جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ




    (...◕✿◕◕✿◕ سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌، و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسير آيۀ: وَ لَقَدْ صَرَّفْنَآ فِي‌ هَـٰذَا الْقُرْءَانِ لِيَذَّكَّرُو

    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ



    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ




    أعوذُ بِاللَهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيم‌

    بِسْـمِ اللَهِ الـرَّحْمَنِ الـرَّحيم‌
    وَ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَي‌ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ ءَالِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ

    وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ مِنَ الانَ إلَي‌ قِيامِ يَوْمِ الدِّينِ

    وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللَهِ الْعَليِّ الْعَظِيم‌



    قالَ اللَهُ الْحَكيمُ في‌ كِتابِهِ الْكَريمِ:
    وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا فِي‌ هَـٰذَا الْقُرْءَانِ لِيَذَّكَّرُوا وَ مَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا.
    (چهل‌ و يكمين‌ آيه‌ از سورۀ إسراء: هفدهمين‌ سوره‌ از قرآن‌ كريم‌)

    «و سوگند كه‌ تحقيقاً ما در اين‌ قرآن‌، از هر گونه‌ تغيير و تبديلي‌ در ارائۀ وحدت‌ ذات‌ حقّ آورديم‌ بجهت‌ آنكه‌ مردم‌ متذكّر شوند؛ امّا براي‌ آنها جز زيادتي‌ نفرت‌ و انزجار چيزي‌ را نيفزود.»

    حضرت‌ استاد علاّمه‌ قدّس‌ الله‌ سرّه‌ در تفسير اين‌ كريمۀ مباركه‌ فرموده‌اند:

    راغب‌ اصفهاني‌ در «مفردات‌» گفته‌ است‌: صَرف‌ به‌ معني‌ ردّ كردن‌ و برگرداندن‌ چيزي‌ است‌ از حالتي‌ به‌ حالت‌ دگر، و يا تبديل‌ آن‌ به‌ غير. و تصريف‌ هم‌ همان‌ معني‌ صرف‌ را دارد بعلاوۀ معناي‌ تكثير و زيادتي‌. و اكثر در صرفِ چيزي‌ از حالي‌ به‌ حالي‌، و از امري‌ به‌ امري‌ استعمال‌ ميشود. و تصريف‌ الرّياح‌ گرداندن‌ بادهاست‌ از حالي‌ به‌ حالي‌.

    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۱/۱۱/۱۶ در ساعت ۱۵:۰۷ دلیل: تصحیح عنوان

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ

    خداوند ميفرمايد: «
    وَ صَرَّفْنَا الايَـٰتِ» [1]، «وَ صَرَّفْنَا فِيهِ مِنَ الْوَعِيدِ».[2] و از همين‌ قبيل‌ است‌ تصريف‌ كلام‌ و تصريف‌ دراهم‌ ـ انتهي‌.


    و بنابراين‌، معناي‌ وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا فِي‌ هَـٰذَا الْقُرْءَانِ لِيَذَّكَّرُوا به‌ شهادت‌ سياق‌، اين‌ ميشود كه‌: قسم‌ ياد ميكنم‌ كه‌ ما گفتارمان‌ را در اين‌ قرآن‌ دربارۀ امر توحيد و نفي‌ شريك‌ از خداوند، از شكلي‌ به‌ شكل‌ ديگر برگردانديم‌، و از صورتي‌ و لحني‌ به‌ صورتي‌ و لحن‌ دگري‌ تغيير داديم‌، و در عبارات‌ مختلفه‌ وارد ساختيم‌، و به‌ انواع‌ بيانهاي‌ گوناگون‌ تشريح‌ و توضيح‌ داديم‌؛ به‌ اميد آنكه‌ اين‌ مردم‌ مشرك‌ متذكّر گردند و متنبّه‌ شوند و حقّ برايشان‌ آشكارا و روشن‌ گردد؛ امّا اين‌ تصريف‌ و استدلال‌ به‌ صورتهاي‌ مختلف‌ و ارائۀ حقّ به‌ بيانهاي‌ گوناگون‌، براي‌ آنها موجب‌ ازدياد بُعد و دوري‌ از حضرت‌ او شد. هرگاه‌ سخن‌ از وحدت‌ او به‌ نوعي‌ جديد آورديم‌، براي‌ آنان‌ ايجاد نفرت‌ و انزجاري‌ جديد نمود. [3]

    در كتاب‌ آسماني‌ و الهي‌ قرآن‌ مجيد به‌ دو گونه‌ از آيات‌ براي‌ ارائۀ حقّ استمداد شده‌است‌: يكي‌ آيات‌ آفاقي‌ و ديگري‌ آيات‌ انفسي‌.

    تفسير آيۀ: سَنُرِيهِمْ ءَايَـٰتِنَا فِي‌ الافَاقِ وَ فِي‌ٓ أَنفُسِهِمْ حَتَّي‌' يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ

    سَنُرِيهِمْ ءَايَـٰتِنَا فِي‌ الافَاقِ وَ فِي‌ٓ أَنفُسِهِمْ حَتَّي‌' يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ و عَلَي‌ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ * أَلآ إِنَّهُمْ فِي‌ مِرْيَةٍ مِّن‌ لِّقَآءِ رَبِّهِمْ أَلآ إِنَّهُ و بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطٌ. [4]

    «ما به‌ زودي‌ آيات‌ خود را هم‌ در آفاق‌ و هم‌ در نفس‌هاي‌ آنها، به‌ ايشان‌ نشان‌ ميدهيم‌؛ تا براي‌ آنها روشن‌ و هويدا گردد كه‌: اوست‌ حقّ. آيا براي‌
    پروردگار تو اين‌ بس‌ نيست‌ كه‌ او بر هر چيزي‌ شاهد و حاضر است‌؟!

    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ

    هان‌! بدانيد كه‌: ايشان‌ در لقاي‌ پروردگارشان‌ در شكّ و ترديد به‌ سر مي‌برند! هان‌! بدانيد كه‌: او بتمام‌ اشياء احاطه‌ دارد!»

    در اين‌ آيه‌ چند نكتۀ مهمّ است‌:

    اوّل‌ اينكه‌: آيات‌ الهيّه‌ كه‌ موصل‌ و راه‌ براي‌ رسيدن‌ بذات‌ اقدس‌ وي‌ هستند، غير از دو گونه‌ از آيات‌ نيست‌: اوّل‌ آيات‌ آفاقي‌، دوّم‌ آيات‌ انفسي‌.


    دوّم‌ اينكه‌: ضمير در أَنَّهُ الْحَقُّ با آنكه‌ ضمير مفرد مذكّر است‌ مرجعي‌ ندارد تا بدان‌ برگردد. كلمة‌ الله‌، ربّ و امثالهما نيامده‌ تا بتواند مرجعش‌ واقع‌ شود. و در اينجا به‌ ضرورت‌ حتميّه‌ بايد يك‌ معني‌ واحدي‌ كه‌ در كلمۀ آيات‌ منطوي‌ است‌ و داراي‌ عنوان‌ وحدت‌ است‌ مرجعش‌ واقع‌ شود، و آن‌ غير از ذوالآيه‌ چيزي‌ نيست‌. (كه‌ از شدّت‌ اتّصال‌ و ربط‌ آيه‌ به‌ ذوالآيه‌ گوئي‌ نفس‌ آيات‌ از جهت‌ انطباق‌ و ارائۀ ذات‌ اقدس‌ حقّ، خود حقّ هستند.) و آيات‌ آفاقيّه‌ و انفسيّه‌ با تمام‌ كثرتشان‌ از لحاظ‌ اين‌ ارائه‌ و نشان‌ دادن‌، همگي‌ وحدت‌ دارند و يكي‌ مي باشند؛ و همه‌ حقّند، و حقّ غير از آنها چيزي‌ نيست‌.


    سوّم‌ اينكه‌: جملۀ أَلآ إِنَّهُمْ فِي‌ مِرْيَةٍ مِّن‌ لِّقَآءِ رَبِّهِمْ براي‌ تأكيد همان‌ مطلب‌ اوّل‌ است‌ كه‌ حقّ در همۀ موجودات‌ آفاقيّه‌ و انفسيّه‌ ظاهر و متجلّي‌ است‌، و هر ظهور عين‌ مُظهِر است‌. بنابراين‌، آيه‌ ميرساند كه‌: اين‌ چشمان‌ رمدآلود و خراب‌ با آنكه‌ در همۀ موجودات‌ بدون‌ استثناء حقّ را مينگرد، معذلك‌ از رؤيت‌ و لقاي‌ حقّ در شكّ است‌. و با آنكه‌ به‌ هر چه‌ نظاره‌ ميكند، در اين‌ درياي‌ عظيم‌ عالم‌ امكان‌ غير از حقّ چيزي‌ تجلّي‌ و ظهور ندارد، و اوست‌ كه‌ به‌ هر چيز محيط‌ است‌، و اوست‌ كه‌ در همه‌ جا حاضر و ناظر و شهيد است‌؛ ولي‌ مع‌ الاسف‌ هر يك‌ از اين‌ مردم‌ مبتلا به‌ كثرت‌ و ديوانۀ اعتباريّات‌ و رسوم‌، و


    كثرت‌ زدۀ پندار، از رؤيت‌ جمال‌ حقّ در هر آيه‌ از آيات‌ آفاقي‌ و انفسي‌ در ترديد و ريب‌ مي‌افتد. هر لحظه‌ مي‌بيند و انكار ميكند. هر دم‌ سخنش‌ را مي‌شنود و منكر مي‌شود. وَه‌ چه‌ شگفتي‌ از اين‌ شگفت‌ انگيزتر؟!


    يار نزديكتر از من‌ به‌ من‌ است ‌ وين‌ عجب تر كه‌ من‌ از وي‌ دورم‌

    چكنم‌ با كه‌ توان‌ گفت‌ كه‌ دوست در ميانِ من‌ و من‌ مهجورم‌



    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ

    حضرت‌ مولي‌ الموحّدين‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ أفضل‌ صلوات‌ الله‌ المَلِك‌ المُتعال‌ فرمود:


    الْعَارِفُ مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ، فَأَعْتَقَهَا وَ نَزَّهَهَا عَنْ كُلِّ مَا يُبَعِّدُهَا. [5


    «عارف‌ كسي‌ است‌ كه‌ خودش‌ را بشناسد، و چون‌ شناخت‌ آزادش‌ كند. و از هر چه‌ نفسش‌ را از ساحت‌ قرب‌ و شناخت‌ حقّ كه‌ لازمۀ شناخت‌ خودش‌ است‌ دور ميدارد، آنرا محفوظ‌ و پاك‌ و منزّه‌ دارد.»


    سعدي‌ حجاب‌ نيست‌، تو آئينه‌ پاك‌ دار زنگار خورده‌، چون‌ بنمايد جمال‌ دوست‌؟

    چه‌ خوب‌ و عالي‌ اين‌ حقيقت‌ را قاضي‌ نورالله‌ شوشتري‌ از بعضي‌ از عارفان‌ و موحّدان‌ نقل‌ كرده‌است‌:


    يا جَليَّ الظُّهورِ وَ الإشْراقْ كيست‌ جز تو در انفس‌ و آفاق‌؟

    لَيْسَ في‌ الْكآئِناتِ غَيْرَكَ شَيْءْ أنْتَ شَمْسُ الضُّحَي‌ وَ غَيْرُكَ فَيْءْ

    دو جهان‌ سايه‌ است‌ و نور توئي‌ سايه‌ را مايۀ ظهور توئي‌

    حرف‌ ما و من‌ از دلم‌ بتراش ‌ محو كن‌ غير را و جمله‌ تو باش‌

    خود چه‌ غير و كدام‌ غير اينجا؟ هم‌ ز تو سوي‌ تست‌ سير اينجا

    در بدايت‌ زتست‌ سير رجال‌ وز نهايت‌ به‌ سوي‌ تست‌ آمال‌


    اللَهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْكَ السَّلَامُ وَ إلَيْكَ يَرْجِعُ السَّلَامُ. [6]


    حضرت‌ استاد قدّس‌ الله‌ نفسه‌، به‌ يك‌ اشاره‌، استنتاج‌ دقيق‌ و عميقي‌ از آيه‌اي‌ از قرآن‌ نموده‌اند؛ كه‌ حقًّا بايد در برابر سعۀ نفس‌، و ادراك‌ لطيف‌، و ذكاءِ عجيب‌ ايشان‌ در فهم‌ دقائق‌ آيات‌ قرآنيّه‌ زانو زد.


    سير قرآن‌ در آيات‌ آفاقي‌،و عظمت‌ اخلاق‌ آن‌ و تفسيرآيۀ:وَ لَقَدْصَرَّفْنَآ فِي‌هَـٰذَا الْقُرْءَانِ


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود