جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از اینکه خداوند هر چیزی را به بهترین صورت خلق کرده چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش منظور از اینکه خداوند هر چیزی را به بهترین صورت خلق کرده چیست ؟




    با عرض سلام و احترام

    گفته میشود خداوند هر چیزی را خلق کرده است به بهترین حالت و به بهترین وجه و صورت ان را خلق کرده است .مثلا ً اگر انسان را افریده و یا این جهان مادی را خلق کرده است به بهترین صورت و هیاتی که برای ان متصور است انرا افریده .

    حال 2سوال دارم : 1- ایا اگر خداوند انسان یا هر موجود زنده و یا غیر زنده ای خلق کرده است و یا همین جهان مادی اطراف مان را ،بهتر از این دیگر نمیتواند خلق کند که همین حالت فعلی بهترین حالت ان محسوب میشود ؟
    2- اصلا توضیح دهید که منظور از بهترین حالت جهان و خلقت چیست ؟

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۱:۲۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    با عرض سلام و احترام

    گفته میشود خداوند هر چیزی را خلق کرده است به بهترین حالت و به بهترین وجه و صورت ان را خلق کرده است .مثلا ً اگر انسان را افریده و یا این جهان مادی را خلق کرده است به بهترین صورت و هیاتی که برای ان متصور است انرا افریده .

    حال 2سوال دارم : 1- ایا اگر خداوند انسان یا هر موجود زنده و یا غیر زنده ای خلق کرده است و یا همین جهان مادی اطراف مان را ،بهتر از این دیگر نمیتواند خلق کند که همین حالت فعلی بهترین حالت ان محسوب میشود ؟ 2- اصلا توضیح دهید که منظور از بهترین حالت جهان و خلقت چیست ؟

    با سپاس

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    السلام علیک یا حسن العسکری

    با سلام و تسلیت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

    برای پاسخ به سوالات مطرح شده توسط شما ابتدا سوال دوم را پاسخ می دهیم و در ادامه سوال اول .


    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    2- اصلا توضیح دهید که منظور از بهترین حالت جهان و خلقت چیست ؟
    منظور از "نظام احسن" اين است كه خداوند متعال نظام آفرينش را به بهترين وجه ممكن خلق کرده است جهان هستی به گونه‌ ای خلق شده است كه در آن، مخلوقات بيشتری از كمالات بهتری بهره‌مند شده اند.

    به بیان دیگر ؛ حكمت الهى مقتضى نظامى است كه موجب تحقق كمالات وجودى بيشتر و بالاترى باشد يعنى سلسله‏ هاى علل و معلولات مادى بگونه‏ اى آفريده شوند كه هر قدر ممكن است مخلوقات بيشترى از كمالات بهترى بهره‏ مند گردند و اين همان است كه در لسان فلاسفه به نظام احسن ناميده مى‏ شود چنانكه صفت اقتضاء كننده آن را عنايت مى‏ نامند.
    (آیة الله مصباح یزدی، آموزش فلسفه، ج2، ص392.)
    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    : 1- ایا اگر خداوند انسان یا هر موجود زنده و یا غیر زنده ای خلق کرده است و یا همین جهان مادی اطراف مان را ،بهتر از این دیگر نمیتواند خلق کند که همین حالت فعلی بهترین حالت ان محسوب میشود ؟
    با توضیحات قبل مشخص می شود که اگر نظامی مثلا نظام الف را نظام احسن در نظر بگیریم نظامی بهتر از آن قابل تصور نیست زیرا اگر نظام دیگری بهتر از آن تصور شود مانند نظام ب در این صورت نظام ب نظام احسن می شود و از ابتدا نظام الف احسن نبوده است.

    -----------------------
    جهت مطالعه بیشتر:
    آیة الله مصباح یزدی، آموزش فلسفه، ج2، درس 67.


    منظور از اینکه خداوند هر چیزی را به بهترین صورت خلق کرده چیست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    مثال این دنیا را میزنم:
    نوشتار شما میگوید که این دنیا هم نظامی احسن است و احسن تر از ان دیگر موجود نبوده و اگر میبود به وجود می امد .و نظامی احسن است که لوازم بیشتری برای رسیدن به کمالات داشته باشد .
    اما این نظام دنیایی ، نظامی است که در ان شر وجود دارد یعنی شر داشتن این نظام اسبابی دارد که باعث عدم کمال مخلوق میشود یعنی میتوان گفت دنیایی بهتر از این دنیا میتوانسته باشد که شر کمتری داشته باشد ولی خلق نشده در نتیجه این دنیا بهترین دنیای کنونی که میبایست باشد نیست .


    پرسشی دیگر:

    نظام ها و جهانها توسط خداوند خلق شده اند .میخواهم بدانم نظامی که خداوند خلق کرده ایا مسیری تغیرپذیر و رو به کمال و یا زوال دارد .
    چون اگر بگویید بله ،این مسیله پیش می اید که نظامی که در حال تغییر و رو به کمال است نسبت به قبل در حال بهتر و احسن تر شدن است .در نتیجه دنیایی که در ابتدا خلق شده دیگر نظام احسن و برتر نبوده و حتی در مسیر رو به کمال خود هم بهتر نیست چون باز هم میتوان نظامی بهتر از ان را تصور کرد که در اینده به ان میرسد تا بی انتها ...
    و اگر بگویید در حال زوال باز هم همین اشکال به شکل دیگر به ان وارد است
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    158 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سوال
    منظور از نظام احسن یا بهترین حالت بودن جهان خلقت چیست؟ آیا خداوند نمی توانست نظامی بهتر از این نظام فعلی خلق کند؟

    پاسخ:
    برای پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم است:

    نکته اول:
    ابتدا باید دقت کرد که تزاحم اسباب و شرور و... فقط در بخش نزولی عالم خلقت یعنی عالم ماده است و در عالم مجردات از ماده این تزاحم نیست، لذا نظام احسن در دنیای ماده یعنی آن که بیشترین موجودات از بالاترین کمالات بهره مند شوند.(1) یعنی وقتی پای ماده به میان آمد به ناچار پای شرور و تزاحم علل و اسباب هم به میان خواهد آمد(2)، آنچه که در این میان مهم است و ملاک نظام احسن بودن است این است که علی رغم این تزاحم ها امکان بالاترین کمالات برای بیشترین این مخلوقات وجود داشته باشد، یعنی شر حداقلی و خیر حداکثری باشد، چون نمی توان دنیای مادی و با علل و اسباب اما بدون تزاحم فرض کرد.

    نکته دوم:
    باید توجه داشت كه وجود نظام احسن از راه تدبر در عالم فهمیده نمی شود چرا که آگاهی ما محدود بوده و نمی توانیم حکمت ها، مصلحت ها، و مفاسد کلان یک نظام خلقت را تصور کنیم و همچنین نظام دیگری غیر از این نظام ندیده ایم تا بر فرض احاطه علمی به هر دو نظام، آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم و بهتر را تشخیص دهیم، اثبات نظام احسن بودن این عالم از طریق دیگری است که به آن اشاره می کنیم.

    نکته سوم:
    ادله نظام احسن بودن نظام موجود

    دلیل اول:
    كمال مطلق بودن خداوند متعال
    کامل ترین فاعل، بهترین فعل را انجام می دهد، و از کامل ترین ذات،بهترین مخلوق صادر می شود(3) با توجه به این که خداوند از نظر تمام کمالات مثل علم و قدرت و رأفت و... نقصی نداشته و کمال مطلق است، پس اگر نظامی بالاتر از این نظام امکان داشته باشد و خداوند آن را خلق نکرده باشد، یا باید بگوییم خداوند علم آن را نداشته، یا قدرت بر ایجاد آن را نداشته، یا بخشش و رأفت به مخلوقین در او وجود نداشته که همگی محال است؛ به عبارت دیگر فرض نظامى بهتر از نظام موجود، در حقيقت فرض خدايى خداتر از خداست كه آن نيز معنى ندارد. چون خدا يعنى وجودى كه برتر از او وجودى نيست. پس فرض خدايى برتر از خدا يعنى فرض وجودى برتر از وجودى كه برتر از او فرض ندارد كه تناقض بودن آن روشن است.

    دلیل دوم:
    سنخیت بین علت و معلول
    از نگاه حكما، خداوند متعال علّت تامّه ى عالم هستى است و با وجود علّت تامّه، وجود معلول حتمى و اجتناب ناپذير است. همچنين همانطور كه معلول در اصل وجود خود بند به علّت تامّه ى خود بوده است، در چگونگى وجودش نيز تابع وجود علّت تامّه ى خويش مى باشد. لذا نظام خلقت غير از اينكه هست، نمى توانست باشد. چون فرض عالم خلقت، متفاوت با آنچه كه هست، مساوى است با فرض تغيير در ذات خدا كه امرى است محال چون تغيير، علامت حدوث بوده با واجب الوجود بودن نمى سازد.
    حكما بر همين مبنا گفته اند: عالم خلقت و چگونگى آن، لازمه ى ذات خدا و اقتضاى ذات اوست و چون رابطه ى علّى و معلولى، رابطه اى محكم، ضرورى و خلل ناپذير است لذا نظام موجود، محكمترين و استوارترين نظام مفروض بوده و مستحكمتر از آن ذاتاً ممكن نيست پس نظام هستى نظامى محكم و حكيمانه و خالق آن نيز حكيم است. (4)

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه نبود تزاحم اسباب و علل و شرور در عالم ماده ممکن نیست نظام احسن یعنی نظامی که خیر حداکثری داشته باشد و بیشترین مخلوقات از بالاترین کمالات بهره مند شوند و با توجه به اوصاف الهی و کمال مطلق بودن او می توان دریافت که این نظام، نظام احسن است، و اصلا نظام بهتر این این قابل تصور نیست، نه این که خداوند نتواند آن را خلق کند.

    ______________________________
    1. مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، ج2، ص392.
    2. خرازی، سید محسن، بدایةالمعارف، ج1، ص132.
    3. همان، ج1، ص150.
    4. به نقل از پرسمان دانشجویی.

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۷/۰۵ در ساعت ۰۷:۴۱ دلیل: ویرایش

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود