم برعذاب تو صبرکردم، چگونه بر فراق تو صبر کنم؟

    و در مقام بیان ناراحتى خویش، در صورت جدایى از معبودش ادامه مى دهد:
    «به عزتت اى آقا و مولاى من، سوگند مى خورم که اگر مرا با زبان گویا(در دوزخ) رها کنى، در بین اهل جهنم، چونان دادخواهان ناله همى دهم و بسى فریاد مى زنم و مانند آنکه محبوبش را از دست داده، از فراق تو زار مى گریم»




    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



    امام سجاد(علیه السلام) در دعاى ابوحمزه ثمالى مى فرماید:

    «من با امروز و فردا کردن و آرزوهاى طولانى عمر خویش را تباه ساختم و اینک به جایى رسیده ام که از اصلاح نفس خویش به کلى ناامیدم. پس از من بدحال تر و تبه روزگارتر کیست؟ واى اگر من با چنین حالى به قبرى روان گردم که آن را براى خوابگاه خود مهیا نساخته ام و با عمل صالح در آن فرش نگسترده ام. چرا نگریم! با اینکه نمى دانم کارم به کجا مى انجامد و اکنون نفس مرا مى فریبد و روزگار مکر مى ورزد، در حالى که مرگ برسرم سایه افکنده است.(2)»

    به جهت نقش ارزشى گریه در پاکسازى درون از رذایل و کاستى هاى اخلاقى است که پیامبر مى فرمایند: فضیلت و پاداشى بر گریه مترتب است که بر غیر آن مترتب نیست و گریه کنندگان به مقامى دست مى یابند که دیگران، هر چند عبادت کنند، به آن نمى رسند.

    دنیا را مى توان به پستانکى تشبیه کرد که وقتى بچه گرسنه مى شود و دنبال شیر مى گردد، آن پستانک و گول زنک را در دهان او مى گذارند و او غافل از همه جا پستانک را به جاى پستان مادر مى مکد و سر انجام پى مى بردکه پستانک خالى از شیر او را سیر نساخته است

    ابوذر از زرنگ‌ترین مردم سۆال مى کند و پیامبر در جواب مى فرمایند:
    «اکثرهم للموت ذکراً و احسنهم له استعداداً»


    زرنگ‌ترین مردم کسى است که بیش از همه به یاد مرگ باشد و خود را بهتر از همه براى مرگ آماده ساخته است.کسى که مسیرى را انتخاب کرده، اگر زرنگ و باهوش باشد، پیوسته به هدف توجه دارد و سعى مى کند زودتر به مقصد برسد. اگر کسى در مسیر از هدف غافل شود، حیران و سرگردان گشته، سالم به مقصد نمى رسد.
    کسانى که هدف را گم کرده اند، زاد و توشه اى براى آخرت فراهم نساخته اند و بدون زاد و توشه، گام سپردن در مسیرى طولانى کارى است بس خطرناک.




    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2

    آثار گریستن بر امام حسین علیه السّلام




    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼

    قالَ الرّضا علیه السّلام :فَعَلى مِثْلِ الْحُسَینِ فَلْیَبْكِ الْباكُونَ فَاِنَّ البُكاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ.

    امام رضا علیه السّلام فرمود:گریه كنندگان باید بر كسى همچون حسین علیه السّلام گریه كنند، چرا كه گریستن براى او، گناهان بزرگ را فرو مى ریزد.

    بحارالانوار، ج 44، ص 284

    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼

    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



    گشادگى قلب مۆمن و نشانه هاى آن

    پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) در ادامه حدیث مى فرمایند:

    «یا اباذرّ؛ اذا دخل النّور القلب انفسح القلب و استوسع»؛

    اى ابوذر؛ اگر نور در دل بتابد گشاده و فراخ مى گردد.

    در ابتدا قلب ها تاریکند، سپس خداوند نور خود را افاضه مى کند و دلهاى مستعد آن نور را دریافت مى کنند. وقتى آن نور در قلب جاى گرفت، ظرفیت آن افزون گشته گسترش مى یابد.

    از باب تشبیه معقول به محسوس، مثل مشک خالى و خشکیده اى که اگر آب درون آن بریزند، فراختر مى گردد، یا مثل بادکنکى که هر قدر در آن باد کنند، بر وسعت آن افزوده مى گردد.

    پس دل با نور الهى وسعت یافته، ظرفیتش بیشتر مى شود. (منظور از قلب، عضو صنوبرى شکل درون سینه نیست، بلکه قلب در اینجا ماهیت معنوى دارد و محل ادراک و جایگاه ایمان است.)




    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیکم ورحمةالله


    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼

    مختصری درگریه ودعا درقرآن ودرکلام معصوم علیه اسلام:
    آیابرای ما هنوزدرحدجزم ویقین نرسیده است یعنی هنوز کسی درمیان ما هست که
    باورنکرده باشد: همه می کوشندتا بکمالی ازکمالات نائل شوندوخودرا مانندکاملتر ازخودبسازندغیرازواجب الوجودکه کامل است وغایت الغایات ومنتهای همه حرکات وهرناقصی طالب کمال است یعنی خودرا به سوی اوکه محبوب حقیقی است می کشاند.

    همه هستند سرگردان چو پرگار پدید آرنده خودرا طلبکار
    باقی اوست وعالم خلق همه درحرکتندتا بقراروثبات برسند هردلی که درسینه می تپد دلآرامی می خواهد که به آن آرام وقراریابدنشنیده ای که فرمود:الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ كه اطمينان قلب فوق ايمان است و راه تحصيل اطمينان ذكر خداست كه ميفرمايد أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ و مراد فقط ذكر لسانى نيست بلكه ذكر قلبى كه در هيچ حال خدا را فراموش نکند ( الرعد-29) پس قربانی دادن وطلب قرب کردن وقربةالی الله گفتن هاازذات انسان وفطرت پاک اونشأت می گیردکه تا درلحظه لحظه زندگی خوداین قرب راداشته باشدودل بآن آرام گیردحال به این دستورالعمل اطباء نفوس توجه کنید:
    أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ: عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّكُمْ لَا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَا تَتْرُكُوا صَغِيرَةً لِصِغَرِهَا أَنْ تَدْعُوا بِهَا إِنَّ صَاحِبَ الصِّغَارِ هُوَ صَاحِبُ الْكِبَار[1]ابو عبد اللَّه صادق علیه السلام مىفرمود: بر شما باد كه دعا و نيايش كنيد. با دعا و نيايش آنچنان به خدا نزديك مىشويد، که با هيچ عبادتى تا آن حد به خدا نزديك نمىشويد. براى نيازمنديهاى ناچيز وحوائج كم بها دعا كنيد تا هر چه بيشتر دعا كرده باشيد. هركس بتواند نياز كوچك خود را دريافت كند، نيازبزرگ خودرانيزدريافت خواهد كرد.پس آرامش انسان به رهائی ازدست دشمن وبیرون آمدن ازقلمرو خطرونزدیک شدن بفطرت پاک خویش است که عشق ومحبت رادرقلب اونسبت به محبوب حقیقی شعله ورمیکندوهرحقیقتی که ازپس پرده برون آید ورخساره براو بنماید اشک شوق ازدیدارجمال حقیقت برگردچشمان حقیقت بینش حلقه می زندچون فطرت انسان عاشق جمال حضرت حق است. بااین توضیح به این آیه مبارکه توجه کنید که می فرماید: وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرىأَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ (مائده-83) و (آن مسيحيان) هر گاه آياتى را كه بر پيامبر نازل شده مىشنوند، مىبينى كه چشمانشان از اينكه حقّ را شناختهاند از اشك لبريز مىشود و مىگويند: پروردگارا! ما ايمان آورديم، پس نام ما را در زمرهى گواهىدهندگان (به حقّ) بنويسمی توانیم ماهم ازچنین مستمعینی باشیم که همراه شاهدینند نکته هائی را که لطافت خاصی درآن نهفته است توجه کنید
    {نمونهى اشك شوق مسيحيان، يكى هنگامى بود كه جعفر بن ابى طالب عليهما السلام آيات سورهى «مريم» را در حبشه براى نجاشى خواند، يكى هم آن گاه كه جمعى از مسيحيان همراه جعفر، به مدينه آمدند و آيات سورهى «يس» را شنيدند. امانکات:
    1-نشان افراد دل آماده و متواضع آن است كه به مجرد شنيدن حقّ، منقلب مىشوند.
    (ولى نااهلان، با ديدن حقّ هم تكان نمىخورند.) «لا يَسْتَكْبِرُونَ وَ إِذا سَمِعُوا» ... «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» ... «يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا»
    2-اشك، اگر همراه معرفت باشد، نشانهى كمال است. «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا» 3-روح و فطرت انسان، شيفتهى حقيقت است و چون به معشوق رسيد، اشك شوق مىريزد. «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» 4-ايمان و اقرار بايد بر اساس شناخت باشد.مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا5-در دعا، از كلمهى مقدّس «ربّنا» استمداد كنيم. رَبَّنا آمَنَّا
    6-شناخت و معرفت، اشك و اعتراف به نواقص خود، نشانهى رشد و تربيت
    معنوى است. «عَرَفُوا») ... ( «يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا»
    7- دعا، در كنار اقرار و ايمان اثر دارد. «آمَنَّا فَاكْتُبْنا»
    8- ايمان موقّت كارساز نيست، بايد دائمى، تثبيت شده و با حسن عاقبت همراه گردد. «آمَنَّا فَاكْتُبْنا»
    9- ره صد ساله را يك شبه رفتن، ارزش است. شنيدن «سَمِعُوا»، شناختن «عَرَفُوا»، اقرار كردن «آمَنَّا»، ملحق شدن. مَعَ الشَّاهِدِينَ
    10- اهل ايمان بايد براى رسيدن به مراحل بالاتردعا كنند.
    (ابتدا ايمان، سپس مرحلهى بالاتر كه شهود است). فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ}[2]
    ومشگل اساسی درهمین نکته است که اگرعقل عملی باگریه ومناجات ودعا واشعارو موعظه براستی نرم وآماده نگرددازعلم ویا ازعقل نظری پیروی نمی کند

    [1]- گزيده كافى ج1-ارزش دعا، دعوت به نيايش ..... ص : 301


    [2]-تفسير نور، ج3، ص: 151



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ____________ ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼
    ______ اینهم بهانه ای برای تضرّع تقدیم مشتاقان
    ای سبب ساز ای امیدای باورم رغبتم دادی به تو روی آورم
    پس دگر گون کن دل سنگ مرادامنم تر گردداز چشم ترم این دل و این دامن آلوده راپاک و طاهر کن بحق کوثرم تابکی درخواب خرگوشی خوشمهوش دیگرکن عطاای یاورم از پلیـدی ها بـه تنـگ آمـد دلم لایقم گـر سنگ باردبـرسـرم اینهمـه نعمت نصیـبم کرده ای توکنی احسان ومن تن پرورمآمـدم با گــریه و آه و فـغان زخم کاری خورده جان مضطرم در جگــر داغی دگــرسـوزدمرا من که غمخـوار رباب اصغـرمپس چرا بـا نور حق بیگانه ام در هوا و درهوس سرمی برم آمدم باچشم گریان بی پناه شـکوه ها دارم زنفس کافـرم
    خودمرا از بند دشـمن وار هـا ن بندگی سـازم ترا ای سـرورم

    ______________▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼


    از آنجا که درک چنین حالتى براى ابوذر محسوس نیست ـ چون این امر حسى نیست که با حواس بتوان به آن راه یافت ـ از پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) درباره نشانه هاى گشادگى قلب سۆال مى کند، حضرت، در جواب، سه نشانه براى این حالت ذکر مى کنند:
    1ـ «الانابة الى دارالخلود» ؛ اولین نشانه گشادگى قلب، میل به آخرت است.
    به این معنا که انسان از دنیاى فانى و گذرا چشم مى بندد و به جهان باقى آخرت مى نگرد. مرحوم راغب اصفهانى در توضیح معناى «انابه» مى فرماید: «انابه به سوى خداوند، به معناى بازگشت به سوى او، به وسیله توبه و عمل صالح است»( مفردات، ماده «نوب»)
    2ـ «والتجافى عن دارالغرور» دومین نشانه گشادگى قلب کناره گیرى از دنیاى فریبنده است.
    وقتى مۆمن به عالم ابدى آخرت متوجه گردید، از عالم تنگ مادى دل تنگ مى گردد، از این جهت خود را از دنیا برکنده، آماده رخت بربستن از آن مى شود .
    «دارالغرور» از جمله نامهایى است که در قرآن کریم و روایات براى دنیا ذکر شده. غرور به معناى فریب و نیرنگ است و از آنجا که زر و زیور دنیا انسان را مى فریبد و او را شیفته خویش مى سازد، به آن «دار غرور» ـ یعنى محل فریب و نیرنگ ـ مى گویند.
    امام سجاد(علیه السلام) در دعاى ابوحمزه ثمالى مى فرماید: من با امروز و فردا کردن و آرزوهاى طولانى عمر خویش را تباه ساختم و اینک به جایى رسیده ام که از اصلاح نفس خویش بکلى نا امیدم. پس از من بدحال تر و تبه روزگارتر کیست؟ واى اگر من با چنین حالى به قبرى روان گردم که آن را براى خوابگاه خود مهیا نساخته ام و با عمل صالح در آن فرش نگسترده ام . چرا نگریم! با اینکه نمى دانم کارم به کجا مى انجامد و اکنون نفس مرا مى فریبد و روزگار مکر مى ورزد، در حالى که مرگ برسرم سایه افکنده است
    دنیا خود را به عنوان مطلوب واقعى و هدف نهایى به انسان معرفى مى کند. در نتیجه او پس از عمرى تلاش و زحمت، به دنیا مى رسد و مى نگرد که آن مطلوب فطرى او نبوده است و نیازهاى معنوى او را برطرف نمى سازد.
    از این روى دنیا را مى توان به پستانکى تشبیه کرد که وقتى بچه گرسنه مى شود و دنبال شیر مى گردد، آن پستانک و گول زنک را در دهان او مى گذارند و او غافل از همه جا پستانک را به جاى پستان مادر مى مکد و سرانجام پى مى برد که پستانک خالى از شیر او را سیر نساخته است.



    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



    گریه ارزشى در روایات‏


    منزلت گریه ارزشى - که همان گریه رشد و تقواى روحانى است - از پاره‏اى روایات، از جمله احادیث ذیل روشن مى‏شود:
    1. امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: «نزدیک‏ترین حالت بنده نسبت به پروردگار عزّوجل، حالتى است که او در سجده با گریه است».(اصول کافى، همانجا)
    2. امام باقر(علیه السلام) مى‏فرماید: «هیچ قطره‏اى نیست که نزد خداى عزوجل محبوب‏تر باشد از قطره اشک در ظلمت شب که از خوف خدا باشد و غیر از جانب او منظورى نباشد».(همان)
    3. «واعوذ بک من قلب لایخشع و من عین لاتدمع»؛ «پناه مى‏برم به تو از قلبى که خاشع و چشمى که اشک‏بار نباشد».(مفاتیح‏الجنان، دعاى بعد از زیارت امیرالمۆمنین)
    4. «واعنى بالبکاء على نفسى»؛ «و مرا به گریه به حال خود یارى کن». دعاى ابوحمزه ثمالى.
    5. امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: «اگر اشک چشمى نداشتى براى گریستن، حالت تباکى و حزن و اندوه داشته باش».(مرآةالعقول، ج 12، ص56 ).
    چو نالان آیدت آب روان پیش‏ مدد بخشش ز آب دیده خویش‏

    منابع :کتاب ره توشه ،آیت الله مصباح یزدی




    ▼ỗ♥ỗ▼ آثار شگفت انگیز گریستن برای آخرت ▼ỗ♥ỗ▼



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود