جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا فقط عده ای خاص می توانند به دنیا برگردند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا فقط عده ای خاص می توانند به دنیا برگردند ؟




    سلام علیکم

    ما اعتقاد داریم تناسخ روح در اسلام مورد پذیرش نیست . اما رجعت مورد پذیرش است اما مختص به ادمهایی خاصی هست که در زمان ظهور حضرت مهدی به دنیا بر میگردن . مثل حضرت عیسی علیه السلام و یا امام حسین علیه السلام . اماسوال این است چرا این را فقط مختص به عده معدودی می دانید در حالی که اگر معیار پاکی و نیک رفتاری باشد ، همه پیامبران باید برگردند چرا که مومن و مطهر بودند یا مثلا امام خمینی ، آیت الله بهجت و امثالهم . پس چرا بر نمی گردند و رجعت محدود شده به یک عده خاص ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 14

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۲۵ در ساعت ۱۶:۰۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا مسئله رجعت محدود به عده خاصی مانند امام حسین (علیه السلام) هست در حالی که اگر معیار پاکی و نیک رفتاری باشد ، همه پیامبران باید برگردند.


    پاسخ:
    رجعت به معنای بازگشت مومنان و اولیای الهی و بعضی از کافران محض بعد از ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) می باشد.به تعدادی از افرادی که رجعت خواهند کرد اشاره شده است، که از جمله آن ها می توان به حضرت عیسی، امام حسین، امیرالمومنین و اصحاب کهف اشاره کرد، اما در احادیث آمده است که در عصر رجعت مومنان محض و کافران محض نیز به دنیا باز خواهند گشت، لذا رجعت مختص به تعداد خاصی نیست و هر کسی که مومن محض و یا کافر محض باشد در موقع رجعت می تواند زنده شده و برای کمک به دولت حق باز گردد.
    شیخ مفید در کتاب "اختصاص" آورده است که اولین کسی که به دنیا بر می گردد امام حسین (علیه السلام) می باشد، و رجعت عمومی نیست، بلکه تنها کسانی که در ایمان یا شرک، محض و خالص باشند، رجعت می کنند.(1)
    البته در این زمینه احادیث زیادی وجود دارد که مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب "اثبات الرجعه" آن ها را جمع آوری کرده است، هم چنین علامه مجلسی در جلد 53 بحارالانوار.

    از مجموع احادیث استفاده می شود که مومنان محض و کافران محض و بعضی از منافقان باز می گردند، البته شما می توانید در کتاب "حق الیقین" از مرحوم شبر ص9 به بعد در مورد رجعت به طور اختصار بحث کرده و مراحل آن را آورده است و اشاره کرده اند اشخاص با اوصاف فوق رجعت می کنند.
    البته نباید رجعت را با تناسخ مقایسه کرد، چون تناسخ امری غیر معقول و محال است که با معارف ادیان الهی نمی سازد و لازمه آن برچیده شدن قیامت و بعضی از امور غیر معقول است، در تناسخ روح یک موجود دائما در حال انتقال به بدن موجودی دیگر است، اما در رجعت چنین چیزی اتفاق نمی افتد بلکه فرد مومن و یا کافر دوباره با همان روح و جسم زنده می شود تا از کافر در همین دنیا انتقام گرفته شود و فرد مومن علاوه بر یاری حق پیروزی و موفقیت دین را در غلبه بر باطل ببیند.

    __________
    (1) بحارالانوار، ج53، ص39.
    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۱۲ در ساعت ۱۴:۳۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود