جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سالنامه و كتب آسماني

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    1
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سالنامه و كتب آسماني




    با سلام.
    دوست عزیزمان از من خواسته بودند در رابطه با تقویم با من گفتمانی داشته باشند.
    م-مهدی

  2. تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم




    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammzd ali نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحيم
    به نظر ميرسد اين دوست عزيزمان در وبلاگش در پي اثبات اين مطلب است كه ماه هايي كه در قرآن از آن نام برده ماههاي شمسي است و در زمان خلافت خليفه دوم يعني عمر بن خطاب ماههاي اسلامي از شمسي به ميلادي تغيير كرد اگر مقصود همين است لطفا بنويسند تا در اين باره گفتگويي داشته باشيم
    ماه



    عید تان مبارک Calander با مطالعه تاريخ نجوم از زمانهای اوليه و پيدايش تقويم متوجه مي شويم که انسانهای اوليه برای محاسبه
    زمان و نشان دادن گذشت زمان روی ديوارها ودرختها خط مي کشیدند .سنگ ريزه در جائي ميگذاشتند ويا بطريقي در جائي علامت های خاص را قرار ميدادند يا مي ساختند و وقايع مهم طبيعي خانوادگي و قبيله ای را به اين طريق ثبت مي کردند.
    در آغاز مد ت زمان با روز حساب می شد که از غروب آفتاب تا غروب آفتاب و يا از طلوع آفتاب تا طلوع آفتاب
    روز بعد بود وبدليل اينکه بشرتغیرات فيزيکي قابل مشاهده در طبيعت را احساس ميکرد دوره های فصلي مانند
    ( باران-گرما-خشگي-سرما ) رابرای نگهداشتن زمان بکار بردن اعداد ضروری گرديد.بشر کشف کرد که بعضي
    ازاعداد مانند 12 بسادگي قابل تقسيم به قسمت های کوچکتر مي باشد وبعضي مثل 13 به هيچ وجه قابل تقسيم نمي
    باشد لذا عدد 12 یک عدد مناسب برای تقسيم زمان به واحدهای کوچکتر کرديد وبا اين محاسبه که حرکت خورشيد
    بدور کره زمين را سال ناميده و آنرا به 12 ماه تقسيم نمودند .
    سوره توبه آيه 36
    بی گمان شماره ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها وزمين را آفريد...........
    باگذ شت زمان و پيشرفت علم و اختراع وسائل جديد طلوع وغروب خورشيد حرکات ماه و ستارگان بيشتر مورد
    مطالعه قرار کرفت اهميت فصل ها بيشتر نمايان شد تقويم نيز پيشرفت کرد و د قيق ترکرديد.
    مصرِی ها که بنيِان گذار تقويم (برمبنای نوشته دانشمندان ) تقويم فصلي را پذيرفتند وبخصوص برای ايام شکر-
    گذاری وکشاورزی در موقع زياد شدن آب نيل و چون اين تغیرات فيزيکی در طول شبانه روزبخوبي مشاهده
    مي شد چهارنقطه فلکی برابری شبانه روز(اعتدالين) وطولانی ترين و کوتاه ترين روزها (انقلابين) وزمانی را
    مبداء قرار داده و طول مدت اين تناوب را سال ناميدند که آنرا به 12 ماه تقسيم نمودند هر ماه را 30 روز و 5 روزبا قي مانده را در آخرسال به جشن وشکرگذاری مي گذراندند و از اين زمان تقويم خورشيدی ايجاد کرديد.
    این عمل بر مبنای تورات ( عهد عتيق) اشاره به قسمت شمالی ايران آرارت می باشد ( زمان پس از طوفان)
    / در تورات اولين نشان از شمارش سال در زمان حضرت نوح ميباشد که بر مبنای علم ترتيب تاريِخ ه chronologyاز روی bible
    زمان طوفان در سال2370 پيش از ميلادبوده و سال تقسيم شده بود به 12 ماه سی روزه و يک پنجه اضافه در آخر سال همانند تقويم مصری و پارسی .
    سفرپيدايش باب هفتم . 24 / 11 : 7 باب هشتم 5 / 3 : 8
    11- و در سال ششصد از زندگانی نوح در روز هفدهم از ماه دوم درهمان روز جميع چشمه های لجه
    عظيم شگافته شد و روزنهای آسمان گشوده .
    24- و آب بر زمين صدوپنجاه روز غلبه يافت
    باب هشتم
    3- وآب رفته رفته از روی زمين برگشت وبعد از انقصای صدو پنجاه روز آب کم شد
    5- و در روز هفدهم از ماه هفتم کشتی بر کوههای آرارات قرار کرفت.
    اين عمل نشان دهنده آنست که از روز هفدهم در ماه دوم تا روز هفده از ماه هفتم برابر با 150 روز می باشد بنابراين هر ماه برابر است با 30 روز است. 150/5=30
    هم چنانکه ميدانيم گردش ماه بدور زمين بطور متوسط برابر است با 29 روز و12 ساعت و 44 دقيقه که بر حسب روز عبارت است از 5305/29 روز بنا براين در پنج ماه 65/147= 5*5305/29 روز می باشد.
    عدد 147 نشان دهنده اين است که ماهها قمری نبوده چرا که غير ممکن است که پس از 150 روز هلال ماه دوباره ديده شود و اين خود نشان آنست که تقويم شمسی بوده دوازده ماه سی روزه ويک پنجه اضافه در آخر سال هماننده تقويم مصری .تاريخ نويس يهود josephas که در قرن اول ميلاد ی ميزيسته در کتاب Antiquities of the jews book I pag ,80ch3 , چنين آورده است
    اين واقعه اتفاق افتاد در ششصدمين سال حکومت ايام نوح که در آن زمان دومين ماه بوده که مقدونی ها Macedonias آنرا ديوس Dios و يهوديان آنرا مرحشوان Marsuan می ناميدند و آن مطابق قرارداد تقويم مصری بوده است. جا لب اينجاست که مدت زندگانی ايام نوح در تورات و قران برابر با 950 سال است .
    سفر پيدايش باب نهم 29/ 28 : 9
    28- ونوح بعد از طوفان سيصدوپنجاه سال زندگانی کرد .
    29- پس جمله ايام نوح نهصدوپنجاه سال بود که مرد .
    سوره عنکبوت .
    14- همانا فرستاديم نوح را بسوی قومش پس ماند در ايشان هزار سال بجز پنجاه سال پس گرفت ايشان را طوفان درحاليکه بودند ستمگران . 950 = 50 - 1000 سال
    بحث ديگری که قابل توجه است وقايعی است که در تورات وقرآن مشترک می باشد.اينک بجاست
    به بينیم اين وقايع مشترک در کجا بيان شده .
    تعبير خواب حضرت يوسف در مصر بوده و همانطور که در تاريخ علم اثر جورج سارتن ص 23 کتاب خود بيان ميدارد. مصريان حساب زمان و تقويم را بر حسب خورشيد قرار داده بودند. البته خود متن تفسير خواب اشاره به تقويم فصلی ( خورشيدی ) است .
    سوره يوسف .
    47- گفت کشت کنيد هفت سال پياپی پس آنچه را درويديد بکذاريدش در خوشه خود جز اندکی از آنچه ميخوريد .
    سفر پيدايش باب 41 30 / 29 : 41
    29- همانا هفت سال فراوانی بسيار در مصر ميآيد .
    30- و بعد از آن هفت سال قحطی پديد آيد وتمامی فراوانی مصر در زمين .
    سوره يوسف
    48- پس بيايد پس از اين هفت سال سخت که ميخوردند آنچه آماده کرديد برای آنها بجز اندکی از انچه نگهميداريد .
    داستان سر گردانی قوم يهود بمدت چهل سال .
    سفر اعداد باب 14 34/ 33 : 14
    33- و پسران ايشان در صحرا چهل سال آواره بود .
    34-بر حسب شمار روزهائيکه زمين را جاسوسی ميکردند يعنی چهل روز يکسال بعوض هر روز .
    سوره مائده.
    26- گفت همانا حرام است برايشان چهل سال سر کردان مانند در زمين پس در يغ نخور بر گروه کافران.

    درجهان اسلام پس ا ز رحلت حضرت محمد (ص) اعراب بخاطر مسيحیت ذ دا ئي و يهوديت تغیرات بنيادی در
    اسلام انجام داده وبعد با ارائه تز برتری نژاد آنرا به نام اسلام بر قسمتي از جهان تحميل نمودند که يکي از
    آنها تقويم و..........
    تقويم قمری فعلِي تقويمی است که در زمان خلافت عمر که دست به اصلاح آن زد صورت گرفته که با اين عمل
    یک بحث علمي را با تفاسير غلط به آيات قرآن تحميل نمودند.
    در آثارالباقيه ابوريحان بیرونی روايتی را از ميمون بن مهران مستندی آورده است (ص 48)
    " نزد عمربن خطاب آوردند که ظرف پرداخت آن ماه شعبان بود و عمر گفت که مراد کدام شعبان است
    آيا اِ ين شعبان که ما در آنيم يا شعبان آينده .پس اصحاب را جمع کرد ودر اين کار با ايشان مشاوره نمود و
    گفت اين حيرت راکه در امر تاريخ روی داده شما رفع کنيد واصحاب گفتند ما بايد چاره آن را از عادت ايرانيان
    بدست آوريم وهرمزان را حاضر کردند واين اشکا ل را بدو بازگفتند.هرمزان گفت ما ايرانيان را حسابی است
    که ماه روز مي گویند يعني حساب ماهها وروزها وچون اين لفظ را تعريف مورخ شد و مصدر آنرا تاريخ قرار
    دادند وعمر به اصحاب پيغمبر گفت برای مردم تارِيخی وضع کنيد که مردم بکار بندد "
    بهمين دليل است که مي بینيم اغلب خاورشناسان که برروی تاريخ اسلام کار نموده اند در شک و ترديد بوده .
    خاورشناس کرلوالفونسونلينو استاد دانشگاه مصر ودانشگاه پالوم ايتاليا در کتاب خود علم ا لفلک ترجمه
    احمد آرام نشر پژوهشهاي اسلامي ص 106 چنين آورده است .
    نمونه مسائلي که هنوز در باره آ ن ترديد و شک داريم نگاهداری حساب وسال در نزد مردم مکه در اواخر دوره
    جاهليت و اوايل اسلام است و به همين جهت است که نمی توان به درستی معني کلمه نسئ را که در قرآن سوره
    توبه آ مده است معلوم کرد.
    مفسرين کارشان تطبيق بوده نه تفسير وحق تفسير آنست که قرآن بوسيله قرآن تفسير شود وهمانطور که بيان
    خواهم داشت متوجه مي شويد لغت کلمه نسئ را چگونه مفسرين تا به امروز تفسير نموده اند.
    سوره توبه آيه- 37
    جز اين نيست که فرا موشي ( تعدادی از روزهای سال ) فزونی در کفر است.گمراه ميشوند بدان کساني که کافر شدند یک سال آنرا حلال شمرند و يکسال آنرا حرام ميکنند .تا شمار( ماههايی) را که خدا حرام کرده موافق نمايند پس حلال کنند آنچه را که خدا حرام کرد.اعمال بد ايشان بر آنها آراسته شد و خدا گروه کافران را هدايت نمي کند
    همانطورکه بیان شد درقرآ ن کلمه (سال) تنها به سالهای شمسي اطلاق مي شود نه سال قمرِی واِ ين آیه درست
    همان چيزی را مي گوید که ما بدان گرفتار شده ايم فراموشي تعدادی از روز هاي سال به مدت 11 روز و هر سال گرفتار آ نيم وهنوز هم استادان کار که حقيقت را در می يابند بخاطر افکار غلط گذشته خود دست از تفاسير
    غلط بر نداشته و با الفاظ شروع به بازی می نمايند وبعضِي الفاظ چنان تعريف می نمايند که هيچ گونه ربطي به
    موضوع ندارد .
    سوره آ ل عمران آ يه 78
    " عده ا ي از اِ يشان زبان را به کتاب می پيچانند تا گفتارشان را از کتاب حساب کنند در صورتيکه از کتاب
    نيست
    پس مي بينيم ايرادی که از اين کتاب الهي گرفته می شود وبعضي آ يات با بحث های علمی درست در نمی آ يد از
    قرآ ن نیست ايراد را بايد از کساني گرفت که با نداشتن علم آ ن شروع به تفاسيرآ يات قرآ ن نموده اند وبا تفاسير خود تقويمي را ساخته اند که هيچگونه پايه واساس علمی نداشته وآ ن را به پيامبر اسلام نسبت ميدهند. نقل قولي را از ابوريحان بيرونی که در آثارالباقيه ترجمه اکبرداناسرشت ص 101بيان ميدارد برايتان نقل ميکنم
    در تواريخ خوانده ام که ابوجعفرمحمد بن سليمان از طرف منصور حاکم بر کوفه بود عبدالکريم
    ابن ابي العوجا را که دائي معن بن زائده باشد حبس کرد و اين مرد مانوی بود و شفيعان او در مدينه
    السلام زياد شدند وبه منصور اصرار کردند که او را رها کند.منصور به عا مل ..................................
    ..............بياد من آور . پس از اينکه محمد بن سليمان از نماز آدينه بر گشت محمدبن جبار عبدالکريم
    را يادآوری کرد محمد بن سليمان فرمود گردن او را بزنند همينکه او يقين پيدا کرد که کشته خواهد شد
    گفت بخدا سوگند ياد مي کنم که اکر شما مسلمانان مرا کشتيد من چهارهزار حديث در دين شما وضع
    کرده ام که حرام را درآنها حلال و حلال را حرام گردانيده ام و شما را روزیکه بايد روزه بداريد به افطا ر وا داشته ام وروزی را که بايد افطار کنيد به روزه .پس به فرموده محمد بن سليمان گردن او را زدند
    برای تحقيق در باره اينکه آيا تقويمی که پيش از حضرت محمد (ص) مورد استفاده قرار می گرفته شمسی بوده يا قمری بايد به کتاب زير مراجعه نمود.
    A study in the origins and first development of the art of counting time among the primitive and early culture By Martin P. Nilson 1920
    در اين کتاب در ص237 چنين آمده است
    "سری ماههائی که حالا به وسيله مسلمانان استفاده ميشود را سری قديمی مکه می نامند که تعيين شده بود از روی اتفاقات مهمی که در آن زمان رخ می داده و نامهای سری مکه عبارت بودند از
    1- صفر الاول 2- صفرالاخر 3- ربيع الاول 4- ربيع الاخر 5- جمادی الاول 6- جمادی الاخر 7- رجب 8- شعبان 9- رمضان 10- شوال 11- ذوالقعده 12-ذوالحجه
    1- صفرالاول- نام آن را بعدها تغيير دادند و به نام محرم نامگذاری نمودند و يک ماه مقدس می باشد (بنا بر قول نويسنده عرب بخاری Buchari )
    ريشه لغت صفريعنی خالی بودنTo be empty هم چنانکه دو ماه صفر در فصل زمستان قرار می گرفته و فصل بارندگی و سرما بوده است و چون هيچ محصولی در آن موقع برداشت نمی شده بدترين دوره برای بدست آوردن غذا بوده است ( ولهاوزن ص 96 ).
    2- ربيع- پس از پائيز و باران زمستان آغاز می شده و جلگه ها سر سبز می گشته و قبيله ها گله های خود را در دشتها پراکنده می نمودند و شترها دهمين ماه بارداری خود را می گذراندندو اين گفته بوسيله علم صرف Etymology تائيد می شود.
    3- ريشه لغت جماد به معنی سبز شدن سخت می باشد که متناسب است با سرمای تيز
    4- ماه رمضان يعنی سوزان که هيچ شکی در آن وجود ندارد
    5- ماههای شوال و شعبان که ريشه معانی مطمئن آن در دست نيست
    6- سه ماه ديگر رجب - ذوالقعده- ذوالحجه از روی جشنها گرفته شده است. در ماه رجب جشنی برگزار می شده در مکان مقدس که شتر و گوسفند قربانی می نمودند و ريشه لغت به معنی بيم داشتن يا احترام گذاردن می باشد و بنا بر اين آن را مقدس می خواندند.
    7- دو ماه ديگر نسبت داده شده به ماه زيارت رفتن. ذوالقعده به ماه جلسه يا نشست معروف است The month of sitting . اين نام را برای اين انتخاب نمودندچون هيچگونه سفری در اين ماه انجام نمی شده و يا هيچگونه گردش و شکاری در آن ماه صورت نمی گرفته و آن اولين ماه از ماه صلح می باشد. نام ذوالحجه از خود مراسم حج گرفته شده است."
    همچنانکه ديديم ماههای عربی اصولا بر مبنای سال شمسی درست شده است و آن بايد ثابت بوده باشد در متد تجربی. البته ماههای سری مکه از اصلاح تقويم سريانی بدست آمده است همچنانکه می بينيم در تقويم سريانی ماهها همانند تقويم عربی می باشد. برای مثال کانون اول – کانون آخر و يا تشرين اول – تشرين آخرکه بر مبنای سالهای شمسی بوده که خود رساله ديگری می طلبد
    حال به بينيم منظور از اهله که در قران آ مده است منظور چيست .
    سوره بقره آ يه 189
    از تو سئوال کنند در باره هلا لها بگو آنها هستند فصل های ثابت ( مواقع معين ) برای انسانها و حج آ ن درست...
    در مواقع معين هلا لها که منظور بیش ازيک هلال است در صورتيکه اگر منظور هلال ماه باشد ما یک هلال نمی
    بينيم ؟ البته مترجم قرآ ن انگليسیMarmaduke-Pickthall مصری( موا قيت)را بهFixed Seasons
    فضول ثابت ترجمه نموده است . در ادامه آ يه برای انسانها و حج .....که در اينجا قرآ ن فقط یک تقويم را پيشنهاد می کند ولي متاسفانه در همين ايران عزيز داراي سه نوع تقويم می با شيم .
    برای اینکه بدانيم منظور از هلالها چيست دانشمند فضائي امریکا Carl-Sagen در کتاب خود COSMOS
    در ص 47 بيان ميدارد .
    On December 21 the first day of winter there are two daggers of sunlight that flank
    The spiral a unique application of the midday sun the read the calendar in the sky. در روز 21 دسامبر اولين روز ا ز زمستان ( ا ول ديماه ) نور خورشيد بصورت دو نشان مجموعه ای

    از هلالها (spiral ( را در ميان گرفته و يک شکل بي نظير برای خواندن تقویم ازروی آ سما ن را بوجود می آ ورد.
    البته اين یک بحث علمی است چون در آ ن روز خورشيد دروسط روز بر کره زمين عمود واقع ميشود وچون کره خورشيد بزرگتر از کره زمين است لهذا اشعه خورشيد پس از بر خورد به کره زمين روی خود انعکاس يافته و هلال ها را بروی خورشيد می توان مشاهده نمود .
    اگرما مبنای تقویم خود را بروی ماههای قمری قرار دهيم نمی توانيم ماههای حرام وحلال یا روزهای خوب و
    بد را تشخيص دهيم .چنانکه در سوره ابراهيم آيه 5 ميفرماید:
    " و به يقين ما موسِي رابا آيات خودمان فرستا د يم که قوم خويش را از تاريکی ها بسوی روشنائی در آورد و
    روزهای خدا را بيادشان بياورد ." و درسوره الجاثيه آیه14 ميفرمايد
    " آ نانکه ايمان آوردند بگو شما مومنان ا ز مردمی که به ایام الهی امیدوار نيستند در گذرید .
    این آیات کاملا دلا لت بر ثابت بودن ماهها وداشتن روزهای معين دارد هم چنانکه در تورات آمده است.
    سفر خروج باب 23
    14- درهر سال سه مرتبه عید برای من نگاه دارید .
    15- عید فطير را نگاه دار و چنانکه ترا امر فرموده ام هفت روز نان فطیر بخور در زمان معین در ماه ابیب زیرا
    که درآ ن از مصر بیرون آ مدی و هیچ کس بحضور من تهی دست حاضر نشود .
    16- و عید حصاد ( )نوبر غلات خود را که در مزرعه کاشته و عید جمع ( )را در
    آ خر سال وقتی که حاصل خود را از صحرا جمع کرده .
    سوره کهف آیه 12 چنین ميفرماید:
    سپس آ نان را برانگيختیم تا بدانيم کداميک ا زدو گروه نگاهدار ترند روزگاری را که درنگ کردند ودر آ يه25
    همان سوره می فرماِيد : ماندند در غارخوِیش سیصد سال وبيفزودند نه را ودر آ یه بعدی تاکید می کند بگو خدا
    داناتر است بدانچه ماندند.
    همانطور که قبلا بیان داشتم در قرا ن سا ل شمسی بوده وبرای اثبات آن فقط کافی است تعداد روزهائی که در قران آمده است را بوسيله یک نرم افزار به بینیم چقدر است 365روز و اکر سال قمری بود انرا 354 روز تکرار
    می نمود . البته بحث داستان اصحاب کهف و محاسبه انرا در کتاب اینجانب به طور کامل بیان داشته ام.
    W.Montgomery-watt اثر what is Islam در قسمت Life of Mohammad در کتاب
    يکی ا ز بزرگترین محققين غربی در اسلام در ص 187 چنین آمده است " یکی از غیر معمول ترین مسائل اسلام قبول نمودن تقويم قمری است که سال آن 12 ماه یا 354 روز است واین بدین معنی است که تمام

    Arthur-Gilman
    در باره
    و نیایش است معنی ماه مبارک رمضان چه می گوید وی در ص70 کتاب خود چنین می گوید . " نام ماه رمضان که ماه روزه اصلی آن ( فضل گرمای زیاد ) است ولی چون سالهای عربی اخذ شده از روی ماههای قمری است بنابراین دیگر جائی برای حقیقت نمی ماند و 12 ماه رفته رفته جاهای اصلی خود را نسبت به خورشید از دست داده وماه رمضان بجای اینکه در فصل گرمای زیاد قرار گیرد مطابق میشود با دسامبر و.." ماهها حتی ماه زیارت و روزه در هر سال 11 روز زودتر از حد معمول انجام می شود."حال برای اینکه ببینیم نویسنده کتاب " عرب از زمانهای اولیه تا فرو ریختن بغداد" اثر
    شب قدر هم که در ماه مبارک رمضان قرار می گرفته در جای اصلی خود قرار نمی گیرد وشناسائی آن هم دیگر امکان ندارد .
    برای اینکه بوجود حقیقی نامها پی ببریم وبدانیم که آنها چگونه منظم و مرتب درست شده و چگونه در زمانهای
    قبل انرا تهیه نموده اند کافی است تقویم اسلامی زمان پیامبر اسلام را با دقت مطالعه نمائیم.( در کتاب اینجانب
    که در 8 دسامبر سال 1984 انتشار دادم ) طرز قرار گرفتن ماههادر فصول ثابت با حفظ معانی خود و قرار گرفتن
    شب قدربرای دو نیمکره با حفظ معنی خود ( قدر به معنی برابر بودن دو چیز با یکدیکر در 23 ماه مبارک ثابت
    در اول ماه مهر) و بالاخره مشترک بودن ماه قبل انرا تهیه نموده اند کافی است تقویم اسلامی زمان پیامبر اسلام را با دقت مطالعه نمائیم.( در کتاب اینجانب
    که در 8 دسامبر سال 1984 انتشار دادم ) طرز قرار گرفتن ماههادر فصول ثابت با حفظ معانی خود و قرار گرفتنذوالحجه در ماه زمستان برای هر دو نیمکره قابل ذکر وتوجه است
    یکی دیکراز وحدانیت این دین الهی ( اسلا م )قرار گرفتن عید قربان یعنی بزرگترین عید مسلمانان در آغاز سال ومشترک بودن این عید با عید ژانویه نیز گویای چه حقیقتی است . ومنظور پیام آ ور اسلام چه بوده است.

    محمد رضا-مهدی
    mrezamahdi@yahoo.com

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شاد نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم




    نقل قول نوشته اصلی توسط mrezamahdi نمایش پست
    ماه



    عید تان مبارک Calander با مطالعه تاريخ نجوم از زمانهای اوليه و پيدايش تقويم متوجه مي شويم که انسانهای اوليه برای محاسبه
    زمان و نشان دادن گذشت زمان روی ديوارها ودرختها خط مي کشیدند .سنگ ريزه در جائي ميگذاشتند ويا بطريقي در جائي علامت های خاص را قرار ميدادند يا مي ساختند و وقايع مهم طبيعي خانوادگي و قبيله ای را به اين طريق ثبت مي کردند.
    در آغاز مد ت زمان با روز حساب می شد که از غروب آفتاب تا غروب آفتاب و يا از طلوع آفتاب تا طلوع آفتاب
    روز بعد بود وبدليل اينکه بشرتغیرات فيزيکي قابل مشاهده در طبيعت را احساس ميکرد دوره های فصلي مانند
    ( باران-گرما-خشگي-سرما ) رابرای نگهداشتن زمان بکار بردن اعداد ضروری گرديد.بشر کشف کرد که بعضي
    ازاعداد مانند 12 بسادگي قابل تقسيم به قسمت های کوچکتر مي باشد وبعضي مثل 13 به هيچ وجه قابل تقسيم نمي
    باشد لذا عدد 12 یک عدد مناسب برای تقسيم زمان به واحدهای کوچکتر کرديد وبا اين محاسبه که حرکت خورشيد
    بدور کره زمين را سال ناميده و آنرا به 12 ماه تقسيم نمودند .
    سوره توبه آيه 36
    بی گمان شماره ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها وزمين را آفريد...........
    باگذ شت زمان و پيشرفت علم و اختراع وسائل جديد طلوع وغروب خورشيد حرکات ماه و ستارگان بيشتر مورد
    مطالعه قرار کرفت اهميت فصل ها بيشتر نمايان شد تقويم نيز پيشرفت کرد و د قيق ترکرديد.
    مصرِی ها که بنيِان گذار تقويم (برمبنای نوشته دانشمندان ) تقويم فصلي را پذيرفتند وبخصوص برای ايام شکر-
    گذاری وکشاورزی در موقع زياد شدن آب نيل و چون اين تغیرات فيزيکی در طول شبانه روزبخوبي مشاهده
    مي شد چهارنقطه فلکی برابری شبانه روز(اعتدالين) وطولانی ترين و کوتاه ترين روزها (انقلابين) وزمانی را
    مبداء قرار داده و طول مدت اين تناوب را سال ناميدند که آنرا به 12 ماه تقسيم نمودند هر ماه را 30 روز و 5 روزبا قي مانده را در آخرسال به جشن وشکرگذاری مي گذراندند و از اين زمان تقويم خورشيدی ايجاد کرديد.
    این عمل بر مبنای تورات ( عهد عتيق) اشاره به قسمت شمالی ايران آرارت می باشد ( زمان پس از طوفان)
    / در تورات اولين نشان از شمارش سال در زمان حضرت نوح ميباشد که بر مبنای علم ترتيب تاريِخ ه chronologyاز روی bible
    زمان طوفان در سال2370 پيش از ميلادبوده و سال تقسيم شده بود به 12 ماه سی روزه و يک پنجه اضافه در آخر سال همانند تقويم مصری و پارسی .
    سفرپيدايش باب هفتم . 24 / 11 : 7 باب هشتم 5 / 3 : 8
    11- و در سال ششصد از زندگانی نوح در روز هفدهم از ماه دوم درهمان روز جميع چشمه های لجه
    عظيم شگافته شد و روزنهای آسمان گشوده .
    24- و آب بر زمين صدوپنجاه روز غلبه يافت
    باب هشتم
    3- وآب رفته رفته از روی زمين برگشت وبعد از انقصای صدو پنجاه روز آب کم شد
    5- و در روز هفدهم از ماه هفتم کشتی بر کوههای آرارات قرار کرفت.
    اين عمل نشان دهنده آنست که از روز هفدهم در ماه دوم تا روز هفده از ماه هفتم برابر با 150 روز می باشد بنابراين هر ماه برابر است با 30 روز است. 150/5=30
    هم چنانکه ميدانيم گردش ماه بدور زمين بطور متوسط برابر است با 29 روز و12 ساعت و 44 دقيقه که بر حسب روز عبارت است از 5305/29 روز بنا براين در پنج ماه 65/147= 5*5305/29 روز می باشد.
    عدد 147 نشان دهنده اين است که ماهها قمری نبوده چرا که غير ممکن است که پس از 150 روز هلال ماه دوباره ديده شود و اين خود نشان آنست که تقويم شمسی بوده دوازده ماه سی روزه ويک پنجه اضافه در آخر سال هماننده تقويم مصری .تاريخ نويس يهود josephas که در قرن اول ميلاد ی ميزيسته در کتاب Antiquities of the jews book I pag ,80ch3 , چنين آورده است
    اين واقعه اتفاق افتاد در ششصدمين سال حکومت ايام نوح که در آن زمان دومين ماه بوده که مقدونی ها Macedonias آنرا ديوس Dios و يهوديان آنرا مرحشوان Marsuan می ناميدند و آن مطابق قرارداد تقويم مصری بوده است. جا لب اينجاست که مدت زندگانی ايام نوح در تورات و قران برابر با 950 سال است .
    سفر پيدايش باب نهم 29/ 28 : 9
    28- ونوح بعد از طوفان سيصدوپنجاه سال زندگانی کرد .
    29- پس جمله ايام نوح نهصدوپنجاه سال بود که مرد .
    سوره عنکبوت .
    14- همانا فرستاديم نوح را بسوی قومش پس ماند در ايشان هزار سال بجز پنجاه سال پس گرفت ايشان را طوفان درحاليکه بودند ستمگران . 950 = 50 - 1000 سال
    بحث ديگری که قابل توجه است وقايعی است که در تورات وقرآن مشترک می باشد.اينک بجاست
    به بينیم اين وقايع مشترک در کجا بيان شده .
    تعبير خواب حضرت يوسف در مصر بوده و همانطور که در تاريخ علم اثر جورج سارتن ص 23 کتاب خود بيان ميدارد. مصريان حساب زمان و تقويم را بر حسب خورشيد قرار داده بودند. البته خود متن تفسير خواب اشاره به تقويم فصلی ( خورشيدی ) است .
    سوره يوسف .
    47- گفت کشت کنيد هفت سال پياپی پس آنچه را درويديد بکذاريدش در خوشه خود جز اندکی از آنچه ميخوريد .
    سفر پيدايش باب 41 30 / 29 : 41
    29- همانا هفت سال فراوانی بسيار در مصر ميآيد .
    30- و بعد از آن هفت سال قحطی پديد آيد وتمامی فراوانی مصر در زمين .
    سوره يوسف
    48- پس بيايد پس از اين هفت سال سخت که ميخوردند آنچه آماده کرديد برای آنها بجز اندکی از انچه نگهميداريد .
    داستان سر گردانی قوم يهود بمدت چهل سال .
    سفر اعداد باب 14 34/ 33 : 14
    33- و پسران ايشان در صحرا چهل سال آواره بود .
    34-بر حسب شمار روزهائيکه زمين را جاسوسی ميکردند يعنی چهل روز يکسال بعوض هر روز .
    سوره مائده.
    26- گفت همانا حرام است برايشان چهل سال سر کردان مانند در زمين پس در يغ نخور بر گروه کافران.

    درجهان اسلام پس ا ز رحلت حضرت محمد (ص) اعراب بخاطر مسيحیت ذ دا ئي و يهوديت تغیرات بنيادی در
    اسلام انجام داده وبعد با ارائه تز برتری نژاد آنرا به نام اسلام بر قسمتي از جهان تحميل نمودند که يکي از
    آنها تقويم و..........
    تقويم قمری فعلِي تقويمی است که در زمان خلافت عمر که دست به اصلاح آن زد صورت گرفته که با اين عمل
    یک بحث علمي را با تفاسير غلط به آيات قرآن تحميل نمودند.
    در آثارالباقيه ابوريحان بیرونی روايتی را از ميمون بن مهران مستندی آورده است (ص 48)
    " نزد عمربن خطاب آوردند که ظرف پرداخت آن ماه شعبان بود و عمر گفت که مراد کدام شعبان است
    آيا اِ ين شعبان که ما در آنيم يا شعبان آينده .پس اصحاب را جمع کرد ودر اين کار با ايشان مشاوره نمود و
    گفت اين حيرت راکه در امر تاريخ روی داده شما رفع کنيد واصحاب گفتند ما بايد چاره آن را از عادت ايرانيان
    بدست آوريم وهرمزان را حاضر کردند واين اشکا ل را بدو بازگفتند.هرمزان گفت ما ايرانيان را حسابی است
    که ماه روز مي گویند يعني حساب ماهها وروزها وچون اين لفظ را تعريف مورخ شد و مصدر آنرا تاريخ قرار
    دادند وعمر به اصحاب پيغمبر گفت برای مردم تارِيخی وضع کنيد که مردم بکار بندد "
    بهمين دليل است که مي بینيم اغلب خاورشناسان که برروی تاريخ اسلام کار نموده اند در شک و ترديد بوده .
    خاورشناس کرلوالفونسونلينو استاد دانشگاه مصر ودانشگاه پالوم ايتاليا در کتاب خود علم ا لفلک ترجمه
    احمد آرام نشر پژوهشهاي اسلامي ص 106 چنين آورده است .
    نمونه مسائلي که هنوز در باره آ ن ترديد و شک داريم نگاهداری حساب وسال در نزد مردم مکه در اواخر دوره
    جاهليت و اوايل اسلام است و به همين جهت است که نمی توان به درستی معني کلمه نسئ را که در قرآن سوره
    توبه آ مده است معلوم کرد.
    مفسرين کارشان تطبيق بوده نه تفسير وحق تفسير آنست که قرآن بوسيله قرآن تفسير شود وهمانطور که بيان
    خواهم داشت متوجه مي شويد لغت کلمه نسئ را چگونه مفسرين تا به امروز تفسير نموده اند.
    سوره توبه آيه- 37
    جز اين نيست که فرا موشي ( تعدادی از روزهای سال ) فزونی در کفر است.گمراه ميشوند بدان کساني که کافر شدند یک سال آنرا حلال شمرند و يکسال آنرا حرام ميکنند .تا شمار( ماههايی) را که خدا حرام کرده موافق نمايند پس حلال کنند آنچه را که خدا حرام کرد.اعمال بد ايشان بر آنها آراسته شد و خدا گروه کافران را هدايت نمي کند
    همانطورکه بیان شد درقرآ ن کلمه (سال) تنها به سالهای شمسي اطلاق مي شود نه سال قمرِی واِ ين آیه درست
    همان چيزی را مي گوید که ما بدان گرفتار شده ايم فراموشي تعدادی از روز هاي سال به مدت 11 روز و هر سال گرفتار آ نيم وهنوز هم استادان کار که حقيقت را در می يابند بخاطر افکار غلط گذشته خود دست از تفاسير
    غلط بر نداشته و با الفاظ شروع به بازی می نمايند وبعضِي الفاظ چنان تعريف می نمايند که هيچ گونه ربطي به
    موضوع ندارد .
    سوره آ ل عمران آ يه 78
    " عده ا ي از اِ يشان زبان را به کتاب می پيچانند تا گفتارشان را از کتاب حساب کنند در صورتيکه از کتاب
    نيست
    پس مي بينيم ايرادی که از اين کتاب الهي گرفته می شود وبعضي آ يات با بحث های علمی درست در نمی آ يد از
    قرآ ن نیست ايراد را بايد از کساني گرفت که با نداشتن علم آ ن شروع به تفاسيرآ يات قرآ ن نموده اند وبا تفاسير خود تقويمي را ساخته اند که هيچگونه پايه واساس علمی نداشته وآ ن را به پيامبر اسلام نسبت ميدهند. نقل قولي را از ابوريحان بيرونی که در آثارالباقيه ترجمه اکبرداناسرشت ص 101بيان ميدارد برايتان نقل ميکنم
    در تواريخ خوانده ام که ابوجعفرمحمد بن سليمان از طرف منصور حاکم بر کوفه بود عبدالکريم
    ابن ابي العوجا را که دائي معن بن زائده باشد حبس کرد و اين مرد مانوی بود و شفيعان او در مدينه
    السلام زياد شدند وبه منصور اصرار کردند که او را رها کند.منصور به عا مل ..................................
    ..............بياد من آور . پس از اينکه محمد بن سليمان از نماز آدينه بر گشت محمدبن جبار عبدالکريم
    را يادآوری کرد محمد بن سليمان فرمود گردن او را بزنند همينکه او يقين پيدا کرد که کشته خواهد شد
    گفت بخدا سوگند ياد مي کنم که اکر شما مسلمانان مرا کشتيد من چهارهزار حديث در دين شما وضع
    کرده ام که حرام را درآنها حلال و حلال را حرام گردانيده ام و شما را روزیکه بايد روزه بداريد به افطا ر وا داشته ام وروزی را که بايد افطار کنيد به روزه .پس به فرموده محمد بن سليمان گردن او را زدند
    برای تحقيق در باره اينکه آيا تقويمی که پيش از حضرت محمد (ص) مورد استفاده قرار می گرفته شمسی بوده يا قمری بايد به کتاب زير مراجعه نمود.
    A study in the origins and first development of the art of counting time among the primitive and early culture By Martin P. Nilson 1920
    در اين کتاب در ص237 چنين آمده است
    "سری ماههائی که حالا به وسيله مسلمانان استفاده ميشود را سری قديمی مکه می نامند که تعيين شده بود از روی اتفاقات مهمی که در آن زمان رخ می داده و نامهای سری مکه عبارت بودند از
    1- صفر الاول 2- صفرالاخر 3- ربيع الاول 4- ربيع الاخر 5- جمادی الاول 6- جمادی الاخر 7- رجب 8- شعبان 9- رمضان 10- شوال 11- ذوالقعده 12-ذوالحجه
    1- صفرالاول- نام آن را بعدها تغيير دادند و به نام محرم نامگذاری نمودند و يک ماه مقدس می باشد (بنا بر قول نويسنده عرب بخاری Buchari )
    ريشه لغت صفريعنی خالی بودنTo be empty هم چنانکه دو ماه صفر در فصل زمستان قرار می گرفته و فصل بارندگی و سرما بوده است و چون هيچ محصولی در آن موقع برداشت نمی شده بدترين دوره برای بدست آوردن غذا بوده است ( ولهاوزن ص 96 ).
    2- ربيع- پس از پائيز و باران زمستان آغاز می شده و جلگه ها سر سبز می گشته و قبيله ها گله های خود را در دشتها پراکنده می نمودند و شترها دهمين ماه بارداری خود را می گذراندندو اين گفته بوسيله علم صرف Etymology تائيد می شود.
    3- ريشه لغت جماد به معنی سبز شدن سخت می باشد که متناسب است با سرمای تيز
    4- ماه رمضان يعنی سوزان که هيچ شکی در آن وجود ندارد
    5- ماههای شوال و شعبان که ريشه معانی مطمئن آن در دست نيست
    6- سه ماه ديگر رجب - ذوالقعده- ذوالحجه از روی جشنها گرفته شده است. در ماه رجب جشنی برگزار می شده در مکان مقدس که شتر و گوسفند قربانی می نمودند و ريشه لغت به معنی بيم داشتن يا احترام گذاردن می باشد و بنا بر اين آن را مقدس می خواندند.
    7- دو ماه ديگر نسبت داده شده به ماه زيارت رفتن. ذوالقعده به ماه جلسه يا نشست معروف است The month of sitting . اين نام را برای اين انتخاب نمودندچون هيچگونه سفری در اين ماه انجام نمی شده و يا هيچگونه گردش و شکاری در آن ماه صورت نمی گرفته و آن اولين ماه از ماه صلح می باشد. نام ذوالحجه از خود مراسم حج گرفته شده است."
    همچنانکه ديديم ماههای عربی اصولا بر مبنای سال شمسی درست شده است و آن بايد ثابت بوده باشد در متد تجربی. البته ماههای سری مکه از اصلاح تقويم سريانی بدست آمده است همچنانکه می بينيم در تقويم سريانی ماهها همانند تقويم عربی می باشد. برای مثال کانون اول – کانون آخر و يا تشرين اول – تشرين آخرکه بر مبنای سالهای شمسی بوده که خود رساله ديگری می طلبد
    حال به بينيم منظور از اهله که در قران آ مده است منظور چيست .
    سوره بقره آ يه 189
    از تو سئوال کنند در باره هلا لها بگو آنها هستند فصل های ثابت ( مواقع معين ) برای انسانها و حج آ ن درست...
    در مواقع معين هلا لها که منظور بیش ازيک هلال است در صورتيکه اگر منظور هلال ماه باشد ما یک هلال نمی
    بينيم ؟ البته مترجم قرآ ن انگليسیMarmaduke-Pickthall مصری( موا قيت)را بهFixed Seasons
    فضول ثابت ترجمه نموده است . در ادامه آ يه برای انسانها و حج .....که در اينجا قرآ ن فقط یک تقويم را پيشنهاد می کند ولي متاسفانه در همين ايران عزيز داراي سه نوع تقويم می با شيم .
    برای اینکه بدانيم منظور از هلالها چيست دانشمند فضائي امریکا Carl-Sagen در کتاب خود COSMOS
    در ص 47 بيان ميدارد .
    On December 21 the first day of winter there are two daggers of sunlight that flank
    The spiral a unique application of the midday sun the read the calendar in the sky. در روز 21 دسامبر اولين روز ا ز زمستان ( ا ول ديماه ) نور خورشيد بصورت دو نشان مجموعه ای

    از هلالها (spiral ( را در ميان گرفته و يک شکل بي نظير برای خواندن تقویم ازروی آ سما ن را بوجود می آ ورد.
    البته اين یک بحث علمی است چون در آ ن روز خورشيد دروسط روز بر کره زمين عمود واقع ميشود وچون کره خورشيد بزرگتر از کره زمين است لهذا اشعه خورشيد پس از بر خورد به کره زمين روی خود انعکاس يافته و هلال ها را بروی خورشيد می توان مشاهده نمود .
    اگرما مبنای تقویم خود را بروی ماههای قمری قرار دهيم نمی توانيم ماههای حرام وحلال یا روزهای خوب و
    بد را تشخيص دهيم .چنانکه در سوره ابراهيم آيه 5 ميفرماید:
    " و به يقين ما موسِي رابا آيات خودمان فرستا د يم که قوم خويش را از تاريکی ها بسوی روشنائی در آورد و
    روزهای خدا را بيادشان بياورد ." و درسوره الجاثيه آیه14 ميفرمايد
    " آ نانکه ايمان آوردند بگو شما مومنان ا ز مردمی که به ایام الهی امیدوار نيستند در گذرید .
    این آیات کاملا دلا لت بر ثابت بودن ماهها وداشتن روزهای معين دارد هم چنانکه در تورات آمده است.
    سفر خروج باب 23
    14- درهر سال سه مرتبه عید برای من نگاه دارید .
    15- عید فطير را نگاه دار و چنانکه ترا امر فرموده ام هفت روز نان فطیر بخور در زمان معین در ماه ابیب زیرا
    که درآ ن از مصر بیرون آ مدی و هیچ کس بحضور من تهی دست حاضر نشود .
    16- و عید حصاد ( )نوبر غلات خود را که در مزرعه کاشته و عید جمع ( )را در
    آ خر سال وقتی که حاصل خود را از صحرا جمع کرده .
    سوره کهف آیه 12 چنین ميفرماید:
    سپس آ نان را برانگيختیم تا بدانيم کداميک ا زدو گروه نگاهدار ترند روزگاری را که درنگ کردند ودر آ يه25
    همان سوره می فرماِيد : ماندند در غارخوِیش سیصد سال وبيفزودند نه را ودر آ یه بعدی تاکید می کند بگو خدا
    داناتر است بدانچه ماندند.
    همانطور که قبلا بیان داشتم در قرا ن سا ل شمسی بوده وبرای اثبات آن فقط کافی است تعداد روزهائی که در قران آمده است را بوسيله یک نرم افزار به بینیم چقدر است 365روز و اکر سال قمری بود انرا 354 روز تکرار
    می نمود . البته بحث داستان اصحاب کهف و محاسبه انرا در کتاب اینجانب به طور کامل بیان داشته ام.
    W.Montgomery-watt اثر what is Islam در قسمت Life of Mohammad در کتاب
    يکی ا ز بزرگترین محققين غربی در اسلام در ص 187 چنین آمده است " یکی از غیر معمول ترین مسائل اسلام قبول نمودن تقويم قمری است که سال آن 12 ماه یا 354 روز است واین بدین معنی است که تمام

    Arthur-Gilman
    در باره
    و نیایش است معنی ماه مبارک رمضان چه می گوید وی در ص70 کتاب خود چنین می گوید . " نام ماه رمضان که ماه روزه اصلی آن ( فضل گرمای زیاد ) است ولی چون سالهای عربی اخذ شده از روی ماههای قمری است بنابراین دیگر جائی برای حقیقت نمی ماند و 12 ماه رفته رفته جاهای اصلی خود را نسبت به خورشید از دست داده وماه رمضان بجای اینکه در فصل گرمای زیاد قرار گیرد مطابق میشود با دسامبر و.." ماهها حتی ماه زیارت و روزه در هر سال 11 روز زودتر از حد معمول انجام می شود."حال برای اینکه ببینیم نویسنده کتاب " عرب از زمانهای اولیه تا فرو ریختن بغداد" اثر
    شب قدر هم که در ماه مبارک رمضان قرار می گرفته در جای اصلی خود قرار نمی گیرد وشناسائی آن هم دیگر امکان ندارد .
    برای اینکه بوجود حقیقی نامها پی ببریم وبدانیم که آنها چگونه منظم و مرتب درست شده و چگونه در زمانهای
    قبل انرا تهیه نموده اند کافی است تقویم اسلامی زمان پیامبر اسلام را با دقت مطالعه نمائیم.( در کتاب اینجانب
    که در 8 دسامبر سال 1984 انتشار دادم ) طرز قرار گرفتن ماههادر فصول ثابت با حفظ معانی خود و قرار گرفتن
    شب قدربرای دو نیمکره با حفظ معنی خود ( قدر به معنی برابر بودن دو چیز با یکدیکر در 23 ماه مبارک ثابت
    در اول ماه مهر) و بالاخره مشترک بودن ماه قبل انرا تهیه نموده اند کافی است تقویم اسلامی زمان پیامبر اسلام را با دقت مطالعه نمائیم.( در کتاب اینجانب
    که در 8 دسامبر سال 1984 انتشار دادم ) طرز قرار گرفتن ماههادر فصول ثابت با حفظ معانی خود و قرار گرفتنذوالحجه در ماه زمستان برای هر دو نیمکره قابل ذکر وتوجه است
    یکی دیکراز وحدانیت این دین الهی ( اسلا م )قرار گرفتن عید قربان یعنی بزرگترین عید مسلمانان در آغاز سال ومشترک بودن این عید با عید ژانویه نیز گویای چه حقیقتی است . ومنظور پیام آ ور اسلام چه بوده است.

    محمد رضا-مهدی
    mrezamahdi@yahoo.com

    بسم الله الرحمن الرحيم
    دوست عزيز سلام
    اجازه بدهيد بحث را با پرسش و پاسخ هاي كوتاه آغاز كنيم .
    در ابتدا اجازه دهيد نظر روشن و صريح شما را در باره اين پرسشها بدانيم :
    1- به نظر شما ماه رمضان كه در قرآن آمده " شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن ".... از ماههاي شمسي است يا قمري ؟
    2- حد اقل ده سالي كه پيامبر اكرم ماه رمضان را روزه مي گرفت به ماه شمسي مي گرفت يا قمري ؟
    3- روز عيد فطر يعني روز اول شوال قمري محاسبه مي شد يا شمسي ؟
    4- ايام حج ، شمسي محاسبه مي شد يا قمري ؟
    اجازه بدهيد ادامه بحث را در پيام بعدي و پس از پاسخهاي شما پي بگيريم

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم




    باسلام
    دوست عزیز مثل اینکه شما مقالعه را با دقت نخوانده اید سوالهای شما در یک جمله بیان شده است.
    کلمه سال در قرآن به سالهای شمسی اطلاق میشود.سال قمری در قرآن وجود ندارد.والسلام

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    919
    مورد تشکر
    2,035 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم




    نقل قول نوشته اصلی توسط mrezamahdi نمایش پست
    باسلام
    دوست عزیز مثل اینکه شما مقالعه را با دقت نخوانده اید سوالهای شما در یک جمله بیان شده است.
    کلمه سال در قرآن به سالهای شمسی اطلاق میشود.سال قمری در قرآن وجود ندارد.والسلام
    به نام خدا
    سلام
    با اجازه بنده ام نظر خودمو بدم.
    مفهوم سال در قرآن به تعابیر مختلف اومده. مثل سنة ، عام ، حج که جمعش میشه حجج و...
    به نظر بنده سنة به سال قمری اطلاق میشه و عام به سال شمسی و حجج که ملاکش موسم حج است بازم به سال قمری اطلاق میشه البته این آخری احتمال میدم.
    دلایلشم تقریباً روشنه. مثلاً اگر دقت کنید عام رو در جاهایی به کار برده که به کشاورزی و اوضاع جوی مربوط میشه. و این مربوط به سال شمسی میشه...
    یا حق
    نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
    (جلسات مناظره)

    موضوع مهم :
    کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار

    چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه

    کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
    الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم




    نقل قول نوشته اصلی توسط mrezamahdi نمایش پست
    باسلام
    دوست عزیز مثل اینکه شما مقالعه را با دقت نخوانده اید سوالهای شما در یک جمله بیان شده است.
    کلمه سال در قرآن به سالهای شمسی اطلاق میشود.سال قمری در قرآن وجود ندارد.والسلام

    دوست گرامی به نظر می رسد چون مقاله شما را خوانده بودم این پرسشها را کردم زیرا از مسلمات تاریخ این است که پیامبر با روءیت ماه روزه می گرفت و با رویت ماه هم افطار می کرد قرآن نیز بر هلال تاکید دارد و تردیدی نیست که هلال بر ماه اطلاق می شود : یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس و الحج و...

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم




    نقل قول نوشته اصلی توسط khoshnazar نمایش پست
    به نام خدا
    سلام
    با اجازه بنده ام نظر خودمو بدم.
    مفهوم سال در قرآن به تعابیر مختلف اومده. مثل سنة ، عام ، حج که جمعش میشه حجج و...
    به نظر بنده سنة به سال قمری اطلاق میشه و عام به سال شمسی و حجج که ملاکش موسم حج است بازم به سال قمری اطلاق میشه البته این آخری احتمال میدم.
    دلایلشم تقریباً روشنه. مثلاً اگر دقت کنید عام رو در جاهایی به کار برده که به کشاورزی و اوضاع جوی مربوط میشه. و این مربوط به سال شمسی میشه...
    یا حق
    بنام خدا
    باسلام.همانطورکه قبلا بیان داشتم در قرآن سالی بعنوان سال قمری وجود ندارد حال چه بصورتهای سنه - عام - حج (حجج )
    پیش از آنکه جواب شما را بدهم تعریف سال را به زمان ساده بیان میدارم. انسانها در بدو امر سالها را مثل امروز شمارش نمی کرد بلکه برای نشان دادن عمر و وقایع به پدیده طبیعی محیط
    خویش متوسل می شد و پدیده ای را از خاطر خود می گذرانید. مثلا کودکی که در عمرش پنج بار
    ( برک ریزان) دیده است پس باید پنچ ساله باشد و مثالهای کوناکون ای وجود دارد مثل شکوفه تا
    شکوفه بارانهای فصلی تا فصلی و رفته رفته آنرا بصورت علمی تر بیان نمودند.
    سال= عبارت است مقیاس زمان و آن مساویست با دوره کردش زمین به دور خورشید یا دوره ی
    کردش ظاهری خورشید به دور زمین و بصورت ساده تر مدت زمان بین دو عبور متوالی از
    یک نقطه مثلا ربیع


    Year=The period of timein which the earth makes one complete revolation about the sun



    این چیزی است که تا به امروز برای ما از نظر علمی تعریف شدهاست.
    اما در رابطه با کلمه سال در قرآن و جواب شما بعنوان مثال در یکی از آیات قران چنین بیان شده است.
    عنکبوت آیه-14
    همانا فرستادیم نوح را بسوی قومش پس ماند در ایشان(ایام نوح) هزار سال(الف سنه)
    مگر پنجاه سال ( خمسین عاما" ) پس کرفت ایشان را طوفان .......
    حال دوست عزیز کلمه سال را چکونه تعریف می نمائید هزار سال را سال قمری و پنجاه سال دیکر سال شمسی . واحد زمان چیست؟
    فقط کافیست شما یک آیه از قرآن که کلمه سال بعنوان سال قمری استفاده شده باشد برای ما
    مطرح نمائید و چنین چیزی در قرآن محمدی وجود ندارد .
    دو ست عزیز اسلام محمدی یک دین جهان وطنی است برای یک قوم خاص نیآمده است.
    اسلام از زمان حضرت ابراهیم ( علیه السلام) شروع و به خاتمیت محمد ( ص) ختم می شود.
    واین چیزیست که ما از قرآن محمدی درک می کنیم .
    سوره جاثیه آیه- 14
    آنانکه ایمان آوردند بگو شما مو منان از مردمی که به ایام الهی امیدوار نیستند در گذرید .که خدا عاقبت هر قومی را به پاداش اعمال خود میرساند .
    محمدرضا- مهدی

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم




    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammzd ali نمایش پست
    دوست گرامی به نظر می رسد چون مقاله شما را خوانده بودم این پرسشها را کردم زیرا از مسلمات تاریخ این است که پیامبر با روءیت ماه روزه می گرفت و با رویت ماه هم افطار می کرد قرآن نیز بر هلال تاکید دارد و تردیدی نیست که هلال بر ماه اطلاق می شود : یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس و الحج و...
    به نام خدا
    باسلام.دوست عزیز با جواب دادن کلی ( از مسلمات تاریخ این است که پیامبر با رویت ماه روزه
    می گرفت...........) کجای قرآن چنین چیزی را بیان داشته وبعد هم از آیه ای از قران برای من مثال
    می زنی که اهله بر ماه اطلاق می شود.
    دوست عزیز از قرون اولیه تا به امروز اغلب مفسرین آگاه روی آیه نتوانسته اند نظریه درست ارائه
    کنند مثلا مرحوم آیت الله طالقانی در ص 77پرتوی از قرآن جلد دوم چنین بیان می دارد :
    "در شان نزول این قسمت آیه گفته اند:
    که روش عرب در زمان جاهلیت براین بود که چون از سفر باز می گشتند از بام خانه یا نقبی که
    در پشت دیوار بازمی کردند وارد خانه می شدند و یا در روزهای حج از پشت چادرها بدرون آن راه
    می یافتند واین آیه چنین عادت جاهلی را نکوهش ونفی می نماید"
    سپس ایشان این دو سئوال را مطرح نموده اند.
    شان نزول و لیس البر که با عطف به یسئلونک عن الاهله ودر یک آیه آمده است چه تناسب و ربطی دارد .؟" واین عادت محدود جاهلی در میان دیگر رسوم و عادت عربی چه اهمیتی داشته
    که در این کتاب ابدی یاد آوری ونکوهش شود؟
    سپس نتیجه گرفته " شاید این عادت جاهلی در تفسیر و توجیه همین آیه آورده شده وباید لیس
    البرا.......متمم همین سئوال یسئلونک عن الاهله باشد نه مسئله دیگر "
    در رابطه با اهله و مواقیت هم باز همین مسئله مطرح بوده است.
    دررابطه با تقویم مقاله دیگری وجود دارد که به زبان انگلیسی است خیلی دوست داشتم وقت آن
    را داشتم که برایتان آن را ترجمه می نمودم ولی متاسفانه فعلا مقدور نیست و من آدرس سایت
    مربوطه را برایتان ارسال خواهم داشت.Religionofpeace@aol.com در این سایت دو مقاله وجود
    دارد .
    .New Artical about the Nasee و Islamic Calendar با تشکر م-مهدی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود