جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا اعمال خاسرین بر خانواده اشان نیز اثر منفی دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا اعمال خاسرین بر خانواده اشان نیز اثر منفی دارد ؟




    با سلام


    وَتَرَاهُمْ یعْرَضُونَ عَلَیهَا خَاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ ینْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِی وَقَالَ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ أَلَا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِی عَذَابٍ مُقِیمٍ«45»
    و آنها را می‌بینی که بر آتش عرضه می‌شوند در حالی که از شدت مذلت خاشعند و زیر چشمی (به آن) نگاه می‌کنند؛ و کسانی که ایمان آورده‌اند می‌گویند: «زیانکاران واقعی آنانند که خود و خانواده خویش را روز قیامت از دست داده‌اند؛ آگاه باشید که ظالمان (آن روز) در عذاب دائمند!» شوری


    فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ«15»

    شما هر چه را جز او می‌خواهید بپرستید!» بگو: «زیانکاران واقعی آنانند که سرمایه وجود خویش و بستگانشان را در روز قیامت از دست داده‌اند! آگاه باشید زیان آشکار همین است!» زمز



    در آیات بالاا امده زیانکاران در روز قیامت خود و خانواده خویش را از دست داده اند . من متوجه نشدم ایا منظور از ایات این است که خانواده خود را هم تباه کرده اند یا اینکه خانواده اشان را در قیامت از دست میدهند ؟ ایا این وابستگی های خانوادگی در آن دنیا نیز مفهوم دارد ؟ منظورم نسبت های پدری و مادری وفرزندی و همسری ....... و غیره است .



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۶:۲۲
    ببخشید اگر خیلی سوال می کنم .آخه دارم در باره قران تحقیق می کنم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْليهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ (زمر/15)
    شما هر چه را جز او مى‏ خواهيد بپرستيد!» بگو: «زيانكاران واقعى آنانند كه سرمايه وجود خويش و بستگانشان را در روز قيامت از دست داده ‏اند! آگاه باشيد زيان آشكار همين است!»

    «خسر» و «خسران»، هر دو به معناى از دست دادن ِ همه یا بخشی از سرمايه است. خسران نفس به معناى آن است كه آدمى نفس خود را در معرض هلاكت و بدبختى قرار دهد، به طورى كه استعداد كمالش از بين برود و سعادت به كلى از او فوت گردد. خسارت اهل هم به همين معناست.

    مخاطب اين آيه شریفه، مشرکین اند که در جمله «فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ» مورد خطاب واقع شده‏ اند؛ گويا فرموده: شما هر چه غیر خدا را بپرستيد، هرگز سودی به حالتان نخواهد داشت، زیرا در واقع سرمايه های وجودی را با ورود به وادی کفر تباه ساخته و اهل خود را نیز _که جزو سرمایه های شما بودند_ از دست داده اید. (1)

    در اینکه منظور از «اهل» در اینجا چه کسانی هستند، چند احتمال مطرح شده:

    برخی گفته‏ اند: منظور از پيروان انسان و كسانى كه در خط مكتب و برنامه‏ هاى او قرار دارند مى‏ باشد.

    برخی دیگر، آنها را به معنای اهل و عیال بهشتی (یعنی همسران و غلامان بهشتى) تفسير كرده ‏اند كه مشركان آنها را به واسطه کفر و ورود در دوزخ از دست مى‏ دهند.

    برخی نیز آنها را به خانواده و بستگان دنیوی آنها تفسیر نموده اند.

    ************

    استاد مکارم شیرازی معنای سوم را ترجیح داده و معتقدند: با توجه به مفهوم اصلى اين كلمه که در مورد بستگان دنیوی مطرح می شود، منظور آیه همین بستگان دنیوی انسان است و افراد مشرک آنها را در آخرت از دست خواهند داد، زیرا اگر بستگانش مؤمن باشند، او به دوزخ می رود و آنها به بهشت، و اگر بستگانش _همچون خود او_ مشرک باشند، در آن صورت، نه تنها سودى به حال او نخواهند داشت بلكه مايه عذاب دردناكترى نیز خواهند بود چرا که می بیند همه کسانش نیز با خود او وارد دوزخ شده و عذاب می شوند! (2)

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۱:۵۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نظر علامه طباطبایی




    علامه طباطبایی معنای دوم را برگزیده و منظور از اهل را خانواده بهشتی انسان دانسته اند؛ یعنی همان همسران و غلامان و خدمتکاران بهشتی انسان که اگر اهل ایمان و تقوی می بود، خدای سبحان برایشان آماده می کرد.

    ایشان معتقدند: این معنا با هدف بیانی آیات تناسب بیشتری دارد؛ علاوه اینکه مطابق آیات قرآن، در روز قیامت همه روابط دنیایی از بین می رود:

    فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ (مؤمنون/101)
    هنگامى كه در «صور» دميده شود، هيچ يك از پيوندهاى خويشاوندى ميان آنها در آن روز نخواهد بود و از يكديگر تقاضاى كمك نمى‏ كنند (چون كارى از كسى ساخته نيست)!

    يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ (انفطار/19)
    روزى كه هيچ كس براى ديگرى هيچ سودى ندارد و همه امور در آن روز از آن خداست

    نیز این معنا را آیه زیر تایید می کند که می فرماید:

    فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ
    فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً
    وَ يَنْقَلِبُ إِلى‏ أَهْلِهِ مَسْرُوراً (انشقاق/7تا9)
    اما آن كس كه (در آن روز) نامه اعمالش به دست راست دهند
    آن كس بسيار حسابش آسان كنند
    و او به سوى كسان و خويشانش (در بهشت) مسرور و شادمان خواهد رفت (3)

    علامه منظور از اهل در این آیه را خانواده بهشتی انسان (اعم از همسران بهشتی، غلامان بهشتی و خدمتکاران بهشتی) دانسته و از آن به عنوان تاییدی برای تفسیر خود درباره آیه مورد بحث، بهره برده است. (4)


    پی نوشت
    ----------------
    1-
    الميزان، ج‏17، ص 248
    2- تفسير نمونه، ج‏19، ص 409
    3- الميزان، ج‏17، ص 248
    4- الميزان، ج‏20، ص 243

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۰۶ در ساعت ۱۱:۵۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود