جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: « آثار فردى و اجتماعى ايمان »

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »






    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »


    (أية الله مجتبى تهرانى «ره»)


    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »


    آثار فردى و اجتماعى ايمان


    ايمان آثار فردى و درونى، و اجتماعى و برونى بسيارى دارد كه در اينجا به برخى از آنها اشاره مى‏كنيم:

    آثار فردى ايمان




    1. لذت معنوى و انبساط روحى: ايمان در وجود انسان، لذتى وصف ناپذير ايجاد مى‏كند البته هر مرتبه از ايمان با چنين لذتى همراه نيست. لذات انسان در عالم دنيا دو دسته است:

    الف: لذاتى كه اعضا و جوارح ظاهرى از ارتباط با عالم ماده كسب مى‏كنند. چشم از ديدن زيباييها، گوش از شنيدن صداى خوش و شامه از رايحه دل انگيز لذت مى‏برد.

    ب: لذاتى كه مادى نيستند و ابزار و آلاتشان نيز اعضاى محسوس نيست. مانند لذت شهرت و مقام، احساس موفقيت و در بعد انسانى خدمت به همنوع. گاه دلبستگى به خدا و رسول (ص) و اولياى الهى به مرتبه‏اى مى‏رسد كه در انسان لذت شعف انگيز و ويژه‏اى پديد مى‏آورد. اين لذت با لذتهاى بالا متفاوت است.



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »



    ميان لذتهاى مادى و معنوى از دو جهت اختلاف است:

    1. لذات معنوى قوى‏تر و ژرف‏تر از لذايذ مادى هستند.


    2. لذتهاى معنوى پايدارترند.

    در روايات از اين لذات گاهى به «طعم ايمان يا حلاوت ايمان» تعبير كرده‏اند و اين البته از باب تشبيه معقول به محسوس است و الا حقيقت آن، فوق اين معانى است.

    طعم و شيرينى ناشى از ايمان براى هر كسى قابل ادراك نيست. اين لذت از آن كسانى است كه هم به لحاظ درونى و نفسانى و هم به لحاظ اعمال بيرونى شرايط خاصى دارند.

    امام صادق (ع) فرموده‏اند:
    حرام على قلوبكم ان تعرف حلاوة الايمان حتى تزهد فى الدنيا [1]


    بر دلهاى شما درك حلاوت ايمان حرام شده است مگر آنكه نسبت به دنيا زهد بورزيد.


    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »




    زهد امرى درونى است. در روايتى ديگر، نمونه‏اى از اعمال بيرونى ذكر شده است:

    قال على عليه السلام: لا يجد عبد طعم الايمان حتى يترك الكذب، هزله و جده. [2]
    بنده طعم ايمان را نمى‏چشد مگر آنكه از دروغ، به صورت شوخى و جديش احتراز كند.


    اما ما چرا طعم ايمان را نمى‏چشيم؟ پاسخ، يك كلمه است: «دلبستگى به دنيا!» و كسى كه حلاوت ايمان را درك كرد، با گرايش به دنيا به تدريج طعم ايمان در ذائقه‏اش محو مى‏شود . نمونه اين افراد مؤمنانى هستند كه با پوشش شرعى، به نحو گسترده‏اى به خواسته‏هاى نفسانى پاسخ مى‏دهند.

    رسول الله (ص) فرمودند:

    من كان اكثر همه ميل الشهوات نزع من قلبه حلاوة الايمان
    كسى كه بيشترين همتش اطفاى شهوات است، حلاوت ايمان از دلش كنده مى‏شود.

    از ظاهر روايت مى‏توان دريافت كه «ميل به شهوات» ناظر به امر حرام نيست، شهوات حلال نيز درك طعم ايمان را از بين مى‏برد. آنكه وقتش در اغلب موارد صرف خوشگذرانيهاى حلال و مباح مى‏شود، در نهايت نعمت درك طعم و لذت معنويات را از كف مى‏دهد.



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »





    2. تغيير نگرش:

    انسانى كه به مراتبى از ايمان دست مى‏يابد، نگرش به اشيا و اشخاص با نگرش اهل دنيا متفاوت مى‏شود. نفع و ضرر در نزد او غير آن است كه در نزد اهل دنيا است.


    امام صادق (ع) فرمودند: اهل دنیا رسیدن به قدرت را از هر راهی نفع می شمارند و حال آنکه مؤمن آن را ضررمحض می بیند.

    ان من حقيقة الايمان ان تؤثر الحق، و ان اضرك، على الباطل و ان نفعك [3]

    بدرستيكه از حقيقت ايمان آن است كه مقدم بدارى حق را بر باطل اگر حق تو را ضرر رساند و باطل تو را نفع رساند.



    امير المؤمنين (ع) فرمود:
    لا يجد عبد طعم الايمان حتى يعلم. . . و أن الضار النافع هو الله عز و جل [4]


    مؤمن طعم ايمان را نمى‏چشد. . . به درستى كه ضار و نافع را حضرت حق تعالى بداند.




    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0





    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »




    3. آرامش روح:


    آنگاه كه مؤمن به درجه‏اى از ايمان واصل شد، تكاليف و دستورهاى محبوب را با قلبى مطمئن انجام داد، به آرامش روحى خاصى دست مى‏يابد.

    قرآن شريف مى‏فرمايد:

    «هو الذى انزل السكينة في قلوب المؤمنين ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم و لله جنود السماوات و الأرض و كان الله عليما حكيما». [5]
    اوست كسى كه آرامش را در قلوب مؤمنان نازل فرمود، براى آنكه ايمانى بر ايمانشان بيفزايد و براى خداست سپاه آسمانها و زمين، و خداوند، عليم و حكيم است.



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0





    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »





    مفسران درباره «سكينه» بحث كرده‏اند كه آيا سكينه غير از روح ايمان است كه خداوند مؤمن را به سبب آن روح تأييد مى‏كند؟

    در سوره مجادله آمده است:

    «لا تجد قوما يؤمنون بالله و اليوم الآخر يوادون من حاد الله و رسوله و لو كان آباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشيرتهم، اولئك كتب في قلوبهم الايمان و ايدهم بروح منه» [6] .

    نمى‏يابى كسانى را كه خدا و روز واپسين را باور كرده‏اند، دوست داشته باشند كسانى را كه با خدا و رسول او دشمنى مى‏ورزند، هر چند آنان پدران يا فرزندان يا برادران يا عشيره آنها باشند، اينان كسانى‏اند كه خدا بر دلهايشان ايمان را رقم زده و به روحى از خود تاييدشان فرموده است.



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0





    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »




    مطابق اين آيه، روح، غير از ايمان است. خداوند در قلوب مؤمنان ايمان را نگاشت و آن را تأييد كرد به روحى از ناحيه خودش كه روح ايمانى است. عده‏اى گفته‏اند سكينه، خلق جديدى است در قلب مؤمن، اين روح جديد، آرامش بخش دل مؤمنان است.

    در آيه شريفه قبلى فرمود:

    ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم.
    معلوم مى‏شود كه اين آرامش از سنخ ايمان است. اين معنا، در روايات متعدد تأكيد شده است .

    از امام صادق (ع) درباره سكينه پرسيدند. فرمود:

    السكينة الايمان [7] .


    معلوم مى‏شود كه سكينه ايمان را محكم مى‏كند به طورى كه اضطرابى باقى نمى‏ماند. ذيل آيه قبلى آمده بود:
    «و لله جنود السماوات و الارض و كان الله عليما حكيما» [8] .

    اين قسمت آيه، با قسمت قبلى چه نسبتى دارد؟ (سپاه آسمانها و زمين از آن خداست و خداوند عليم و حكيم است)



    « آثار فردى و اجتماعى ايمان »




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود