صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2

    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """




    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """



    قال ر
    َسولُ الله(ص):



    ای اباذر! هیچ کس از پرهیزکاران محسوب نمی شود مگر آنکه نفس خود را محاسبه کند، سخت تر از حسابرسی شریک از شریک خود، تا در نتیجه ی این محاسبه بداند که خوردنی ها و نوشیدنی ها و پوشیدنی هایش از کجاست.آیا از حلال[ بدست آورده] است یا از حرام؟ [سپس فرمود:] ای اباذر! کسی که [به قوانین ومقررات الهی اعتنا نکند و]پروا نداشته باشد که از چه راهی مال کسب می کند، خدا هم باک ندارد از چه راهی او را وارد جهنّم می کند.

    وسائل الشیعه،ج ١١ /ص٣٧٩، حدیث٣.




    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    چندبار به قضاوت خود نشسته ایم؟؟؟
    چندبار به حساب خود رسیده ایم؟؟؟


    ویرایش توسط nasim7 : ۱۳۹۱/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۰:۴۰
    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    امام رضا علیه السلام:

    مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ وَمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛


    آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.


    بحار الأنوار، ج 78، ص 352، ح 9

    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    دررابطه با خود يا گام هاي عملي به سوي خودسازي و يا به تعبير علماي اخلاق "مرابطه با نفس" داراي چندين مرحله است:

    الف. مشارطه:

    مشارطه به معناي شرط کردن و قرار گذاشتن است. بر سالك است كه هر روز بعد از نماز صبح مقداري با خود خلوت كند و با ياد آورى سوره شريفه «وَ الْعَصْرِ اِنَّ الاِْنْسانَ لَفى خُسْر» نفس خويش را مورد خطاب قرار دهد و بگويد: «ارزنده ترين سرمايه من، عمر من است که تنها سرمايه رسيدن به حيات ابدي و سعادت جاويد است، ضايع کردن و صرف کردن آن در نافرماني خدا و ارتکاب جرم و گناه مرا دچار خسارتي بزرگ خواهد كرد. مگر اين كه كالايى از آن گرانبهاتر به دست آورم، كالايى كه در همان سوره در ادامه آيات آمده است: «اِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الْصّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبْرِ; مگر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، و يكديگر را به حق سفارش كرده و يكديگر را به شكيبائى و استقامت توصيه نموده اند! نکند خسارت ديده و حسرت زده با پيک مرگ رو به رو شوم و در آخرت از زيان كاران باشم.
    خوب است به خود بگويد: «فكر كن عمر تو پايان يافته، و از مشاهده حوادث بعد از مرگ و ديدن حقايق تلخ و ناگوارى كه با كنار رفتن حجاب ها آشكار مى شود، سخت پشيمان شده اى و فرياد بر آورده اى «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّى اَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ; اى (فرشتگان) پـروردگار، شما را به خـدا مرا باز گردانيد تا در برابر كوتاهيهايى كه كردم!، عمل صالـح انجام دهم » (سوره مؤمنون، آيه 100)
    در دعاي سي و يکم صحيفه سجاديه که معروف به دعاي توبه است به موضوع «مشارطه» عنايت خاصي شده است. در فرازي از اين دعاي پرفيض چنين آمده است: پرودگارا! با تو شرط مي بندم و عهد مي کنم که به آن چه نمي پسندي باز نگردم و تضمين مي کنم که به سراغ آن چه در نزد تو مذموم و نکوهيده است نروم و پيمان مي بندم که از همه گناهانت دوري گزينم.»
    در هنگام مشارطه سالك با اعضاي خود مانند چشم، زبان، گوش، دست و پا، دهان، شكم، فكر و دل ، يكي يكي شرط مي كند كه مطيع فرمان خدا باشند، رضايت او را در نظر بگيرند، از حدود الهي تجاوز نكنند، آنچه را كه خدا دوست دارد، دوست بدارند و از آنچه نمي پسندد، پرهيز كنند، نعمت هاي خداوند را شكر گذارند ونيروهاي خود را در راهي مصرف كنند كه باعث رشد و شكوفايي خود و قرب الهي باشد.
    كوتاه سخن اين كه: «مشارطه» از گامهاى مهمّى است كه براى تهذيب اخلاق برداشته مى شود; و بدون آن، ابرهاى تيره و تار غفلت و غرور، سايه تاريك و شوم خود را بر دل و جان آدمى مى افكند، و نجات او بسيار مشكل است.


    ادامه دارد...

    ویرایش توسط nasim7 : ۱۳۹۱/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۲:۴۷
    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    ب. مراقبه:

    مراقبه دومين مرحله عملي خودسازي است. «مراقبه» از ماده «رَقَبَه» به معنى «گردن»، گرفته شده و از آنجا كه انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چيزى گردن مى كشد، و اوضاع را زير نظر مى گيرد، اين واژه بر معنى نظارت، مواظبت و زير نظر گرفتن نفس خويش، به كار گرفته شده است.
    اين مرحله محوري ترين و مؤثرترين گام در خودسازي و تهذيب اخلاق به حساب مي آيد. اين واژه در تعبير علم اخلاق و تهذيب نفس در مورد «مراقبت از خويش» به کار مي رود. يعني انسان پس از عهد و پيمان و شرط بستن با اعضا و جوارح خود در كمين آنها بنشيند و كاملا مراقب باشد كه بر عهد خود بمانند و از صراط مستقيم هدايت گمراه نشوند.
    حال انسان مراقب مانند كسي است كه تمام سرمايه او گوهر گران بهايي است كه در اختيار دارد و مراقب است تا دزدان و شيادان سرمايه او را به غارت نبرند. سرمايه انسان عمر او است، قلب، ايمان و نورانيت او است، انساني که در محاصره هواهاي دروني و شيطان هاي بيروني قرار دارد، سرمايه ايمان و تقواي او در معرض هجوم و حمله دشمنان دروني و بيروني است، اگر از خويش مراقبت نکند و اخلاق و کردار و افکارش را تحت کنترل و نظارت کامل قرار ندهد، شك نداشته باشد كه سعادت ابدي او بر باد مي رود و با دست خالي به عالم ديگر انتقال مي يابد.
    قرآن كريم مي فرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛ اي کساني که ايمان آورده ايد! از (مخالفت) با خدا بپرهيزيد، هر کس بايد بنگرد که چه چيزي براي فردايش فرستاده است و از (مخالفت) با خدا بپرهيزيد که خداوند از آن چه انجام مي دهيد آگاه است.»
    و از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل شده است كه فرمود: «يَنبَغِي أَن يَکُون الرَّجُل مُهينًا عَلَي نَفسِهِ، مُرَاقِباً قَلبَه، حَافِظاً لِسَانَهُ؛ سزاوار است انسان بر خود مسلط باشد و همواره مراقب قلب خود و نگاه دار زبانش باشد.»
    البتّه پيش از آن كه انسان مراقب خويش باشد، فرشتگان الهى مراقب اعمال او هستند; قرآن مجيد مى فرمايد:: «وَ اِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظينَ ; بى شك حافظان و مراقبانى بر شما گمارده شده است (كه اعمال شما را به دقّت زير نظر دارند)!» «يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ; آنها مى دانند شما چه مى كنيد.» «مايَلْفِظُ مِنْ قَوْل اِلاّلَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ; انسان هيچ سخنى را تلفّظ نمى كندمگر اين كه نزد آن فرشته اى مراقب و آماده براى انجام مأموريت است.» ( (سوره انفطار، آيه 10) سوره انفطار، آيه 12 در آيه 18 سوره ق)
    و از آن بالاتر، خداوند عالم و قادر، هميشه و در همه جا مراقب اعمال ما است.


    ویرایش توسط nasim7 : ۱۳۹۱/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۳:۱۴
    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    در آيه 1 سوره نساءمى خوانيم:«اِنَّ اللّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً;به يقين خداوند مراقب شماست!» «اَلمْ يَعْلَمْ بِاَنَّ اللّهَ يَرى; آيا انسان نمى داند كه خدا او و اعمالش را مى بيند» كه هم اشاره به مراقبت پروردگار نسبت به اعمال انسان است، و هم اين كه او بايد مراقب خويش باشد. در آيه 14 سوره علق
    بديهى است كه توجّه به اين حقيقت كه خداوند در همه جا و در هر حال و در هر زمان، ناظر و شاهد و مراقب اعمال ما است، روح مراقبت را در ما زنده مى كند، تا پيوسته مراقب اعمال خويش باشيم.
    ولى سالكان راه خدا، و رهروان راه دوست كه پيوسته در طريق تقوا و تهذيب نفوس گام بر مى دارند، پيش از آن كه فرشتگان خداوند مراقب اعمال آنها باشند خودشان مراقب اعمالشان هستند.
    و به تعبير ديگر، اين مراقبت از درون مى جوشد، نه از برون; و به همين دليل، تأثير آن، بسيار زياد، و نقش آن فوق العاده مهم است. البتّه توجّه به «مراقبت از برون» سبب مى شود كه پايه هاى «مراقبت از درون» محكم گردد.
    كوتاه سخن اين كه: رهروان راه حق و سالكان طريق الى اللّه بايد بعد از «مشارطه»، يعنى عهد و پيمان بستن با خود و خداى خويش جهت اطاعت و بندگى حقّ و تهذيب نفس، بطور مداوم مراقب خود باشند كه اين پيمان الهى شكسته نشود، و درست همانند طلبكارى كه از همپيمانانش مطالبه پرداخت ديون مى كند، از نفس خويش مطالبه وفاى به اين عهد الهى را بنمايد; بديهى است هرگونه غفلت سبب عقب ماندگى و ضرر و زيان فاحش است، همان گونه كه اگر انسان در مطالبات مادّى اش كوتاهى كند، به آسانى سرمايه هاى خود را از دست مى دهد، بخصوص اين كه در برابر افرادى فريبكار و فرصت طلب قرار گيرد.

    ادامه دارد...

    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    د. محاسبه:


    در مرحله سوم بايد محاسبه داشته باشد. امام حسن عسكري (ع ) مي فرمايد: ليس منا من لم يحاسب نفسه في كل يوم ان عمل خيرا، استزاد و ان عمل سوئا استغفرالله. از ما نيست كسي كه در شبانه روز لااقل يك بار محاسبه نفس نداشته باشد، اگر عمل خوبي از او سرزده از خدا بخواهد كه توفيق او را زياد كند و اگر عمل بدي سر زده، از خداوند طلب بخشش نمايد.
    امام كاظم عليه السلام در حديثي در اين باره مي فرمايد: «ليس منا من لم يحاسب نفسه كل يوم مره؛ كسي كه هر روز به حساب خود نرسد از ما نمي باشد». و چنانچه در محاسبه براي سالك ظاهر شود كه از وظايف خود تخلف و سرپيچي نموده بايد استغفار كند و اگر به وظايف خود عمل كرد ، و نسبت به آنها كوتاهي نكرده، شكر و سپاس الهي را به جا آورد.
    محاسبه يعني , انسان در يكي از ساعات پاياني روز به حساب و كتاب حالات و افعال خود رسيدگي كند كه امروز چكار كرده ام، چه كار مي بايست انجام مي دادم كه انجام نداده ام و چه كار انجام داده ام كه مي بايست نمي كردم ؟ خدا از كدام كار من راضي است و شيطان از كدام؟
    منظور از محاسبه اين است که هر کس در پايان هر روز يا حداقل هرهفته و ماه و سال کارهاي خود را حسابرسي کند و عملکرد خود را در مورد خوبي ها و بدي ها و طاعت و نافرماني را دقيقا محاسبه کند و همانند تاجري دقيق که در پايان روز يا هفته و ماه و سال، حساب هاي تجاري خود را بررسي مي کند و سود زيان خويش را مورد مطالعه قرار مي دهد، به يک محاسبه الهي و معنوي دست زند و همين دقت و موشکافي را در مورد اعمال و رفتارش اعمال نمايد. اگر اعمالش نيک و خداپسند باشد خدا را شکر کند و دوام آن را از خداوند بخواهد و اگر گناه و خلافي از او سرزده از خدا طلب آمرزش کند و از استمرار آن جلوگيري کند و در جبران آن و محو آثارش بکوشد. در واقع اگر بعد از مرگ و در عالم قيامت به حساب ما رسيدگي کنند و همه افکار و حرکت و سکون و گفتار و سکوت ما را مورد محاسبه قرار دهند کار از کار گذشته و فرصتي براي جبران خطاها و زماني براي پاک کردن گناهان و استغفار باقي نمانده است، ولي اگر در همين دنيا خود قاضي پرونده خود باشيم و به اعمال خود رسيدگي کنيم در صورت ناروا بودن اعمال و زشت بودن رفتارمان مي توانيم در صدد جبران برآئيم و پيش از فرا رسيدن مرگ و بسته شدن پرونده اعمال، زشتي ها و گناهان را با آب توبه و انابه از دفتر کردار مان بزداييم و با اعمال صالح و خداپسند، گناهان را به حسنات و نيکي ها تبديل نماييم.


    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    يکي از مراحل سخت و دشواري که همه انسان ها در روز قيامت پيش رو خواهند داشت، محاسبه اعمال و رسيدگي به رفتار و کردار آنها در دنياست. اعمال و کارهايي که انسان به تدريج و در مدت عمرش انجام مي دهد پس از چندي از صفحه ذهن او فراموش مي شود، ولي هيچ يک از آنها از پرونده اعمال او و صفحه هستي محو نمي شود. اعمال انسان از ريز و درشت با انسان همراه و باقي است و بعد از مرگ و در عالم قيامت همه را يک جا حاضر خواهد ديد: يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً. روزي که هر کس، هر کار نيکي را که انجام داده حاضر مي بيند و آرزو مي کند ميان او و اعمال بدش فاصله زيادي باشد.
    در حديث معروفي از رسول گرامي اسلام(صل الله عليه و آله و سلم) چنين آمده است: حَاسِبُوا أَنفُسَکُم قَبلَ أَن تُحَاسِبُوا وَزِنُوا قَبلَ أَن تُوزَنُوا وَ تَجهَزُوا لِلعَرض الاَکبَر. پيش از آن که به حساب شما برسند، خود را محاسبه کنيد و قبل از آن که شما را بسنجند خويش را بسنجيد.»
    در روايت تکان دهنده اي از حضرت امام کاظم(عليه السلام) کسي که اهل محاسبه نفس و اعمالش نباشد با مرام و مسلک و برنامه اهل بيت(ع) اجنبي بوده و از زمره شيعيان آنها به شمار نمي آيد. چند كلام حكيمانه ديگر از مولاي صالحان و متقيان در مورد محاسبه: ثَمَرةُ المُحَاسِبَةِ صَلاحُ النَّفسِ. ميوه درخت محاسبه، اصلاح نفس است. مَن حَاسَبَ نَفسَهُ سَعِد؛ هر کس خود را محاسبه کند، به سعادت مي رسد. مَن حَاسبَ نَفسَهُ وَقَفَ عَلَي عُيُوبِهِ وَ أَحَاطَ بِذُنُوبِهِ وَ استِقَالَ الذُّنُوب وَ أَصلَحَ العُيُوب. هر کس حسابگر خود باشد، به عيب هاي خود پي مي برد و از گناهانش آگاه مي شود و از گناه توبه مي کند و عيب هايش را اصلاح مي کند.»
    اين كار علاوه بر اينكه در امر خودسازي و اصلاح نفس انسان مفيد است، كار محاسبه روز قيامت را آسان خواهد كرد.

    ادامه دارد...

    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    ر. معاتبه و معاقبه:

    بعد از محاسبه نوبت به معاتبه و معاقبه مي رسد. معاتبه به معناي عتاب و سرزنش کردن و معاقبه به معناي مجازات کردن و کيفر دادن خود است. اين مرحله خاص كساني است كه در مراقبت از خود خوب عمل نكرده و نتوانسته است خواسته هاي افراطي نفس خود را كنترل نمايد و دچار خطا و نافرماني شده است.
    اگر انسان بعد از محاسبه نفس و حسابرسي رفتار و کردار خود، در مقابل تخلفات و سرکشي هاي نفس واکنشي نشان ندهد، جرأت و جسارت نفس براي ارتکاب گناه بيشتر مي شود. همان گونه که مدير يک شرکت و يا رئيس يک اداره کارگران و کارمندان و زيردستان خود را به دليل تخلفاتي که از آنها سرزده و کوتاهي و قصور در انجام وظايف، مورد سرزنش و جريمه قرار مي دهد و متناسب با ميزان خطا و جرم آنها را گوشمالي و کيفر مي دهد، همچنين کسي که در راه اصلاح و تربيت نفس قدم بر مي دارد بايد در برابر سرکشي و طغيان نفس بي تفاوت نباشد و به موقع عکس العمل نشان دهد وگرنه افراطي گري و سركشي نفس مهار نخواهد شد.
    البته بايد توجه داشت که کيفر نفس در برابر کارهاي خلافي كه انجام داده، داراي مراتب فراواني است. گاهي به گونه اي است كه تنها سرزنش كافي است و بيش از آن نياز نيست ولي گاهي نيز لازم است سخت گيري بيشتري صورت گيرد و نفس انسان از برخي لذت ها، خواهش ها و چيزهاي مورد علاقه اش، مانند خواب و غذا و استراحت محروم گردد تا رام و مهار شود.

    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    اميرمؤمنان(عليه السلام) در خطبه معروف متقين در بيان اوصاف اهل تقوا مي فرمايد: «أَنَّ استَعصَبَت عَلَيهِ نَفسَهُ فِي مَا تَکرَه لَم يُعطِهَا سُؤلَهَا فِي مَا تُحِبّ؛ هر گاه نفس او در انجام وظايفي که خوش ندارد سرکشي کند، او هم از آن چه دوست دارد محرومش مي سازد.»
    و در حديث نوراني ديگر مي فرمايد: إِذَا صَعبَت عَلَيکَ نَفسَکَ فَاصعَب لَهَا تَذِلُّ لَک. هنگامي که نفس منقاد و رام تو نگردد و بر تو سخت بگيرد، تو هم عرصه را بر او تنگ کن تا تسليم تو گردد.»
    تذکر اين نکته لازم است که نبايد براي مجازات نفس در برابر تخلفات و نافرماني او، دست به اعمال خشونت بار و مجازات هاي سنگين و خطرناک زد که اين کار زيان هاي جبران ناپديري در پي دارد و به سلامت جسم و روح انسان و آسيب جدي وارد مي سازد. مراد از کيفر دادن نفس اموري مثل روزه گرفتن به صورت متعادل و قابل تحمل و منع کردن او از برخي لذت ها و بهره مندي ها با هدف رام کردن و تسليم ساختن آن است.

    منبع:پرسمان دانشجویی

    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    577
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 21 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    1
    گالری
    2



    """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """

    یكى از روش‏هاى تربیت در قرآن مراقبه و محاسبه است كه علماى اخلاق و ارباب معرفت درباره این موضوع تأكید و توصیه فراوان نموده‏اند.
    (معنى محاسبه و مراقبه) مرحوم نراقى در جامع السعادات مى‏فرماید: محاسبه عبارت است از این‏كه انسان در هر شبانه روز یك وقتى را معین كند كه به حساب نفس خویش برسد كه چه اعمالى را انجام داده و طاعت‏ها و گناهانش را موازنه و سنجش نماید و نفس خویش را سرزنش كند اگر در طاعت الهى تقصیر نموده یا مرتكب معصیت شده، و شكر نماید خداوند را اگر واجبات را انجام داده و معصیتى از او صادر نشده و شكر زیادترى نماید اگر موفق به بعضى اعمال خیر و مستحبى شده است و مراقبه آن است كه همیشه ملاحظه كند ظاهر و باطن خود را تا این‏كه اقدام به معاصى نكند و واجبات از او ترك نشود تا این‏كه در موقع محاسبه ملامت و ندامت متوجه او نشود.(1
    )

    (1) جامع السعادات، ج 3، ص 640.
    منبع:درسهایی از قرآن

    هرکس کربلا را عشق می ورزد،
    باید فاصله ی خویش تا کربلا را اندازه بگیرد واز خویش بپرسد:
    بر لب فرات زندگی،تاکنون چند بار به خاطر دیگران از خود گذشته است؟


    بدوبیا
    رنگ خدایی بزن


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  2. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  3. دلیل تغییر قبله مسلمانان از "بیت المقدس" به "مکه" چه بوده است؟
    توسط رضوانه در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۱, ۱۸:۴۳
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. "نخ" و "برنز" ؛ روانگردانهایی که جوانان را تهدید می کنند
    توسط hadimha در انجمن نوجوان ، جوان و جامعه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۸/۱۸, ۱۱:۰۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود