جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر همه انسانها بلا استثناء گناهکارند پس تکلیف عصمت چی میشه ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اگر همه انسانها بلا استثناء گناهکارند پس تکلیف عصمت چی میشه ؟




    با سلام

    لطفا به این ایه توجه کنید :


    وَلَوْ یؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّةٍ وَلَكِنْ یؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِ بَصِیرًا«45»
    اگر خداوند مردم را به سبب کارهایی که انجام داده‌اند مجازات کند، جنبنده‌ای را بر پشت زمین باقی نخواهد گذاشت! ولی (به لطفش) آنها را تا سرآمد معینی تأخیر می‌اندازد (و مهلت اصلاح می‌دهد) اما هنگامی که اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر کس را به مقتضای عملش جزا می‌دهد) او نسبت به بندگانش بیناست (و از اعمال و نیات همه آگاه است)!

    بر حسب این ایه همه انسانها حتی پیامبران و امامان گناهکارند چون خداوند می فرماید اگر به سبب کارها یا گناهانشان قراربود خدا مجازاتشان کند جنبنده ای بر روی زمین باقی نمی ماند. با این وصف تکلیف عصمت انبیاء و ائمه علیهم السلام چی میشه ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۶:۱۹
    ببخشید اگر خیلی سوال می کنم .آخه دارم در باره قران تحقیق می کنم

  2. تشکرها 4


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلى‏ ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِعِبادِهِ بَصيراً»

    اگر خداوند مردم را به سبب كارهايى كه انجام داده‏ اند مجازات كند، جنبنده ‏اى را بر پشت زمين باقى نخواهد گذاشت! ولى (به لطفش) آنها را تا سرآمد معيّنى تأخير مى ‏اندازد (و مهلت اصلاح مى‏ دهد) امّا هنگامى كه اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر كس را به مقتضاى عملش جزا مى‏ دهد) او نسبت به بندگانش بيناست (و از اعمال و نيّات همه آگاه است)! (1)



    با سلام و درود

    اينگونه احكام نظر به غالب و اكثريت قاطع انسان ها دارد، و پيامبران و امامان و صالحان كه در اقليت هستند بطور مسلم از آن خارج مى ‏باشند.

    هر حكمى استثنايى دارد و معصومین از اين حكم مستثنى هستند.

    قابل ذکر است که اين گونه بیان، متعارف و معمول است، مثلا می گوییم انسانها غافلند، حريصند، و مغرورند، و منظور ما اكثريت آنها است، نه همه بدون هیچ مورد استثنایی.

    مثالی قرآنی:

    «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ»؛ فساد در خشكى و دريا به خاطر اعمال مردم آشكار شد.(2)

    بديهى و واضح است که فساد، نتيجه اعمال همه مردم نيست، بلكه ناظر به اكثريت انسان ها است.

    شاهدی از همین سوره:

    «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبيرُ»
    سپس اين كتاب (آسمانى) را به گروهى از بندگان برگزيده خود به ميراث داديم (امّا) از ميان آنها عده‏ اى بر خود ستم كردند، و عده‏ اى ميانه رو بودند، و گروهى به اذن خدا در نيكيها (از همه) پيشى گرفتند، و اين، همان فضيلت بزرگ است! (3)

    این آیه که انسان ها را به سه گروه ظالم، ميانه ‏رو و سابق بالخيرات (نيكان و پاكان) تقسيم مى ‏كند شاهد ديگرى بر اين معنى است.


    بنا بر اين آيه فوق (فاطر، 45)، هيچ گونه منافاتى با مسئله عصمت انبياء ندارد، و بیان تفسیری آیه این می شود: همه انسان ها به غیر از معصومین، گناهکارند.


    توجه: آیاتی که دال بر عصمت پیامبران و اولیای الهی است، این آیه شریفه را تخصیص می زند.


    نکته:

    تعبیر به "دابه" (جنبنده) اشاره به انسان و غیر انسان است.

    نكته این تعبیر این است كه فلسفه وجود جنبندگان ديگر بهره‏ گيرى انسان ها از آنان است و هنگامى كه نسل بشر برچيده شود ضرورتى براى وجود آنها نيست. (4)

    ____________


    1. فاطر، 45.
    2. روم، 41.
    3. فاطر، 32.
    4. ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏18، ص 303.



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۲/۲۴ در ساعت ۱۷:۵۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود